Skip to main content

In mijn wijk gaat adsl eruit en ik moet dus over naar glasvezel. 
 

Mijjn meterkast is niet geschikt voor plaatsing v aansluiting, dus is er door kpn provider aan kpn netwerk gevraagd om verplaatsing van het aansluitpunt.

Mijn meterkast bevindt zich in het algemene trappenhuis waar ook glasvezel vandaan komt.

Mijn woonkamer bevindt zich het verst mogelijk van het trappenhuis/meterkast mogelijk. 
 

In mijn meterkast bevinden zich 3 loze leidingen.

Ik wil graag een bedrade aansluiting in de woonkamer, waar mijn tv staat.

 

Kpn netwerk is langs geweest en die willen/kunnen geen gebruik maken vd loze leidingen, want ze weten niet waar die uitkomen en dan moet ik maar een electricien inhuren. 
 

Hun plan is om de kabel in een goot en via paar keer gat boren door het hele huis heen trekken.

Vraag:

Kan dit niet anders? Heb verschillende topics gezien waar de kabel door Netwerk netjes door loze leiding wordt getrokken, scheelt verschillende gaten die geboord moet worden en heel veel kabel is dan netjes weggewerkt.

 

 

Ik heb dus beste antwoord aangeklikt per ongeluk. Hoe kan ik dat uitzetten? Want dit was nog niet t beste antwoord (sorry Jan 😂)

Het gaat er vooral om dat u geholpen wordt met dit vraagstukje. Het antwoord van @JanD  was ook gewoon correct. Ik denk echter dat eerst de echte reden van verplaatsing helder dient te worden. Omwille van de wandcontactdoos gezien de foto lijkt mij zwaar overdreven en kostentechnisch is het denk ik duurder om de glas te verplaatsen. Maar ja, ander potje 😁


Ik zie een aardlekschakelaar. En een paar verschillende groepen. Een handige KPN monteur kan daar volgens mij een stopcontact maken. Maar dat moet @Ik_Combineer even bepalen.

In dat geval kan hier gewoon een glasvezelkastje hangen. En met een utp-kabel kan dan door de loze leiding naar uw woning. Daar kan dan de KPN Box geplaatst worden.

En als aanvulling omdat topic starter niet helemaal thuis is in de materie. De modem kan links naast glasvezel worden geplaatst. Vanaf het modem gaat de UTP kabel(s) door de loze leiding naar de plek waar de tv box staat.

Ik kan me alleen niet voorstellen dat een KPN monteur een wandcontactdoos mag aansluiten. Ze zullen er handig genoeg voor zijn maar ik denk dat dit met aansprakelijkheid te maken heeft.

Kan het modem wel in huis geplaatst worden, ook al zit  je aansluitpunt in de meterkast?

Ja dat zou zelfs ook nog kunnen. De UTP kabel gaat dan vanuit de FTU (dat ding links) door de loze leiding naar de woonkamer. Daar kan de modem ook komen. Ik neem aan dat het geen kilometers verder is. Vandaar kan er via UTP vanaf de modem een aansluiting op de tv box komen. Ik zou dat overigens niet doen, mits de meterkast goed afsluitbaar is en WiFi in huis verder in orde vanaf deze lokatie.

overigens dient u dan nog steeds een wandcontactdoos te hebben. Er komt nl een kastje die het glassignaal omzet naar de netwerkaansluiting (de UTP kabel). Die moet naast dat ding komen aan de linkerkant. Die hebben ook stroom nodig.


Kan het modem wel in huis geplaatst worden, ook al zit  je aansluitpunt in de meterkast?

Ja. Tussen het glasvezelkastje en de KPN Box (modem dus) zit een utp-kabel. Deze mag 100 meter lang zijn. En deze utp-kabel trek KPN ook gewoon door uw loze leiding heen. Dat is geen probleem. 


Het is zaterdag, zat erg druk serie te kijken dus reageer niet te vaak 😅

Officheel mag een KPN Monteur hier geen wandcontactdoos maken aangezien er geen hoofdschakelaar aanwezig is, persoonlijk zou ik de groepenkast openen en kijken of er wel veilig in te werken is, het lijkt me namelijk wel. Het plaatsen van een WCD is kosteloos.

Ook het trekken van een kabel door een loze leiding is kosteloos, er zitten zelfs al trekdraadjes in wat het leven zo veel mooier maakt, als 1 van de trekdraadjes ook nog eens in de buurt van de plek uit komt waar nu het modem staat kan het allemaal geregeld worden binnen +/- een uur en veranderd er voor jou niks behalve dat je niet meer op koper zit maar op glasvezel.

