Skip to main content

Hoi,

Ik heb wat wifi problemen, soms doet die wifi echt heel moeilijk. Nu zag ik via de Wifi Analyzer uit de Microsoft Store dat ~30 netwerken in de 2.4 GHz band zitten, dus daar gaat het vast fout. Daarom heb ik geprobeerd om het 2.4 GHz netwerk uit te zetten zodat ik automatisch op het 5 GHz netwerk kom. Het uitzetten is geen probleem, maar in de 5 GHz band vind ik niet mijn netwerk. Zowel niet op mijn laptop (die redelijk oud is) als op mijn telefoon (die gloednieuw is). Op beide vind ik wel andere 5 GHz netwerken. Ik heb de Experia Box Box V10a al op N only gezet omdat ik niet weet of mijn laptop 802.11 AC ondersteunt maar dat mocht niet baten. Mijn vraag is daarom: Hoe krijg ik het 5 GHz netwerk aan als de “Radio” al op “enabled” staat.

 

P.S: In het “overview” van de “state” vind de Experia Box V10a ook dat het 5 GHz netwerk actief is, maar ik kan hem niet vinden.

Het was enorm de bedoeling om deze vraag in het forum “Thuisnetwerken” te stellen. Moderators, als jullie het topic kunnen verplaatsen, graag :)


Heeft u versterkers? 


Heeft u versterkers? 

Nee, helemaal niks. Alleen de eXperiabox V10a


Hallo @Wumbo 

 

Heeft jouw V10a al de nieuwe firmware? Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10a-update-mesh-5-00-49-build487-owl-544094

Als jouw WiFi netwerkennamen voorheen verschillende namen hadden dan heeft het 5GHz netwerk nu dezelfde naam als het 2.4GHz netwerk, dit komt van het bovengenoemd topic:

Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb verschillende netwerknamen voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
Dan worden deze verschillende namen nu samengevoegd. De naam van het 2,4GHz netwerk wordt ook toegepast op het 5GHz netwerk. Het is niet meer mogelijk om deze namen weer te splitsen.

 

Dus als je nog wel de 2.4GHz wifi netwerknaam ziet moet je die nu ook kiezen voor 5GHz.


Hallo @Wumbo 

 

Heeft jouw V10a al de nieuwe firmware? Zie: https://forum.kpn.com/internet-9/experia-box-v10a-update-mesh-5-00-49-build487-owl-544094

Als jouw WiFi netwerkennamen voorheen verschillende namen hadden dan heeft het 5GHz netwerk nu dezelfde naam als het 2.4GHz netwerk, dit komt van het bovengenoemd topic:

Ik heb geen Superwifi of Experia Wifi aangesloten en ik heb verschillende netwerknamen voor de 2,4GHz en 5GHz frequenties
Dan worden deze verschillende namen nu samengevoegd. De naam van het 2,4GHz netwerk wordt ook toegepast op het 5GHz netwerk. Het is niet meer mogelijk om deze namen weer te splitsen.

 

Dus als je nog wel de 2.4GHz wifi netwerknaam ziet moet je die nu ook kiezen voor 5GHz.

Ik kan de 2.4 GHz band en de 5 GHz bad niet een andere netwerknaam geven. Bij het uitzetten van het 2.4 GHz radio is er geen netwerk meer met dezelfde naam.

Ik heb ook even gekeken of ik de firmware nog zou kunnen updaten, maar volgens de KPN handleiding gaat dit automatisch. Ik heb ook niet een optie in het settings gevonden dat wijst op het handmatig kunnen updaten van de firmware.


Welke firmware versie heeft u nu?


@Wumbo Is het ondertussen al gelukt?

Zo niet:

Heb je de V10A al een keer gereset via het reset knopje?

Dan haalt hij ook gelijk de nieuwste firmware op, je bent wel alle instellingen die je gewijzigd hebt kwijt dus die zal je dan opnieuw moeten doen.

In het inlogscherm of net nadat je ingelogd bent op het modem zou je de versie moeten kunnen vinden die er nu inzit.

Je kan hier vinden hoe je hem reset: https://forum.kpn.com/internet-9/hoe-reset-ik-de-kpn-experia-box-modem-97446


Welke firmware versie heeft u nu?

Versie v6.00.32 build135


@Wumbo Is het ondertussen al gelukt?

Zo niet:

Heb je de V10A al een keer gereset via het reset knopje?

Dan haalt hij ook gelijk de nieuwste firmware op, je bent wel alle instellingen die je gewijzigd hebt kwijt dus die zal je dan opnieuw moeten doen.

