Skip to main content

Hallo,

 

Sinds de 1Gbit abonnement er is hebben wij deze, hebben toen ook een V12 gekregen nadat om 1 of andere reden de snelheid daarop toen niet verhoogd kon worden door een defect op de V10.

Dus een V12 met inmiddels de nieuwste software update (deze heeft er echter niks mee te maken) en toen we de V12 net hadden haalden we ruim 940-950 up en down via speed test en de KPN speedtest.

Nu merk ik sinds zeker een jaar dat de upload een limiet heeft van max 777 om onbekende reden, de download is 850-900 met uitschieters naar 950.
Dat is netjes maar hij is onwijs onstabiel met downloadsnelheid.
Hij heeft ook momneten dat die 500 haalt met moeite.

Dit is allemaal bekabelde PC en dan niks aan, op beide PC's zelfde resultaten.
Kabels V12 naar pc's vervangen naar cat8 en dan ook zelfderesultaat, het waren dus niet mijn kabels.

Heb ik die snelheid nodig, ja/nee merk wel als die lager is dan die 900 dat internet amper laad.
Niet een waanzinnig probleem maar tis wel merkbaar.

De upload tja weet je ik betaal ervoor en dan verwacht ik neit dat deze niet hoger dan 777 kan elke test weer sinds een jaar, terwijl het voor die tijd zelfde snelheid had als download, ze waren gelijk zoalsje zou verwachten.

Hoe kan dit dat die lijkt te zijn gelimiteerd op 777, hij begint ermee en kan niet hoger, is te zien aan de lijn bij KPN speedtest dat die van begin to eind zelfde snelheid heeft waar de downlaod zich iets opbouwt.

Ik heb het geld niet op me rug groeien om te zeggen stuur maar monteur die me dan weer van alles wijsmaakt waar het probleem in zit en me op kosten jaagt die niet nodig zijn, hoe alles nu staat en ligt zo ligt het vanaf moment dat wij glasvezel hebben van KPN aangelegd door monteur en heeft altijd gewerkt, tot de 1Gbit kwam die in onze ogen bij onze aansluiting niet stabiel is laatste jaar.

Deze is van vannacht alles uit behalve 1 bekabelde PC:


Deze is van deze ochtend met alles aan via bekabelde PC (zelfde als van die vannacht):
 

​​​​​
Je ziet bij beide afbeeldingen dat de download een oplopende lijn heeft waar de upload 1 rechte lijn heeft.

Dit is van 1 jaar geleden via speedtest van ookla en dat hebben we niet meer kijkend naar de upload (zelfde pc als vanochtend en vannacht):
 

En deze gelijk aan vorig jaar zelfde server, bekabelde PC etc van paar seconden geleden:
 


Die download is nu netjes/acceptabel, die upload is al geruime tijd niet meer netjes en blijft echt op de 777 max steken.
Het getal dat je ziet is ook het enige getal dat je ziet, superstrak/stabiel maar wel te laag, al is het binnen de marge van 75% of hoger maar wetende dat het altijd dl en ul gelijk was vind ik dit wel vreemd.

Dis ja wat nog meer te doen, PC kabels zijn vervangen, resetten modem of glasvezel hoofdaansluiting verhoogt snelheid niet, de aansluiting PC kan het gewoon aan, als het kabelprobleem zou zijn dan lijkt mij dat download ook vaker problemen laat zien die is vaak boven de 900, overdag denk vooral in drukke netwerkmomenten dan wil die weleens naar 500 zakken, niet hoe het hoort maar laat het houden op netwerk overcrowded en niks tegen te doen vooralsnog,

Wil graag weten wat nu, betaal voor iets maar krijg het op 1 deel upload maar 75% en dat soms niet eens volgens de speedtesten...

Hoi @Chris en Fem . Welkom op het forum.

De verbinding is in theorie symmetrisch en vaak zit de bottleneck in de thuisaansluiting. Of dat bij jou ook zo is weet ik natuurlijk niet zeker.

Mijn metingen geven aan dat je op het juiste profiel zit:

GIA) Check Port profiel

Administratieve snelheid:

970000

Sessie snelheid:

970000

 

Verder heb je een GoF verbinding. Dus je ‘deelt' je glas niet met de buren. 

Als je zeker weet dat het niet aan de thuissituatie ligt kunnen we  een monteur aansturen.   Maar als die ter plekke concludeert dat de uploadsnelheid wél klopt zullen er kosten in rekening gebracht worden. Je moet het dus wel redelijk zeker weten


In hoeverre is speedtest betrouwbaar omdat die op 4 afbeeldingen en 2 verschillende sites o.a. KPN speedtest de upload echt niet hoger dan 777 geeft.

De download op 970 is al helemaal een droom die nooit gehaald is.

Dat is de enige zekerheid die ik heb voor zover betrouwbaar zijn de speedtesten, ik heb geen andere manier van testen.

Stel ik zeg prima doe die monteur want ik had ooit die snelheid wel en toch krijg ik het niet meer qua upload..

Hoe controleert hij/zij dat? Gaat dat op basis van hoe de aansluiting nu is of word de meting anders gedaan dan dat wij hem doen door de monteur?
Want daar zit natuurlijk ook nog een verschil in, ik heb de apparatuur niet van de monteur, ik ben afhankelijk van een speedtest om het te "bewijzen”.


En mocht die op wonderlijke wijze wel een ander speedtest info krijgen en dus de 970 gemeten krijgen wat zouden de kosten kunnen zijn/worden?


Monteur niet nodig, probleem opgelost…

Tip voor iedereen : blijkbaar als je van windows 10 en ouder naar windows 11 gaat moet je de lan driver van je moederbord updaten om de volle snelheid te kunnen halen.

Was vergeten dat vorig jaar pc's eerst met windows 10 waren en dus snelheden gehaald werden, windows 11 is de reden dat dat niet meer ging omdat moederbord een realtek LAN update nodig had.
Die werd dus niet automatisch door windows 11 met updates van realtek meegenomen.

Er achter gekomen omdat we vandaag nieuwe pc voor partner hebben gebouwd waar de download snelheid ineens bizar laag was ondanks de 2.5gb ondersteuning, echter zei partner update de lan driver van moederbord door de driver van website maker moederbord te gaan, probeer het en ja hoor en heb toen de mijne ook maar nagekeken wat het oploste.

Dus zonder de update had een monteur die snelheid niet via onze pc's eruit gekregen 😉


Net getest bij KPN Speedtest :
 

en speedtest Ookla:
 


Meer dan dit krijgen we er niet uit (de genoemde 970 door @Erwin_ ), maar de upload en download zijn nu weer gelijkwaardig op een acceptabel niveau.