Skip to main content

Sneller Internet Buitengebied 4G met de Sagemcom 4370 / Experiabox V10 heeft hier altijd prima gewerkt. Sinds de nacht van 8 juni jl. echter is er een merkwaardig fenomeen. Vaak schakelt 4G namelijk niet meer bij. Dat ziet er dan zo uit (vandaag zondag 18 juni rond 12 uur):

Horizontaal de tijd (elk uur een SpeedTest), verticaal de snelheid VDSL+4G. Mijn VDSL download snelheid is 17 Mbps.

Te zien is dus dat - zelfs ‘s-nachts bij weinig bezetting op de zendmast - de 4G vaak niet bijschakelt. Schakelt de 4G wel bij dan is dat vaak slechts weinig, een enkele keer goed. Voor 8 juni was de totale snelheid altijd rond de 70 Mbps.

De upload snelheid is overigens prima en vrijwel constant, totaal rond de 20 Mbps., waarbij 4G 18 Mbps aan VDSL toe voegt.

De verbinding tussen de V10 en de Sagemcom is goed; aan de 2e poort van de Sagemcom hangt een PC en die heeft in het netwerk naar andere PC’s in het netwerk via  de V10 prima snelheid. De 4G verbinding is gewoon even sterk als altijd (2/3 signaal).
Ik heb van de buren een tijd hun Sagemcom kunnen lenen en die vertoont hetzelfde. Dus het ligt niet aan de verbinding tussen V10 en Sagemcom en niet aan de Sagemcom. Helaas gebruiken de buren hem verder niet meer, ze zijn recent weg bij KPN, dus hun opstelling kan ik niet als referentie gebruiken.
Kortom; er is iets met de zendmast sinds de nacht van 8 juni.

Ik weet dit zeker want een KPN zakelijke data SIM in een accesspoint met voldoende signaal heeft op deze zendmast ook een belachelijk lage snelheid van slechts enkele Mbps. terwijl dat altijd tientallen Mbps. was.

Die zendmast is gelegen aan de Lange Struikenveenweg in Klarenbeek.

Via de KPN webpagina wordt geen storing of onderhoud aan deze zendmast gemeld.

Is er na te gaan of er op deze zendmast wat bijzonders aan de hand is? Een storing? Idioot zware belasting? 

 

 

Update. Heb eens over heel 2023 een plaatje gemaakt:

Te zien is dat vanaf medio april de download snelheid gestaag terug loopt. En sinds begin juni dus heel snel aftakelt.

Rond deze zendmast zijn veel wegwerkzaamheden… verbreding van de A1, aanleg rotonde in de N345. Dat is ongeveer rond die tijd gestart. Kan het zijn dat op die bouwlocaties veel tijdelijke 4G verbindingen opgezet zijn? Voor camerabewaking o.i.d., en dat er daardoor te zware belasting op de mast is?


dat kan zeker weten 4G wordt gedeeld met veel mensen in de buurt


dat kan zeker weten 4G wordt gedeeld met veel mensen in de buurt

Zeker. Maar dan moet KPN tijdig dit capaciteitsprobleem detecteren en oplossen. 
Ik heb ook een zakelijk Unlimited Vodafone abonnement. Naar dezelfde zendmast een constante 120 Mbps. download. KPN dus meer dan 50% van de tijd plm. 0 Mbps.

Kortom… moderator: is er iets te achterhalen over capaciteitsproblemen met deze zendmast?


4g buitengebied krijgt de laagste prio de meeste capaciteit gaat naar normale mobiele klanten wat logisch is


4g buitengebied krijgt de laagste prio de meeste capaciteit gaat naar normale mobiele klanten wat logisch is

Maar ook mijn dure (!) data only KPN abonnement naar die mast geeft een abnormaal lage down en upload. Daarvoor geldt niet het excuus dat SIBG lage prio heeft!

Als dit langere tijd zo blijft gaan mijn 4 KPN abonnementen de deur uit.
T-Mobile en Vodafone zitten op dezelfde zendmast en doen het heel veel beter. 


ooh dat hoort idd niet , hopelijk kan kpn hier iets voor je aan doen


Hoi @Ernst-Jan, de snelheid is er dus flink uit, net als bij de wegwerkzaamheden. Dat is wel balen.

Het 4G modem doet nog wel mee. Dus er is niets mis met de connectie tussen 4G modem en V10. Dat is fijn. 

Dan kan het inderdaad een capaciteitsprobleem zijn. Moet ik verder induiken. Kun je dan eerst vertellen welke lampjes allemaal branden op het 4G modem en in welke kleur? En dan met name op het moment dat de snelheid echt inzakt. Hoor het graag. 


Hoi @Ernst-Jan, de snelheid is er dus flink uit, net als bij de wegwerkzaamheden. Dat is wel balen.

Het 4G modem doet nog wel mee. Dus er is niets mis met de connectie tussen 4G modem en V10. Dat is fijn. 

