Skip to main content

Hoi,

Momenteel ben ik aan het rondkijken voor een nieuw internet abonnement, en specifieker voor glasvezel (500/500 of 1000/500) en alleen internet.

Echter voorzie ik me natuurlijk altijd graag van de nodige informatie om zo onnodige teleurstelling te voorkomen.

 vandaar dat ik een aantal vragen heb welke waarschijnlijk telefonisch wat lastiger te beantwoorden zijn :

  1. In mijn huiskamer (gelukkig op een handige plek) hangt een genexis Hybrid (vrij groot, grijs/wit), Type nummer zal achterop staan, maar ik waag me er niet aan om deze zelf er af te halen. Echter hebben de voorgaande bewoners de stroomvoorziening niet achter gelaten. Tevens is het mij niet bekent of hij helemaal functioneel is. Is dit een issue?
  2. Als ik het goed begrijp kan je ook een eigen router gebruiken, in mijn geval zal dit een Ubiquiti EdgeRouter 4 zijn, deze ondersteund vlan's en PPPOE . Uiteraard snap ik dat dit niet onder support valt. Klopt dit?
  3. Tussen de genexis en de plek waar mijn apparatuur staat zit c.a. 12 meter kabel. Van mijn router (of de plek voor de KPN router) tot de wallsocket (shielded) c.a. 8 meter CAT7 s/ftp, Van wallsocket naar modem zal c.a. 4 meter CAT7 s/ftp worden. Zo ver ik begreep is dit geen probleem voor de apparatuur(?). 
  4. Indien het niet mogelijk is (of als tijdelijke oplossing om snel online te kunnen) een eigen router te gebruiken. Is het mogelijk om in de KPN router een DMZ host aan te geven welke alle porten 1 op 1 forward en de router op een specifiek adres te zetten? Dit is niet ideaal, maar werkt wel --helaas momenteel de enige optie bij mijn huidige provider, blijkbaar lastig die modem in bridge te zetten.. maar haal iig ruim 500Mbit--
  5. Hoe vast is het IP adres? Officieel is het dynamisch voor zo ver ik kan terug vinden, maar tegelijkertijd lees ik terug dat de lease niet snel verloopt. Nu werk ik (zeker nu) vanuit huis. Echter staan sommige systemen van voornamelijk klanten achter een whitelist en hierom niet wenselijk dat deze bv maandelijks veranderd.
  6. Voor het aansluiten komt normaliter een monteur van KPN langs zo ik lees, Ook tijdens de corona crisis? Kan me iig voorstellen vooraf voor voldoende werkruimte te zorgen zodat voldoende afstand te waarborgen is. Uiteraard verneem ik graag of er aanvullende wensen/eisen zijn. We moeten immers rekening houden met elkaar.

 

Zo een heel lijstje, maar voor mij wel belangrijke punten om van te voren te weten en/of rekening mee te kunnen houden.

 

Mvg,

Marco

Hallo @Marco1977b, leuk dat je overweegt een glasvezel abonnement bij KPN af te sluiten! Ik kan me goed voorstellen dat je graag goed voorbereid te werk gaat. Ik zal mijn best doen jouw vragen te beantwoorden.

1. In mijn huiskamer (gelukkig op een handige plek) hangt een genexis Hybrid (vrij groot, grijs/wit), Type nummer zal achterop staan, maar ik waag me er niet aan om deze zelf er af te halen. Echter hebben de voorgaande bewoners de stroomvoorziening niet achter gelaten. Tevens is het mij niet bekent of hij helemaal functioneel is. Is dit een issue?

Niet erg handig dat de vorige bewoners de stroomvoorziening van de Genexis mee hebben genomen. Deze heb je wel nodig. We kunnen deze helaas niet los toe sturen. Dat betekent dat er een monteur langs zal moeten komen om jouw diensten aan te sluiten. Dat is verder geen probleem, want die komt sowieso langs voor het aansluiten van een glasvezelverbinding.

2. Als ik het goed begrijp kan je ook een eigen router gebruiken, in mijn geval zal dit een Ubiquiti EdgeRouter 4 zijn, deze ondersteund vlan's en PPPOE . Uiteraard snap ik dat dit niet onder support valt. Klopt dit?

Ja hoor, sinds kort is het mogelijk om jouw eigen modem te gebruiken. Dit noemen we vrije modemkeuze. Dit valt inderdaad wel buiten onze reguliere ondersteuning. Op onze website lees je waar je op moet letten bij het gebruiken van een eigen modem. Ook heeft één van de forumgebruikers een mooi topic geschreven over het gebruik van een eigen router: 

3. Tussen de genexis en de plek waar mijn apparatuur staat zit c.a. 12 meter kabel. Van mijn router (of de plek voor de KPN router) tot de wallsocket (shielded) c.a. 8 meter CAT7 s/ftp, Van wallsocket naar modem zal c.a. 4 meter CAT7 s/ftp worden. Zo ver ik begreep is dit geen probleem voor de apparatuur(?). 

Ik verwacht dat dit geen problemen zal geven bij glasvezel. Als het een koperverbinding was geweest, dan was dit wel problematisch geweest, maar dat is nu niet aan de orde.

4. Indien het niet mogelijk is (of als tijdelijke oplossing om snel online te kunnen) een eigen router te gebruiken. Is het mogelijk om in de KPN router een DMZ host aan te geven welke alle porten 1 op 1 forward en de router op een specifiek adres te zetten? Dit is niet ideaal, maar werkt wel --helaas momenteel de enige optie bij mijn huidige provider, blijkbaar lastig die modem in bridge te zetten.. maar haal iig ruim 500Mbit--

Het is op sommige modems mogelijk om een DMZ host aan te geven via de webinterface van het modem. 

