Skip to main content

Is het 4G-modem voor Sneller Internet Buitengebied alleen een ontvanger (i.c.m. het Experia-modem), of zendt deze ook 4G-"straling”uit ?

Om een netwerkverbinding werkend te houden moet een 4G-modem ook geregeld iets terugzenden, dus dan is het zenden even kort actief. Er is namelijk steeds een soort van onderhandeling met de mast of masten gaande. Als je de 4G-verbinding verbreekt, zal de modem alleen periodiek even kort scannen/ontvangen om zo uit te vissen wat voor netwerken/providers er ‘in de lucht hangen’.

En als je via je SIB internet iets upload, zal het meeste van de data niet via DSL gaan, maar via 4G. Dan is het zendergedeelte natuurlijk veel actiever dan waneer je alleen download of niets doet.


En mocht dat je vraag zijn; nee, die straling is niet gevaarlijk want niet ioniserend en sowieso zwak. 


Dank voor de reacties. Door de technische uitleg weet ik nu dat ook het 4G-modem wel moet zenden. Deze "straling” in de vorm van EMV's wordt toch niet altijd als ongevaarlijk beschouwd, en daarom wil ik die zo veel mogelijk beperken. Aan de masten kan ik niets doen. Maar kan het aansluiten van de bijpassende externe richt-antenne de ingebouwde (?) rond-om antenne uitschakelen ? Zodat er alleen richting mast gezonden wordt en niet door het hele huis ?


Deze "straling” in de vorm van EMV's wordt toch niet altijd als ongevaarlijk beschouwd, en daarom wil ik die zo veel mogelijk beperken.

Echt, het enige effect van niet ioniserende straling zoals radiogolven is verhitting van menselijke cellen. Maar daarvoor moet je een zender met een veel hoger vermogen lange tijd heel dicht tegen je lichaam houden. En dan is de verhoging van temperatuur nog heel veel lager dan in de zon zitten of bij de kachel staan. De radiosignalen van een smartphone of het Sagemcom modem veroorzaken geen andere schade, zoals nucleaire bronnen wel kunnen veroorzaken. Kijk eens hoe klein een smartphone of het Sagemcom modem is. Hoe sterk denk je dat de zender daarin is? Heel klein. Kijk eens naar de zon. Die straling is veel, veel schadelijker. Huidkanker krijg je er van. Omdat het dus wel ioniserende straling is, en niet te vermijden. De mens lijdt meer van het lijden dat hij vreest. Geen zorgen maken, gewoon leven.


Dank voor de reacties. Door de technische uitleg weet ik nu dat ook het 4G-modem wel moet zenden. Deze "straling” in de vorm van EMV's wordt toch niet altijd als ongevaarlijk beschouwd, en daarom wil ik die zo veel mogelijk beperken. Aan de masten kan ik niets doen. Maar kan het aansluiten van de bijpassende externe richt-antenne de ingebouwde (?) rond-om antenne uitschakelen ? Zodat er alleen richting mast gezonden wordt en niet door het hele huis ?

Ja, als je de Sagemcom variant met SMA connectors kun je daar een externe antenne op aansluiten en de interne electronica detecteert dat en wordt de interne antenne afgeschakeld.

Op https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten kan je kijken waar je op moet richten. Als je net tussen 2 masten inzit, is het niet duidelijk of een richtantenne nadelig is, maar in theorie is het een goed plan om het uitgestraalde vermogen zo goed mogelijk te bundelen en te richten naar de mast. Kijk of vraag wel naar het antennepatroon. Ik heb een Konig aan de gevel hangen, die heeft een uitgaande hoek van 70 graden. KPN heeft ook een Yagi ('hark') te koop, ik denk dat die veel smallere bundel heeft maar dat zou je bij de fabrikant moet navragen, ik zie zo geen diagrammen.