Skip to main content

Hi all, 

Op het moment hebben wij een 50Mbit hussel abonnement met een extra 4G modem omdat we in het buitengebied wonen (en maar een 1 aderig DSL lijn hebben als ik het goed begrepen heb). 

 

Nu lijkt het er echter op dat de 4G modem (Sagemcom versie met 2 antennes) geen enkele bijdrage levert aan het verhogen van de internetsnelheid. Of ik het 4G modem nu aansluit of niet, de snelheid blijft gelijk en redelijk stabiel rond de 20Mbit down en 2,5Mbit up zitten. 

 

Ik heb al diverse handleidingen en forumtopics doorgenomen maar helaas geen verschil… 
Kort overzicht van wat ik al geprobeerd/gecontroleerd heb;

  • SIBG staat actief in het producten overzicht bij MijnKPN
  • 4G modem rechtstreeks aangesloten op de Experia box (V10) (en alle lampjes zijn uiteraard blauw)
  • Zowel Experia box als 4G modem gereset (in wisselende volgorde)
  • SIM kaart gecontroleerd
  • 4G modem op diverse plekken (rechtstreeks bekabeld) neergezet. Soms haalt deze 2 streepjes maar meestal blijft het bij 1 (mijn mobiel, ook KPN netwerk, haalt op die locaties met gemak 50+ Mbit)
  • Experia box is met de standaard instellingen geconfigureerd, ik heb geen IP ranges aangepast. 4G modem is ook te benaderen via de webinterface en daar zie ik bij de statistics ook dat er amper dataverkeer over de bekabelde aansluiting heengaat (na 15minuten uptime en diverse speedtests blijven zowel de up als down onder de 1MB dataverkeer). 

Heeft een van jullie wellicht nog een gouden tip of briljant idee? 

Alvast dank voor het meedenken!

 

Hallo @Patrick_S staat de 4G-router wel optimaal gericht naar de dichtstbijzijnde 4G-mast?

Heeft jouw 4G-router de mogelijkheid voor een externe antenne voor een betere ontvangst?

 


Hi @JanD, hij staat zo optimaal gericht als maar kan (op basis van https://kpn-compleet-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten). 
Externe antenne mogelijkheid zie ik niet direct tenzij ik daarvoor de bestaande antennes zou moeten losschroeven. 


Hallo @Patrick_S zie onderstaande link met downloads:

https://www.kpn.com/service/mobiel/instellen/dongel/sagemcom-fast-4360-air.htm

Als ik het goed lees kun je met jouw 4G-router met externe antennes een buitenantenne aansluiten.

Op een van de downloads staat precies beschreven hoe dat werkt.

 


Ik zie het inderdaad staan @JanD. Het lijkt mij echter wel een optionele toevoeging als ik het goed lees. Het zou mij anders ook verbazen als dit vanuit KPN zo wordt aangeboden en er vervolgens nog additionele antennes aangeschaft moeten worden 🤔

 

Los daar van zou ik verwachten dat het modem, ondanks het mindere bereik, toch wel iets zou doen. Ik zie echter helemaal geen verschil tussen met en zonder modem. Dat geeft mij het idee dat er mogelijk toch iets anders aan de hand kan zijn. 


Hallo @Patrick_S heb je met de huidige opstelling van de 4G-router wel het maximale bereik, dus alle blauwe lampjes branden?

Zoals je kunt lezen is de optimale plaatsing van de 4G-router zo hoog mogelijk in huis. Zie verder de handleiding(en) voor details.

Heb je al eens een andere zendmast geprobeerd?

 

 


Hi @JanD, maximale bereik (3 uit 3) haal ik nergens in huis. Maximale wat ik voor elkaar heb gekregen is 2 van de 3 lampjes. 


Dag @Patrick_S hier een tevreden gebruiker van sib. Hoeveel groene pijlen zie je hier als je postcode en huisnummer invult?


Hi @Joep1965, goed te horen dat er ook tevreden gebruikers zijn 😊

Op die kaart heb ik 1 groene, 1 gele en de nodige rode pijlen. De beste ontvangst heb ik overigens gehaald met de antennes gericht op de gele pijl. Daar heb ik nagenoeg vrij zicht op in tegenstelling tot de groene pijl.  
 


Ik heb geen rode pijlen.  De snelheid met het modem binnen met 1 blauw ledje kwam niet hoger dan 10MB erbij. Dat kan beter dacht ik en ik 20mtr stroomkabel en 20mtr utp kabel gepakt en ben met het modem buiten aan de wandel gegaan.  Dat gaf meteen al verbetering.  Uiteindelijk ben ik het (platte) dak opgegaan en heb daar wat rondgelopen tot ik het meest haalbare had. Nu staat daar een goed uitgerichte buitenantenne en ik heb er altijd 50MB bij. Het is een gedoe maar ik heb het nu wel optimaal. 


