Skip to main content

Op mijn thuiswerkplek blijkt mijn internetsnelheid niet voldoende om efficiënt te kunnen werken. Ik woon in het buitengebied en heb een DSL aansluiting (Experiabox V10) waarmee ik met het internet ben verbonden. Op deze Experiabox is rechtstreeks een 4G Modem (SagemCom Fast 4360 Air (4G+ Cat6 Modem)) aangesloten om de internetsnelheid van de DSL verbinding op te waarderen. (KPN Sneller Internet Buitengebied)

Snelheid via losse verbinding maximaal ~ 5 Mbit Down – 0,5 Mbit Upload
In combinatie met 4G modem maximaal 50 Mbit Down – 20 Mbit Upload (Prima mee te werken.)

Alle devices (laptops, tablets en smartphones) bij mij thuis halen de snelheden van 50 Mbit Down – 20 Mbit Upload. (De door KPN geleverde setup werkt dus prima!)

Behalve mijn werk (Arcadis) laptop. Deze komt niet hoger dan 5 Mbit Down – 0,5 Mbit Upload. Zowel met netwerkkabel als via Wifi. Het lijkt erop dat de netwerkinstellingen van deze laptop het aanvullende signaal van het 4G modem blokkeren. Zou het kunnen zijn dat de instellingen van deze werk laptop het gebruik van een 4G modem niet toe staan? Netwerkinstellingen? Firewall?

Kent iemand dit probleem en is het te verhelpen?

De vraag is vaker gesteld en zover ik weet is daar niets aan te doen. Het heeft vrijwel zeker te maken met de verbinding met het werk. Wellicht is er een forumlid die he daar meer over kan vertellen. 


Waarschijnlijk gebruikt de werk laptop een VPN om bedrijfsnetwerk te benaderen en de meeste VPN’s gaan niet via TCP (maar UDP) en derhalve geen gebruikmaking van 4Gmodem.

Mag KPN wel eens een keer vermelden bij dit product, want in feite leveren ze voor het volle pond een hele trage DSL verbinding, met dan als extraatje een versnelling die alleen maar 1 type IP protocolnummer (alleen 6 = TCP) kan. Kan je ook uitleggen als het moedwillig vertragen van andere protocollen zoals het ook zeer veel gebruikte UDP, o.a. dus voor VPN.


@Taarloseweg Als wat @tmoesel vermoed correct is kan ik daar helaas niks in betekenen. Ik weet niet of het bedrijf andere VPN protocollen ondersteunt?

 

@tmoesel Nordvpn heeft nu een nieuwe techniek, gebaseerd op wireguard. Werkt zoiets wel optimaal over een hybride verbinding, denk je?


Nordvpn heeft nu een nieuwe techniek, gebaseerd op wireguard. Werkt zoiets wel optimaal over een hybride verbinding, denk je?

wireguard is alleen UDP, is met opzet zo om het snel en simpel te houden.

Alleen SSL gebaseerde VPN, die op poort 443 ofzo zit, zou kunnen, wellicht ook behapbaar voor een bedrijfs-ICT afdeling. Anders OpenVPN in TCP modus.