Skip to main content
Beste allen,



Sinds ongeveer een maand heb ik enorm veel problemen met mijn 5Ghz kanaal.

Met willekeur valt het kanaal volledig weg en is deze alleen te benaderen via het handmatig toevoegen van de SSID en Wpa2.

Soms blijft deze wel staan alleen heb ik een enorme vertraging of helemaal geen internet. Mocht je een spel spelen denk aan 5 secondes later reageren dan dat er geklikt word. Op dit moment ben ik in bezit van een xperiabox v10a en heb hier altijd gebruik van gemaakt.



Zelf woon ik in een buitengebied in een huis wat niet veel later dan de oorlog gebouwd is. Ik ontvang 9mb download en 1 upload. Hierbij heb ik dus ook een 4g modem er bij gekregen. Deze (mits goed geplaatst en zijn dag heeft) boost het naar 20 mb down en 9 up.



Nu is er vorige week donderdag een monteur langs geweest en heeft de router vervangen. Helaas heeft dit niet mogen baten.

Hierbij heb ik zelf de nieuwe router volledig gereset en de SSID aangepast naar :Pretty Fly For A WiFi2 en Pretty Fly For A WiFi5. Het wachtwoord bestaat uit kleine letters, lestekents en cijfers.

Verder heb ik de volgende apparatuur:

ChromeCast Gen 2 verbonden op het 5Ghz

Samsing galaxy S8+ op het 5Ghz

Lenovo Legion Y530 w10 1903 verbonden op 5Ghz

Macbook pro 2013 verbonden op 5Ghz

Iphone 8+ Verbonden op het 5Ghz kanaal

Deze apparaten hebben als failover ook toegang tot get 2.4 kanaal.

Verder heb ik de volgende apparatuur bedraad verbonden:

Playstation 4 [statisch IP buiten de DHCP scope (x.x.x.249) [porten open voor de ps services en Batylefield V)

Digitale tv

Buitengebied modem (de zwarte nieuwe niet de huawei)



In de afgelopen 5 maanden is er niks in mijn omgeving veranderd en dit probleem is sporadisch opgedoken.

Nu net alle apparatuur losgekoppeld en de router van het stroom ontzien. Hierbij 1 voor 1 de apparaten weer toegevoegd en ik blijf het probleem houden. Hierbij geen verschil gezien in stabiliteit. Ik moet nu 2 maal per dag de router rebooten om normaal te kunnen internetten.



Nu staat mijn melding verder ook nog open bij het incidenten kantoor maar hier kunnen zij mij niet verder helpen.

De hudige van de melding/ticket staat op open en hebben mij aangegeven om met 1 apparaat te testen per keer. Nu ben ik zelf een it'er maar vind ik dit wel erg ver gaan. Het kan niet zijn dat een consument dit zou moeten doen.



Zelf op dit moment niet in staat om even een nieuwe router aan te schaffen om te testen (random tp link).





Ik hoor graag wat jullie ideën zijn! Want dit als it'er is geen leven meer.



Met vriendelijke groet.
Hallo @TiltMachine ,

Welk merk en type modem heb je van KPN?

Gebruik je een vast kanaal op de 5.0 band of een willekeurig?

Hoe heb je de kanaal breedte ingesteld, 20, 40 of 80 of een combinatie daarvan?
Zo te lezen heb je een V10a.

Dan zit er niets anders op dan wachten op een firmware update van KPN. 😖
Goede middag @Jan-D,



Op dit moment heb ik heb weer terug op dynamisch staan

Ip advies van de monteur. En zoals terug te lezen heb ik de experia box v10A. Zelf heb ik in de router gekeken en uit mijn hoofd is dit band breedte 80.

Verder heb ik geen optie gezien om deze aan te passen.
@wjb heb jij hier ook last van? Of weet jij hier wat meer van af?
Hallo @TiltMachine , ik ken de menustructuur van de 10A niet, dus ik kan je hier helaas niet verder mee adviseren.

Succes.
@wjb heb jij hier ook last van? Of weet jij hier wat meer van af?

Nee, ik heb geen V10a, ik heb zelfs geen Experia Box.

De V10a is helaas een Experia Box met aardig wat kinderziektes en het medicijn tegen een aantal van die kinderziektes wordt, naar ik vernomen heb, momenteel toegediend. KPN zal, hopelijk snel, een nieuwe firmware uitbrengen voor de V10a.
Daar lijkt het inderdaad op. Ik ga eerdaags verhaal brengen bij het incidenten bureau en navraag doen voor een tegemoedkoming. Op het 2.4 kanaal kan niet eens een 480p video bekeken worden dus ik ben volldedig afhankelijk van het 5ghz net.
Hoi @TiltMachine . Wat een irritante storing.