In het inlogscherm of net nadat je ingelogd bent op het modem zou je de versie moeten kunnen vinden die er nu inzit.

Je kan hier vinden hoe je hem reset: https://forum.kpn.com/internet-9/hoe-reset-ik-de-kpn-experia-box-modem-97446

het is nog niet gelukt. Ik heb het device afgelopen donderdag gereset maar dat heeft niks geholpen. De telefonische helpdesk had mij dit ook aangeraden dus ik ga er vanuit dat ik nu op de nieuwste firmware zit. De telefonische helpdesk gaf aan dat anders mogelijk de 5 GHz radio mogelijk kapot is. Volgens mij heeft mijn huisgenoot geregeld dat er een monteur langskomt (hij vond het allemaal maar moeilijk en wilde er niet zelf aan gaan zitten kloten), dus daar wacht ik nu op.


Welke firmware versie heeft u nu?

Versie v6.00.32 build135


Dat is nog Telfort firmware, blijkbaar ben je nog niet overgezet naar een KPN verbinding.

Heb je daar nog geen mails en/of SMSjes over gehad?

 

Ik ben benieuwd of de monteur het kan oplossen met je huidige modem of dat er toch een nieuwe nodig is.


Welke firmware versie heeft u nu?

Versie v6.00.32 build135


Dat is nog Telfort firmware, blijkbaar ben je nog niet overgezet naar een KPN verbinding.

Heb je daar nog geen mails en/of SMSjes over gehad?

Zeker niet, althans dat denk ik want ik vermoed dat mijn huisbaas deze informatie krijgt. We hebben “Budget alles in één”, ze gebruiken het KPN netwerk en aangezien ze mogelijkheid hebben tot het delen van ervaringen tussen gebruikers ben ik op het KPN forum geland.


We hebben “Budget alles in één”

Dan bent u hier dus aan het verkeerde adres. Als u problemen heeft, dan moet u bij Budget zijn. Niet bij KPN. Hier op dit forum word je alleen geholpen als je een KPN abonnement hebt.

De firmware die u op de Experiabox heeft staan is ook anders dan de firmware van KPN. Budget rolt zn eigen updates uit over hun Experiaboxen, die zijn anders dan de updates die KPN installeert op de Experiaboxen. In informatie die u hier vind op dit forum over de Experiabox is ook voor een heel groot gedeelte niet van toepassing voor u. 


We hebben “Budget alles in één”

Dan bent u hier dus aan het verkeerde adres. Als u problemen heeft, dan moet u bij Budget zijn. Niet bij KPN. Hier op dit forum word je alleen geholpen als je een KPN abonnement hebt.

De firmware die u op de Experiabox heeft staan is ook anders dan de firmware van KPN. Budget rolt zn eigen updates uit over hun Experiaboxen, die zijn anders dan de updates die KPN installeert op de Experiaboxen. In informatie die u hier vind op dit forum over de Experiabox is ook voor een heel groot gedeelte niet van toepassing voor u. 

Bedankt voor je toelichting. Ik denk dat het onderscheid tussen KPN en Budget-alles-in-één niet zo groot is als u denkt. Zo heeft de helpdesk van Budget-alles-in-één me namelijk vertelt dat bij het resetten van het Modem de settings van KPN worden ingeladen (en daarmee nam ik aan ook hun firmware). En je raad het al, de monteur die langs is geweest, was er ééntje van KPN. De nieuwe wandcontactdoos die hij heeft geïnstalleerd, je raad het niet, zegt groot “KPN”. Ik durf er vergif op in te nemen dat budget-alles-in-één Experiaboxen gebruikt is omdat dat moet van KPN. Linksom of rechtsom hoopte ik dat ik een obscure setting niet goed had staan en dat iemand me hier daar even op kon wijzen. Daarvoor had het niet uitgemaakt of de Experiabox van KPN komt of van KPN komt onder het label van budget-alles-in-één. Ik snap dat niemand hier de krochten van de Experiaboxen van Budget-alles-in-één doorgrond om dit probleem op te lossen en dat verwacht ik ook echt niet.

Voor nu is het probleem door de monteur niet opgelost. Het vermoeden is dat de 5 GHz radio kapot is. Ze sturen daarom een nieuwe Experiabox op. Als dit het probleem oplost, zal ik het even laten weten.


De nieuwe Experiabox V10A is vandaag aangekomen en nu doet de 5 GHz band het wel. De vorige box was dus kapot o.i.d. Bedankt voor alle hulp!