Skip to main content

Ongeveer een maand geleden ontving ik bericht van KPN dat mijn glasvezel-verbinding nu ook 1Gb uploadsnelheid zou moeten halen. Volgens het bericht hoefde ik daar verder niets voor te doen.

De speedtest (bekabeld, rechtstreeks op het modem aangesloten), meldt keurig een downloadsnelheid van ca. 930Mb, maar uploadsnelheid blijft hetzelfde als voorheen, ong. 500Mb.

Ik heb zowel de Glasvezel-NT als het modem 30 seconden van de spanning gehaald, maar dat maakt geen verschil.

Wat kan er aan de hand zijn?

Hallo @MartinvanDijk , die opwaardering naar 1Gb upload gebeurt in fasen, je komt vanzelf een keer aan de beurt.

 


Toch de mail nog een keer gechecked:


Dan lijkt het toch alsof we aan de beurt geweest zijn?


Inderdaad, gaat dus iets niet helemaal goed.

Wacht even op een.moderator en vul even je forumprofiel in, kunnen ze het even nakijken.


Hoi @MartinvanDijk, 

Ik kijk graag met je mee, zou jij voor mij jouw profiel willen aanvullen met jouw postcode en huisnummer? Geef even een seintje wanneer je dat hebt gedaan. 

Inderdaad, gaat dus iets niet helemaal goed.

Wacht even op een.moderator en vul even je forumprofiel in, kunnen ze het even nakijken.

 


Hoi @MartinvanDijk, 

Ik kijk graag met je mee, zou jij voor mij jouw profiel willen aanvullen met jouw postcode en huisnummer? Geef even een seintje wanneer je dat hebt gedaan. 

Inderdaad, gaat dus iets niet helemaal goed.

Wacht even op een.moderator en vul even je forumprofiel in, kunnen ze het even nakijken.

 

Direct gedaan. Bedankt voor je hulp.


Hoi @MartinvanDijk, 

Het gekke is dat het erop lijkt dat jij wel 1000/1000 binnen krijgt. Ik ben nog op onderzoek uit!


@Hanna_ weet je inmiddels meer? Situatie is ongewijzigd: 1000Gb down, 500Gb up.

 


Hoi @MartinvanDijk, 

Excuseer, ik heb nog niks geks kunnen vinden. Zou jij voor mij eens de NT een poosje van het stroom willen halen, (Minimaal 5 minuten) daarna jouw modem een harde reset willen geven met een paperclip. Ik ben benieuwd wat er dan uit komt.


Hier ook een brief gehad dat vanaf 1 Sep zit ik op 1gb maar ik heb steeds max 500/500


Hier ook een brief gehad dat vanaf 1 Sep zit ik op 1gb maar ik heb steeds max 500/500

Hallo @Unionjack je zou ook een mail of SMS moeten hebben gehad, dat de wijziging actief is.

Haal anders de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom, en meet de snelheid dan nog eens, uitsluitend bekabeld meten. Draadloos meten is zinloos.

 


Hier ook een brief gehad dat vanaf 1 Sep zit ik op 1gb maar ik heb steeds max 500/500

Hallo @Unionjack je zou ook een mail of SMS moeten hebben gehad, dat de wijziging actief is.

Haal anders de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom, en meet de snelheid dan nog eens, uitsluitend bekabeld meten. Draadloos meten is zinloos.

 

ah k’heb geen mail of sms gehad, maar als iedereen hier in bed is haal ik de kast offline.


Hoi @MartinvanDijk, 

Excuseer, ik heb nog niks geks kunnen vinden. Zou jij voor mij eens de NT een poosje van het stroom willen halen, (Minimaal 5 minuten) daarna jouw modem een harde reset willen geven met een paperclip. Ik ben benieuwd wat er dan uit komt.

Probleem is nu opgelost. Experiabox v8 vervangen door v12 en zowel up- als download nu ~950 Mb.


Zo te zien heb ik wel nu een upgrade maar verweg van 1gb

Ping 4

Jitter 0

Down 684.3

Up 497.7

 

kheb over een week testen gedaan en kom ik nooit hoger dan 700 down en 500 up.


