Skip to main content
Vraag

Aanleggen glasvezel maisonette woning

• September 8, 2026
  • 7 reacties
  • 36 keer bekeken

Hoi allemaal, ik heb onlangs glasvezel aangevraagd op mijn adres en vanmorgen waren er 2 aannemers die 80 manieren zochten om de glasvezel boven te krijgen en willen overal doorheen boren etc terwijl ik de hele tijd denk “er hangt een isra punt en de kabel loopt netjes door een installatiebuis het huis uit” en ik vroeg of ze die dan niet terug konden trekken en de glasvezel daar doorheen want “waar glas komt verdwijnt koper” en ze wisten niet waar de telefoonlijnen begraven lagen, ze zeiden dat ze dit niet mochten doen en nog een paar redenen..

Ben ik nu onredelijk door te denken dat dit de makkelijkste optie is die er overigens ook al ligt?

7 reacties

• September 8, 2026

Dat is een logische gedachte.
En, de glasvezel kan ook ergens anders overgaan op koper, op een handige plek, droog en met een stopcontact in de buurt.
Dan de telefoonkabel vervangen door ethernetkabel.

JanD
Wijsgeer
  • September 8, 2026

Beste ​@DennisPochenk glasvezelaanleg werkt volgens protocollen, meedenken is prima, maar de techneiuten moeten binnen bepaalde marges blijven werken voor een kwalitatief goed netwerk.

Verder kan en mag men een koperaansluiting niet zo maar verwijderen.

Verder kan en mag men een koperaansluiting niet zo maar verwijderen.

Maar KPN wel, zij zijn de eigenaar van de aansluiting en sinds het koper verdwijnt heb je er straks toch niets meer aan

Dat is een logische gedachte.
En, de glasvezel kan ook ergens anders overgaan op koper, op een handige plek, droog en met een stopcontact in de buurt.
Dan de telefoonkabel vervangen door ethernetkabel.

Er is geen locatie buiten de woning waar dit voorkomt.. Een andere optie is dat ze het door de keukenmuur boren en buiten een goot aanleggen maar daar moesten ze ook toestemming voor vragen, ik vind het maar moeilijk gedoe

• September 8, 2026

( dit schreef ik voor dat ik je berichtje zag )

Mwah, dat hang van de situatie af, de binnen bekabeling, door een buis . .  
Maar ja, protocollen.

Bij een vriend onlangs, er was een buis/gat met een ongebruikte kabel er in maar de mannen kozen er voor om een gat te gaan boren. Grote vonk en een deel vd straat in het donker. Vele busjes/mensen/uren, tot diep in de nacht bezig geweest, “lekker gewerkt”.

• September 8, 2026

De glasvezel door een installatie buis duwen/trekken dat zal vaak niet gaan, althans niet de versie voor in de grond, dan zou dat een dunnere versie moeten zijn wat ook weer een extra las gaat hebben.

En dan heb je ook nog de overgangsfase, glas ligt er wel maar werkt nog niet.
Zou eenvoudig op te lossen zijn met een tijdelijke DSL kabel door een raam of zo, maar ja, protocollen, wil, buiten de doos denken . .  :-/

De oranje sprieten die uit de straat steken zijn toch een aanzienlijk stukje dunner dan deze blauwe mantel, en dit is het grotere type installatiebuis (19mm??) dus denk dat er zelfs 2 doorheen passen.

voor de tijdelijke overgang van koper naar glas.. Die is er niet, ik ben hier net komen wonen dus internet nu via de mobiel op hotspot, niet ideaal maar toch iets tot mijn eerste internet aangelegd zal worden.

De protocollen die ze zelf hebben ontwikkeld om het eigen werk te ondermijnen