Skip to main content

Ik heb vandaag mijn instalatie pakket ontvangen met daarop een mooie sticker,

 

Uw aansluiting is klaar op: 26-10-2020

vanaf die datum kunt u uw pakket installeren.

 

Nu zal dat installeren wel gaan, zij het niet dat de Media Convector van T-Mobile retour moet en ik dan geen NT heb gemonteerd zitten voor de aansluiting van de KPN spullen.

Nu is dat ook geen probleem, ik gebruik nu een Fritzbox 5490 direct op de glasvezel, maar schijn eens gelezen te hebben dat er eerst gebruik moet worden gemaakt van de KPN box voordat de verbinding word opgeleverd.

Nu de hamvraag, is nu woensdag de 21ste en ik heb geen enkel bericht ontvangen om een afspraak te maken met de monteur, maandag is natuurlijk kort dag en we zijn maandag niet thuis, dus als er een monteur zonder aankondiging aan de deur komt, jammer maar hij kan er niet bij komen, tenzij die een tunnel onder de fundering door graaft of gewoon inbreekt.

Duurde ook wel even aan de telefoon voordat dit er uit kwam, maar later een monteur was ik niet mee accoord gegaan en was ik geswitch naar een andere aanbieder, desnoods Ziggo die in een week kan leveren.

Dus ja, vriendelijk blijven werkt vaak prima met ietsjes druk erbij, boos worden heeft toch weinig zin, toen bij de overgang van oud naar nieuw glas bij Telfort de monteur niet kwam opdagen op vrijdag kreeg ik het bij Guidion ook voor elkaar dat ze de volgende dag kwamen, ik heb op dat vlak redelijke overredings kracht.

Alleen zou het in dit geval toch aan jullie kant heel simpel moeten zijn door het gereed te melden, zodat de lijn signaal krijgt, zou het een stuk simeler maken voor iedereen en minder gezeur van klanten waar het mis gaat, ben niet de eerste die dit overkomt.

Maar als het vrijdag niet werkt als ik thuis kom is de kans groot dat ik de boel annuleer en toch overstap naar een ander, of er moet een hele goede reden zijn.😧


Ik wou dat ik zo'n knop had waarmee ik het gereed kon melden, maar helaas. Er zijn meerdere stappen achter de schermen die voltooid moeten zijn voordat het signaal gereed is. Die lijken allemaal wel afgerond te zijn gelukkig, maar het aansluiten lukt alsnog niet. Op basis daarvan verwacht ik dat het morgen na de monteur gelukt is, en dat je niet hoeft te kijken naar een ander :slight_smile:


Dat kijken had ik maandag al gedaan toen 12 november de enige optie bleef, kreeg wel netjes advies om dinsdag na 9.00 terug te bellen en dat heeft geholpen.😉😉


Nou hehe, na vanmorgen een poosje met Joost aan de telefoon te hebben gezeten heeft die een afspraak kunnen regelen voor vrijdag.

Slechte start van KPN en corona of niet, is een zooitje daar aan het worden, simpel de toegezegde mail.sturen voor het aanvragen van de monteur had een hoopnergenis gescheeld.

Volgens het systeem is mijn aansluiting door onduidelijke redenen op zelf aansluiten gezet, hoe dan? Glas mag je niet aanzitten volgens de eigen regeltjes en het is dat na het opzeggen van Telfort de NT (Genexis P1090) is achtergebleven, anders had ikzelf geeneens kunnen ontdekken dat er iets met de lijn is misgegaan waardoor ik geen verbinding krijg met de weide wereld web.

Maar ben er nu in ieder geval achter gekomen dat KPN aan het afglijden is naar een lager nivo, de goede wil van sommigen daar gelaten, een simpele vraag op een forum is dus al teveel gevraagd om te beantwoorden in een redelijke tijd, zelf T-Mobile is daar sneller in gebleken.

 

Nu begrijp ik wel ineens waarom het niet werkt… De Genexis-P1090 is niet geschikt voor KPN WBA. Deze werd ingezet toen Telfort nog via een ander platform werkte . Deze probeert dus nu gegevens op te halen die hij niet krijgt. En dus komt er geen signaal door. 