 

Mijn definitieve advies; bel KPN op 0800-0402, zeg dat de installatie niet lukt en vraag om een monteur. Begin niet over de FTU verplaatsing. Samen met de medewerker van de klantenservice kan je dan een monteursafspraak maken. Op het moment dat de monteur er is bespreek je met deze man of vrouw de mogelijkheden, misschien wilt hij het doen zoals ik bovenstaand beschrijf, en dan is alles geregeld en kan je de FTU verplaatsing annuleren. Geeft hij aan dat het hem niet lukt? Dan is er ook geen ramp want blijkbaar is je FTU verplaatsing goed gekeurd en komt KPN daarna opnieuw om het te installeren.

 

In ieder geval heel veel succes, ik weet zeker dat het goed komt.


Ik zit lekker in de tuin met dit mooie weer 😎

Een advies uit de praktijk moet je nooit in de wind slaan @Marrie2. Soms moet je inderdaad gewoon het laten gebeuren en samen met de monteur de situatie bekijken. Zowel bij mij als ook bij mijn ouders vertrok de monteur pas nadat alles netjes was gemaakt en er werd zeker geluisterd naar de cosmetische kant van het verhaal. Een extra RJ45 contactdoosje moet je wel betalen maar dat is heel redelijk. Lijkt me dat deze monteur ook denkt dat verplaatsing wel heel rigoureus is. Vergeet de koffie niet klaar te zetten voor hem of haar 😁 Succes!

@Ik_Combineer het overtreft echt mijn verwachting dat een KPN monteur een WCD maakt onder bepaalde voorwaarden. En dat ook nog eens kosteloos. Dat is Service met hoofdletter S. Dan besef je waarom je klant bij KPN bent.


 

Hallo @Marrie2 als de glasvezelaansluiting niet in de meterkast kan/mag volgens KPNNetwerk, maar in een andere ruimte bij jou thuis, hebben we het over een oranje glasvezelkabel die naar jouw geschikte ruimte getrokken moet worden. Dat gaat volgens een bepaald protocol om een ongestoorde werking te kunnen garanderen en dan kan ik me voorstellen dat men de originele glasvezelkabel niet door, voor KPNNetwerk onbekende buizen, gaat trekken. Klinkt wat ambtelijk, maar kan/mag blijkbaar niet anders.

Dank je Jan, als dat zo is waarom zie ik dan verschillende topics waar dit wel gebeurt? Het alternatief is nu dat ik ofwel 10 meter kabel v netwerk of provider door mijn hele huis heb lopen. Een 21ste eeuw innovatie maar het ziet er natuurlijk niet uit. 
 

Daarnaast kpn eist dat ik overga op glasvezel maar alle risico’s problemen (stopcontact in meterkast of loze leidingen) moet ik zelf maar regelen. Dit terwijl ik nu al jaren glasvezelprijzen betaal voor mijn adsl.

Hallo @Marrie2 er bestaan geen glasvezelprijzen, de prijzen voor glas en koper zijn gelijk.


 

Hallo @Marrie2 als de glasvezelaansluiting niet in de meterkast kan/mag volgens KPNNetwerk, maar in een andere ruimte bij jou thuis, hebben we het over een oranje glasvezelkabel die naar jouw geschikte ruimte getrokken moet worden. Dat gaat volgens een bepaald protocol om een ongestoorde werking te kunnen garanderen en dan kan ik me voorstellen dat men de originele glasvezelkabel niet door, voor KPNNetwerk onbekende buizen, gaat trekken. Klinkt wat ambtelijk, maar kan/mag blijkbaar niet anders.

Dank je Jan, als dat zo is waarom zie ik dan verschillende topics waar dit wel gebeurt? Het alternatief is nu dat ik ofwel 10 meter kabel v netwerk of provider door mijn hele huis heb lopen. Een 21ste eeuw innovatie maar het ziet er natuurlijk niet uit. 
 

Daarnaast kpn eist dat ik overga op glasvezel maar alle risico’s problemen (stopcontact in meterkast of loze leidingen) moet ik zelf maar regelen. Dit terwijl ik nu al jaren glasvezelprijzen betaal voor mijn adsl.

Hallo @Marrie2 er bestaan geen glasvezelprijzen, de prijzen voor glas en koper zijn gelijk.

