Skip to main content

Beste,

4 januari komt er bij mij een monteur om glasvezel te activeren op mijn adres. Het aansluitpunt is in de meterkast. Echter is daar geen stopcontact. Echter wel aan de andere kant van de muur, waar ook mijn huidige router op is aangesloten. Ideaal zou zijn dat de kpn box daar ook komt, want dan kan er gewoon gebruik worden gemaakt van de huidige bekabeling.

Nu is mijn vraag of het boren van een gat in de muur ook bij de werkzaamheden van de monteur hoort? 

het is veel simpeler om vanuit de meterkast ff een opbouwdoosje te plaatsen. 


het is veel simpeler om vanuit de meterkast ff een opbouwdoosje te plaatsen. 

Dan nog zal er een gat moeten worden geboord voor de stroom lijkt mij en/of de utp kabel(Ik wil mijn pc bekabeld hebben aangesloten). De laptop van mijn werk (en telefoon uiteraard) gaan wel via wifi).


ik denk dat ze dat wel doen.. de monteur heeft bij mij ook mn modem opgehangen . die had nog geen stabiele plek. moest ie ook ff twee gaatjes voor boren. 

 


Je krijgt bij glasvezel naast de Experiabox ook nog een glasvezelmodem. Dat heeft ook stroom nodig. Dus er zal sowieso een stopcontact in de meterkast gemaakt moeten worden. Dat kan de monteur doen, een stopcontact maken. Als er tenminste ruimte voor is.


Hallo @BasdeV Hoe is het afgelopen? Werkt alles zoals het moet? 


@Bart_  De verbinding werkt en de televisie ook. Echter kon de monteur niet een stopcontact plaatsen in mijn meterkast (waar het aansluitpunt ook zit) Dus nu loopt er nog een kabel door mijn huis.

Met dat laatste ben ik minder blij. De monteur gaf aan dat de bekabeling (voor stroom) te oud was, en dat hij daarom daar niet aan mocht komen. 
Dus alles is nog niet klaar. Ik moet de verhuurder vragen om een stopcontact te plaatsen in mijn meterkast. Of ik moet een stroomkabel aanleggen en proberen weg te werken. De kabel die er nu ligt is nog van een verlengsnoer, dus veel te dik.

Achteraf gezien hadden ze het aansluitpunt beter in de woonkamer kunnen plaatsen, maar dit was makkelijker volgens de monteurs van de aannemer. Waarschijnlijk alleen maar makkelijker voor hun.


De monteur gaf aan dat de bekabeling (voor stroom) te oud was, en dat hij daarom daar niet aan mocht komen. 
Dus alles is nog niet klaar. Ik moet de verhuurder vragen om een stopcontact te plaatsen in mijn meterkast.

Tja. Dat klopt. Als een meterkast niet voldoet aan de huidige normen mag een elektricien daar niets meer aan doen. Ook de verhuurder niet. Dus of de hele meterkast vervangen of voeding halen van buiten.Â