Skip to main content

Afgelopen woensdag (2 november) heeft men de glasvezelkabel doorgetrokken naar mijn meterkast en is het geheel afgemonteerd. Als ik de bestellingstatuspagina bekijk zie ik dat de aansluitdatum gisteren (vrijdag 4 november) zou zijn geweest:

 

 

Vandaag (5 november) heb ik het modem aangesloten (stroom erop, netwerkkabel van glasvezeldoos naar de WAN-poort van het modem), maar het internet-lampje op het modem blijft knipperen. Als ik met het wifi-netwerk van het modem verbind heb ik geen internet.

 

Wanneer ik de glasvezel-status op de site van KPN Netwerk check, zie ik de volgende status:

Volgens KPN Netwerk is de woning nog niet aangesloten? Ook al ligt er glasvezel in m’n meterkast en branden de Power- en Glas-lichtjes van het glasvezelkastje? Hoe moet ik bovenstaande status rijmen met de huidige situatie?

Hallo @ShinNoNoir heeft de KPN-monteur bij jou thuis ook de glasvezelaansluiting aangemeld  en branden er nu 2 groene lampjes constant op je XGS-PON-aansluiting zoals onderstaand voorbeeld:

De Glasvezelmannetjes | KPN Community


Beste @JanD, ik heb een wit kastje en daarbij branden continu de lampjes Power en Glas:

 


Hallo @ShinNoNoir haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en geef daarna de modem eens een fabrieks-reset.

Werkt het nu goed?

Ben je wel klant bij KPN, want deze kast heb ik nog niet eerder gezien, herken jij deze kast @Ward_ ?

 


Hallo @ShinNoNoir haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en geef daarna de modem eens een fabrieks-reset.

Werkt het nu goed?

Ben je wel klant bij KPN, want deze kast heb ik nog niet eerder gezien, herken jij deze kast @Ward_ ?

 

Jaseker ken ik deze. Is niet PON maar nog AON. Vorig jaar kwam hier een ander model voor (die zwarte Genexis) maar deze is net zo prima hoor!

@ShinNoNoir Deze hoeft niet speciaal geactiveerd te worden en aangezien glas brandt is de verbinding naar de PoP ook goed. Ethernet brandt alleen als je de Experiabox aansluit. De NT (glasvezelkast) van de stroom halen is niet nodig.

Dat je adres op KPN Netwerk nog niet klaar is zegt niet zoveel. Dan is de aannemer nog vergeten de werkzaamheden gereed te melden. Hoeft voor de diensten geen probleem te zijn. 

Dit lijkt me gevalletje Webcare om te kijken of de lijn al wel geactiveerd is in de leverstraat.

@JanD Je kan het advies om de NT van de stroom te halen beter niet meer geven. Gebleken is dat de XGS-PON NT daardoor een kapotte ethernet poort kan krijgen. Is nu al meerdere keren gebeurd en er wordt naar een oplossing gezocht bij Genexis. In dit geval kan het geen kwaad want het is geen XGS-PON maar het helpt ook niet want de goede lampjes branden gewoon. 


@JanD Helaas ben ik op dit moment ergens anders, maar morgen ga ik weer in m’n woning klussen en kan ik proberen om de stroom er tijdelijk af te halen.

Verder ben ik inderdaad een (nieuwe) klant bij KPN.


Je kan het advies om de NT van de stroom te halen beter niet meer geven. Gebleken is dat de XGS-PON NT daardoor een kapotte ethernet poort kan krijgen. Is nu al meerdere keren gebeurd en er wordt naar een oplossing gezocht bij Genexis. In dit geval kan het geen kwaad want het is geen XGS-PON maar het helpt ook niet want de goede lampjes branden gewoon. 

Hallo @Ward_ ik heb er notitie van genomen en geef het advies niet meer.🙂

Ik deed het zelf ook maandelijks, een zogenaamde ‘frisse start’. Ga ik dus niet meer doen.

Laat het dan s.v.p. ook goed tot het moderatieteam en de andere helpdesk(s) van KPN doordringen, zodat ook zij stoppen met dat advies door middel van een interne dienstmededeling of zo, of hoe dat bij jullie ook werkt.