Dat was niet altijd (voorheen was t echt duidelijk goedkoper) 


Het is zaterdag, zat erg druk serie te kijken dus reageer niet te vaak 😅

Officheel mag een KPN Monteur hier geen wandcontactdoos maken aangezien er geen hoofdschakelaar aanwezig is, persoonlijk zou ik de groepenkast openen en kijken of er wel veilig in te werken is, het lijkt me namelijk wel. Het plaatsen van een WCD is kosteloos.

Ook het trekken van een kabel door een loze leiding is kosteloos, er zitten zelfs al trekdraadjes in wat het leven zo veel mooier maakt, als 1 van de trekdraadjes ook nog eens in de buurt van de plek uit komt waar nu het modem staat kan het allemaal geregeld worden binnen +/- een uur en veranderd er voor jou niks behalve dat je niet meer op koper zit maar op glasvezel.

 

Mijn definitieve advies; bel KPN op 0800-0402, zeg dat de installatie niet lukt en vraag om een monteur. Begin niet over de FTU verplaatsing. Samen met de medewerker van de klantenservice kan je dan een monteursafspraak maken. Op het moment dat de monteur er is bespreek je met deze man of vrouw de mogelijkheden, misschien wilt hij het doen zoals ik bovenstaand beschrijf, en dan is alles geregeld en kan je de FTU verplaatsing annuleren. Geeft hij aan dat het hem niet lukt? Dan is er ook geen ramp want blijkbaar is je FTU verplaatsing goed gekeurd en komt KPN daarna opnieuw om het te installeren.

 

In ieder geval heel veel succes, ik weet zeker dat het goed komt.

Dank u voor dit advies! Zal klantenservice dit wel willen doen aangezien ze al een keer zijn langs geweest? Jammer dat u niet in Amsterdam werkt, anders zou u t bij mij kunnen aanleggen? 


Ik zou gewoon bellen @Marrie2 en gewoon niet te veel vertellen en een monteur vragen 😁

@Ik_Combineer kent het klappen van de sweep.


Jammer dat u niet in Amsterdam werkt, anders zou u t bij mij kunnen aanleggen? 

KPN monteurs mogen natuurlijk niet zomaar op eigen houtje naar een klant toe.


020 wil ik niet gevonden worden hoor 😱 als het in Europoort was hadden we vast wat kunnen regelen via onze planning. Gewoon klantenservice bellen en dan komt er vanzelf een kpn monteur.


Jammer dat u niet in Amsterdam werkt, anders zou u t bij mij kunnen aanleggen? 

KPN monteurs mogen natuurlijk niet zomaar op eigen houtje naar een klant toe.

Ja t was ook eigenlijk een grapje en je kan altijd hopen heh 


020 wil ik niet gevonden worden hoor 😱 als het in Europoort was hadden we vast wat kunnen regelen via onze planning. Gewoon klantenservice bellen en dan komt er vanzelf een kpn monteur.

Haha ik dacht al ah Rotterdam, dat gaat nooit gebeuren haha. Veel Amsterdammers inmiddels ook niet 😬😳


Nou afspraak gemaakt  🙏 geef me svp een stopcontact 😂 


Nou afspraak gemaakt  🙏 geef me svp een stopcontact 😂 

Nou afspraak gemaakt  🙏 geef me svp een stopcontact 😂 

Een Rotterdams stopcontact 😁

Hopelijk een mooie oplossing in het verschiet en dan over naar glasvezel. Laat nog even weten hoe het is afgelopen hier!


Nou monteur is geweest ennnn kan geen stopcontact maken en weet ook niet waar loze leiding uitkomt. 
 

‘Maar ik zie dat FTU verplaatsing is aangevraagd.’ 😞 Uitgelegd dat die meneer 10 meter over t plafond moet en 2 gaten moet boren waarvan 1 v buiten appartement naar binnen, dus geen goede oplossing.

Mijn voorstel; kpn laat electricien komen, die kan stopcontact aanleggen en kabel trekken via loze leiding. Monteur ging dit escaleren.

Hoop dat dit gaat lukken lieve  mensen. Heel erg bedankt v jullie input iig ☺️.

Nb: zie dat dit topic weer ‘antwoord’ heeft gemarkeerd. Heb ik dit per ongeluk weer gedaan? Deze keer onbewust onbewust (vorige keer was t ‘wat is dit voor functie, laat ik dat s testen 😂).


Ik kan me voorstellen dat dit tot deze situatie komt maar het blijft apart dat de meest eenvoudige en goedkoopste oplossing niet tot een einde komt.

Nog maar even afwachten wat de escalatie brengt.


UPDATE

Hallo lieve mensen,

Zojuist gebeld door een vriendelijke dame v KPN, die geen goed nieuws had.

