Skip to main content

Sinds deze week van 200Mbit naar 1Gbit overgestapt. Ik heb eenĀ bekabelde server diverse momenten een speed test uitgevoerd via KPN Speedtest in Google Chrome browser. Mijn snelheid zowel down al up komen niet boven de 800Mbit vaak rond de 600/700Mbit.

Reeds me glasvezel aansluiting power clear gegeven en ook de experiabox V10a. Maar zonder resultaat.Ā 
Ā 

De snelheid is hoog dus zal er geen last van hebben, maar ik vindt wel dat je moet krijgen waar je voor betaald.Ā 

Direct aan het modem gehangen dus zonder gigabit switch ertussen maakt geen verschil!

Moet ik nu bellen om een probleem door te geven of is er iemand op het forum van KPN die even kan kijken of er misschien iets mis is in de wijkcentrale?Ā 
Ā 

mvg RickĀ 

Kpn vermeld op de site het volgende;

Ā 

"Glasvezel internet is supersnel: up- en downloaden tot wel 1 Gbit/s."Ā 


@j3roentjeĀ j3roenjte, tot wel 1 Gbit/s slaat op het glasvezel internet en niet op het abonnement.

Je kan ook kiezen voor 100/100 of 200/200Mbit over glas.Ā 

Je salaris kan oplopen totwel 5000 euro hangt ook af van je salarisschaal bijvoorbeeld.

Dus ik snap niet zo goed jouw antwoord op mijn vraag, als je vindt dat 800Mbit snelheid past bij een 1000Mbit abbonement prima. Maar dat is dan wel jouw mening, en niet een antwoord op mijn vraag ;-)Ā 

Ā 

Mvg,

Rick

Ā 

Ā 


Hallo @Diesel83Ā bij Gigabitsnelheden wordt geadviseerd een Windows pc te gebruiken en de Ookla app uit de MS store te downloaden en daarmee de snelheidstest bekabeld te doen met verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Je moet ongeveer op 930/930Mbit/s uit kunnen komen bij een optimale verbinding.

Ā 


Mogelijk dat de demping bij de connectie tussen de straatkant en je huis te hoog is.

Tijdens het aansluiten had die bij mij de waarde 16 en dat zou goed zijn. Net nadat de straat was dichtgegooid controleerde de medewerker het even opnieuw en zag dat de demping 25 was en te hoog.

Op mijn vraag hoe dat kon gebeuren was het antwoord dat er mogelijk net een beetje vocht in de connector was gekomen. Toen moest de straat dus weer open.

Ik had dus geluk dat de beste man het even opnieuw had gecontroleerd.


@j3roentjeĀ j3roenjte, tot wel 1 Gbit/s slaat op het glasvezel internet en niet op het abonnement.

Dat snap ik, maar deze tekst wordt vermeld bij het 1gb abonnement.Ā 


@Diesel83Ā : Het is zaak om met een ā€˜schoneā€™ pc/laptop ā†’Ā bij voorkeur windows ā†’Ā  met een rechtstreekse verbinding naar de router te testen. Maak hierbij gebruik van de ingebouwde ookla app ( te downloaden via de store van windows) .Ā  Ā 

Zorg dat VPN uit staat.Ā  Maak geen gebruik van LAN naar USB adapters.Ā  Zorg dat je de specs kent van je netwerkkaart (kan die overweg met dit soort snelheden?) en update zo nodig de drivers.Ā Ā 

Als je dan niet op plusminus 920 Mbit up/down komt is het nog verstandig om zowel het glasvezel kastje als je router 30 seconden van het stroom te halen.Ā 

Ā 

Laat je weten hoe de speedtest uitpakt als je bovenstaande instructies navolgt?Ā 

Ā 


Sinds deze week van 200Mbit naar 1Gbit overgestapt. ...
Ā 

Ik vind de prijsstaffel van 100 ā†’ 200 ā†’ 1000 behoorlijk scheef.Ā 

Verhogen van 100 Mbit naar 200Mbit: 11.50 extra per maand, dat is een kostenstijging van ongeveer 25% !!!

Ā 


@Diesel83Ā : Het is zaak om met een ā€˜schoneā€™ pc/laptop ā†’Ā bij voorkeur windows ā†’Ā  met een rechtstreekse verbinding naar de router te testen. Maak hierbij gebruik van de ingebouwde ookla app ( te downloaden via de store van windows) .Ā  Ā 

Zorg dat VPN uit staat.Ā  Maak geen gebruik van LAN naar USB adapters.Ā  Zorg dat je de specs kent van je netwerkkaart (kan die overweg met dit soort snelheden?) en update zo nodig de drivers.Ā Ā 

Als je dan niet op plusminus 920 Mbit up/down komt is het nog verstandig om zowel het glasvezel kastje als je router 30 seconden van het stroom te halen.Ā 

Ā 

Laat je weten hoe de speedtest uitpakt als je bovenstaande instructies navolgt?Ā 

Ā 

Erwin,

Ā 

bedankt voor je antwoord. Ik kan je laten weten dat de netwerkkaart deze snelheid aan kan en het voeding eraf voor minimaal 2 minutenĀ van het apparatuur ook reeds gedaan is. Enige wat ik niet geprobeerd heb is de app, mijn inziens moet de test op de kpn site afdoende zijn want die gebruikte ik altijd zonder enig probleem.Ā 
Ā 

Van mij mag Ā dezeĀ topic wel gesloten worden, zoals eerder is vermeld zal de snelheid TOT 1Gbit haalbaar zijn. Ā Hangt er vanaf hoe stabiel het blijft of ik dan dit abbo aanhoudt of terug stap naar 200/200.Ā 
Ā 

Mvg RickĀ 


Nogmaals, ik zou overwegen om de demping te laten doormeten.


