Skip to main content

Hallo,

Ja de monteur komt op 14 dec, ik wou het vandaag gewoon zelf proberen 11 dec dus. Ben ik te vroeg ?

Hier en daar las dat het soms een kwestie van geluk is of je eerder een signaal hebt. Hoe controleer je zoiets of er een signaal is ?

Ik dacht ivm corona dat het mss wel beter zou zijn als ik het zelf even probeerde. Dus ik heb braaf alles gedaan wat ik moest doen maar het blijft hangen bij :

Het kan tot 15 minuten duren voordat de lampjes internet, wifi en power groen branden, zonder te knipperen.
 
En nu twijfel ik of er uberhaupt wel een signaal is, ik ben ingelogd met mijn profiel.
Ik heb alles 2x gecontroleerd .. het zou kwa aansluiting ok moeten zijn.
 
sorry dat ik jullie hiermee lastig val …
Groet Erwin
 
 

Kennelijk is die monteur zeker wel nodig, want ondanks je inspanningen heb je geen internet.

Om wat voor verbinding gaat het, "koper” of glasvezel?


Oeps dat was ik vergeten te vermelden ja .. het betreft een koper aansluiting.

Sagemcom +++  koper helaas, glasvezel midden in Zaandam is een utopie vrees ik.

Mijn zorg was dat de mannen van Liander met de aanleg van een kabel van straat naar 70 jarige oude huis waarschijnlijk de kabel in de grond hebben beschadigt, daarom wou ik de monteur erbij zodat hij het kan nameten of de ( vermoedelijke) 70 jaar oude kpn kabel nog in mint condition is. :grin:

 

Ik heb ook gewoon nog Ziggo dus ook internet TV en nog internet op de gsm.

Dus het is meer een kwestie van mijn FOMO te beheersen.

 

Bedankt voor het meedenken !!

 


... daarom wou ik de monteur erbij zodat hij het kan nameten of de ( vermoedelijke) 70 jaar oude kpn kabel nog in mint condition is.

Daar bereik je niks mee. Want ook al is die kabel slecht, KPN doet er toch niets aan.


Hee Nick,

Dus als er iets mis is met de kopen kpn kabel van het aansluit punt tot het verdeel kastje op de hoek van de straat dan mag ik het betalen ?

Want mij is telefonisch verzekerd voordat ik het produkt bestelde dat dat niet het geval is.

En als jij echt gelijk hebt wat ik wel aanneem dan heb ik wel een probleem want dat gaat veel kosten om de straat af tezetten de stoep open te maken een geul graven en een nieuw draadje leggen.

Kan ik zelf met mijn huis en tuin multimetertje iets meten op die blauwe en rode draad ?

 

 

 

 


Hoi @pekolow . Welkom op het forum.

Waarschijnlijk zal het zo'n vaart niet lopen. Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven? Ik kijk graag even mee. 

 


Gewoon aan (laten) sluiten en kijken of het werkt. Werkt het? Dan is het daarmee klaar. Werkt het niet? Dan kan een monteur dat vast wel repareren. 

Nu al filosoferen over het vervangen van de kabel naar de centrale is wel erg op de zaken vooruit lopen.

Nee, je kunt zelf niets meten.


Om even op de beginvraag terug te komen: als er bij een nieuwe klant een monteur ingepland staat om aan te sluiten activeert KPN de verbinding meestal pas op die dag dat de monteur komt. Je kan zelf dan dus niets meer doen.


Als er een monteur gepland is, gaat deze voor het huisbezoek eerst naar de straatkast en/of centrale om de verbinding fysiek actief te maken. Eerder kun je dus niks.

 

Als de koperkabel buuten slecht is, en er is geen glasvezel waar KPN over kan leveren, dan gaat KPN die koperkabel gewoon maken. Dat kost jou natuurlijk niks.

Het is ook niet gelijk een hele nieuwe kabel leggen mocht die slecht zijn. Er zitten meer draadjes in een kabel. En hij heeft soms meerdere zwakke punten waar hij eerder aan elkaar gelast zijn bijv.

 

Als de aansluiting binnen (isra) verouderd is, zal de monteur deze gelijk vernieuwen. Ook dit kost je niks,

 

 


Hallo @pekolow als je van de overstapservice gebruik maakt blijft je Ziggo-aansluiting in stand totdat de lijn bij KPN actief is, je hoeft dus geen dag zonder internet te zitten.

 


Ok allemaal bedankt in ieder geval, de monteur heeft goed werk geleverd de oude rommelige lasdoos heeft ie nog wel gebruikt maar uit het zicht geplaatst. Hij heeft een nieuwe IS/RA wanddoos geplaatst.

Nadat alles gedaan was heeft ie wat testjes gedaan om de wifi sterkte te bepalen. Er is ook aan een collega gevraagd om de koper lijn is door te meten ook dat was goed genoeg. Er was maar 1 dingetje wat niet helemaal ok was en dat had te maken met wat die koperlijn door zou moeten kunnen laten in theorie. Dat getal werdt bij lange niet bereikt, ik heb geen idee wat hij precies bedoelde maar ik heb wel onthouden dat het getal 23 gb niet gehaald werdt maar dat werdt 13 gb.

Maar goed mijn ervaring is dat als je een top speed junkie bent je het goed moet aanpakken en alle schakels in je netwerk moet optimaliseren. Uiteindelijk kan 1 simpele netwerkkaart of ethernetkabel die maximnale snelheid goed benadelen. Het signaal is constant  er zijn nu geen haperingen dus de monteur was in zijn opgen klaar. Het opsporen van die ontbrekende 10gb is niet zijn taak, het was mss beter geweest dat ie het ook nooit had gezegd want het blijft wel een beetje spoken in mijn hoofd ….vooral omdat ik het concept DSL en alle opties die het kan zijn niet begrijp.

Nu moet ik wat verder worstelen met het ASUS AC66U verhaal … want ik sloot die ASUS aan en alles deed het meteen, dagen lang ingelezen, grote angsten dat IPTV niet zou werken …. lol.

Maar dat is andere stof, andere topic deze mag in de op slot !!

 

:heart_eyes:


dat het getal 23 gb niet gehaald werdt maar dat werdt 13 gb.

 

23gb over een koperverbinding wow!! :astonished:  Je bedoeld mb waarschijnlijk :stuck_out_tongue_winking_eye:

Maar dat is nogal een verschil, bijna de helft.

 

Welke snelheid is er mogelijk op je adres? Te zien via postcode check

En welke snelheid zie je als je in het modem inlogd?

Komt dat overeen?


dat is koper helaas. als je adsl2+ verbinding hebt dan is je snelheid heel goed je kan maximaal 24 mbs halen als de condities juist zijn.  

 

vdsl kan iets meer tot 50 mb/s enz. enz. maar koper snelheden zijn tot. meestal haal je maar de helft of maximaal driekwart van de max snelheid. 

 

de snelheid is niet belangrijk maar de stabiliteit.  

 

 


Dat is idd helemaal waar ik heb het fout vermeld het gaat over mb/s … ik zal straks eens een postcode check doen.  Ik moet nu eerst de kinderen tevreden houden.

En Darkie slaat de spijker op zijn kop, stabiliteit is wat ik nodig heb.