Skip to main content

Met mijn 4g buitenbegebied modem haal ik een snelheid van 70 down en 25 up, zowel via utp als via de wifi van de Experiabox. Als ik er via een utp kabel een buitenantenne aanhang, doet het 4g modem niks meer aan de snelheid. Dus als ik een wifiverbinding heb via de buitenantenne, zit ik nog maar aan 8 down, ook als ik naast de antenne zit. Wat gaat er mis en wat kan ik hier aan doen?

Met “buitenantenne” bedoelt u een extra access point? Dan is daar iets mis mee. Als u normaal 70/25 via de wifi van de Experiabox hebt en met dat access point een veel lagere snelheid dan is er iets niet goed ingesteld.

Welk access point is dat? Wellicht zit er op het kanaal waar dat access point gebruik van maakt een sterke storing. Gebruikt u de 2.4 of de 5.8 GHz. band?

En hoe is de snelheid van een ander device op dat access point, zoals een smartphone?


Er hangt een Ubiquiti Rocket M2 aan. Als ik de 4g buitengebiedmodem uitschakel, dan is de snelheid vanaf de Experiabox en vanaf de antenne vrijwel gelijk.  De boost van de 4g komt niet door, hij schakelt niet bij, zoals je dat wel ziet als je bekabeld meet. 

Ik gebruik de 2,4 GhZ band. Ik meet de snelheid via mijn telefoon, maar ook via een laptop krijg ik dezelfde snelheid. 


Ik denk dat u de opmerkingen over het 4G buitengebied modem even moet vergeten. Ik begrijp dat u bedoelt dat via de Rocket M2 de snelheid toevallig gelijk is aan de snelheid die u hebt als het 4G buitengebied modem uitgeschakeld of losgekoppeld is.

Of hebben apparaten die de WiFi van de Experiabox gebruiken nu ook een lagere snelheid als de Rocket is aangesloten? Dan zou het kunnen zijn dat WiFi signalen elkaar storen. Dat zou nog best kunnen want zo’n Rocket M2 heeft een veel te hoog vermogen. Gebruik is zelfs illegaal in NL., het maximum is 100 mW.


Er hangt een Ubiquiti Rocket M2 aan.

Dat is geen buitenantenne. Dat is een WiFi accesspoint die geschikt is om buiten te monteren.

Bij buitenantenne in combinatie met een 4G modem denk iedereen dat u antenne bedoelt om het 4G signaal beter op te kunnen vangen. Wat in uw geval helemaal niet nodig zou zijn. Want u haalt 70 mbit. Prima snelheid. Meer ga je met een 4G modem toch niet halen.

U heeft de Ubiquiti Rocket M2 verbonden met 1 van de lan poorten van de Experiabox? Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 


Er hangt een Ubiquiti Rocket M2 aan.

Dat is geen buitenantenne. Dat is een WiFi accesspoint die geschikt is om buiten te monteren.

Bij buitenantenne in combinatie met een 4G modem denk iedereen dat u antenne bedoelt om het 4G signaal beter op te kunnen vangen. Wat in uw geval helemaal niet nodig zou zijn. Want u haalt 70 mbit. Prima snelheid. Meer ga je met een 4G modem toch niet halen.

U heeft de Ubiquiti Rocket M2 verbonden met 1 van de lan poorten van de Experiabox? Heeft u al eens een andere kabel geprobeerd? 

Voordat je reageert even de berichten erboven lezen wellicht? 


Ik denk dat u de opmerkingen over het 4G buitengebied modem even moet vergeten. Ik begrijp dat u bedoelt dat via de Rocket M2 de snelheid toevallig gelijk is aan de snelheid die u hebt als het 4G buitengebied modem uitgeschakeld of losgekoppeld is.

Of hebben apparaten die de WiFi van de Experiabox gebruiken nu ook een lagere snelheid als de Rocket is aangesloten? Dan zou het kunnen zijn dat WiFi signalen elkaar storen. Dat zou nog best kunnen want zo’n Rocket M2 heeft een veel te hoog vermogen. Gebruik is zelfs illegaal in NL., het maximum is 100 mW.

