Skip to main content

Betreft een appartement. Ik heb een meterkast waarin geen stopcontact op de overloop buiten mijn woning. Daarin is recent door KPN een glasvezel FTU-aansluiting gerealiseerd. Van deze meterkast loopt een oude KPN kabel naar een technische kast in mijn woning. Nu is deze kabel in de technische kast aangesloten op een Ziggo modem van waaruit netwerkkabels lopen naar verschillende kamers.

Hoe loopt straks de aansluiting op glasvezel? Welke apparatuur komt dan waar? Is er een stopcontact nodig in de meterkast? Zo ja, wie moet dit stopcontact betalen?

De KPN monteur zal geen wandcontactdoos monteren. Dat moet u zelf doen maar in een meterkast mag eigenlijk alleen een gecertificeerde elektricien knutselen.

De KPN monteur plaatst in de meterkast een media converter van glas naar ethernet en dan moet er een ethernet kabel getrokken worden naar wat u de technische kast noemt. Die kabel kan een KPN monteur wel leggen maar hij zal niet boren. U kunt dat zelf voorbereiden. Bent u huurder dan is afstemming met de eigenaar wel handig.

In de “technische kast” komt dan een Experiabox 12 router/accesspoint. 

 


Als de FTU in de meterkast zit, legt een KPN monteur daar kosteloos een stopcontact aan, mits het een fatsoenlijke stoppenkast is.

Die kabel die naar de technische kast loopt is blijkbaar niet van KPN, als daar een Ziggo modem op aangesloten is. Het zal dan een coaxkabel wezen. Of een oude telefoonkabel. Maar ook daar draait het Ziggo modem niet op. KPN (en vrijwel alle andere providers) gebruiken geen coaxkabels. Alles gaat met netwerkkabels. Die zal dan vanuit de meterkast moeten komen naar die technische kast. Nieuw aanleggen, of wellicht aan de coax of telefoonkabel knoppen en doortrekken.  Eenmaal in de technische kast lijkt het (zonder de situatie kennen) het handigst om daar het KPN modem te plaatsen, omdat van daaruit de diverse netwerkkabels al lopen.


Dank voor de reacties.

Ik heb mij vergist. Er loopt een oude telefoonkabel van meterkast naar de technische kast. Hij is daar niet aangesloten omdat ik een Ziggo modem met kabelaansluiting gebruik. Voor afbeelding telefoonkabel zie foto.

In de meterkast buiten mijn woning bevindt zich de FTU, de hoofdzekeringen en een slimme meter. In de technische kast in de woning bevindt zich de groepenkast met installatie automaten en aardlekschakelaars. 
 

Monteert KPN in dit geval kosteloos een stopcontact in de meterkast buiten mijn woning?

Is de oude telefoonkabel bruikbaar?


Is de oude telefoonkabel bruikbaar?

 

Dit is geen telefoonkabel, maar een utp netwerkkabel. Stekkertjes erop knijpen en klaar.

 

 

Monteert KPN in dit geval kosteloos een stopcontact in de meterkast buiten mijn woning?

 

Ja


Als de FTU in de meterkast zit, legt een KPN monteur daar kosteloos een stopcontact aan, mits het een fatsoenlijke stoppenkast is.

He, weer wat geleerd. Is een KPN monteur dan ook als elektricien opgeleid/gecertificeerd? Mijn elektricien zei dat wat ik hierboven zei; dat alleen een elektricien in een meterkast mag knutselen. En dat bijvoorbeeld bij een fout daarin, hij aansprakelijk is. Denk aan brand of zoâ€Ĥ heeft KPN dat geregeld? Wat is een “fatsoenlijke stoppenkast”? Je zult toch een groepen kast moeten openen om de leiding te leggen, een buis daarvoor moeten plaatsen e.d., verbaast me dat KPN dat doet. Maar mooie service dan! 


In de meterkast buiten mijn woning bevindt zich de FTU, de hoofdzekeringen en een slimme meter. In de technische kast in de woning bevindt zich de groepenkast met installatie automaten en aardlekschakelaars. 
 

Monteert KPN in dit geval kosteloos een stopcontact in de meterkast buiten mijn woning?

 

O wacht.. ik las te snel. Bestaat die uit 2 delen? Wij mogen alleen boven de stoppen werken. Niet eronder


Dan komt het stopcontact dus voor rekening bewoner bij het afsluiten van een KPN-abonnement. Wordt een prijzige actie dan.


De kabel op de foto was ooit 13 jaar geleden aangesloten op een telefoon huiscentrale.