Jij hebt dus een andere NT nodig en die moet de monteur meebrengen. Maar die is dus inmiddels gepland en kan dus snel klaar zijn (mits de patch tenminste netjes is omgezet door Reggefiber op 26 oktober)

 

Wat dat forum betreft wil ik nog wel een persoonlijke reactie geven. Het is een forum, geen helpdesk. Als iemand sneller hulp wil en dat (duidelijk) alleen door KPN zelf gegeven kan worden lijkt het me altijd verstandig meteen te bellen of te chatten. Een bericht op een forum kan inderdaad maar zo een paar dagen duren voor het beantwoord wordt. In dit geval denk ik dat ook een reguliere klantenservice medewerker had kunnen begrijpen dat een glasklant niet zelf de NT (het “glasvezelkastje”) mag monteren en dat er dus een monteur moest worden gepland.

 

Blijft eeuwig zonde dat KPN een tijd geleden besloot die NT niet meer in het startpakket te doen maar altijd via de monteur mee te geven. Veel van dit soort zaken hadden kunnen worden voorkomen als klanten zelf (met evt aanwijzingen en begeleiding) hun NT hadden kunnen monteren.


@Ward_ De P1090 is juist ingezet toen Telfort ophield om over het andere platform (Lijbrand verhaal) te leveren en overging naar het KPN netwerk, achteraf in voorbereiding op de migratie, m.a.w. de nek omdraaien van het beste KPN onderdeel samen met XS4all.

Dit is gewoon een nieuw model NT en werkt zelfs prima met de T-Mobile verbinding, het probleem wat ik heb begrepen is dat KPN in wijsheid heeft besloten dat installatie door de monteur niet nodig was en het heeft omgezet in zelf installatie, maar die monteur moet iets activeren omdat het glasvezel is.

Als men mij gewoon een link had gestuurd zoals in de bevestiging staat was er niks aan de hand geweest.

En bellen is leuk als je continu werkt, onderweg bent en klanten moet afhandelen en een poos in de wacht hangt tot er iemand beschikbaar is, en dan die ellendige bot nog waar je lastig doorheen komt, probleem is gewoon dat de ooit zo prima service van KPN door een paar hotemetoten naar de knoppen zijn geholpen om de winsten op te drijven voor de aandeelhouders en nu er iets mis gaat en corona ook nog rondwaard er ineens een gebrek is aan alles binnen het concern en als ze zo door gaan er klanten gaan lopen, wat er al gebeurd is bij de ingelijfde merken.

en in eerste instantie 2.5 week wachten op een monteur kan alleen bij een schimmig C merk profilerend bedrijf, dit behoort niet bij een bedrijf wat zich als A-merk wil profileren met dito prijzen, moeten wij eens proberen zo te gaan werken, ligt NL binnen de kortste keren te verhongeren. :stuck_out_tongue_winking_eye:

 

P.S. Reggefiber bestaat niet meer, is nu gewoon KPNnetwerkNL, rare naam trouwens dubbelop Nederland.

En misschien moet je de titel KPN medewerker even laten verwijderen achter je naam, zaait alleen verwarring.


De naam Reggefiber wordt niet meer publiek gebruikt maar bestaat zeker nog wel. En ik gebruik deze bewust om aan te geven wie wat doet. KPN Netwerk NL is geen bedrijf maar een naam. Het is zelfs geen bedrijfsonderdeel. Gewoon een label voor de buitenwereld om het netwerk deel te onderscheiden van de provider.

Dat KPN medewerker zaait geen verwarring als je mijn handtekening leest. Ik laat dat juist staan omdat de Webcare medewerkers dan collega's leren kennen waar ze ook dingen aan kunnen vragen (buiten hun eigen kennisveld om).

En de migratie van Telfort oud platform naar nieuw platform hield in dat je een KPN NT kreeg. Wellicht dat die van jou ook kort is gebruikt en kan werken maar dat was mij niet bekend. Hopelijk wordt het morgen dan opgelost. Er hoeft zeker niks geactiveerd te worden. Of de NT is bij jou niet goed, of de patch is niet of niet goed gezet of afgemeld.

Of KPN af is gegleden kan ik niet beoordelen aangezien ik bij de netwerk kant werk. Er zullen ook genoeg mensen zijn die wel goed en snel worden geholpen maar die reacties lees je minder vaak. Oprecht vervelend dat het bij jou wel mis is gegaan.