Ik geloof dat het niet helemaal duidelijk is wat ik bedoel. Hier in het buitengebied hebben wij ASDL, met een maximum snelheid van ca 10 Mbit. Vandaar dat KPN in deze situatie een 4g modem er gratis bij levert, zodat de snelheid verhoogd wordt via 4g. Dus met de 4g modem erbij heb ik nu ca 70 Mbit, zonder 10 Mbit. Of ik nu via utp of draadloos aansluit op de Experiabox maakt geen verschil, de cijfers blijven gelijk. Als ik een speedtest doe, zie ik dat de snelheid eerst naar de maximum snelheid van de adsl lijn gaat, en dan na een paar seconden zie je dat de 4g erbij komt, en loopt de snelheid op.Tot zover geen probleem. Nu wil ik buiten op ons terrein ook verbinding met Internet. Dus heb ik daarvoor een RocketM2 aangesloten op de Experiabox (en de RocketM2 is niet illegaal, hij stelt zich automatisch in op de maximum toegestane output van het land. Bovendien ligt het ook nog aan de gebruikte antennes die er op aangesloten worden, hoe sterk de output is). 

Als ik een apparaat verbindt met de RocketM2, kan ik met of zonder 4g modem testen wat de snelheid is. Ik kom dan in beide gevallen niet verder dan de adsl snelheid. Tijdens de meting zie niet de kleine pauze waarna de 4g modem bijspringt. Dus blijkbaar krijgt deze geen signaal dat hij bij moet springen als er een accesspoint tussen zit. Of de RocketM2 kan er niet mee omgaan.

Met andere apparaten die aangesloten zijn, verandert niks qua verbinding, er is geen storing.

 


Zoals u het beschrijft is precies zoals ik het begrepen heb. Ik heb dezelfde constructie van een Experiabox en het 4G modem voor het buitengebied.

Echter, ik begrijp dus echt niet waarom u denkt dat bij een WiFi verbinding via de Rocket M2 het 4G modem niet bijschakelt. Die twee hebben niets met elkaar te maken.

De communicatie (multipath TCP) om de Experiabox en het 4G modem samen te laten werken om de gezamenlijke bandbreedte te krijgen, staat los van het feit of er op de Experiabox nog een ander access point is aangesloten. 
U gaf geen antwoord op mijn vraag of apparaten die met de WiFi van de Experiabox zijn verbonden wel de hoge snelheid behalen als de Rocket M2 is aangesloten.

Zo ja, dan is er ergens iets mis met die Rocket M2 of met de verbinding met de Experiabox (slechte kabel). Staat de Rocket M2 in bridge? Als er een DHCP server op staat dan krijgt u NAT achter NAT, dat is niet ideaal. Kan me ook voorstellen dat er op de Rocket een instelling verkeerd staat waardoor er broadcast flooding optreedt en de verbinding gefrustreerd wordt. 

Ik heb hier 45Mbps via de VDSL met 4G samen via WiFi van de Experiabox, daar staat een tweede access point op (Apple TimeCapsule) en die geeft die zelfde snelheid. Zo hoort het.


Zoals u het beschrijft is precies zoals ik het begrepen heb. Ik heb dezelfde constructie van een Experiabox en het 4G modem voor het buitengebied.

Echter, ik begrijp dus echt niet waarom u denkt dat bij een WiFi verbinding via de Rocket M2 het 4G modem niet bijschakelt. Die twee hebben niets met elkaar te maken.

De communicatie (multipath TCP) om de Experiabox en het 4G modem samen te laten werken om de gezamenlijke bandbreedte te krijgen, staat los van het feit of er op de Experiabox nog een ander access point is aangesloten. 
U gaf geen antwoord op mijn vraag of apparaten die met de WiFi van de Experiabox zijn verbonden wel de hoge snelheid behalen als de Rocket M2 is aangesloten.

Zo ja, dan is er ergens iets mis met die Rocket M2 of met de verbinding met de Experiabox (slechte kabel). Staat de Rocket M2 in bridge? Als er een DHCP server op staat dan krijgt u NAT achter NAT, dat is niet ideaal. Kan me ook voorstellen dat er op de Rocket een instelling verkeerd staat waardoor er broadcast flooding optreedt en de verbinding gefrustreerd wordt. 

Ik heb hier 45Mbps via de VDSL met 4G samen via WiFi van de Experiabox, daar staat een tweede access point op (Apple TimeCapsule) en die geeft die zelfde snelheid. Zo hoort het.

