Skip to main content

In mijn woonplaats (Alphen aan den Rijn) licht al vele jaren een glasvezelnetwerk waar ik dankbaar gebruik van maak. Ik las dat KPN hierop nu ook de Hussel 1Gb abonnementen aanbiedt, maar op mijn adres kan ik niet hoger dan 500Mb kiezen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat dit met een technische beperking heeft te maken, dus ik had verwacht dat dit binnenkort zou worden aangepast. Maar dat is niet het geval en contact met de klantenservice leverde ook geen inzicht op wat de beperking is en/of een planning wanneer het 1Gb wel leverbaar is. Iemand hier inzicht hierin?

Hoewel de technologie die er voor 500Mbps verbindingen gelijk is aan die van gigabit verbindingen (Gigabit over fiber) is er wel zeker een technische belemmering, namelijk wat er als ‘uplink' beschikbaar is. Hoe het precies in elkaar steekt weet ik niet maar er wordt volgens mij maar tot een bepaald percentage van de totaal beschikbare bandbreedte voor de desbetreffende DSLAM geleverd. Dat de klantenservice dit niet weet begrijp ik volledig, ik kan niet echt uitleggen waarom maar dat zit echt op een heel andere laag in de organisatie.

 

Hoe dat zit met die planning weet ik eigenlijk niet. Die zal er vast wel zijn maar ik zou niet weten bij wie er daarvoor aangeklopt moet worden.


Dank voor je snelle reactie, maar DSLAM gaat toch echt over DSL en ik heb het over glasvezel. In het overzicht hier wordt ook duidelijk aangegeven dat als je een GoF aansluiting hebt je over de maximale bandbreedte van (toen) 500Mb zou moeten kunnen beschikken. 


@NHendriks Moeten ze daar niet de hele kaart in de DSLAM voor vervangen? Ik ben weleens iemand tegengekomen die dat deed zodat er meer snelheid beschikbaar kwam. 

 

@TheLionKing  DSLAM hebben we ook bij glasvezel.. 


Dank voor je snelle reactie, maar DSLAM gaat toch echt over DSL en ik heb het over glasvezel. In het overzicht hier wordt ook duidelijk aangegeven dat als je een GoF aansluiting hebt je over de maximale bandbreedte van (toen) 500Mb zou moeten kunnen beschikken. 

 

KPN is de term Dslam blijven gebruiken, ook voor glasvezel. 

Toen die 1 Gbit vorig jaar beschikbaar kwam was het gefaseerd en waren er bepaalde PoPs waar het toen niet kon en andere wel. Inmiddels zitten we in augustus 201 maar zoals je in de eerste alinea van dit nieuwsbericht kan lezen is het doel om eind 2021 om voor alle adressen 1 Gbit beschikbaar te maken.

Blijkbaar zit jij in die laatste batch met PoPs waar dit nog niet beschikbaar is.


Dank voor je snelle reactie, maar DSLAM gaat toch echt over DSL en ik heb het over glasvezel. In het overzicht hier wordt ook duidelijk aangegeven dat als je een GoF aansluiting hebt je over de maximale bandbreedte van (toen) 500Mb zou moeten kunnen beschikken. 

 

KPN is de term Dslam blijven gebruiken, ook voor glasvezel. 

Toen die 1 Gbit vorig jaar beschikbaar kwam was het gefaseerd en waren er bepaalde PoPs waar het toen niet kon en andere wel. Inmiddels zitten we in augustus 201 maar zoals je in de eerste alinea van dit nieuwsbericht kan lezen is het doel om eind 2021 om voor alle adressen 1 Gbit beschikbaar te maken.

Blijkbaar zit jij in die laatste batch met PoPs waar dit nog niet beschikbaar is.

 

@NHendriks en @DennisA78 Zowel de backhaul op de cityPoP als de ringvezels naar de betreffende PoP moeten worden opgewaardeerd zodat er voldoende bandbreedte ontstaat voor zowel uplink als downlink. En daarnaast moet de hele kaart vervangen worden voor een 10Gbit versie in plaats van de oudere 2x2 versies. 


 

@NHendriks en @DennisA78 Zowel de backhaul op de cityPoP als de ringvezels naar de betreffende PoP moeten worden opgewaardeerd zodat er voldoende bandbreedte ontstaat voor zowel uplink als downlink. En daarnaast moet de hele kaart vervangen worden voor een 10Gbit versie in plaats van de oudere 2x2 versies. Vooral die backhaul en daarmee het INN netwerk vergen tijd. Simpelweg omdat er zoveel te doen is met zoveel de nieuwe netwerken, als de upgrades van de oudere, als de overgenomen netwerken en “vreemde”PoPs  van derden.

Ah, dank voor de opheldering. Nog meer werk dan ik dacht dus!


 

@NHendriks en @DennisA78 Zowel de backhaul op de cityPoP als de ringvezels naar de betreffende PoP moeten worden opgewaardeerd zodat er voldoende bandbreedte ontstaat voor zowel uplink als downlink. En daarnaast moet de hele kaart vervangen worden voor een 10Gbit versie in plaats van de oudere 2x2 versies. Vooral die backhaul en daarmee het INN netwerk vergen tijd. Simpelweg omdat er zoveel te doen is met zoveel de nieuwe netwerken, als de upgrades van de oudere, als de overgenomen netwerken en “vreemde”PoPs  van derden.

Ah, dank voor de opheldering. Nog meer werk dan ik dacht dus!

Kleine nuance: Die ringvezels tussen de AreaPoP en de CityPoP liggen er al en moeten alleen aangelicht worden. Dat is nog het minste werk.