Skip to main content

Ik heb sinds een klein half jaar 4 G buitengebied (modem aangesloten op experia box). Dat werkte tot eeen week geleden tot volle tevredenheid. Nu is echter de snelheid aanzienlijk afgenomen. Speedtest geeft gemiddeld download 10 Mbps en upload 3 Mbps.

 

Thuis werken is hierdoor onmogelijk geworden. Upen downloaden documenten duurt eeuwen.

 

Indicator op modem staat op twee blaauwe blokjes (en dat was het ook toen alles nog goed werkte).

 

Heeft iemand dezelfde ervaring en/of eventuele oplosiingen?

De dowload is nu naar rond de 5 Mbps gezakt met uitschieters naar 10 - 15 Mbps.


Welke experiabox heb je?


Dank voor je reactie. Ik heb een Experia Box V10A


Wat je zou kunnen doen is de boel resetten.  Wel eerst ontkoppelen. Ben benieuwd of dat wat doet.


Hallo Joep. Heb ik gedaan. Helaas heen effect. Jammer.


Dat is balen. Heb je het idee dat het 4g modem wel iets doet?


Of het 4g modem werkt begin ik ook aan te twijfelen. De snelheden lijken op die van de Experia box via de telefoonlijn.

 

De verbinding vanuit de Sagemcom is er wel (kan het apparaat ‘zien’ in mijn netwerk) en er branden geen foutlampjes op de Sagemcom.


Kan dit door KPN doorgemeten worden?


Bij mij wisselt de snelheid  vaak. De ene keer heb ik 10mbt/s erbij en soms moeiteloos 35mbt/s. Heb je het 4g modem met de antennes erop?


klopt

 


Maar dat is toch raar als de snelheid zo wisselt?


Ten dele. De capaciteit is natuurlijk minder groot dan in de stad. Is het druk in de buurt dan merk je dat. Hoe is jouw positie tov de zendmast? https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten


Hé dat is een handige site. Bedankt.

 

Afstand met beste signaal is ruim 2700 meter (oranje in kaartje).


Zie er ook nog 1 op 1500 meter. Ook oranje.


Oranje is niet ideaal. Is bij mij ook. Eigenlijk zou je een buitenantenne moeten hebben.


Ik heb nu zo'n beetje alles geprobeerd. Cpaciteit wordt wel iets beter, maar bij lange na niet wat het was.

 

Zou graag de mening van een KPN medewerker vernemen? Hoe kan het dat de upload en download de laatste weken aanzienlijk is teruggelopen?


Hallo @Ben over KPN, fijn om te zien dat je met behulp van @Joep1965 al veel zelf hebt geprobeerd. Ik kijk graag met je mee.

Zou je voor mij jouw postcode en huisnummer willen toevoegen aan jouw profiel? Dan kan ik jouw verbinding doormeten. Met een 4G buitengebied modem ben je afhankelijk van de capaciteit en het bereik van het 4G netwerk in jouw omgeving, helemaal als jouw modem binnen staat zonder buitenantenne. Wellicht zou je nog naar de plaatsing van jouw 4G buitengebied modem kunnen kijken, dichter bij een raam of hoger in de woning. Maar ik kan mij voorstellen dat je dat ook al geprobeerd hebt.

Ik hoor graag van je. 


Hallo Hanna,

 

Postcode en huisnummer toegevoegd.

 

Ik heb de 4g modem vandaag dichter bij zolderraam gezet en dat geeft wel wat verbetering. Ben benieuwd wat je meting oplevert.

 

Is er ovrigens grote invloed van bomen op het signaal? Want dat is iets wat ik me zojuist bedacht: we hebben een wilgenboom, die elke twee jaar wordt gesnoeid, voor het huis in het pad staan van de zender (ongeveer). En die wilg is nu op z'm grootst (wordt in principe in janauari gesnoeid).

Ik hoor graag van je.

Groet,

Ben 


Hoi @Ben over KPN

Ik heb jouw verbinding voor je doorgemeten. Echter ziet alles er goed uit en zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de 4G ontvangst. Het kan voorkomen dat in bebost gebied de 4G ontvangst verslechterd omdat de bladeren aan de bomen het signaal kunnen verstoren. Echter zou dit amper invloed moeten hebben, het gaat hoogstens om een streepje verlies. Wellicht biedt de buiten antenne voor jou een oplossing. 


Dank voor het doormeten Hanna. Goed om te lezen dat alles in ieder geval werkt.

Als bomen het signaal maar nauwelijks beinvloeden, begrijp ik nog steeds niet dat up- en download sinds een aantal weken zo veel lager zijn. Daar moet toch een oorzaak voor zijn.

 

Kan de lage download ook tot gevolg hebben dat internet via wifi telkens wegvalt (en dan na een tijdje weer terukomt)?

 

Ik was tot enkele weken uitermate tevreden maar nu is het echt heel slecht.

 

Groet,

Ben

 

 

 


Je kan een buitenantenne bestellen En testen. Werkt het niet kan je em weer terug sturen. https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1307995/buitenantenne-4g-incl-10m-kabel-voor-verbeteren-ontvangst-icm-4g-modem/?pageCount=1&pos=0


Ik heb grote twijfels om dat te doen omdat ik veel lees dat het effect minimaal is. 

Maar idd terugsturen kan altijd nog. Dank voor de link.


Inmiddels werkt alles weer goed.

 

Heel mijn netwerk losgekoppeld, hard reset gedaan van de netwerkapparatuur en alles weer stapsgewijs aangesloten..

 

Weet nu alleen niet wat de oorzaak is geweest. Maar de download is weer boven de 50Mbps. 

 

Dank voor het meedenken.


Hoi @Ben over KPN,

Fijn om te horen dat alles weer werkt!:grinning:


Reageer