Inderdaad, zo hoort het, ik haal zelfs nog een hogere snelheid.  Dus vandaar dat ik niet snap waarom het niet werkt. Mijn wifi via de Experiabox geeft dezelfde snelheid als via utp. Als ik de kabel die aan de RocketM2 hangt, in een laptop stop, krijg ik wel de 4g snelheid. 

De reden dat ik de 4g modem erbij betrek, is wat ik zie tijdens een snelheidsmeting. Via de kabel (of wifi direct van de experiabox) loopt de snelheid eerst op tot de maximale adsl snelheid (10 mbit), dan duurt het een paar seconden en dat zie je dat de 4g modem erbij komt en de snelheid oploopt (in mijn geval dus tot 70 Mbit). Doe ik de test  via de RocketM2, dan zie je in eerste instantie hetzelfde (de snelheid loopt op tot de maximale adsl snelheid (10Mbit), maar daarna gebeurt er niks. Zonder 4g modem is alles indentiek, zowel bedraad als via de RocketM2. Met 4g gaat alleen bedraad de snelheid omhoog, niet via de RocketM2

Er kan inderdaad een instelling in de antenne zijn wat dit veroorzaakt, maar dan nog snap ik niet dat dit alleen invloed heeft alsd de 4g modem erbij staat. De Rocket staat als accesspoint, niet als bridge.

 

Ik ga nog het volgende testen: via een bedrade verbinding een laptop en via de RocketM2 een ander apparaat via wifi aansluiten en op beiden tegelijk de snelheidstest runnen. De waardes zullen uiteraard lager zijn maar ik zie wel of de 4g modem op dat moment meedoet op de lijn (als de snelheid omhoog gaat op de laptop). En of de verbinding via de rocketM2 daar dan wel van profiteert. 

 

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken!


“via een bedrade verbinding een laptop en via de RocketM2 een ander apparaat via wifi aansluiten en op beiden tegelijk de snelheidstest runnen”


Dat is de test die uitsluitsel geeft. Voorspelling: de laptop geeft gewoon richting de 70Mbps en het device via de Rocket M2 een veel lagere snelheid omdat de Rocket een probleem heeft.

Overigens zou ik de twee snelheidstests dan na elkaar draaien, draai je ze tegelijkertijd weet je nog niet of de laptop dan de 70Mbps haalt, een snelheidstest trekt de gehele bandbreedte kortstondig en dat beïnvloedt natuurlijk een andere snelheidstest die tegelijkertijd loopt.

Het blijft overigens verwarrend om over “antenne” te spreken, waar “access point” bedoeld wordt. 

 

 


De laptop gaat inderdaad zelfs naar 85 Mbps vandaag (ik zit vlakbij een 4g en 5g mast, via mijn telefoon kom ik op 230 /40). Via accespoint vandaag down 17 en up 8. Dat is opmerkelijk genoeg vandaag voor het eerst meer dan zonder 4g. De 4g doet dus wel wat (volgens de experiabox is de max attainable rate 14 down / 2,5 up, zonder 4g). De up heeft veel meer profijt van de 4g modem dan de down. Maar het ligt mijlenver van 85 / 25. 

Ik heb eerst tegelijkertijd getest, om reden dat ik dan zie dat de 4g modem meedoet op de lijn. Inderdaad risico dat de lijn dichtgetrokken wordt, dus ook apart getest. 


Welk type antenne is er op de Rocket aangesloten?

 

Vanwaar de keuze voor een Rocket eigenlijk? Dit soort apparatuur zie je veelal bij straalverbindingen maar ik heb 'm nog niet eerder echt als wifi-apparaat gezien. Volgens mij is er voor die prijs veel betere apparatuur te verkrijgen zoals de TP-Link EAP225 Outdoor of de Ubiquiti UAP-AC-M.


Welk type antenne is er op de Rocket aangesloten?

 

Vanwaar de keuze voor een Rocket eigenlijk? Dit soort apparatuur zie je veelal bij straalverbindingen maar ik heb 'm nog niet eerder echt als wifi-apparaat gezien. Volgens mij is er voor die prijs veel betere apparatuur te verkrijgen zoals de TP-Link EAP225 Outdoor of de Ubiquiti UAP-AC-M.

tja ik heb hem al een aantal jaar, na diverse andere type antennes te hebben geprobeerd.

