Skip to main content

Al langere tijd heb ik last van heel onstabiel internet van KPN.

Gezien het feit dat het in het buitengebied is, is het internet nooit heel snel geweest.

Maar sinds enige tijd is het met regelmaat helemaal niet meer te doen.

Daarop heb ik een week geleden een 4G modem aan gevragen, ik heb deze inmiddels ook ontvangen en aangesloten.

Nu is het geval zo dat deze geen verschil in snelheid maakt, en de stabiliteit van de verbinding alleen maar slechter lijkt te maken.

De experiabox is een V10a.

 

Iemand wellicht een idee wat er aan te doen is?

Dag @H00gers hier een zeer tevreden gebruiker van sneller internet buitengebied.  Hoeveel streepjes/ ledjes bereik heb je branden op het 4gmodem? En wat is de snelheid die u hebt?


Hallo Joep, dank voor je reactie.

Ik heb wel van meer mensen goede ervaringen gehoord over het 4g modem, waaronder mijn buurman.

In het meest gunstige geval heb ik 15mbit download, ongeacht of het 4g modem aangesloten.

Op het 4g modem heb ik 2 van de 3 ledjes aan bij het bereik, ik zou zeggen dat dit toch afdoende moet zijn om toch minstens een klein verschil te maken.


Waar heb je het 4g modem staan?


Hi @H00gers! Vervelend dat je de verbetering niet merkt. Heb je de laatste reactie van @Joep1965 nog gezien?

Verder is een nauwkeurige speedtest doen voor de extra snelheid lastig. Het Sneller Internet Buitengebied kastje slaat namelijk pas aan op het moment dat er extra internet nodig is. Hierdoor is de extra snelheid op een speedtest moeilijk in beeld te brengen. 

Ik wil je om die reden aanraden te focussen op wat je merkt als je het internet gebruikt. 


Hi @H00gers! Vervelend dat je de verbetering niet merkt. Heb je de laatste reactie van @Joep1965 nog gezien?

Verder is een nauwkeurige speedtest doen voor de extra snelheid lastig. Het Sneller Internet Buitengebied kastje slaat namelijk pas aan op het moment dat er extra internet nodig is. Hierdoor is de extra snelheid op een speedtest moeilijk in beeld te brengen. 

Ik wil je om die reden aanraden te focussen op wat je merkt als je het internet gebruikt. 

Sorry, maar dit is onzin. Als je de Ookla SpeedTest doet of een andere SpeedTest doet dan zie je kort (halve sec.) de VDSL snelheid (bij mij 17Mbps.) en dan loopt de snelheid  direct op naar het totaal (VDSL plus 4G), bij mij richting 50Mbps.


Het 4g modem staat in de meterkast. Mijn buurman heeft het zijne ook in de meterkast staan (naar mijn inziens zelfs nog ongunstiger), daar levert het wel een download snelheid van 80mbit op.

Maar aangezien het modem aangeeft 2 van de 3 strepen bereik te hebben, mag ik toch wel concluderen dat de positie niet het probleem kan zijn?

Ik merk ook in het algemene gebruik van internet geen verschil. Zoals ernst-jan ook al aangeeft, tijdens het verbinding leggen naar de server en vervolgens de 5 seconden van download snelheid testen zou het toch al wel moeten reageren?


Het 4g modem staat in de meterkast. Mijn buurman heeft het zijne ook in de meterkast staan (naar mijn inziens zelfs nog ongunstiger), daar levert het wel een download snelheid van 80mbit op.

Maar aangezien het modem aangeeft 2 van de 3 strepen bereik te hebben, mag ik toch wel concluderen dat de positie niet het probleem kan zijn?

Ik merk ook in het algemene gebruik van internet geen verschil. Zoals ernst-jan ook al aangeeft, tijdens het verbinding leggen naar de server en vervolgens de 5 seconden van download snelheid testen zou het toch al wel moeten reageren?

De meterkast lijkt me niet een erg goede plek, maar twee van de drie LEDjes ontvangst is goed genoeg. Merkwaardig. Hebt u toevallig een KPN mobiel abonnement dan zou u met de telefoon in/bij de meterkast eens kunnen kijken hoe snel de verbinding met de mast via de telefoon is. 


Vrijwel zeker is de positie toch het probleem.  Ik heb het modem op diverse plaatsen in huis gehad. De ene keer 1 ledje soms 2 ledjes maar de snelheid veranderde nauwelijks. Bleef rond de 10.  Ik heb nu de buitenantenne en met één ledje heb er probleemloos 50 bij. Geen idee hoe dat komt.


Vrijwel zeker is de positie toch het probleem.  Ik heb het modem op diverse plaatsen in huis gehad. De ene keer 1 ledje soms 2 ledjes maar de snelheid veranderde nauwelijks. Bleef rond de 10.  Ik heb nu de buitenantenne en met één ledje heb er probleemloos 50 bij. Geen idee hoe dat komt.

In mijn tijd als zendamateur zeiden we al dat hoogfrequent altijd een soort voodoo is. Je weet nooit of het werkt. 
Wellicht reflecties, storing van iets in de meterkast (slimme meter heeft GRPS) of daarbuiten?


Om het allemaal nog iets merkwaardiger te maken, ik doe zojuist een speedtest en heb nu 77mbit download en 24mbit upload. Dit is nog al een aanzienlijk verschil ten opzichte van de 15mbit download en 0.8mbit upload die het voorheen was. Een welkom verschil, maar een verschil dat ik niet direct kan verklaren. Aan mijn zijde heb ik niets gewijzigd, het 4G modem staat nog steeds op de zelfde plaats in de meterkast. Ik zou bijna denken dat KPN aan hen zijde iets veranderd heeft in de tussen tijd?


@H00gers we zijn een weekje verder. Is de snelheid in de tussentijd stabiel gebleven?