Skip to main content

Sinds vandaag heb ik een nieuw abonnement voor het internet waarmee ik 1Gbps zou moeten kunnen halen. In de werkelijkheid blijkt dit op zowel wifi als LAN onder de 100Mbps te blijven hangen.

Wifi is getest op een recente telefoon op een meter of 3 van de kast, zonder muren ertussen. LAN is getest via een switch die een gigabit aan kan naar de TV. Dan is er nog een Powerlineverbinding naar zolder, maar ook hier is het <100Mbps.

De LAN-verbinding geeft in de V12-box keurig 1Gbps aan, dus de kabel is goed. De V12 is opnieuw opgestart zonder verbetering.

Zijn er nog instellingen of tests die ik over het hoofd heb gezien, of is dit een kwestie voor de monteur?

Als je 100 bekabeld haalt is er met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een hardware issue met de poort, de kabel of een instelling (systeem draait dan op 100mbps in plaats van 1000.

Dus bij het begin beginnen, alles 2 minuten van de stroom, vanaf het punt dat je glas binnenkomt, Alles ontkoppeld.

Dan vanaf de glasvezel kabel een voor een, met 2 minuten ertussen weer aanzetten. dus glasvezelmodem, dan router.

Dan ZONDER switch, met een goede 1 meter kabel direct tussen modem en laptop oid kijken of je de 900mbps haalt. Liefst tweede laptop proberen.

 Zo niet, bel KPN hulplijn 0800-0403. Misschien is het aan de KPN kant.

 

Als je dan wel de 900 haalt, dan moet je door je hardware heen, kabels, settings etc.

succes

 

 


Bedankt voor je snelle, duidelijke antwoord!

Als ik in de keten router → kabel → switch → TV+-kastje in het configmenu van de router zie dat hier keurig 1Gbit/s gehaald wordt, dan is al aangetoond dat er in die keten geen verstoring zit, toch? Dan hoef ik geen los apparaat te regelen om naast het modem te gaan staan namelijk; ik heb hier niks mobiels met een ethernetpoort 😁

Sowieso zal ik het glasvezelmodem en de router in die volgorde met de 2 minuten ertussen eens stroomloos maken en kijken wat dat voor verschil oplevert.


“In het configmenu van de router zie dat hier keurig 1Gbit/s gehaald wordt”

Daar wordt de max. snelheid van de ethernet poort getoond, niet de huidige snelheid.

Denk aan de snelweg. Je kunt er 100 km/h rijden, dat staat op de borden. Maar met een fiets lukt dat niet. Dus als je wilt weten hoe snel die fiets gaat, moet je dat meten. En niet op de borden af gaan :-)

 


 

“In het configmenu van de router zie dat hier keurig 1Gbit/s gehaald wordt”

Daar wordt de max. snelheid van de ethernet poort getoond, niet de huidige snelheid.

Denk aan de snelweg. Je kunt er 100 km/h rijden, dat staat op de borden. Maar met een fiets lukt dat niet. Dus als je wilt weten hoe snel die fiets gaat, moet je dat meten. En niet op de borden af gaan :-)

 

Weet ik, maar dat zou moeten betekenen dat die 1Gbit/s in ieder geval theoretisch gehaald moet kunnen worden op die lijn en dat daar hardwarematig niks in de weg staat, toch? Dan heb ik een systeem waarop ik de internetsnelheid kan testen, zonder dat er andere zaken mee wegen in die test; zo bedoelde ik die opmerking.


Dat klopt, helemaal mee eens. Als je overal 1gbps in je verbinding ziet staan tot de router, dan moet dit hardwarematig ok zijn, dan is dat stuk geëlimineerd, en kun  je inderdaad door naar de router en het stuk daarvoor. 

Een enkele keer werkt ook de factory reset van je router. Maar eerst beter de modem spanningsvrij.


Stekker van het glasvezelmodem en de router uit de wandcontactdoos gehaald, 2 minuten gewacht, modem erin, 2 minuten gewacht, router erin, 2 minuten gewacht.

Test gedaan op de TV (die dus getest 1Gbit/s aan moet kunnen) met 2 verschillende speedtestapps: beide geven keurig zo'n 90 Mbit/s aan.

Ik zal morgen de hulplijn maar eens bellen, voor ik de router helemaal reset. 

Bedankt voor de hulp tot zo ver; ik hou het hier in de gaten en zal hier updates plaatsen wanneer er vooruitgang is :)


Kleine update uit ongeduld, met interessante nieuwe info:

  • De router is teruggezet naar fabrieksinstellingen.
  • Inmiddels heb ik de switch tussen de router en de TV weggehaald (die lag er nog voor een Chromecast die nu niet meer nodig is), dus nu is de verbinding modem -> router -> TV+.

Nu staat er bij de verbinding naar het TV+-kastje '100 Mbit/s'! En in het zoeken naar een oplossing kwam ik al iets tegen over een softwarematig terugschroeven vanuit KPN, dus dat past. Die switch strooide me dus zand in de ogen, door 1Gbit/s te rapporteren aan de router...

Volgende test is dan toch een laptop of iets met een metertje UTP rechtstreeks verbinden.


Zoals ik het begrijp heb je drie verschillende verbindingen, maar geen daarvan is eigenlijk echt wenselijk bij een snelheidstest.

Sluit eens een laptop rechtstreeks aan op je modem, zonder devolo of switch ertussen. Zorg ervoor dat de andere netwerkkabels uit je modem gehaald zijn, en de wifi op het modem uitstaat. Dit is de enige manier van testen die echt een goed beeld geeft. 


Zoals ik het begrijp heb je drie verschillende verbindingen, maar geen daarvan is eigenlijk echt wenselijk bij een snelheidstest.

Sluit eens een laptop rechtstreeks aan op je modem, zonder devolo of switch ertussen. Zorg ervoor dat de andere netwerkkabels uit je modem gehaald zijn, en de wifi op het modem uitstaat. Dit is de enige manier van testen die echt een goed beeld geeft. 

M'n vorige reactie is nog aangepast, met daarin eigenlijk ook jouw conclusie: even alles los en 1 apparaat bedraad en rechtstreeks testen op de router.

Wordt weer vervolgd...


Nu ik gemerkt heb dat mijn vorige 'testopstelling' niet deugde en het bedrade deel bij gebrek aan apparatuur voor vandaag los heb gelaten, heb ik maar eens opnieuw de snelheid van de wifi getest; er is immers best wat gebeurd (power cycle van het modem en de router, router naar fabrieksinstellingen, apparaten uit het netwerk gehaald).

Nu haal ik op de eerste verdieping (wel pal boven de router en op een rustig moment trouwens) een niet onaardige 340Mbit/s. Blijkbaar zit er dus wel degelijk wat snelheid in en nu heb ik weer hoop 😂


De conclusie:

Ergens tussen het opnieuw starten van het modem en de router èn het terugzetten van de router naar de fabrieksinstellingen is het probleem opgelost.

Ik haal nu via wifi in de woonkamer en eerste verdieping 500Mbit/s up en down, 120Mbit/s via het stroomnet naar zolder (link rate wel om en nabij 500Mbit/s, dus dat klopt wel aardig gok ik) en bedraad internet om en nabij de 950Mbit/s.

Ik ben blij 😁 Bedankt voor alle snelle en bruikbare reacties!