Ik zie dat je je gegevens al hebt aangevuld en ik ben daarom in het ticket gedoken.

Wellicht is er een spraakverwarring ontstaan. Als het goed is heb jij een v10 in huis. En maak je gebruik van de zogenaamde hybride variant. Dus jouw mobiele router is op zijn beurt weer aangesloten op de experiabox.

Ik lees de historie van het ticket en het ziet er niet direct rooskleurig uit. Wél staat jouw ticket nog open. Als het goed is heb je een speciaal nummer gekregen dat je kunt bellen als het nog steeds niet werkt. Ik wil je verzoeken hier z.s.m. gebruik van te maken.

De monteur heeft bij zijn bezoek een nieuwe v10 geplaatst in de hoop dat dit het probleem zou oplossen. Als ik jouw verhaal zo lees, was dat dus niet de oplossing.

De monteur geeft in zijn tekst wel aan dat de toevoer van het dsl signaal stabiel is.
He @Erwin_,

Wat fijn dat er een reactie is. Wel vraag ik melij nu af wat je van mij wil. Ik heb inderdaad nu een V10 staan via dsl. Hierbij heb ik ook een 4g modem die gekoppeld is aan de v10. Deze geeft extra bandbreedte.

Met betrekking tot bellen van het speciale nummer kom ik er tot op heden niet met ze uit. In de afgelopen tijd veel de modem herstart om maar weer even internet te hebben als dit nodig is. Hierbij kan ik het speciale nummer morgen in de loop van de dag bellen maar kan dan alleen melden dat het probleem nog aanwezig is. Wat zal hieruit lijden? Tot op heden alleen maar te horen gekregen bij ons is alles goed.

Qua testen heb ik alles losgekoppeld en per item 15 minuten getest en hierbij bij elk apparaat het probleem nogsteeda ervaren.



Ik hoop spoedig reactie/verduiding van je te ontvangen.



Groet,



TiltMachine
Dan is het voor mij ook speculeren. Het zou kunnen dat er ergens in jouw woning iets stoort op die 5Ghz band.

Het vervangen van de experiabox heeft het blijkbaar niet opgelost en zoals je zelf nu schrijft is er ook geen verbetering als je alle andere apparaten loskoppelt. Dan wordt het een lastig verhaal. Je zou nog eens met de zogenaamde wifi analyzer ( gratis app) kunnen kijken wat voor activiteit er allemaal is op de 5Ghz band. Volgens mij kan je in de v10 het 'kanaal' aanpassen . Is dit al geprobeerd?
Hallo @Erwin_ en @TiltMachine ,

Het is zo dat als je bij de 5.0-band een kanaal kiest hoger dan 48 dit zogenaamde DFS-kanalen zijn.

Woon je in de buurt van een vliegveld, weerstation of militaire radar dan kunnen die hogere kanalen 'verstoord' worden door eerdergenoemde instellingen.

Kies bewust een kanaal tussen 36 en 48 en experimenteer eens met de kanaalbreedtes, je hebt de keuze uit 20, 40, 20/40, 80, 20/40/80 of AUTO.

Hoe smaller het kanaal, dus 20, hoe groter de reikwijdte.

Hoe breder het kanaal des te sneller de verbinding, maar zoveel kleine de reikwijdte.
Een accesspoint dat gecertificeerd is schakelt zelf wel terug naar kanaal 36 t/m 48 zodra een radarsignaal gedetecteerd wordt. Je kunt ze dus rustig op DFS kanalen of "auto" instellen.

Elk 5GHz wifi accesspoint die DFS kanalen ondersteunt is per definitie gecertificeerd anders had hij niet verkocht mogen worden in Europa.



Ik heb nog nooit gehoord dat een smallere kanaalbreedte zou leiden tot een groter bereik.

Heb je een link naar een site waar jij die informatie gevonden hebt.
Hallo @wjb

Ik heb nog nooit gehoord dat een smallere kanaalbreedte zou leiden tot een groter bereik.


Jaren geleden heb ik eens een wetenschappelijk artikel gelezen over frequenties, reikwijdte e.d.

Daarbij kwam naar voren dat je bij WiFi kunt kiezen tussen een groot bereik, een grote snelheid of een mix daarvan.