Hoi @Unionjack 
Welke experiabox heb je?
En is dat gemeten via wifi of via kabel?


kheb een v10 experia box en gemeten via de kabel met het KPN glas speedtest.


Dat zou dus gewoon moeten werken.

Mocht je dat nog niet gedaan hebben vul dan vast je klantnummer(s) en Postcode en huisnummer en telefoonnummer in je forumprofiel, wat alleen zichtbaar is voor KPN en voor jou, dan kunnen ze je sneller helpen.

Dus niet hier plaatsen maar in de link die je kunt aanklikken.

 


@Unionjack : Technisch staat alles goed.   Heb je met meerdere apparaten gemeten? (laptop/pc )..  En zit er geen switch of iets dergelijks tussen?  De kabel moet rechtstreeks in de v10.

dslamporttype

1 Gb/s Ethernet 1000Base-BX10-D


@Unionjack : Technisch staat alles goed.   Heb je met meerdere apparaten gemeten? (laptop/pc )..  En zit er geen switch of iets dergelijks tussen?  De kabel moet rechtstreeks in de v10.

dslamporttype

1 Gb/s Ethernet 1000Base-BX10-D

 

Ik heb alleen via mijn PC getest, mijn vrouw gebruikt een laptop via wifi dus dat heeft geen zin om te testen en boven heb ik een PC staan maar die is aan gesluiten op een switch samen met een wifi extender.

Nu net getest en het upload blijft altijd rond de 500Mbps en nu is de download 832Mbps

.


Je kunt het beste nog even het glasvezel kastje en je modem herstarten.

Heeft de laptop van je vrouw geen netwerk aansluiting?  Het zou heel fijn zijn als je even op twee verschillende apparaten kunt testen. Ik weet namelijk 95% zeker dat het niet aan de verbinding ligt. :-)


Je kunt het beste nog even het glasvezel kastje en je modem herstarten.

Heeft de laptop van je vrouw geen netwerk aansluiting?  Het zou heel fijn zijn als je even op twee verschillende apparaten kunt testen. Ik weet namelijk 95% zeker dat het niet aan de verbinding ligt. :-)

 

Ik doe straks een modem restart en probeer ik met een andere kabel op de laptop en kijk wat hij doet. Ik ben niet zo bang van de upload aangezien ik alleen fotos auto uploaden naar een cloud en verder niets en voor de kids is het snelheid prima voor gaming.


Dat is waar. Maar ondanks dat je die hoge upload in de praktijk niet gebruikt zou ie wel plusminus 900 moeten kunnen aantikken. (mits de hardware dat aankan, natuurlijk)


Hallo @Unionjack met een slechte upload moet je geen genoegen nemen, als je een Gigabit-abo hebt moet je bekabeld op 1 PC rechtstreeks aan het modem moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen. Daar betaal je ook meer dan genoeg voor.

Als je een Windows 10/11 pc hebt, download dan via de MS store de Ookla speedtestv app, die is tot nu toe het meest betrouwbaar gebleken met snelheidstests.

Succes.

 


Hallo @Unionjack met een slechte upload moet je geen genoegen nemen, als je een Gigabit-abo hebt moet je bekabeld op 1 PC rechtstreeks aan het modem moet je ongeveer 930/930Mbit/s kunnen halen. Daar betaal je ook meer dan genoeg voor.

Als je een Windows 10/11 pc hebt, download dan via de MS store de Ookla speedtestv app, die is tot nu toe het meest betrouwbaar gebleken met snelheidstests.

Succes.

kheb met de Ookla app geprobeerd ook maar het blijft hetzelfde.
 

 

 


Dat is waar. Maar ondanks dat je die hoge upload in de praktijk niet gebruikt zou ie wel plusminus 900 moeten kunnen aantikken. (mits de hardware dat aankan, natuurlijk)

Ik heb een laptop van mijn vrouw ook getest maar die is een ouwe medion antique laptop volgens mij,

down 518.77

Up 512.36


Hallo @Unionjack dan is nu KPN aan zet om het op te lossen.

Succes en laat de (goede) afloop even weten en wat de oorzaak is/was.

Â