Skip to main content

KPN buitengebied geeft de mogelijkheid voor een extra 4G router als je via bestaande vaste aansluiting maximaal 6 bits/s haalt. Nu dat er 5G beschikbaar is wanneer kan mijn 4G router worden vervangen door 5G. In huidige tijden kunnen we wel wat extra bandbreedte en snelheid gebruiken met thuis werken en online school etc.

Het zou nu ook al sneller kunnen maar het wordt afgekapt op max. 50 Mbit/s. Welke snelheid haal je nu?


Als de Aarde, maan en zon op een lijn staan dan kom ik in buurt van de 50 Mbps maar meestal blijft het onder de 20 Mbps. Als we netflix willen kijken vragen we de kinderen om op hun telefoons de wifi uit te zetten. Door nu veel thuis werken en en school online is de bandbreedte en snelheid om te huilen meestal


Heb je een buitenantenne?


Nee dat was volgens KPN niet nodig Router staat op eerste verdieping voor het raam richting de KPN mast

 


5G heeft voor wat jij probeert te bereiken geen zin. De huidige 5G snelheden zijn nauwelijks hoger dan LTE 4G. Dat gebeurt pas zodra de nieuwe hogere frequenties worden vrijgegeven. Maar daarvan is de reikwijdte veel te laag. En zoals al hierboven opgemerkt; 4G buitengebied is afgeknepen op iets van 35 Mbps boven de VDSL snelheid. Wellicht is 4GVT van t-mobile bij jou mogelijk. Of wachten op glasvezel.

Het valt me wel op dat mensen met kinderen vaak klagen dat de snelheid te laag is voor thuiswerken. Kwestie van prioriteiten lijkt me, kinderen die gamen en Netflixen en ma/pa die geld moeten verdienen. Wat kies je?


Lijk hier eens of je een beetje gunstig ligt tov de zendmasten https://xs4all-fpi-info.fourstack.nl/maps/zendmasten als je oranje scoort zou ik toch een buitenantenne proberen. Overigens heb ik ook het 4g modem


Kwestie van prioriteiten lijkt me, kinderen die gamen en Netflixen en ma/pa die geld moeten verdienen. Wat kies je?

De kids begrijpen dat en moeten tijds werk/studie uren prioriteit geven.


Beste @Robert_Mandjes, welkom! Jammer om te lezen dat het niet optimaal werkt, het 4G buitengebied 😞. 5G is op dit moment nog niet in beeld wat dit aangaat inderdaad. Daarnaast biedt 5G momenteel ook nog geen hogere snelheid. Heb je iets gehad aan het advies van Joep1965 om jouw dekking te controleren en evt. een buitenantenne aan te schaffen? Als we nog iets voor je kunnen doen, weet je ons te vinden. 


Ik vind dit een interessant topic. Zelf ben ik ook woonachtig in een buitengebied. Heb sinds september een onbeperkt (wat niet echt onbeperkt is) mobiel abonnement en een 5G router gekocht van Huawei om op deze manier normaal internet te kunnen krijgen. Dit was ook de enige manier om mijn Philips Hue lampen te kunnen bedienen.

Het internet werkt perfect, maar Canal Digitaal en de tv koppelen aan de router lukt niet. Ik krijg wel verbinding met het lokale netwerk, maar niet met het internet. Canaldigitaal geeft aan dat dit komt doordat zij nog geen 5G kunnen verwerken, maar ook op de 4G frequentie lukt dit niet. Dit geldt ook voor mijn tv. Als foutmelding krijg ik dat dit komt door mijn internetprovider. Deze schijnt iets tegen te houden…..

Wanneer ik de simkaart in mijn iPhone stop en deze gebruik als hotspot lukt het wel.

Middels de router heb ik dus perfect internet en kan ik gewoon mijn werk doen op mijn iMac, alle apparaten middels WIFI aansluiten, maar wat gaat er nu fout met mijn tv en decoder?


Je probeert de tv ontvanger op het 4g modem werkend te krijgen?? Bij kpn gaat dat in ieder geval niet. Het signaal wordt alleen via DSL of glas verstuurd. 


Nee. Ik heb Canaldigitaal voor mijn tv ontvangst. Dit gaat puur om het internet voor ontvanger en tv zodat de interactieve diensten in werking gesteld kunnen worden.


Het internet werkt perfect, maar Canal Digitaal en de tv koppelen aan de router lukt niet. Ik krijg wel verbinding met het lokale netwerk, maar niet met het internet. Canaldigitaal geeft aan dat dit komt doordat zij nog geen 5G kunnen verwerken, maar ook op de 4G frequentie lukt dit niet. Dit geldt ook voor mijn tv. Als foutmelding krijg ik dat dit komt door mijn internetprovider. Deze schijnt iets tegen te houden…..

Wanneer ik de simkaart in mijn iPhone stop en deze gebruik als hotspot lukt het wel.