Fijn weekend verder.

 

 


@JanD Helaas ben ik op dit moment ergens anders, maar morgen ga ik weer in m’n woning klussen en kan ik proberen om de stroom er tijdelijk af te halen.

Verder ben ik inderdaad een (nieuwe) klant bij KPN.

Hallo @ShinNoNoir stroom er af niet nodig, zie eerdere reactie van @Ward_ 

 


Korte update: kreeg een bericht van KPN Webcare (Twitter) dat de order vertraging heeft opgelopen en morgen in de loop van de dag zou moeten worden geactiveerd. 🤞


Vandaag nog even gekeken: het licht van Glas is nu uit en die van Ethernet brandt. Echter nog geen internetverbinding.

Ik kon wel 1x inloggen op het modem met het admin-account, waarna ik gevraagd werd om het wachtwoord te veranderen. Daarna kreeg ik slechts een collage aan foto's te zien en niets anders. 


Ik kon wel 1x inloggen op het modem met het admin-account, waarna ik gevraagd werd om het wachtwoord te veranderen. Daarna kreeg ik slechts een collage aan foto's te zien en niets anders. 

Kleine update over dit punt: het lukt me nu wel om op het modem in te loggen, maar het modem geeft geen noemenswaardige statusinformatie.


@ShinNoNoir Vreemd dat je diensten nog niet actief worden. 

Volgens onze systemen zou het in principe moeten werken. 

Ik heb een bericht gestuurd naar mijn collega's van een achterliggende afdeling. Zij gaan hier mee aan de slag en zullen contact met je opnemen! 


@Rutger_ Zojuist nog even gekeken in de meterkast en het lampje “glas” is inderdaad nog steeds uit. Het vreemde is dat het vorige week wel aan is geweest.


@Rutger_ Zojuist nog even gekeken in de meterkast en het lampje “glas” is inderdaad nog steeds uit. Het vreemde is dat het vorige week wel aan is geweest.

Ik zie dat er inmiddels contact met je geweest is, @ShinNoNoir. Er moet systeemtechnisch wat aangepast worden. De back office heeft dit uitgezet. De aansluitdatum is hierdoor verplaatst naar 15 november. We verwachten dat op die datum het probleem is verholpen en het glaslampje zal weer gaan branden.

 


 

En hier wilde ik ook nog even op ingaan.

 

Hallo @ShinNoNoir haal de glaskast eens minimaal 2 minuten van de stroom en geef daarna de modem eens een fabrieks-reset.

@JanD Je kan het advies om de NT van de stroom te halen beter niet meer geven. Gebleken is dat de XGS-PON NT daardoor een kapotte ethernet poort kan krijgen. Is nu al meerdere keren gebeurd en er wordt naar een oplossing gezocht bij Genexis. In dit geval kan het geen kwaad want het is geen XGS-PON maar het helpt ook niet want de goede lampjes branden gewoon. 

 

We hebben dit gecheckt intern. We zien inderdaad dat in incidentele gevallen de ethernetpoort van de Genexis XGS-PON ONT defect kan raken na stroomloos maken van de ONT. Je herkent dit aan dat de lampjes aan de voorkant (power, glas) normaal branden. Maar het lampje bij de ethernetpoort niet meer. Er wordt gewerkt aan een software update die dit zal verhelpen, die verwachten we later dit jaar.

We kunnen dit ook uitlezen als iemand belt met geen diensten en een XGS-PON ONT. In dat geval zal de ONT vervangen worden door een monteur.

Het advies om de NT stroomloos te maken is een die we vaker geven als er problemen zijn met de verbinding . We zien dat dit bij bepaalde problemen ook helpt. Maar, gezien bovenstaande is het voor de rest van dit jaar (2022) verstandiger om Genexis XGS-PON NT's niet stroomloos te maken.


Inmiddels is er een monteur langsgeweest (die vlak voor het bezoek al wat in een wijkkast had gefixt) en heb nu een werkende verbinding. :)