Skip to main content

Vorige week ik is de glasvezelkabel in onze straat aangelegd (tot aan de voordeur). Morgen ontvang ik mijn apparatuur en 8 februari start mijn nieuwe contract bij KPN en is mijn oude abonnement ook opgezegd. Tot op heden heb ik nog geen contact gehad over wanneer een monteur de glasvezelaansluiting thuis afmonteert. Gaat dat vanzelf goedkomen of is het slim om even contact te hebben om een afspraak te maken om het glasvezelpunt aan te sluiten?

Hallo @martindiepeveen totdat de glasvezel opgeleverd is kun je op de koperlijn aansluiten, het zogenaamde IS/RA-punt.

 


Hallo @martindiepeveen, welkom op het KPN forum! Glasvezel is aangelegd tot aan de voordeur. Is er al een monteur van KPN Netwerk langs geweest om glasvezel in de woning aan te sluiten? Dit is namelijk wel noodzakelijk. De KPN Netwerk monteur zal eerst een glasvezelpunt in jouw woning moeten plaatsen. Daarna kan een KPN monteur de installatie afronden. Als het goed is krijg je van KPN Netwerk een brief met daarin een afspraakvoorstel. In de brief staat ook hoe je de afspraak kunt bevestigen. Heb je deze brief nog niet ontvangen, dan kan je ook niet online een afspraak inplannen. In dat geval raad ik je aan contact met KPN Netwerk op te nemen.


Heb met diverse keren gesproken met de klantenservice. 

  1. De eerste keer werd mij beloofd: u wordt morgen gebeld om een afspraak te maken voor installatie van het glasvezelpunt in huis
  2. Toen ik niet gebeld was: nee, u krijgt pas in augustus glasvezel.

Ik ben toen akkoord gegaan met een tijdelijke aansluiting op koper tot ik glas krijg. De medewerker heeft 200mbit down en 60mbit up belooft. Dat is super. Hij sprak over pair bonding. Nu lees ik op het forum dat dit apart moet worden aangelegd door een monteur. Ik heb wel even snel gekeken en zie dat ik een aansluitpunt heb dat geschikt is voor pair bonding (met grijze en blauwe aansluitpoort). Is het nu de bedoeling dat ik zelf in actie kom? Er lijkt een hoop mis te gaan tot nu toe dus ik check het maar even voor de zekerheid.


De klantenservice van kan niets voor je doen. Kpnnetwerk is de netwerkbeheerder en legt aan tot in huis. Als dan ook de andere kant(centrale) in orde is kan kpn(de provider) in aktie komen. Tot die tijd zal je verbinding via koper hebben. Ik denk dat het verstandig is al een moderater even kijkt hoede order er voor staat. Vul je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze voor je aan de slag.


Ik zie inderdaad dat de bestelling voor glasvezel geannuleerd is. Daarbij is er gelijk een aanvraag gedaan voor internet via de koperlijn. In de bevestiging wordt niet gesproken over een monteur. Ik verwacht dan ook dat deze niet nodig is. Ik snap de verwarring wel als je op het forum leest dat dit nodig is. Normaalgesproken is het inderdaad zo dat een monteur de aansluiting klaar moet maken voor pair bonding. Dit is alleen de eerste keer nodig. Waarschijnlijk is dit bij jou thuis al een keer gebeurd. Je kunt jouw modem vanaf 9 februari aansluiten met behulp van de bijgeleverde instructies.