Middels de router heb ik dus perfect internet en kan ik gewoon mijn werk doen op mijn iMac, alle apparaten middels WIFI aansluiten, maar wat gaat er nu fout met mijn tv en decoder?

Als het dezelfde SIMkaart is waarmee Canal Digitaal wel werkt als ie in de iPhone zit maar niet als ie in de router zit, kan het zijn dat Canal Digital niet goed werkt met bepaalde IP adres bereiken van KPN.

Om goed te vergelijken, moet je kijken welke APN actief in de beide situaties.

Maar misschien andere vraag eerst: Hoe ziet dat CanalDigital er uit? En decoder?

Ik heb ook wel eens gekeken naar diverse TV providers en zag dat je CanaL Digital ook puur allen vie een App of in browser via internet kan gebruiken. Is het dat wat jij doet?


Ik stel deze vraag opnieuw aan de orde, want bij mij is er inmiddels 5G, wat razend snel gaat op mijn telefoon. Komt er een 5G buitengebied modem? 

 

Dank,

Olly


Ha @ojpekel, we zijn inderdaad al weer wat maanden/jaren verder, dus een terechte vraag! Ik heb zelf nog niets gehoord en verwacht eerlijk gezegd ook niet dat dit iets is waar we momenteel mee bezig zijn, daar we de focus echt op glasvezel hebben liggen. Maar ik heb je vraag wel intern uitgezet en laat het weten zodra ik een reactie heb.


Hallo @ojpekel, ik wilde even laten weten dat mijn collega aangegeven heeft navraag te doen, maar hier nog niet weer op teruggekomen is. Weet dat ik er nog mee bezig ben 🙂.


Ik heb 4g buitengebied maar snelheid komt niet boven 8mbps. Als ik 5g op telefoon binnenshuis gebruik kom ik tot 70mbps.  Wanneer komt KPN met 5g buitengebied?

 


Dan doe je iets niet goed. Ik haal met 4g modem 80. Maar ik geef het toe de buitenantenne die ik heb geplaatst doet wonderen.  Zonder was het ook matig.


Ik heb 4g buitengebied maar snelheid komt niet boven 8mbps. Als ik 5g op telefoon binnenshuis gebruik kom ik tot 70mbps.  Wanneer komt KPN met 5g buitengebied?

 

@eravenzw jammer om dit te lezen! Heb jij de mogelijkheid om een buitenantenne aan te sluiten? Misschien is dat ook wat voor jou. Daarnaast is het goed om te kijken of je modem wel op de meest efficiënte plek staat. Dus ergens wat hoger en dichtbij een raam. Misschien kan je eens proberen om de andere kant van de kamer te proberen bijvoorbeeld. 

 

Wanneer/of 5G buitengebied komt, weet ik niet. Helaas heb ik nog geen terugkoppeling gekregen. Zodra ik meer weet, laat ik het natuurlijk hier weten. 


Inmiddels heb ik een antwoord van de betreffende collega's mogen ontvangen: wij zijn momenteel aan het testen of 5G buitengebied iets is wat we aan gaan bieden of niet. Aan het einde van het jaar verwachten we te kunnen vertellen of en zo ja, wanneer we 5G buitengebied gaan inzetten. Daarnaast gaf mijn collega aan, wat hier ook al eerder in het topic benoemd is, dat 5G momenteel nog niet sneller is en ook de voordelen van 5G pas echt benut kunnen worden als de 3.5 GHz frequentie vrijgegeven gaat worden. We zullen dus eind van het jaar nog eens hierop terug komen, is de verwachting!


Goed om te horen dat kpn 5g buitengebied onderzoekt.  Als ik in huis wifi met abonnement kpn snel buitengebied 4g test kom ik tot maximaal 8mbps.  En ja ook met buitenantennes wordt het niet sneller.  En mijn wifi is een goed wifi mesh systeem.  Als ik binnen 5g test op smartphone kom ik tot 25 Mbps.  Ben zeer benieuwd 


Ergens gaat er dan toch iets mis. Met het 4gmodem binnen had ik een snelheid van ca 10 en nu met een buitenantenne ruim 50. 


Goed om te horen dat kpn 5g buitengebied onderzoekt.  Als ik in huis wifi met abonnement kpn snel buitengebied 4g test kom ik tot maximaal 8mbps.  En ja ook met buitenantennes wordt het niet sneller.  En mijn wifi is een goed wifi mesh systeem.  Als ik binnen 5g test op smartphone kom ik tot 25 Mbps.  Ben zeer benieuwd 

Hallo @eravenzw dan toch de buitenantenne beter uitrichten naar de dichtstbijzijnde mast en proberen zo hoog mogelijk te plaatsen.


Gedaan.  Maar levert geen enkele winst op.  Zit op verste plek van 3 locaties

 


Hoe is jou positie tov de zendmasten? Je kunt dat hier zien.


Dat heb ik ook gedaan. Â