Skip to main content

Ik heb een V10 en heb voor de app van de Atag zone thermostaat een 2,4 netwerk nodig, anders doe die het niet (althans niet meer na de recente update. Ik krijg het met geen mogelijkheid voor elkaar. 


*Admin: eigen topic voor je vraag aangemaakt en reactie verplaatst

Ik heb nu de naam van de 5ghz band veranderd. Het grote verschil is in ieder geval dat de namen van de andere banden niet veranderen. Dat stemt hoopvol! Alvorens het te proberen (morgen): de WiFi instellingen van mijn mobiel kan ik laten zoals ze zijn?


Of moet ik mijn mobiel nu al op de 5ghz band zetten?


@TychoFrits je hoeft je mobiel niet al vooraf op de 5Ghz band te zetten (mag wel niet noodzakelijk).

Belangrijkste om te weten:

  1. 2.4Ghz is langzamer, maar heeft wel een groter bereik 
  2. 5Ghz heeft een grotere snelheid, maar minder ver bereik 

Dus soms is de keuze 5Ghz voor snelheid, maar zodra je verder van het modem komt zal de verbinding dus minder goed/snel zijn/worden.

Beide 2.4 en 5Ghz werken in basis hetzelfde, ze leveren een wifi verbinding met je device. 
Wil je snelheid op een korte afstand van het modem kies je voor 5Ghz, maar wil je betere verbinding op grotere afstand tot de router, dan kies je 2.4Ghz.

Wanneer je je mobiel verbindt met de 5Ghz WiFi en je bent te ver van je modem en de WiFi wordt te zwak dan zoekt je mobiel automatisch naar een WiFi welke een beter bereik heeft en dat zal bij je thuis je 2,4Ghz WiFi zijn. 


TS had toch ook gewoon de 5 GHz band even uit kunnen zetten?? Hij heeft notabene een V10.

Of zie ik het nu iets te simpel??


als je thermostaat het uitsluitend doet op een stabiel 2,4ghz netwerk, lijkt het inderdaad het meest logisch om het 5ghz netwerk uit te zetten, maar hoe doe je dat dan? 

De truc van Hoopvol heeft overigens ook niet het gewenste resultaat; mijn mobiel blijft hardnekkig de thermostaat NIET vinden. Maar de gouden tip zit eraan te komen, dat voel ik


@TychoFrits zie onderstaande bijlage. Rood omlijnd.

 


Ik heb nu radio uit gezet maar alleen bij de 5 band (met de gewijzigde naam); als ik het bij de 2,4 ook doe springt WiFi aan/uit op de hoofdpagina op uit haha


@TychoFrits ik ben benieuwd of je nu wel je thermostaat vindt?


Nee, helaas. Op het modem heeft 5ghz een andere naam en staat radio uit. Ik ben ingelogd op de app; ik selecteer op de thermostaat onder connectiviteit de optie Netwerkconfiguratie, de app zoekt en zoekt… maar het verbinden van de thermostaat met internet mislukt. Zou een harde reset van de thermostaat helpen?


@TychoFrits kijk eens op de website van ATAG voor hulp. 
 

Website ATAG


Ik heb het probleem vorige week al aan ATAG voorgelegd. ATAG reageert niet en aan KPN heb ik ook niks (chat medewerkers zijn al een hele week ‘niet beschikbaar’. En alle goede bedoelingen van de community ten spijt kwam daar de oplossing ook nog niet uit.


@TychoFrits 

Controleren of de ATAG One Zone verbonden is aan het  internet via ‘CONNECTIVITEIT’ --> ‘INFORMATIE’. Als hier een ip-adres ingevuld staat is de ATAG One Zone verbonden met de router. Staat hier bij ‘STATUS’ code 8 dan is de ATAG One Zone juist verbonden met de server.

Nu is de vraag is je ATAG One Zone verbonden met je router of met de server. 


@TychoFrits 

Wanneer je een Android telefoon hebt zie Deze link voor een filmpje hoe je kan instellen.

 


@TychoFrits 

Voor de Iphone


Nee dat is het probleem, IP en SSID zijn not amvailable en de status is 8


@TychoFrits gevonden op het Ziggo forum. 
 

