Skip to main content

Waarom krijg ik een krijg ik nog een rekening voor de maand Juli, terwijl ik eind mei heb opgezegd? Dat lijkt mij toch voldoende tijd om de automatische incasso stop te zetten? 

Daarbij heb ik nu een aanmaning gekregen. Kunnen jullie deze rekening niet laten vervallen/wegstrepen op de eindfactuur? Nu wordt er van mij verwacht dat ik als een soort bank fungeer (wil ik best doen, maar dan ga ik ook rente in rekening brengen).

 

Met vriendelijke groet,

B. Hiemstra

Hallo @B. Hiemstra , met het opzeggen lopen er altijd een aantal dingen door elkaar, de opzegdatum, de werkelijke datum einde contract en de factuurdatum.

Bij de factuur worden de abokosten altijd in het voren berekend en de variabele kosten achteraf.

Dus gewoon de incasso door laten lopen en niet storneren want daarmee breng je jezelf in de problemen zoals nu blijkt met de aanmaning.

Je kunt nu het beste KPN even bellen om te overleggen voor een goede afwikkeling.

 

 


Hallo Jan,

Ik heb KPN net al aan de lijn gehad, waarbij ze zeggen niks te kunnen doen. Ik moet maar betalen, en dan krijg ik het wel een keer terug. Dat ben ik duidelijk niet van plan. 

Ik wil graag dat dit wordt opgelost zonder dat ik betaal voor een niet meer bestaand abonnement. Ik heb zelfs de apparatuur al voor 1 juli terug gestuurd. 


Hallo @B. Hiemstra , het is uiteraard aan jou de keus hoe te handelen, maar niet-betalen betekent steeds hogere kosten tot en met een incassotraject via een incassobureau en/of deurwaarder.

 


En uiteindelijk naar de rechter voor een factuur voor een dienst die er niet is? Dat zou niet alleen heel klantonvriendelijk zijn, maar ronduit onverstandig van KPN. 

Ik heb er nog vertrouwen in dat KPN dit op een nette manier oplost.


Hallo @B. Hiemstra , wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

 


Goedemiddag @B. Hiemstra, welkom op het Forum en bedankt voor jouw bericht!

Ik begrijp dat dit misschien een beetje onverwachts komt, maar zoals Jan al goed aangeeft is dat het proces bij een opzegging. Ik neem even hypothetische data, maar een opzegging ziet er als volgt uit:
23 juli → doorgeven van de opzegging aan KPN (1 maand opzegtermijn indien klant al kan/mag opzeggen en contract is uitgediend).
23 augustus → opzegging doorgevoerd. In de maand augustus, dus nog volledige factuur ontvangen over augustus-september.
Rond 23 september → terugbetalen van teveel betaalde kosten na opzeggen contract.

Bij jou zijn de data anders, maar het proces is hetzelfde. Ik wil net als Jan wel aanraden om de facturen die je nog hebt gekregen te betalen voordat er (nog meer) herinneringskosten bij komen. Alles wat je teveel hebt betaald (vooruit hebt betaald) krijg je terug op de slotfactuur. Ik kan de al uitgegeven factuur niet terughalen en aanpassen, dat laat het systeem niet toe helaas. Maar uiteindelijk zal je niet meer betalen dan tot en met de einddatum dat je een abonnement hebt gehad bij KPN. De rest van de kosten krijg je terug.

Heb je hier nog meer vragen over? Dan hoor ik het graag!


Hallo Susan,

 

Allereerst bedankt voor je bericht, beter laat dan nooit. Ik neem aan dat als ik de factuur van september (in bovenstaande hypothetische geval) niet betaal, dat deze uiteindelijk bij de slotfactuur vervalt. Ik zie dan ook niet de noodzaak om nu alsnog een rekening te betalen voor een dienst (waarvan ruim van te voren ie. meer dan een maand is aangegeven dat deze opgezegd kon worden) die voor die maand niet meer actief is.

Als jullie systemen het toelaten het internet af te sluiten per een bepaalde datum, lijkt het mij niet meer dan terecht dat ik dan ook mag aannemen dat jullie systemen de facturatie kunnen stoppen.

Mocht dat niet lukken dan wens ik jullie veel succes met de vordering. Ik ben in staat dit soort flauwe kul voor de rechter te laten komen.


Helaas zal je die zaak niet winnen. Het is geheel volgens de regels. Het gaat je alleen maar veel meer geld kosten. Overigens werken energieleverancier precies hetzelfde maar daar hoor je nooit iemand over.


Hallo Joep, welkom op dit forum.

Ik weet niet waar u uw master rechten heeft behaald, maar in NL zijn rechters niet zo voor het betalen voor niet geleverde diensten. Ik stuur u toch ook geen rekening voor een internetverbinding? Wij hebben nl geen contract. Zo is ook mijn contract met KPN beëindigd, en vervalt daarmee de vorderingsbevoegdheid. Dat de facturatiesystemen van KPN trager werken dan een slapende slak doet daar niks aan af.

Los daarvan verwacht ik nog steeds dat KPN dit zonder gezichtsverlies wil oplossen.


Er zijn er al velen geweest met hetzelfde verhaal maar goed ik wens u veel succes.


Dank je Joep.


@B. Hiemstra het kan inderdaad even duren voordat je op het Forum antwoord krijgt. We hebben meerdere topics en doen ons best om ze allemaal zo goed en zo snel mogelijk te beantwoorden.