Nu begrijp ik wel ineens waarom het niet werkt… De Genexis-P1090 is niet geschikt voor KPN WBA. Deze werd ingezet toen Telfort nog via een ander platform werkte . Deze probeert dus nu gegevens op te halen die hij niet krijgt. En dus komt er geen signaal door.

Gegevens ophalen?? Dit apparaat is een Layer2 bridge. Ik heb de specs van de P1090 aardig doorgeplozen, ook de vrije modemkeuze KPN specs. Dit moet gewoon werken. Waar zit dan de incompatibiliteit volgens jouw?

Misschien vindt KPN het nodig om van een voormalig Telfort of T-Mobile klant de FTU te vervangen en dan zal er ook een ander opschuifbare NTU  gebruikt worden. Maar is alleen mechanisch anders en misschien andere fiber connector.


https://www.kpn-wholesale.com/w3/file?uuid=67297bf7-96f4-466c-ba0a-3e34abaf3685&owner=a7c50efb-c547-48a2-99c7-81c55be15337&contentid=24823

Zie Sectie 3.2.3.1

 

In de P1090 specs o.a.:

WAN interface
»» Compliant with IEEE 802.3 Clause 59
(1000BASE-BX10-U)
»» Compatible with IEEE 802.3 Clause 58
(100BASE-BX10-U)

 

@Doornekamp33  Wat ik mij vaag herinnner is dat je EoF hebt (zie TMO topic aangaande die gammele ethernetkabel). In dat geval kan ik mij voorstellen dat er omgepatcht gaat worden naar GoF. en welke snelheid heb je besteld?


Bij T-Mobiel zat ik op hun ODF netwerk, nu is die terug naar KPN en ik heb een 100/100 aangevraagd.

De gammele ethernet kabel zat tussen de TM router en mijn eigen router die er achter zat voor de wifi waarbij mijn kabeltester gewoon 100% goed aangaf, maar na het nieuwe stekkers er aan was dat opgelost.

 

Maar de monteur is bezig met aansluiten, zie vanavond wel of het werkt, hij is al een poosje bezig om de router en 1 TV aan te sluiten, heb nog geen bericht van de vrouw dat het werkt.


Het is aangesloten en het werkt, hij moest wel in de centrale de boel nog patchen, goed gedaan dus door degene die hem maandag bij TM er uit getrokken heeft.😱😱

@tmoeselvolgens de verrichte werkzaamheden zit ik nu op GoF, de monteur heeft een snelheid gemeten van rond de 120/120 dus dat ziet er goed uit.

Vanavond de boel weer aftuigen en mijn fritzen weer aansluiten en kijken of de p1090 nog hangt of een nieuwe.

maar denk dat @Ward_ in de war is met de oudere hybride nt met daarnaast de boel voor analoog tv. (coax aansluiting)


Dat verklaart waarom het signaal niet bij je binnenkwam @Doornekamp33, het was er gewoon niet. De monteur kon dat vrij snel oplossen gelukkig, zodat je nu een werkende verbinding hebt :slight_smile: Met het omschakelen naar de Fritz!Box heb je nog een leuk klusje voor de boeg.

Bij Telfort hadden we eerder oudglas inderdaad, daarbij was de NT ook het modem en had het een COAX aansluiting voor een dvb-c signaal. Dat was ook een Genexis, maar het typenummer daarvan weet ik niet meer. De apparatuur van T-Mobile ken ik niet, wat die allemaal wel of niet kan weet ik niet. Daar ben jij beter van op de hoogte :slight_smile:


Ik kwam er vanmorgen alsnog achter dat ik inderdaad dacht dat dit de module was die bij het oude aanbod hoorde. Deze zat links op de Hybrid van Genexis en had ook een TV, Internet en telefoonpoort. Rechts zat de coax module. Op het oog is het ook dezelfde, vandaar mijn verwarring.

 

@Jasper Fritzbox schijnt heel makkelijk te zijn aangezien er in de Fritzbox Wizard een KPN profiel zit. Hoef je zelf bijna niks in te stellen.

 


Nou vrij snel, volgend de vrouw is die bijna 3 uur bezig geweest, er waren ook twee man die een electrisch zonnescreen kwamen ophangen en die waren met een uurtje klaar en weg.