 


Zojuist een oude TP-Link aangesloten, vanaf fabrieksinstellingen, niets ingesteld.  Download 60 upload 15. Ergo: er is iets met de RocketM2


Ah, ik was even in de veronderstelling dat deze nieuw aangeschaft was. Ik ben helaas niet echt bekend met de producten van Ubiquiti, ik zal van alles kunnen roepen maar ik denk niet dat ik daarin dan bijdraag. De data van het 4G-modem zou gewoon mee moeten werken op dergelijke randapparatuur. 

 

Edit nav nieuw bericht

Oei, daar lijkt het dan wel op inderdaad. Misschien zit het probleem dan toch in het multipath TCP dat niet goed ondersteund wordt door de Rocket. Als je iets anders wilt, ik kan de EAP225 Outdoor van TP-Link goed aanbevelen, hij heeft niet zo'n hoog vermogen als de Rocket maar presteert hier toch best goed. In een drukke straat op zo'n 20 tot 30 meter nog bruikbaar signaal, in het buitengebied zal dat nog best wel eens hoger kunnen zijn. Ook hier kan een losse antenne opgezet worden.


Ah, ik was even in de veronderstelling dat deze nieuw aangeschaft was. Ik ben helaas niet echt bekend met de producten van Ubiquiti, ik zal van alles kunnen roepen maar ik denk niet dat ik daarin dan bijdraag. De data van het 4G-modem zou gewoon mee moeten werken op dergelijke randapparatuur. 

 

Edit nav nieuw bericht

Oei, daar lijkt het dan wel op inderdaad. Misschien zit het probleem dan toch in het multipath TCP dat niet goed ondersteund wordt door de Rocket. Als je iets anders wilt, ik kan de EAP225 Outdoor van TP-Link goed aanbevelen, hij heeft niet zo'n hoog vermogen als de Rocket maar presteert hier toch best goed. In een drukke straat op zo'n 20 tot 30 meter nog bruikbaar signaal, in het buitengebied zal dat nog best wel eens hoger kunnen zijn. Ook hier kan een losse antenne opgezet worden.

30 meter is hier wat weinig, ik moet toch ca 150 - 200m 


ik moet toch ca 150 - 200m 

Zoiets gaat je niet lukken met 1 WiFi punt. Tenzij het kale vlakte is waar niks staat...


Vanwaar de keuze voor een Rocket eigenlijk? Dit soort apparatuur zie je veelal bij straalverbindingen ...

Ik had ook al wat aan het googlen geweest. Op wifishop.nl las ik het volgende:

Hoe kan ik de Ubiquiti Rocket M2 inzetten als accesspoint voor de dekking van clients (laptops, smartphones/tablets)?

In het volgende filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe u de Ubiquiti Rocket M2 kan instellen als accesspoint voor client toegang: 

https://www.youtube.com/watch?v=40gRLL2B6Vs

Daarbij is het vooral belangrijk dat u airMAX en channel shifting uitschakeld en de channel width vast zet op 20MHz.

Met andere woorden: dat ding moet speciaal ingesteld worden als je hem als normale accesspoint wilt gebruiken. Het filmpje doet het helaas niet.


ik moet toch ca 150 - 200m 

Zoiets gaat je niet lukken met 1 WiFi punt. Tenzij het kale vlakte is waar niks staat...

Ook dan is het vrijwel onmogelijk binnen de gestelde normen van het Agentschap Telecom. Op 100mW binnen de 2.4Ghz is er gewoon bijna niets meer over van dat signaal. De enige fatsoenlijke optie is een straalverbinding. Netwerkkabel trekken zal 'm niet worden door de afstand waardoor glasvezel overblijft waar weer andere apparatuur bij komt kijken. 

 

Vanwaar de keuze voor een Rocket eigenlijk? Dit soort apparatuur zie je veelal bij straalverbindingen ...

Ik had ook al wat aan het googlen geweest. Op wifishop.nl las ik het volgende:

Ik weet dat het mogelijk is, was het apparaat namelijk ook al aan het Googlen 😅, ik heb alleen ooit eens de Rocket LTU gebruikt en die is weer goed voor PtMP-straalverbindingen maar voor zover ik weet niet voor wifi.