Welke je kiest is persoonlijk.

Daarbij kwam naar voren dat hoe smaller het kanaal des te groter de reikwijdte

en hoe breder het kanaal des te groter de snelheid.

Ik zou zeggen probeer het eens uit en deel je bevindingen.

Maar wat voor jou goed uitpakt kan voor mij verkeerd uitpakken, je woonomgeving en de drukte binnen het WiFi spectrum spelen ook een grote rol.

Het blijft een kwestie van proberen, het is dus geen zwart-wit verhaal.
@Erwin_

Kanalen indersaad handmatig neergezet en op auto. Hierbij ook helaas geen verbetering. Dit had ik destijds ook gedaan.

@Jan-D zelf woon ik volledig aan het water. Er zijn dus ook 4 gebruikte kanalen. Ik ga nog even verder testen.

Vandaag de router nog niet hestart of problemen ondervonden. Dit voornamenlijk omdat ik niet thuis was.



Edit:

Ik kan het kanaal wel wijzigen maar de breedte niet
@TiltMachine Kun jij in de webinterface ook zien welke firmware er in de V10 zit?
@Erwin_

Vandaag een nieuwe router opgehaald.

Hierbij ga ik deze zometeen thuis aansluiten en zal het resultaat nogmaals doorsturen
Status update,

Nieuwe eouter is inmiddels tussen 2000 en 2030 geplaatst. Tot op heden nog geen problemen ondervonden. Wifi aangepast naar het ssid wat het voorheen was en de wpa ook.

Port fwd ipv4 aan gezet voor de playstation en deze x.x.x.249 gegeven.

Morgen zal er intensief gebruik gemaakt van worden en zal ook weer een update geven.
@Erwin_ hierbij de gegevens van de nieuwe eouter,



Model H369A

Serial Number ZTEEG8GH9700444

Hardware Version V1.00

Software Version V1.01.00T03.7

Boot Loader Version V1.0.00
dus een v10a omgeruild voor een v10

dat is de "beste"experiabox

ik snap echt niet dat kpn met die brakke hardware werkt en bij klachten het met firmware wil oplossen

ik heb er nu een fritzbox achter zitten en helaas die verplichte v10 als telefoon adaptor

als er niet snel verandering komt ga ik naar een andere voip aanbieder

of misschien wel helemaal weg bij kpn

kpn doet maar wat
Na een kleine 12 uur aan te hebben gestaan geen bijzonderheden aangetroffen. Voor de zekerheid de cablemanagement maar even uitgezocht. Apparaat is helaas stroomloos geweest.

Testen zal weer vanaf 0 moeten beginnen. Opvallend is dat gisteren geen enkele vertraging in "ping" heb opgemerkt tijdens het spelen van Battlefield V op de ps4. Normaal heb ik na een lange sessie ping spikes van 1000+ voor enkele minuten (2~5minuten).
De V10 had tot voor kort dezelfde problemen. Dit lijkt nu opgelost met de nieuwe firmware V1.01.00T03.7.
Het klinkt positief, @TiltMachine . Ik ga er van uit dat het nu stabiel blijft. Mocht je andere vragen hebben, weet je mij te vinden!
Tot op heden geen problemen meer ontvangen na het vervangen na de router. Dit lijkt inderdaad een probleem te zijn bij de Router firmware.



melding kan gesloten worden
Fijn! Opgelost. (we sluiten in de regel geen topics. Het beste antwoord is gemarkeerd. Dat is het belangrijkste )

Hallo @Roy van de Wetering , welk kanaal/kanalen gebruik je voor de 5.0-band?

Als dat een kanaal hoger dan 48 is heb je te maken met DFS-kanalen die gereserveerd zijn voor de radars van de luchtvaart, weer en defensie. Als je in de buurt woont van zo'n radarinstallatie kan die zorgen voor de verstoring. Beter is het dan uitsluitend de kanalen 36 t.e.m. 48 te gebruiken.

Je kunt ook eens proberen alleen N-only te selecteren, dan heb je theoretisch een interne doorvoersnelheid van 450Mbit/s, maar dan worden er slechts 2 bandbreedtes gebruikt, de 20- en de 40Mhz en heb je meer keuzemogelijkheden binnen de 36-48.

Als je een internetabo hebt van 500Mbit/s of meer dan heb je minder aan de N-only instelling.

Succes met proberen, ik lees graag de resultaten.