Ingaand op jouw vorige bericht, wanneer een factuur niet betaald wordt dan worden er herinneringen uitgestuurd. De eerste herinnering is er een zonder kosten, de tweede herinnering wordt verstuurd met herinneringskosten/administratiekosten. Dit proberen we te vermijden, maar helaas kunnen niet al onze systemen hierop ingesteld worden. Het systeem ziet de opzegging pas op het moment dat het ook echt opgezegd is, niet als een opzegging is aangevraagd. Vanaf dat moment wordt er gestopt met facturen maken, maar daarvoor worden ze nog op de normale manier samengesteld. Pas als de opzegging is doorgevoerd en uitgevoerd zal er een correctie komen op de eerder verstuurde factuur, indien nodig. Ik kan het niet mooier maken dan dat het is, de teveel betaalde kosten krijg je terug via de slotfactuur die zo snel mogelijk volgt.


Hallo Susan,

Bedankt voor je uitleg van jullie systemen. Ik neem aan dat bij de slotfactuur de rekening alsnog komt te vervallen en dat de 'herinneringskosten' ook komen te vervallen.

 


@B. Hiemstra, de facturen vervallen niet. Het is niet zo dat ze tegen elkaar weggestreept worden of iets dergelijks. Maar op de slotfactuur krijg je wel de kosten terug die te teveel hebt betaald. Er zit teveel tijd tussen de facturen om het te laten 'vervallen'. Vandaar mijn oproep om de factuur wel te betalen, zodat je de teveel betaalde kosten daarna van ons terugkrijgt. Om welke herinneringskosten gaat het? Heb je al een tweede herinnering gehad om de factuur te betalen?


Hi Susan,

Gezien ik van KPN de melding kreeg dat de opzegging rond 27 juni zou zijn, en ik geen ander bericht heb gehad rond de definitieve opzegdatum, ga ik er van uit dat dat ook de datum van opzegging is. Ik kan dit helaas niet controleren, want in de Mijn KPN omgeving is alles al op niet beschikbaar gezet. Wel heb ik 26 Juni al alle apparatuur ontkoppeld en teruggestuurd.

Zou je voor mij de opzegdatum zoals die bij jullie bekend is kunnen doorgeven?


@B. Hiemstra 3 juni is de opzegging bij ons ingevoerd en per 3 juli is het contract bij ons gestopt. Dus dat scheelt enkele dagen met de datum die jij had ontvangen. Op 3 juli heb je hier ook nog definitief bericht van gehad via de mail.


De rekening is netjes verrekent met de eindfactuur. Dus conclusie: niet betalen, is nergens voor nodig. Als de communicatie vanuit KPN daarover nog wat beter wordt is er geen vuiltje aan de lucht. 

Klantgericht is het in ieder geval allerminst.


Hoi Bouke,

 

Heel herkenbaar verhaal. En ook Ziggo past dit soort criminele praktijken toe. Ze gebruiken daar ook nog eens ongeautoriseerd een incassomachtiging voor (oneigenlijk gebruik hiervan). Helaas houden de banken KPN en Ziggo de hand boven het hoofd, terwijl ze volgens de bankvoorwaarden gewoon het incassocontract van KPN moeten stopzetten, vanwege oneigenlijk gebruik.

Vorig jaar had ik dit probleem bij Ziggo en dit jaar bij KPN. Bij Ziggo heb ik gewoon niet betaal, kreeg ik ook herinneringen, maar uiteindelijk is het bedrag alsnog verrekend door hen (na enkele maanden). Benieuwd hoe lang KPN het volhoudt.


Hoi Bouke,

 

Heel herkenbaar verhaal. En ook Ziggo past dit soort criminele praktijken toe. Ze gebruiken daar ook nog eens ongeautoriseerd een incassomachtiging voor (oneigenlijk gebruik hiervan). Helaas houden de banken KPN en Ziggo de hand boven het hoofd, terwijl ze volgens de bankvoorwaarden gewoon het incassocontract van KPN moeten stopzetten, vanwege oneigenlijk gebruik.

Vorig jaar had ik dit probleem bij Ziggo en dit jaar bij KPN. Bij Ziggo heb ik gewoon niet betaal, kreeg ik ook herinneringen, maar uiteindelijk is het bedrag alsnog verrekend door hen (na enkele maanden). Benieuwd hoe lang KPN het volhoudt.

Je reageert op een topic van een jaar geleden, ik denk dat Bouke al lang dit hele verhaal afgerond heeft.

Overigens vraag ik me af waarom je spreekt over criminele activiteiten? Het vooraf incasseren en de procedure rond beëindiging staat in de algemene voorwaarden. Die accepteer je bij afsluiten van een abonnement. Beetje zware term gebruiken vanuit de onderbuik?


Er wordt geld van mijn rekening afgeschreven voor een periode dat ik geen klant meer ben. KPN heeft ruim een maand de tijd gehad om het contract in hun systeem tijdig te stoppen. Was anders geweest als er op deze factuur nog variabele kosten uit de laatste maand gefactureerd werden. Als het standaard beleid is om abonnementsperiodes te factureren van na het contract en klantenservice weigert vervolgens om dit terug te draaien. En KPN stuurt vervolgens wel gewoon betalingsherrinneringen en dreigt vervolgens met een aanmaning, dan vind ik mijn term niet echt overdreven.


@Archie67, Jij hebt 12 maanden de tijd gehad om de voorwaarden te lezen waar deze werkwijze van factureren in staat, je betaald je abonnement in het voren en KPN maakt die facturen op tot de opzegging geheel afgerond is en stuurt na de bevestiging dat de diensten beeindigd zijn een slot factuur en je teveel betaalde abonementskosten verrekend worden.

Dus iets met een pot die de ketel iets verwijt.😜😜😜🤔🤔🤔