Vanwaar de keuze voor een Rocket eigenlijk? Dit soort apparatuur zie je veelal bij straalverbindingen ...

Ik had ook al wat aan het googlen geweest. Op wifishop.nl las ik het volgende:

Hoe kan ik de Ubiquiti Rocket M2 inzetten als accesspoint voor de dekking van clients (laptops, smartphones/tablets)?

In het volgende filmpje wordt stap voor stap uitgelegd hoe u de Ubiquiti Rocket M2 kan instellen als accesspoint voor client toegang: 

https://www.youtube.com/watch?v=40gRLL2B6Vs

Daarbij is het vooral belangrijk dat u airMAX en channel shifting uitschakeld en de channel width vast zet op 20MHz.

Met andere woorden: dat ding moet speciaal ingesteld worden als je hem als normale accesspoint wilt gebruiken. Het filmpje doet het helaas niet.

Dank voor het meedenken. Ik had mijn instellingen al zo staan. Maar ik had opeens een goed idee: het aloude IT advies bij problemen: reboot. Ik heb dat gedaan bij het accesspoint. Nu kom ik aan 28 down, op 30 m afstand. Nog geen 80 down, maar in ieder geval al een stuk beter! Overigens had ik ooit een flatpanel, daar had ik 500 m verder nog verbinding mee. Die dekte het hele terrein prima. Maar op een keer van het dak gewaaid. 


Misschien zit het probleem dan toch in het multipath TCP dat niet goed ondersteund wordt door de Rocket.

Multipath TCP wordt door de Experiabox samen met het Sagem 4G modem gerealiseerd (en natuurlijk in de KPN back-end).

Op de Experiabox aangesloten devices hebben daar geen bemoeienis mee.


De laptop gaat inderdaad zelfs naar 85 Mbps vandaag (ik zit vlakbij een 4g en 5g mast, via mijn telefoon kom ik op 230 /40). Via accespoint vandaag down 17 en up 8. Dat is opmerkelijk genoeg vandaag voor het eerst meer dan zonder 4g. De 4g doet dus wel wat (volgens de experiabox is de max attainable rate 14 down / 2,5 up, zonder 4g). De up heeft veel meer profijt van de 4g modem dan de down. Maar het ligt mijlenver van 85 / 25. 

Ik heb eerst tegelijkertijd getest, om reden dat ik dan zie dat de 4g modem meedoet op de lijn. Inderdaad risico dat de lijn dichtgetrokken wordt, dus ook apart getest. 

Zoals ik al zei. Het 4G modem heeft niets te maken met dit probleem. 


Misschien zit het probleem dan toch in het multipath TCP dat niet goed ondersteund wordt door de Rocket.

Multipath TCP wordt door de Experiabox samen met het Sagem 4G modem gerealiseerd (en natuurlijk in de KPN back-end).

Op de Experiabox aangesloten devices hebben daar geen bemoeienis mee.

Ah, ik moet eerlijk toegeven dat ik mij nog nooit verder verdiept heb in hoe datastromen nou precies werken op bijvoorbeeld een DSL+SIB verbinding. 😅


Misschien zit het probleem dan toch in het multipath TCP dat niet goed ondersteund wordt door de Rocket.

Multipath TCP wordt door de Experiabox samen met het Sagem 4G modem gerealiseerd (en natuurlijk in de KPN back-end).

Op de Experiabox aangesloten devices hebben daar geen bemoeienis mee.

Ah, ik moet eerlijk toegeven dat ik mij nog nooit verder verdiept heb in hoe datastromen nou precies werken op bijvoorbeeld een DSL+SIB verbinding. 😅


https://en.wikipedia.org/wiki/Multipath_TCP

 


Hi @robejo, ik zie dat de community je al flink te hulp is geschoten en dat je hebt achterhaald dat de Rocket zelf de boosdoener is. Fijn dat je er na een reboot wat meer snelheid uit weet te peuteren, dat scheelt! Toch is het nog niet ideaal voor jouw situatie begrijp ik, ik hoop dat je hier een andere, betere oplossing voor weet te vinden :slight_smile: