Skip to main content

Ik heb vandaag mijn instalatie pakket ontvangen met daarop een mooie sticker,

 

Uw aansluiting is klaar op: 26-10-2020

vanaf die datum kunt u uw pakket installeren.

 

Nu zal dat installeren wel gaan, zij het niet dat de Media Convector van T-Mobile retour moet en ik dan geen NT heb gemonteerd zitten voor de aansluiting van de KPN spullen.

Nu is dat ook geen probleem, ik gebruik nu een Fritzbox 5490 direct op de glasvezel, maar schijn eens gelezen te hebben dat er eerst gebruik moet worden gemaakt van de KPN box voordat de verbinding word opgeleverd.

Nu de hamvraag, is nu woensdag de 21ste en ik heb geen enkel bericht ontvangen om een afspraak te maken met de monteur, maandag is natuurlijk kort dag en we zijn maandag niet thuis, dus als er een monteur zonder aankondiging aan de deur komt, jammer maar hij kan er niet bij komen, tenzij die een tunnel onder de fundering door graaft of gewoon inbreekt.

Ik begrijp hier uit dat ik zelf met de glasvezel mag knoeien, geen reactie of bericht om een afspraak met de monteur te maken.😉


Nee dat mag je niet want het is niet je eigendom en mocht het stuk gaan kun je met wat pech de (hoge) rekening betalen.


Ik zou maar gewoon afwachten. En alvast even zorgen dat je de 27ste + paar dagen een backup achter de hand hebt (e.v.t. wat extra mobile internet bundel kopen indien nodig). En die convertor van TMO kan je nog wel een paar dagen houden denk ik.

Volgens mij is i.i.g. voor internettoegang geen bruikleenappraat van KPN nodig. I.i.g. wel 1 keer gelezen dat iemand z’n toegestuurde ExperiaBox nog nooit had aangesloten. Als je nu op KPN WBA zit, is er strict genomen geen monteur nodig, niet in PoP niet bij jouw thuis. Als je nu TMO ODF hebt allicht wel.

Die ExperiaBox is voor zover ik zie hoofdzakelijk nodig als er een keer problemen zijn met je verbinding en dan kan klantenservice je vragen om de ExperiaBox aan te sluiten. Men gaat natuurlijk niet met jouw op afstand in gesprek over de inhoud van Wireshark captures etc. ExperiaBox heeft/kan/doet https://en.wikipedia.org/wiki/TR-069 voor zover ik weet.


Nee dat mag je niet want het is niet je eigendom en mocht het stuk gaan kun je met wat pech de (hoge) rekening betalen.

Lekker knoeien met je hamer als ie het niet doet ...


Ik heb vandaag mijn instalatie pakket ontvangen met daarop een mooie sticker,

 

Uw aansluiting is klaar op: 26-10-2020

vanaf die datum kunt u uw pakket installeren.

 

Nu zal dat installeren wel gaan, zij het niet dat de Media Convector van T-Mobile retour moet en ik dan geen NT heb gemonteerd zitten voor de aansluiting van de KPN spullen.

Nu is dat ook geen probleem, ik gebruik nu een Fritzbox 5490 direct op de glasvezel, maar schijn eens gelezen te hebben dat er eerst gebruik moet worden gemaakt van de KPN box voordat de verbinding word opgeleverd.

Nu de hamvraag, is nu woensdag de 21ste en ik heb geen enkel bericht ontvangen om een afspraak te maken met de monteur, maandag is natuurlijk kort dag en we zijn maandag niet thuis, dus als er een monteur zonder aankondiging aan de deur komt, jammer maar hij kan er niet bij komen, tenzij die een tunnel onder de fundering door graaft of gewoon inbreekt.

 

Indien nodig (als er geen monteur komt) zou ik de mediaconverter van T-Mobile nog even aansluiten en daarmee de Box12 van KPN aansluiten. Grote kans dat dat werkt. En als het werkt en alles geactiveerd is kan je omschakelen naar je eigen Fritzbox, direct op glas. Er zit een KPN wizard in de Fritzbox als het goed is.

Maar ook direct met de Fritzbox beginnen (op glas dus) zou best kunnen werken. KPN levert zelf ook een Fritzbox en dan krijg je ook geen Experiabox. Dus ik vermoed dat het aansluiten van een Experiabox als eerste wellicht niet meer nodig is.


Zo ver ik heb begrepen krijg je de Fritzbox 7590 bij KPN er extra bij naast de Box12 die ze leveren, heb ik tenminste hier ergens op het forum gelezen.

Gaat mij er om dat ik nu aan de FTU moet gaan rommelen, en van KPN mag dat niet, daar mag alleen een monteur aan komen, en ik heb nog steeds geen enkele link gekregen om een monteur in te plannen.

Vind dit wel een beetje T-Mobile praktijken, maar daar krijg je wel een link om te plannen, komen ze alleen 2 weken later dan de aansluiting gerealiseerd is.


Zo ver ik heb begrepen krijg je de Fritzbox 7590 bij KPN er extra bij naast de Box12 die ze leveren, heb ik tenminste hier ergens op het forum gelezen.

Gaat mij er om dat ik nu aan de FTU moet gaan rommelen, en van KPN mag dat niet, daar mag alleen een monteur aan komen, en ik heb nog steeds geen enkele link gekregen om een monteur in te plannen.

Vind dit wel een beetje T-Mobile praktijken, maar daar krijg je wel een link om te plannen, komen ze alleen 2 weken later dan de aansluiting gerealiseerd is.

Je kan wel aan de FTU rommelen maar dat helpt niet. Je hebt de NT/mediaconverter van KPN niet in je pakket als het goed is. 

Maar de glaspatchkabel van T-Mobile proberen te gebruiken via hun mediaconverter of direct in je Fritzbox telt niet als rommelen aan de FTU. Je hoeft niet aan die FTU te komen. Alleen aan die gele kabel van T-Mobile.

 

@tmoesel Ook bij een overgang binnen WBA is een monteur nodig als je van T-Mobile afkomt. Dan heb je namelijk geen NT aangezien T-Mobile direct op de FTU patcht.

 

@Maja_ deze vraag is al drie dagen oud en begint wat haast te krijgen. Kan jij of iemand anders reageren?


Een NT heb ik nog, die zit op de rechtse kant, overgehouden van Telfort, kan hem zelf wel omzetten, heb ik al eerder gedaan, heb hem met TM ook gebruikt, ze zijn beter dan de MC van TM.

Gaat mij er om dat ik dat zelf maandag niet mag doen omdat er een monteur dit moet doen maar dat ik geen monteur krijg, worden een beetje TM praktijken zo bij KPN.


Nee dat mag je niet want het is niet je eigendom en mocht het stuk gaan kun je met wat pech de (hoge) rekening betalen.

Lekker knoeien met je hamer als ie het niet doet ...

Wedden dat hij dan past?😜


Een NT heb ik nog, die zit op de rechtse kant, overgehouden van Telfort, kan hem zelf wel omzetten, heb ik al eerder gedaan, heb hem met TM ook gebruikt, ze zijn beter dan de MC van TM.

Gaat mij er om dat ik dat zelf maandag niet mag doen omdat er een monteur dit moet doen maar dat ik geen monteur krijg, worden een beetje TM praktijken zo bij KPN.

Op de rechtse kant? Dat is vreemd.. heb je een UFTU? Die van 30*30 cm met twee kappen (als er niks  op zou zitten)?

In dat geval hierbij de handleiding, hoe de NT er af te halen en op de linkerkant te klikken nadat je daar de T-Mobile patchkabel en koppelstukje af hebt gehaald . In de video is het een lege kap maar werkt uiteraard precies hetzelfde.

 


Inderdaad, die FTU heb ik hangen, en de NT wisselen lukt me wel zonder filmpje, al vaker gedaan.

Dus als ze de lijn maar activeren.

Gekke is dat je een bericht krijgt dat alleen de monteur dit mag aanslluiten en je van de voren een afspraak kan maken en daarna niks meer, alleen dat je pakket onderweg is.


Hoi ik zie nu als ik mijn abonoment zie dat er geen monteur nodig is voor glasvezel klopt dat ?


Als alles aanwezig en aangesloten niet, dan is het een kwestie van de Lan kabel in het modem van KPN en de rest aansluiten, als er geen NT aanwezig is zou er een monteur moeten komen om deze alsnog aan te brengen.

 

PS, wie heeft mijn bericht als beste antwoord gemarkeerd, ikzelf heb dat niet gedaan, gaat KPN echt de T-Mobile kant op, dan had ik net zo goed daar kunnen blijven, stil blijven en markeren die handel, ook al is er geen inhoudelijk antwoord gegeven.:astonished:


Nou, de boel is voorbereid, hoop dat morgen alleen de Fritzbox op KPN zetten en de vips opstarten voldoende is, kijk vandaag wel even met de Ziggo App op de Android box, alleen de F1 is vandaag nog belangrijk genoeg om te kijken.

@Ward_ Had net even gemist dat je een medewerker bent, maar als het nodig is heb ik dus de toestemming om zelf de NT te wisselen naar de goede plek en als het fout gaat jullie de kosten op je nemen, en ja ik doe voorzichtig genoeg om de boel niet te forceren.:wink:


Zo ver ik heb begrepen krijg je de Fritzbox 7590 bij KPN er extra bij naast de Box12 die ze leveren, heb ik tenminste hier ergens op het forum gelezen.

Je krijgt niet beide, maar standaard ‘iets met KPN firmware’ (ExperiaBox, Box12), of als je extra per maand betaald een bruikleen Fritzbox 7590 van AVM, niks speciaals KPN aan.

Als het goed is kan je in principe alles zo laten zitten, al het toegestuurde in de doos laten zitten en alleen nadat je KPN account/verbinding actief is, profiel ‘KPN’ kiezen in je huidige 5490 (en even reboot). Met ook TV in abo heb je wel TV kastjes nodig, of je moet bewust alles met die iTV app willen bekijken.


Nou, de boel is voorbereid, hoop dat morgen alleen de Fritzbox op KPN zetten en de vips opstarten voldoende is, kijk vandaag wel even met de Ziggo App op de Android box, alleen de F1 is vandaag nog belangrijk genoeg om te kijken.

@Ward_Had net even gemist dat je een medewerker bent, maar als het nodig is heb ik dus de toestemming om zelf de NT te wisselen naar de goede plek en als het fout gaat jullie de kosten op je nemen, en ja ik doe voorzichtig genoeg om de boel niet te forceren.:wink:

Ik reageer op dit forum op persoonlijke titel dus die toestemming kan ik je niet geven en de toezegging van kosten ook niet. Ik heb alleen aangegeven dat je met beleid en zonder forceren zelf goed in staat lijkt te zijn om die NT te plaatsen. 

Het niet kunnen plannen van een monteur ligt volledig bij de provider KPN. Ik werk ook niet voor de provider KPN maar voor de netwerkkant. 


Nou, werken ho maar, geen connectie met internet, 2 keer gebeld kan met de box 12 een half uur duren voordat die aanmeld, nou nee hoor na een uur nog niks.

Fijne is is dat er nu wel een monteur moet komen, de eerste beschikbare datum 12 november, nou dacht het niet, heb een abonnement bij KPN een A-merk provider afgesloten, niet bij een B-merk met dito prijzen.

Nu afwachten tot morgen, dan kan men een ticket aanmaken, anders de boel annuleren en naar een B-merk provider, krijg ik nog een fritzbox er standaard bij ook, want 2.5 week op een monteur wachten gaat er bij mij niet in.

 

@tmoesel , Als je bij KPN de Fritzbox a 7.50 per maand er bij neemt krijg je ook de box 12 opgestuurd, deze moet je naast je Fritzbox bewaren voor het geval je de Fritzbox weer opzegt.


Nou hehe, na vanmorgen een poosje met Joost aan de telefoon te hebben gezeten heeft die een afspraak kunnen regelen voor vrijdag.

Slechte start van KPN en corona of niet, is een zooitje daar aan het worden, simpel de toegezegde mail.sturen voor het aanvragen van de monteur had een hoopnergenis gescheeld.

Volgens het systeem is mijn aansluiting door onduidelijke redenen op zelf aansluiten gezet, hoe dan? Glas mag je niet aanzitten volgens de eigen regeltjes en het is dat na het opzeggen van Telfort de NT (Genexis P1090) is achtergebleven, anders had ikzelf geeneens kunnen ontdekken dat er iets met de lijn is misgegaan waardoor ik geen verbinding krijg met de weide wereld web.

Maar ben er nu in ieder geval achter gekomen dat KPN aan het afglijden is naar een lager nivo, de goede wil van sommigen daar gelaten, een simpele vraag op een forum is dus al teveel gevraagd om te beantwoorden in een redelijke tijd, zelf T-Mobile is daar sneller in gebleken.


Hey @Doornekamp33, het is hier een stuk drukker dan we beide van het Telfort forum gewend zijn inderdaad! We doen ons best om iedereen zo snel mogelijk een antwoord te geven, maar zo snel als we willen lukt het momenteel niet.
Toen je van Telfort overstapte naar T-Mobile zei ik dat je altijd welkom was om terug te komen, maar toen had ik niet verwacht dat het niet soepel zou beginnen. Jij zelf ook niet denk ik. Dat je de mail niet gehad is gek inderdaad, je @live adres staat als contact e-mailadres bij het abonnement. Daar krijg je volgens mij wel mailtjes op als we je noemen op een van beide fora, dus dat adres is het probleem niet. 

Het contact dat je met de klantenservice hebt gehad zie ik ook staan, en de afspraak voor komende vrijdagochtend tussen 8 en 10 zie ik ook staan. Volgens de notities was dat de eerste mogelijkheid voor een afspraak. Als daarbij blijkt dat het signaal niet aankomt op de FTU, kan hij meteen verder kijken waarom dat het geval is. Ik hoop dat hij het vrijdag werkend krijgt en dat we het stroeve begin dan achter ons laten. Laat je na het bezoek weten hoe het is gegaan?


Volgens het systeem is mijn aansluiting door onduidelijke redenen op zelf aansluiten gezet, hoe dan? Glas mag je niet aanzitten volgens de eigen regeltjes en het is dat na het opzeggen van Telfort de NT (Genexis P1090) is achtergebleven, anders had ikzelf geeneens kunnen ontdekken dat er iets met de lijn is misgegaan waardoor ik geen verbinding krijg met de weide wereld web.

Van de groothandel KPN WBA i.c.m. T-Mobile Thuis stond je aansluiting op ‘direct op glas patchen’ als ik zo de opmerking van Ward_ lees. Dus de administratie zou dat in eerste instantie overgenomen kunnen hebben. Of men ziet/zag geen MAC adres uit de range van Genexis apparaten, is allemaal gissen. Of men denkt door corona dat AON glasaansluitingen eigenlijk wel prima zonder monteur kunnen. Een KPN persoon die bij je thuis moet komen om 3 stekkers (fiber, ethernet, power) in te pluggen is natuurlijk niet conform principes: werk zoveel mogelijk thuis.

Maar ben er nu in ieder geval achter gekomen dat KPN aan het afglijden is naar een lager nivo, de goede wil van sommigen daar gelaten, een simpele vraag op een forum is dus al teveel gevraagd om te beantwoorden in een redelijke tijd, zelf T-Mobile is daar sneller in gebleken.

Dit is inderdaad ook zeer duidelijk mijn indruk, heb al zovele malen gezien dat het bij lange na niet meer de kwaliteit en het niveau is van pakweg 2 jaar geleden. Ergens in najaar 2019 zo even uit mijn hoofd is de trend ingezet. Relateer het maar eens aan CEO’s, vooral voor en na Ibarra. Heeft zo te merken vanalles besloten, maar anderen moeten het nu uitvoeren.


@JasperIk heb diverse mails gehad van KPN waaronder contract en het tv nr en pincode, maar geen link voor de monteur.

Wel nog diverse fhising mails uit naam van KPN, maar daar zat die ook niet per ongeluk tussen.

Rare is dat gisteren meerdere personen bevestigd hebben dat het is omgezet naar zelfmontage en dat de sms die ik gisteren kreeg en een sticker op de doos dit bevestigen, ik kon de spullen aansluiten op 26/10 en de sms vertelde dat ik nu kon aansluiten.

In ieder geval geen beste terugkomst op deze manier, heb nu gelukkig de telefoon door, vorige week kwam ik niet door die bot heen, dacht komt wel goed.

afspraak voor vrijdag is via een escalatie manager gemaakt, anders was het 12 november en dan had ik de boel weer ingepakt en opgezegt, ziggo kon in een week leveren en online ook.


@tmoesel , De monteur moest komen om een genexis te plaatsen op de FTU, de rest is simpel zat, nu heb ik het geluk dat ik er 1 had anders had ik zonder gezeten, de MC van TM moet terug naar ze en is afgekoppelt en in de retourdoos beland, nu zat die er al niet op omdat ik een Fritzbox 5490 heb hangen die rechtstreeks op de FTU is gepacht, met het kabeltje van TM.


@tmoesel, De monteur moest komen om een genexis te plaatsen op de FTU, de rest is simpel zat, nu heb ik het geluk dat ik er 1 had anders had ik zonder gezeten, de MC van TM moet terug naar ze en is afgekoppelt en in de retourdoos beland, nu zat die er al niet op omdat ik een Fritzbox 5490 heb hangen die rechtstreeks op de FTU is gepacht, met het kabeltje van TM.

Ik heb bij mijn glasvezel van Glasvezelbuitenaf ook een Genexis-P1090. Maar ik heb bij het aangaan van een internet abonnement een jaar voor de oplevering aangegevinkt ‘geen router’, want die had ik al en is de 2,50 euro/maand korting. Dus ik kreeg alleen de Genexis via de post met een A5 papiertje hoe die op de Attema FTU aan te sluiten (en ethernet en voeding).

Jij hebt in feite nu 3 glasvezel apparaten waarmee je werkend internet zou kunnen hebben. MC en Genexis moet je dan wel zelf nog een router achter hangen, maar als je aanwijzingen voor eigen router voor KPN volgt moet dat werken. En helemaal met de Box12 natuurlijk. Het lijkt gewoon het oude liedje wat al vaker op dit forum te zien was. Men is er nog niet aan toe gekomen om je account te activeren en inplannen van een monteur moet dat dan kennelijk vlot trekken. Of er is echt wat mis met bekabeling bij jouw thuis ineens, maar lijkt me onwaarschijnlijk.


Denk ook dat er wat niet geactiveerd is, lampjes op de genexis zijn groen, modem(eigenlijk router, modem functie gebruik je niet op glasvezel) box12 knippert internet snel groen.

Als ik op Mijn KPN kijk staat er ook nog niks doorgezet, abbo is nog onbekend en kan niks er mee, terwijl alle trouble shooters naar de app wijzen om het op te lossen.


Doordat het abonnement nog niet is aangesloten zie je het nog niet actief in MijnKPN staan inderdaad, dat zal gebeuren nadat alles werkt. Alles wat ik over de order zie geeft aan dat het klaar staat voor installatie, dus ik verwacht dat het na de monteur overmorgen werkt en in MijnKPN te vinden is. 

12 november zou wel erg laat geweest zijn inderdaad, de hoeveelheid notities deed vermoeden dat het aardig wat voeten in de aarde had om het zo te plannen, dat klopt dus. Ik ga vrijdag (ik ben er dan pas in de avond) kijken wat er uit het bezoek van de monteur is gekomen.