@Joep1965, ik heb met 1 streepje geen enkele snelheidsverbetering. Ik ga maar eens rechtstreeks met KPN contact opnemen want krijg het idee dat het niet alleen het bereik is wat zorgt dat er geen snelheidsverbetering verbetering is 🤔


@Patrick_S Welkom op het forum. 

Ik zie dat je al goed geholpen bent door @Joep1965

Heeft het eerder wel goed gewerkt op je adres? En zo ja, sinds wanneer ervaar je dit probleem? 

Gezien de pijlen in je omgeving is het goed uitrichten van een antenne voor jou extra belangrijk. 

Ik zou je dan ook sowieso willen adviseren iets vergelijkbaars te doen als Joep. 

Ik heb geen rode pijlen.  De snelheid met het modem binnen met 1 blauw ledje kwam niet hoger dan 10MB erbij. Dat kan beter dacht ik en ik 20mtr stroomkabel en 20mtr utp kabel gepakt en ben met het modem buiten aan de wandel gegaan.  Dat gaf meteen al verbetering.  Uiteindelijk ben ik het (platte) dak opgegaan en heb daar wat rondgelopen tot ik het meest haalbare had. Nu staat daar een goed uitgerichte buitenantenne en ik heb er altijd 50MB bij. Het is een gedoe maar ik heb het nu wel optimaal. 

 


Hi @Rutger_ , ivm verhuizing/verbouwing heb ik nog niet eerder uitgebreid te tijd genomen om goed te kijken. Maar de snelheid is sinds de aansluiting altijd wel gelijk gebleven. Op basis daarvan heb ik het vermoeden dat het nog nooit echt gewerkt heeft.. 

Antenne beter richten ben ik al (binnenshuis) mee bezig geweest en verder dan 1 blauw streepje ben ik niet gekomen. Als het weer het toelaat ga ik ook eens buiten aan de wandel 😊


@Patrick_S Ah, je geeft aan verhuisd te zijn. 

Was het sneller internet buitengebied een oplossing die je op je oude adres als oplossing had? En hebt meegenomen naar het nieuwe adres? 

Of is dit iets wat je sinds het nieuwe adres van ons hebt ontvangen? 


Hi @Rutger_ , op mijn oude adres had ik geen SIB. Dat is pas sinds dit adres. 
Wel hadden de vorige bewoners ook SIB (zover ik weet werkte het voor hun wel goed). 


@Patrick_S Hmm, mijn vermoeden was dat door een hogere mogelijke snelheid op je adres SIB wellicht niet meer zou werken. 

Alleen lijkt dat niet het geval te zijn, wat er wel misgaat durf ik nog niet te zeggen. 

Ik zoek dit uit en kom hier later op terug! 


@Rutger_ , dank! Mocht je meer informatie nodig hebben dan hoor ik het graag. 


@Patrick_S Ik heb ondertussen een aantal zaken uitgezocht. 

Onder andere de mogelijkheid om de basis snelheid te verhogen. Dat lijkt een optie te zijn, die zou kunnen zorgen voor een verdubbeling van de basis snelheid. 

Je zou dan van ongeveer 20 Mb/s download naar ongeveer 40 Mb/s download gaan. 

Wat dit alleen lastig maakt is dat wij van afstand niet kunnen zien wat de staat is van het 2e aderpaar. Waardoor de verhoging van de snelheid tegen zou kunnen vallen. 

 

Wat ik wel vreemd vind aan de situatie is dat het SIB modem geen enkele verhoging in snelheid geeft.

Het is binnenshuis dus ook nog niet gelukt om meer dan 1 streepje te krijgen? En is er toevallig ook buiten al iets geprobeerd? 


Hi @Rutger_ , voor wat betreft het tweede aderpaar heb ik helaas slecht nieuws. Zover ik tijdens de installatie begreep (van een netwerk medewerker?) wordt het tweede aderpaar door de buren gebruikt. Perceel is ooit gesplitst en de aansluiting daarbij ook. Wij hebben helaas dan ook maar één aderpaar ter beschikking. 

Ik heb diverse plekken geprobeerd met het 4g modem en binnenshuis kom ik op geen enkele plek verder dan 1 streepje. Buitenshuis wel één locatie gevonden waarbij ik (structureel) tot twee streepjes kom. Dat is alleen een locatie waar ik niet zomaar een directe utp verbinding naar de Experia box kan realiseren (hemelsbreed +/- 25meter van het huis af). Wellicht dat dat met een wifi bridge wel lukt maar dan voldoe ik weer niet aan de installatie voorschriften van de 4g modem die een directe kabel aansluiting voorschrijft 😒


@Patrick_S Ai, dat is inderdaad een tegenvaller in dit geval. Dan is de verhoging van de basis snelheid helaas geen optie. 

Voor wat betreft de antenne. Ik zou willen adviseren een buitenantenne te proberen. Mocht deze effect hebben zal hij er voor zorgen dat je basissnelheid geboost wordt. 

Mocht hij niet werken heb je binnen 14 dagen altijd de mogelijkheid om de antenne te retourneren. 

Weet je toevallig ook of de vorige bewoners ook een buitenantenne hadden?