En idd @Jasper en @Ward_ de fritz is zo gepiept, alles staat al ingesteld dus even de P1090 naar rechts, kapje er weer op met glaskabel en gaan met dat ding, de telefoon was de vorige keer wat meer werk omdat TM poort 5060 blokkeerde en ik via een omweg poort 5070 moest invoeren om.contact met Cheap Connect te houden, een back-up aanpassen en gereed maken om terug te zetten, hoop dat dat nu niet hoeft als ik de Fritz op het KPN profiel heb staan.


Nou vrij snel, volgend de vrouw is die bijna 3 uur bezig geweest, er waren ook twee man die een electrisch zonnescreen kwamen ophangen en die waren met een uurtje klaar en weg.

En idd @Jasper en @Ward_ de fritz is zo gepiept, alles staat al ingesteld dus even de P1090 naar rechts, kapje er weer op met glaskabel en gaan met dat ding, de telefoon was de vorige keer wat meer week omdat TM poort 5060 blokkeerde en ik via een omweg poort 5070 moest invoeren, een back-up aanpassen en gereed maken om terug te zetten, hoop dat dat nu niet hoeft als ik de Fritz op het KPN profiel heb staan.

Je wil die Fritz perse op glas aansluiten? Hij kan tenslotte ook gewoon direct op de MC van KPN met UTP.

En die P1090 hoeft niet naar rechts als je de lege blindkap nog ergens hebt?


Ik ga toch geen 5490 op een NT aansluiten, moet ik 1 lan poort opofferen die ik nodig heb dus de NT en een swich van stroom voorzien terwijl ik hem direct op 1 glas kabeltje kan aansluiten, scheelt in de kosten.

En ik heb geen blindkap voor rechts, bij de instalatie hebben ze die meegenomen, en het is een mooie plek op rechts om hem te bewaren, kan die ook niet kwijt raken.

De linkerkant zit straks wel een kap op, daar zit de aansluitkabel mooi in verwerkt.


De P1090 kan onder bepaalde omstandigheden in een soort van deadlock komen is mijn ervaring. Ik heb (nog) niet getest of die hier na verloop van tijd zelf nog uitkomt (na uren b.v.). RJ45 eruithalen en er weer instoppen helpt dan niet. Alleen spanning er even afhalen werkt. Als de optische transceiver in de router zelf zit, zoals bij de FritzBox 5490, zijn er betere mogelijkheden om het wel zonder menselijk ingrijpen weer aan de praat te krijgen.

En verder niet onbelangrijk in deze aansluiting/topic reduceert het dus aantal punten waarop het fout kan gaan. Alleen een router i.p.v. nog 2 extra andere apparaten, verlaagt de kans op fouten. Meerdere apparaten in serie, met ieder weer eigen 230v adaptors, veel meer kabels en stekkers, vergroot de kans op fouten enorm. Al was het maar omdat ‘de kat op het snoer heeft lopen kauwen’. Ja welk snoer dan.

Wat je al met al als conclusie kan trekken is dat alleen in de PoP de glasvezel omgeplugd moest worden, van T-Mobile apparatuur naar KPN apparatuur. Zou dus 2 weken zonder internet zijn (wat was de termijn voor bedenktijd ook al weer), door veel bellen nu dan 4 dagen en een gast die 3 uur nodig heeft om wat te doen vraag ik mij af. Misschien was het z’n eerste klus ueberhaupt en hadden ze hem voor een halve dag ingepland i.p.v. 2 uur.


Nou, net de Fritz aangesloten, ik had de monteur aan de lijn toen die begon.

Gaf de opdracht, zorg dat ik internet heb en de kabel van de TV beneden zit in de box 12, zorg dat die TV het doet, voor de rest hoef je niks te doen, ik schakel straks de boel toch over op de Fritz.

Wat schetst mijn verbazing toen ik hem later aan de lijn had, hij had de TV boven ook gedaan en de telefoon werkte nog niet, blijkt nu dus hij had alles uit de Fritz getrokken, en aangesloten op de Box 12, inclusief telefoon die via CC loopt, en met de telefoon was die een poos aan het stoeien geweest, zonde tijd dus.

Maar net 15 minuten bezig en het is weer zoals vanouds, geen grote schade, ook al denk ik dat ik een nieuw stekkertje mag gaan aanknijpen, die zit nu wat losjes.

Nu even kijken wat de lijn gaat doen, de download is redelijk instabiel tussen de 50 en de 120, de upload is stabiel rond de 150, we gaan het meemaken.