Ziggo forum


Onder deze link  Ik wil alleen 2,4 GHz selecteren op mijn Experia Box V10a | KPN Community zit een ander topic over hetzelfde onderwerp waaruit volgend mij blijkt dat de KPN update de boosdoener is. 


Onder deze link  Ik wil alleen 2,4 GHz selecteren op mijn Experia Box V10a | KPN Community zit een ander topic over hetzelfde onderwerp waaruit volgend mij blijkt dat de KPN update de boosdoener is. 

Hallo @TychoFrits , je haalt  modems door elkaar, dit gaat over de V10a en jij hebt een V10, daar zijn geen problemen mee.

 


Ik heb op mijn apparaten inderdaad geen problemen (desktop,  printer, iPad, twee iPhones, TV), behalve met de Atag zone app in combinatie met de Atag zone thermostaat;die is offline, is niet verbonden met internet. Probleem was er tot voor kort niet. De thermostaat werkt uitsluitend op een stabiel 2,4ghz netwerk; modem met dual band geeft problemen, aldus mijn installateur. Ik heb de V10 al een paar jaar, eerder met deze app geen probleem gehad. Dus?


@TychoFrits ik ben benieuwd of je nog gekeken had op het Ziggo forum? Daar had je het Stappenplan 'Online brengen ATAG One zone'. Heb je dit al gedaan? Als dit ook niet helpt zou ik haast geneigd zijn om te zeggen dat misschien je thermostaat kapot is. Kan de installateur niet met een nieuwe thermostaat eens kijken of dan het probleem over is. Anders zou ik het ook niet weten. 


Hi @TychoFrits, als AL je apparaten prima werken op de wifi, en de enige met problemen je thermostaat is, dan lijkt de wifi verder prima te werken maar gaat er iets niet helemaal lekker met de communicatie tussen je V10 en de thermostaat. Dat hoeft uiteraard niet per se aan de V10 te liggen, je hebt die immers al een paar jaar en hebt er eerder geen problemen mee gehad 😉

Zou je het volgende eens willen proberen?

  • Geef de V10 een fabrieksreset
  • Zorg dat je 2.4Ghz netwerk dezelfde naam en wachtwoord hebben als eerst, zodat al je apparaten (desktop,  printer, iPad, twee iPhones, TV) weer verbinding maken. 
  • Zorg dat je 5Ghz netwerk een naam heeft als ‘nu niet gebruiken’ of iets anders waardoor voor jou heel duidelijk is wel netwerk je vooral niet moet kiezen 
  • Laat je telefoon verbinden met het juiste netwerk. 
  • Probeer je thermostaat te verbinden

Lukt dat nog steeds niet, dan ligt het niet aan je wifi netwerk, aangezien je immers alléén gebruik maakt van je 2,4Ghz netwerk. Je zult dan toch echt even contact moeten zoeken met Atag, wij kunnen niet iets oplossen dat bij een andere partij ligt.

Als het wel lukt, zou je het 5Ghz netwerk weer een andere naam kunnen even en andere apparaten daar weer mee kunnen laten verbinden 🙂


Toevallig kwam ook Atag vandaag met een harde reset als mogelijke oplossing. Ik ga dat binnenkort proberen.  En dan kom ik er ook hier op terug.


Helemaal prima @TychoFrits, we horen graag je bevindingen!


Een harde reset van de thermostaat is helaas niet de oplossing, maar ik ben nog in contact met de helpdesk van Atag, ik wacht het af, ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben met een zone ketel, een zone thermostaat, de zone app en een dual band modem. Ik heb er nu bij vermeld dat ik de melding ‘Communicatiefout’ krijg als ik inlog op de Atag zone portal; die krijg ik volgens mij precies vanaf het moment waarop de app op mijn iPone het liet afweten en de thermostaat offline ging. Als er nieuws is, laat ik het hier weten.


Voor nu wil ik nog laten weten dat ik het vreemd vind dat bij Connectiviteit/Informatie op de thermostaat zowel bij IP als SSID ‘not available’ staat.