Dan kan het inderdaad een capaciteitsprobleem zijn. Moet ik verder induiken. Kun je dan eerst vertellen welke lampjes allemaal branden op het 4G modem en in welke kleur? En dan met name op het moment dat de snelheid echt inzakt. Hoor het graag. 

Bart,

Al jaren 2 lampjes van de 3 voor signaalsterkte, andere lampjes (power en 4G) branden gewoon blauw. Niets aan veranderd. Ook als 4G niet bijschakelt brandt alles zo. Signaalsterkte is niet het probleem, maar iets op de zendmast op het genoemde adres is niet goed. Capaciteitsprobleem of iets anders. Maar een capaciteitsprobleem in de nacht lijkt me eigenlijk sterk. En het probleem is er dus ook in de nacht.

Dit ligt dus niet aan de apparatuur aan mijn kant, zie ook de opmerking dat ook een mifi met een KPN data abonnement een erg lage download geeft waar dit altijd veel meer was. Ook zie je aan de plaatjes dat de snelheid enorm wisselt, van 0 tot 40 Mbps. extra 4G. Upload is goed, alleen download doet zo raar.

Is na te gaan bij KPN Mobile of er iets is met de apparatuur op deze zendmast? 
Zoals ik zei, is er de laatste maanden rond Klarenbeek veel wegenbouw, verbreding A1 etc., opvallend dat sinds die tijd dit probleem optreedt. Maar raar dat dan juist de download vaak vol loopt en ook in de nacht. Ik weet ook niet of dat kan op een 4G mast; dus dat een of meerdere partijen alle beschikbare bandbreedte kunnen gebruiken?

SIBG verkeer krijgt lage prioriteit op een mast, maar ik heb dit in de drie jaar dat SIBG hier prima gewerkt heeft nog nooit gezien.

Situatie afgelopen week tot nu:

Rode lijn is gemiddelde. Was tot begin juni rond de 60 Mbps.

VDSL is rond de 18 Mbps., dus op heel veel momenten doet 4G niets. Dat is dus in drie jaar nooit zo geweest. Ligt niet aan het Sagemcom 4G modem, kan vrijwel zeker niet aan de V10 liggen en ook niet aan de connectie tussen die twee. Ergo: ligt aan de zendmast.

Overigens zit er al jaren een externe antenne aan het 4G modem gekoppeld. Zonder die antenne was de signaalsterkte zwakker maar de snelheid eigenlijk ook wel ok.


Bart,

Het is wel duidelijk dat er iets mis is met 4G op deze zendmast en dat dit niets met SIBG te maken heeft.

Ik heb als test mijn zakelijke KPN data SIM in een Huawei b618s router gestopt en deze naast het Sagemcom modem geplaatst om goed te vergelijken. Ik heb een PC via ethernet aan deze router aangesloten en achter elkaar met de Windows versie van Ookla SpeedTest naar steeds dezelfde server een aantal tests gedaan, en dan is dit het resultaat:

Kortom; in 9 tests vandaag, kort na elkaar, varieert de download snelheid naar deze zendmast tussen 2 en 60 Mbps. Om 13:43 slechts 4 Mbps., 3 minuten later 60 Mbps. En om 13:50 ruim 50 Mbps., 3 minuten later weer 3 Mbps.

Ik gebruik een SpeedTest server van Breedband Arnhem, die is super stabiel.

Niet normaal. Is er via KPN Mobile te achterhalen wat hier fout gaat?

Zendmast staat dus hier:


Ik hoor graag.

Ernst


Vodafone Unlimited in diezelfde Huawei router naar dezelfde zendmast: 130/45 Mbps down/up. Volledig stabiel.

Dus als deze KPN zendmast zo blijft dan weet ik wel waar ik naar toe switch…


@Bart_Z 

Enig nieuws?

Lijkt me toch als een 4G zendmast kuren vertoont dat actie nodig is?


Sinds anderhalve dag weer een redelijk normale download snelheid. Niet wat het voor april jl. was maar 4G schakelt in ieder geval gemiddeld weer 30 Mbps. bij:

Geen problemen meer met 4G bijschakelen sinds de namiddag van 22 juni. Apparatuur zendmast gereset?


Ik ben een aantal dagen ziek geweest, jouw topic is er doorgeglipt zie ik. Vandaar dat ik wat later reageer. :(

Fijn dat de mast weer bijschakelt, ik heb zo niet kunnen achterhalen wat er gebeurt is. Maar ik begrijp dat het sinds 22 juni tot heden weer stabiel bijschakeld, dat is mooi. 


Ik ben een aantal dagen ziek geweest, jouw topic is er doorgeglipt zie ik. Vandaar dat ik wat later reageer. :(

Fijn dat de mast weer bijschakelt, ik heb zo niet kunnen achterhalen wat er gebeurt is. Maar ik begrijp dat het sinds 22 juni tot heden weer stabiel bijschakeld, dat is mooi. 

Mooi dat je er weer bent! Dank voor je reactie.