Skip to main content

Goedemorgen @KPN klantenservice ,

lang verhaal… sorry 🙂 Aangezien de klantenservice niet te mailen is hier maar een bericht op het forum.

Afgelopen jaar is het glasvezelnetwerk uitgerold in onze wijk. Het ligt op dit moment onder de tegels in mijn voortuin te wachten om het laatste stukje via de kruipruimte de meterkast in getrokken te worden. Tot nu toe waren we veroordeeld tot het alleenrecht van Ziggo op de kabel, glasvezel geeft ineens een hoop nieuwe opties. Zoals gezegd, klant bij Ziggo met internet en TV en daarnaast ook nog eens 4x Vodafone Red Together unlimited mobiele abonnementen. Maar soms wil je eens wat anders. Al met al, een mooie potentiële KPN-klant.

Enkele weken geleden verscheen er een KPN-verkoper aan de deur met een nette aanbieding (internet en mobiele abonnementen) waar ik mogelijk gebruik van zou willen maken. Gaan we de overstap maken? Toch eerst maar eens verder kijken naar de opties en de mogelijkheden.

Mijn thuisnetwerk (modem, kabels, router etc.) is op dit moment zo ingericht dat alles verzameld is in de hoek van de woonkamer waar de groene coaxkabel uit de muur komt, ongeveer 10 meter vanaf de voordeur en de meterkast. De meterkast is de plek waar de glasvezelaansluiting geïnstalleerd zou worden, echter komt dat voor mij zeer ongunstig uit. Dat zou betekenen dat ik een UTP-kabel dwars door mijn woonkamer moet leggen. Boren in de vloer om dat via de kruipruimte te doen is vanwege o.a. de vloerverwarming geen optie. Draadloos middels het aangeboden “super-wifi systeem” vanuit de meterkast is voor mij ook geen optie.

Maar zodra Ziggo er uit gaat is de groene coaxkabel overbodig. Deze kabel loopt vanaf de openbare weg en de voortuin door een buis dwars door de fundering van mijn huis en komt dus precies in de juiste hoek van de woonkamer uit de muur. Mijn idee was dus om de groene coaxkabel terug te trekken en in die buis de glasvezelkabel er voor terug te leggen. Die groene coaxkabel moffel ik zelf wel weer netjes weg (de kruipruimte in) zodat een eventuele toekomstige bewoner die weer naar binnen zou kunnen trekken. Oftewel, tegels lichten in de voortuin, klein stukje zand weggraven, groene coaxkabel terug trekken uit een buis, glasvezel kabel er voor terug in diezelfde buis et voilà. 

Simpele gedachte en niet lastig uit te voeren zou je zeggen. Maar dan komt de paarse krokodil om de hoek… toch eerst maar even telefonisch contact opgenomen met de KPN-klantenservice. Lastige vraag natuurlijk, we verwijzen u door naar Glaspoort want dat is de netbeheerder bij ons in de wijk. Glaspoort verwijst me vervolgens door naar KPN want daar zou ik klant worden. KPN zegt dat ik geen klant ben en dus niets voor me kan betekenen. Verwezen naar de aannemer (Volker-Wessel telecom) die aangeeft dat hun werk er op zit en ik contact op moet nemen met KPN-netwerk (088-0063744) die me uiteindelijk een ticket aan laat maken op mijnaansluiting.nl - doorgezet aan KPN. Iets met kastje en muur.

Gisteren terug gebeld door een medewerker die me mededeelde dat ik volgens de procedure eerst KPN klant moet worden, de glasvezel-aansluiting in de meterkast moet accepteren en vervolgens kan de verplaatsing van de aansluiting worden aangevraagd, met een grote kans op een factuur voor deze verplaatsing. Overigens kon dit vele weken zo niet maanden gaan duren omdat de installateurs het erg druk hebben.

Beste @klantenservice , moet dit echt zo moeilijk gaan? We werken hier regelmatig met meerdere mensen thuis en ik kan de gok dus niet nemen om weken danwel maanden met een omweg internet in huis te moeten halen. Het enige wat ik vraag is om de glasvezel aansluiting in 1 keer in de juiste hoek van het huis aan te leggen waarna ik de overstap kan maken. En ja, die aansluiting zit op een andere plek dan de meterkast. 

aan die groene kabel van ziggo mag niks gebeuren door derden , dus ook niet verplaatsen oid omdat die kabel e.d eigendom is van ziggo


Dat die kabel eigendom van Ziggo is begrijp ik. Ik knip hem ook niet af, werk hem alleen anders weg. In het ergste geval past de glasvezel ook nog in diezelfde buis, trekveer past er ook in.


Hoi @Wes181 . Ik heb nog wat moeite om het goed voor de bril te krijgen.

Gaat jouw vraag over de locatie van het glasvezelkastje? Het aansluitpunt dus? Zo ja, dan kan ik daar niks zinnigs over zeggen. Dat is KPNNetwerk.  Zij zijn verantwoordelijk voor het aanleggen van het fysieke netwerk.

Alles ná het aansluitpunt is helemaal aan jou hoe je dat wil inrichten. Als er ergens een leiding ligt met doorgetrokken kabels van Ziggo (IN jouw woning) mag je daar gerust een andere kabel doorheen trekken.

 

Ter info: Doorgaans heeft KPNNetwerk een voorkeur voor een bepaalde plek. Zeker als je in een rijtjeswoning woont. Soms is er overleg iets mogelijk maar als je écht een totaal afwijkende plek in gedachten hebt waar je de kabel + FTU wilt laten plaatsen kan dit flink in de papieren lopen.   Dat proces ben ik verder vanuit mijn positie als moderator van het KPN forum (de provider) niet bij betrokken en kan ik ook niet bij helpen.