Skip to main content

Hoe kan ik 2.4ghz netwerk gebruiken via superwifi.

Euhm... nou dat kun je gewoon gebruiken. Het word uitgezonden. Dus gewoon verbinding maken zou ik zeggen 😉

Het is onmogelijk om 2,4 GHz een andere naam te geven dan 5 GHz op de SuperWiFi's. Het is ook onmogelijk om 5 GHz (tijdelijk) uit te zetten.


En hoe maak ik (selectief) verbinding. Dat heb ik namelijk nodig om mijn robotmaaier te verbinden met internet. Als ik nu ‘gewoon’ verbinding maak, krijg ik de melding dat ik niet op een 2.4ghz netwerk zit.


En hoe maak ik (selectief) verbinding. Dat heb ik namelijk nodig om mijn robotmaaier te verbinden met internet. Als ik nu ‘gewoon’ verbinding maak, krijg ik de melding dat ik niet op een 2.4ghz netwerk zit.

Dat kan niet.

Welke Experiabox heeft u?


KPN box 12


Als ik nu ‘gewoon’ verbinding maak, krijg ik de melding dat ik niet op een 2.4ghz netwerk zit.

Kan je daar eens een screenshot van plaatsen.


 


Ik heb zo'n pokkehekel aan die waardeloze flut apps altijd hé... als zo'n ding niet te installeren is zonder smartfoon, dan denk ik dat ik hem terug zou brengen.


Maar goed... zet de SuperWiFi's maar uit. Dat wil zeggen: trek de stekkers uit het stopcontact. En log daarna in op de KPN Box: http://192.168.2.254.

Als dat via WiFi niet meer lukt, dan doe je dat vanaf een bekabeld aangesloten pc of laptop. Het Admin Password staat achterop de KPN Box. Op de witte sticker, helemaal onderaan.

Vervolgens zet je WiFi aan, en zet je 5 GHz WiFi uit. Dan hou je dus 2,4 GHz WiFi over.

Vervolgens die grasmuis installeren. Daarna de SuperWiFi's weer inschakelen en maar hopen dat die maaiert het blijft doen. Succes niet verzekerd...


Ik heb zo'n pokkehekel aan die waardeloze flut apps altijd hé... als zo'n ding niet te installeren is zonder smartfoon, dan denk ik dat ik hem terug zou brengen.

Helaas komen er steeds meer IoT apparaten die niet zelfstandig op een wifi netwerk aangesloten kunnen worden.

Wat mij betreft is dit een designfout in de software. De app zou mijns inziens ook gewoon via 5GHz moeten kunnen functioneren om vervolgens via 2.4GHz de gegevens aan de grasmaaier door te geven. Ik hoop overigens niet dat de BSSID van het wifi netwerk doorgegeven wordt aan de grasmaaier en dat de grasmaaier alleen verbinding maakt met die BSSID immers dat zou betekenen dat de grasmaaier alleen contact kan maken met de V12 en niet met de "super"WiFi's terwijl die wellicht beter opgesteld staan voor wifi in de tuin.

Ik heb overigens wel het vermoeden dat de BSSID gebruikt wordt om de verbinding tussen wifi netwerk en grasmaaier te leggen en dit zou ook verklaren waarom de telefoon verbinding moet maken met 2.4GHz tijdens het configureren van de grasmaaier.

Mocht het wel zo zijn dat de BSSID gebruikt wordt en moet er met een "super"WiFi verbonden worden omdat de V12 een slecht bereik heeft in de tuin dan kan je nog het onderstaande proberen.

Ga met de mobiele telefoon in de tuin staan, op een plek waar de 5GHz zo slecht is geworden dat daarmee niet meer verbonden zal worden. De 2.4GHz heeft een groter bereik en de telefoon zal dan daarmee nog wel kunnen verbinden. Als je dan de grasmaaier koppelt dan zal deze dus de BSSID gebruiken van de "super"WiFi waarmee de telefoon op dat moment verbonden was.

 

En ondertussen blijven we KPN vriendelijk vragen om het mogelijk te maken de SSID's van 2.4GHz en 5GHz verschillend van elkaar te kunnen laten zijn zodat de bovenstaande ellende allemaal vermeden had kunnen worden. Er is maar één leverancier van wifi apparatuur waarbij het niet mogelijk is om de SSID's van 2.4GHz en 5GHz verschillend in te kunnen stellen en dat is ... jawel ... KPN. :confounded:


Dank je Nick83! Ik ga e.e.a. uitproberen. Ik vermoed overigens dat ik in het modem de WiFi al alleen op 2.4ghz heb gezet, maar dat moet ik nog even controleren. Als dat zo blijkt te zijn dan lukt het nog niet, omdat dat netwerk geen bereik heeft in de tuin, en tijdens het installeren moet de maaier in het laadstation (in de tuin) staan….


Ik had hetzelfde probleem met mijn internetradio en printer. Als ik in de modem V12 ga zag ik dat zowel de 2,4 en de 5 MHz gewoon aan staan. Deze heb ik op enable gezet. Wifi lampje op je modem gaat uit. Nu heb je alleen wifi met de superwifi. Met KPN thuis heb ik de naam van de superwifi’s gewijzigd zodat je ze makkelijk kunt terug vinden op je wifi analyser. Even de grasmaaier op het juiste SSID adres zetten en alles werkt. Kan ook niet anders want de grasmaaier ziet de wifi van de modem niet meer,


Ook ik probeer voor IOT en mijn landroid maaier een 2,4 Ghz wifi netwerk op te zetten. ik heb een KPN 12 modem en dacht de oplossing gevonden te hebben in de extra wifi verbinding van het modem. Ik heb de 5Ghz wifi uitgezet (en daarmee schakelt ook 2.4 Ghz uit … waarom???) en ging naar het tabblad extra wifi. Daar kan ik wel apart de 2.4 en de 5 Ghz in/uitschakelen. Maar omdat de wifi op eerste tabblad uitgeschakeld is wil de extra wifi ook niet inschakelen. Kortom: nog steeds geen 2.4 Ghz netwerk. Wat nu?


Wat nu?

Het normale WiFi gewoon ingeschakeld houden.


Hallo @DJH45 de wifi op de modem moet standaard aan staan anders kun je ook niet van de extra wifi en de gastwifi gebruik maken.

Standaard staat de basis wifi aan voor zowel de 2.4- als de 5.0-band.

Als op die wijze jouw spullen niet kunnen verbinden, ligt dat in de regel aan de gebrekkige hard- en software van die apparaten en kun je de extra wifi 2.4-band inschakelen en alsnog daarmee verbinden.

Succes.

 

Â