Skip to main content

Hallo,
Ik stel deze vraag omdat ik door het webcare team ben doorgestuurd naar hier!!!

Ik kan het wifi signaal niet instellen zoals ik graag zou willen.
Namelijk wanneer gaat het op de 2,4 Ghz en wanneer gaat het op de 5 Ghz verbinding dit in verband met het zeer druk zijn van het signaal zo gedurende de dag op de 2,4 Ghz.
Hoe in te stellen?
Als dit niet kan dan via de modem/router van KPN dan dit via een andere router? dit doen binnen het pakket?
 

@ARPotze Welkom op het forum. 

Op het moment dat je deze frequenties beide gebruikt dan zou het apparaat dat je gebruikt normaal gesproken automatisch de beste keuze moeten maken. 

Als je een V10 hebt van KPN dan heb je wel de mogelijkheid om het 5 Ghz gedeelte uit te zetten. Bij andere Experiaboxen is dit helaas niet mogelijk. 

Wel heb je de mogelijkheid om binnen je pakket te kiezen voor een Fritzbox, hierop heb je uitgebreidere mogelijkheden tot instellen. De kosten hiervoor zijn maandelijks € 7,49 en hierbij krijg dan ook service van onze Techdesk.


@ARPotze Welkom op het forum. 

Op het moment dat je deze frequenties beide gebruikt dan zou het apparaat dat je gebruikt normaal gesproken automatisch de beste keuze moeten maken. 

Als je een V10 hebt van KPN dan heb je wel de mogelijkheid om het 5 Ghz gedeelte uit te zetten. Bij andere Experiaboxen is dit helaas niet mogelijk. 

Wel heb je de mogelijkheid om binnen je pakket te kiezen voor een Fritzbox, hierop heb je uitgebreidere mogelijkheden tot instellen. De kosten hiervoor zijn maandelijks € 7,49 en hierbij krijg dan ook service van onze Techdesk.


Typische reactie dit. Hoe moeilijk kan het zijn om je 2,4Ghz en 5Ghz netwerken een andere SSID te geven zodat je kunt kiezen met welk netwerk je contact maakt? Elke el-cheapo router kan dit, maar een Experiabox niet?

 

@ARPotze : Kijk of je een router/accesspoint kunt vinden van een goede fabrikant zoals Ubiquity, Netgear, etc. Zelf heb ik een Ubiquity AC-lite aangeschaft en die opgehangen in de grote hal. Daarop kon ik met een app op de telefoon zowel de 2,4Ghz als 5Ghz netwerken instellen en de aanschafkosten daarvan heb je ten opzichte van de huurservice die @Rutger_ aanbiedt in 10-12 maanden terugverdiend. Tevens kun je wanneer je van de Experiabox af wilt een modem/router aanschaffen en die instellen met de gegevens die KPN je kan verschaffen ivm de vrije modemkeuze die de overheid ingesteld heeft. Als je dan een Fritzbox koopt, zul je voor ongeveer €150 (gok ik) klaar zijn en dus ongeveer 2 jaar terugverdientijd hebben. Maar een Fritzbox is een modem dat je instelt en verder eigenlijk niets meer aan hoeft te doen.


Op het moment dat je deze frequenties beide gebruikt dan zou het apparaat dat je gebruikt normaal gesproken automatisch de beste keuze moeten maken. 

Tenzij je dual band wifi apparatuur van KPN hebt want dan kan het zijn dat de krakkemikkige bandsteering functionaliteit van de V10a, V12, Experia WiFi of "super"WiFi een apparaat gewoon weigert op 2.4GHz en andere apparaten juist om onverklaarbare redenen van 5GHz naar 2.4GHz terugzet zodat de maximaal haalbare snelheid veel lager is.

Persoonlijk ben ik absoluut niet te spreken over de wifi apparatuur van KPN.


@ARPotze Welkom op het forum. 

Op het moment dat je deze frequenties beide gebruikt dan zou het apparaat dat je gebruikt normaal gesproken automatisch de beste keuze moeten maken. 

Als je een V10 hebt van KPN dan heb je wel de mogelijkheid om het 5 Ghz gedeelte uit te zetten. Bij andere Experiaboxen is dit helaas niet mogelijk. 

Wel heb je de mogelijkheid om binnen je pakket te kiezen voor een Fritzbox, hierop heb je uitgebreidere mogelijkheden tot instellen. De kosten hiervoor zijn maandelijks € 7,49 en hierbij krijg dan ook service van onze Techdesk.

Typische reactie dit. Hoe moeilijk kan het zijn om je 2,4Ghz en 5Ghz netwerken een andere SSID te geven zodat je kunt kiezen met welk netwerk je contact maakt? Elke el-cheapo router kan dit, maar een Experiabox niet?

Helemaal niet moeilijk. De KPN apparatuur kon dit ook. Maar KPN heeft het via software updates bewust onmogelijk gemaakt.


Typische reactie dit. Hoe moeilijk kan het zijn om je 2,4Ghz en 5Ghz netwerken een andere SSID te geven zodat je kunt kiezen met welk netwerk je contact maakt? Elke el-cheapo router kan dit, maar een Experiabox niet?

KPN beweert dat er anders geen mesh functionaliteit kan zijn maar dat is klinkklare onzin.

Ik hoop dat KPN ooit tot inkeer zal komen en het gewoon mogelijk zal maken de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz onafhankelijk van elkaar te kunnen configureren.


Hallo allemaal,

Bedankt voor uw antwoorden en eventuele oplossingen.
Is het mogelijk om zonder verstoringen door een eigen router dus te gebruiken voor de 5 Ghz verbinding, dit naast de kpn superwifi, zodat er een keuze is als we zitten te werken op de laptop en een rustige band willen gebruiken.


Een accespoint moet je dan eigenlijk hebben. Bijvoorbeeld een TP-Link EAP 225 of 245. Of je koopt een TP-Link Deco set of Netgear Orbi set. Daarop kun je meerdere WiFi netwerken instellen. En per netwerk kan je aangeven of dat 2,4 GHz only moet zijn, 5 GHz only of 2,4 en 5 GHz (beide dus, zoals kon dat heeft).Â