Kpn gaat het stopcontact niet aanleggen en ook geen electricien regelen om dit te laten doen. Dit moet ik zelf regelen en betalen.

  1. ik heb t geld niet
  2. ik heb niet technisch kennis om dat aan te sturen
  3. ik vind t niet correct/ fair om verschillende redenen


Blijf t raar vinden, maar ja. Ga nog klachtenbrief sturen maar denk niet dat dit wat gaan veranderen.

Ik voel me gedumpt 😂 maar ook 😞. Ik ben altijd tevreden geweest met KPN en wil ook liever niet weg. Maar ik moet.

Als iemand nog ideeën of tips heeft, daar sta ik voor open 


@Marrie2 vraag aan een lokale elektricien / klusjesman of tie zonder bonnetje een stopcontact wil / kan plaatsen.


@Marrie2 even een vraag. Heeft u een huurwoning of is het een koopwoning. Wanneer het een huurwoning is kunt u wellicht via de woningbouw een stopcontact laten plaatsen. Wellicht doen zij dit dan gratis. Wanneer u een koopwoning heeft dan kunt u bij de VVE dit op de agenda zetten, want dan hebben ook andere mensen in het complex dit probleem van geen stopcontact in de meterkast. En dan kan het via de VVE geregeld worden en dan betaald iedereen mee. 


UPDATE

Hallo lieve mensen,

Zojuist gebeld door een vriendelijke dame v KPN, die geen goed nieuws had.

Kpn gaat het stopcontact niet aanleggen en ook geen electricien regelen om dit te laten doen. Dit moet ik zelf regelen en betalen.

  1. ik heb t geld niet
  2. ik heb niet technisch kennis om dat aan te sturen
  3. ik vind t niet correct/ fair om verschillende redenen


Blijf t raar vinden, maar ja. Ga nog klachtenbrief sturen maar denk niet dat dit wat gaan veranderen.

Ik voel me gedumpt 😂 maar ook 😞. Ik ben altijd tevreden geweest met KPN en wil ook liever niet weg. Maar ik moet.

Als iemand nog ideeën of tips heeft, daar sta ik voor open 

Ik kan helaas moeilijk monteurs vanaf mijn bureaustoel hier in Groningen gaan dwingen, @Marrie2 .  (ze lachen me dan ook keihard uit 😉 ) Zij zijn onze ogen/oren en handen ter plekke en beoordelen dit soort situaties op haalbaarheid. Ik begrijp uit je verhaal dat wij dat dus niet kunnen/mogen.  

Misschien de suggesties van @Dutchie61 en/of  @Hoopvol   proberen? 


UPDATE

Hallo lieve mensen,

Zojuist gebeld door een vriendelijke dame v KPN, die geen goed nieuws had.

Kpn gaat het stopcontact niet aanleggen en ook geen electricien regelen om dit te laten doen. Dit moet ik zelf regelen en betalen.

  1. ik heb t geld niet
  2. ik heb niet technisch kennis om dat aan te sturen
  3. ik vind t niet correct/ fair om verschillende redenen


Blijf t raar vinden, maar ja. Ga nog klachtenbrief sturen maar denk niet dat dit wat gaan veranderen.

Ik voel me gedumpt 😂 maar ook 😞. Ik ben altijd tevreden geweest met KPN en wil ook liever niet weg. Maar ik moet.

Als iemand nog ideeën of tips heeft, daar sta ik voor open 

Ik kan helaas moeilijk monteurs vanaf mijn bureaustoel hier in Groningen gaan dwingen, @Marrie2 .  (ze lachen me dan ook keihard uit 😉 ) Zij zijn onze ogen/oren en handen ter plekke en beoordelen dit soort situaties op haalbaarheid. Ik begrijp uit je verhaal dat wij dat dus niet kunnen/mogen.  

Misschien de suggesties van @Dutchie61 en/of  @Hoopvol   proberen? 

Helaas Erwin, woonde je maar in Adam (of ik in Groningen prachtige provincie 😊

Las ergens dat KPN moeite heeft met nwe abonnees vinden/ oude te behouden. Dit is je kans KPN BEHOUDT MIJ 😂.

Maar denk dar ik er wel klaar mee ben, kost teveel energie. Zodra ik goede aanbieding zie v Ziggo ben ik weg. Mooie nette aansluiting in de woonkamer, echt 20e eeuwse techniek stond v niets 😜.

Allemaal bedankt lieve mensen. Het leven op t forum is zo slecht nog niet heh 😂. Jullie zijn toppers.