5. Hoe vast is het IP adres? Officieel is het dynamisch voor zo ver ik kan terug vinden, maar tegelijkertijd lees ik terug dat de lease niet snel verloopt. Nu werk ik (zeker nu) vanuit huis. Echter staan sommige systemen van voornamelijk klanten achter een whitelist en hierom niet wenselijk dat deze bv maandelijks veranderd.

Officieel en technisch gezien is het IP-adres inderdaad dynamisch, maar in de praktijk komt het zelden voor dat een IP-adres wijzigt.

6. Voor het aansluiten komt normaliter een monteur van KPN langs zo ik lees, Ook tijdens de corona crisis? Kan me iig voorstellen vooraf voor voldoende werkruimte te zorgen zodat voldoende afstand te waarborgen is. Uiteraard verneem ik graag of er aanvullende wensen/eisen zijn. We moeten immers rekening houden met elkaar.

Zoals ik ook bij 1 aangaf, zal er inderdaad een monteur langskomen om jou van diensten te voorzien. Ook tijdens de Corona crisis. We houden hierbij natuurlijk wel rekening met de Corona maatregelen. De monteur komt alleen binnen om jouw modem te installeren op het glasvezelkastje. De rest van de diensten kan je zelf installeren. Zolang jij zorgt dat de monteur zijn werk kan doen, daarbij rekening houdend met 1,5 meter afstand en jij verder geen klachten hebt, dan kan de afspraak gewoon doorgaan.

Zo, ook een hele lijst van antwoorden van mij, maar hopelijk heb je er wat aan en mogen we je binnenkort verwelkomen bij KPN. :blush:


Hoi Denise,

Dank voor je antwoorden, inmiddels had ik al wel een abonnement afgesloten. De monteur komt de 15e al :blush:

Wachten was gewoon geen optie meer gezien de hoeveelheid verstoringen per week bij mijn huidige provider.

Echter denk ik dat ik 1 antwoord niet helemaal goed lees:

 

3. Tussen de genexis en de plek waar mijn apparatuur staat zit c.a. 12 meter kabel. Van mijn router (of de plek voor de KPN router) tot de wallsocket (shielded) c.a. 8 meter CAT7 s/ftp, Van wallsocket naar modem zal c.a. 4 meter CAT7 s/ftp worden. Zo ver ik begreep is dit geen probleem voor de apparatuur(?). 

Ik verwacht dat dit geen problemen zal geven bij glasvezel. Als het een koperverbinding was geweest, dan was dit wel problematisch geweest, maar dat is nu niet aan de orde.

 

De bekabeling in huis is 100% koper. Overigens is alles wel van goede kwaliteit. Het aanleggen in de muur naar alle ruimtes wil je niet te vaak doen, bij voorkeur als je toch al aan het verbouwen ben :smiley:

Of bedoel je hiermee dat het om een glasvezel abonnement gaat(?) in plaats van bv een (V)DSL abonnement waarvoor je om het modem te verplaatsen effectief het ISRA punt aan het verplaatsen ben (dat moet je idd niet willen).

Mvg,

Marco

 


Wat leuk om te lezen dat je gekozen hebt om een abonnement af te sluiten! Nog even wachten op de monteur dus. :grinning: 

Ik bedoel met het antwoord op vraag drie inderdaad dat het om een glasvezel abonnement gaat en niet om een DSL abonnement. In het geval van een DSL aansluiting had je het modem met een kabel van maximaal 2 meter aan moeten sluiten. Bij glasvezel geeft de lengte van de kabel tussen glasvezelkastje en modem minder problemen. :blush:


Hoi ,

 

Heb vandaag de modem ontvangen, KPN BOX 12,

 

 

4. Indien het niet mogelijk is (of als tijdelijke oplossing om snel online te kunnen) een eigen router te gebruiken. Is het mogelijk om in de KPN router een DMZ host aan te geven welke alle porten 1 op 1 forward en de router op een specifiek adres te zetten? Dit is niet ideaal, maar werkt wel --helaas momenteel de enige optie bij mijn huidige provider, blijkbaar lastig die modem in bridge te zetten.. maar haal iig ruim 500Mbit--

Het is op sommige modems mogelijk om een DMZ host aan te geven via de webinterface van het modem. 

 

Dit is in te stellen, maar als ik de handleiding goed begrijp is tot mijn verbazing (en schrik want kan dan een aantal klanten van mij niet bedienen!) niet de IP range in te stellen, klopt dit? 

 

Mvg

Marco


Dat is een hele goede vraag, eentje waar ik niet direct antwoord op heb. Ik raad je aan jouw vraag in onderstaand topic te plaatsen, wellicht dat men je daar kan helpen.

 


Dat is een hele goede vraag, eentje waar ik niet direct antwoord op heb. Ik raad je aan jouw vraag in onderstaand topic te plaatsen, wellicht dat men je daar kan helpen.

 

Kan idd niet, maar aan de andere kant is het maar 5 minuten om mijn router in te stellen.

Snelheid is overigens prima, c.a. 940/Mbit download (netto) op een willekeurige aansluiting in huis (c.a. 1gb bruto over de kabel met de NT volgens de statistieken).

 


Jammer dat het niet op de KPN Box 12 kan. Gelukkig kan het wel op jouw eigen router. :blush: Fijn ook om te lezen dat de snelheid goed is!