Nogmaals, ik zou overwegen om de demping te laten doormeten.

Dat kan wel.Ā  Ā Maar een belangrijke stap is de ookla app te gebruiken. Deze is het betrouwbaarst.Ā 


KPN geeft over de snelheid het volgende, waarbij ik dit lees is dat ze >750mbps garanderen op de 1Gbps lijn. De 930 lijkt meer een realistisch, maar vlak onder de 900 wordt ook als zeer acceptabelĀ gezien.

Ā 

Wat is de maximale download- en uploadsnelheid?

Dit is de maximale internetsnelheid op basis van de technische mogelijkheden op jouw adres. Dit wordt eventueel beperkt door de snelheid opgenomen in het contract van de afgenomen dienst. Hoe je dit meet?Ā 90% van de maximale snelheidĀ moet tenminste inĀ een van de tienĀ uitgevoerde metingen gemeten worden.

Normaliter beschikbare download- en uploadsnelheid

Dit is 85% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. Hoe je dit meet? De normaliter gemeten snelheid moet inĀ acht van de tienĀ metingen gehaald worden.

Minimale download- en uploadsnelheid

Dit isĀ 75% en hoger van de maximale download- en uploadsnelheid. De minimale snelheid moet inĀ alle metingenĀ beschikbaar zijn.

Geadverteerde download- en uploadsnelheid

Dit is de maximale 'tot'-snelheid zoals gecommuniceerd op o.a. kpn.com bij het gekozen pakket. Hoe je dit meet? De geadverteerde snelheid is de snelheid die hoort bij je pakket, eventueel beperkt door de maximale snelheid op een adres. Je meet deze snelheid dus op dezelfde manier als de maximale snelheid.


Nogmaals, ik zou overwegen om de demping te laten doormeten.

Demping staat hier echt los van. Door een hogere demping ga je niet opeens 150/200Mbps minder halen dan mogelijk. Hogere demping zou voor volledig data-verlies kunnen zorgen. Tuurlijk correleert het wel met snelheid maar een perfecte dempingswaarde moet geen verschil maken met een iets minder perfecte dempingswaarde. Als je qua demping buiten de marges zit ga je dat verschil wel merken, dan wordt de lijn heel snel een stuk minder stabiel en zal ie in zijn geheel vaker uit vallen.

Ā 

bedankt voor je antwoord. Ik kan je laten weten dat de netwerkkaart deze snelheid aan kan en het voeding eraf voor minimaal 2 minutenĀ van het apparatuur ook reeds gedaan is. Enige wat ik niet geprobeerd heb is de app, mijn inziens moet de test op de kpn site afdoende zijn want die gebruikte ik altijd zonder enig probleem.

Maar een browser vreet toch altijd iets van performance. Als je een server hebt draaien, welk OS draait deze op? Dan is Speedtest CLI misschien nog een optie, die draai ik hier zonder problemen en met meerdere servers geen problemen. Verder is er meer benodigd dan een netwerkkaart die het aan kan. Een processor moet het ook kunnen verwerken, werkgeheugen moet snel genoeg zijn, opslag moet snel genoeg zijn. Op deze snelheden moet alle apparatuur het echt aan kunnen. Veel laptops komen in de praktijk bijvoorbeeld niet boven de 650Mbps terwijl er bijvoorbeeld wel via USB3.0 of een onboard gigabit NIC getest wordt.

Ā 

Verder zou ik eens Speedtesten doen met Novoserve. De servers van KPN worden door alle klanten gebruikt dus worden op den duur minder accuraat, Novoserve moet ik altijd echt op zoeken en die komt eigenlijk altijd prima uit de bus.


@NHendriks Mooie informatie, thanx.

Ā 

Omdat ik dus ook net op glasvezel zit, heb ik ook een groot aantal speedtesten gedaan. De resultaten konden tot mijn verbazing flink wisselen, de ene meeting 120Mbit en de volgende meeting 35MBit.

Ā 

Onderstaande zal wel geen oorzaak zijn van het probleem van de poster maar ik vermeld het toch even:

Ā 

Het bleek dat mijn Fritzbox soms een connection had op 2.4 GHz band en dat resulteerde dan in 35Mbit downloadsnelheid maar ook wel eens hoger, zeg 60Mbit. Maar nooit 120Mbit. Het kan zijn dat mijn Linux-driver van mijn laptop niet intelligent genoeg is.

Ā 

Ik experimenteer nu met 2 wifi-netwerken: 1 die alleen op 5 GHz opereert en 1 die alleen op 2.4 Ghz opereert.

De printer bv moet dan verbinding maken met de 2.4ghz netwerk (kan geen 5 Ghz aan).

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā 

Ā