Skip to main content

Ik wil voor mijn schoonmoeder in een verzorgingshuis glasvezel aansluiten. Op de foto zie je linksboven 2 kastjes zoals ik die heb ontvangen. De rest heeft andere aansluitingen.

Ik weet niet wat dit zijn en of deze dezelfde functie hebben. Of moet ik alsnog deze aansluiting vervangen voor het kastje wat ik ontvangen heb ?

 

Zit daar geen deur voor? Lijkt me gevaarlijk zo. Zeker met al die spullen er voor. Die kunnen er zomaar tegen aan stoten. Of ergens achter blijven haken bij het weghalen. 

Ja, u zult het kastje moeten plaaten. Anders had KPN het niet naar u toegezonden. 


Hoi @Alex O 
Het lijkt me verstandiger om een monteur te laten komen, dit is een heel gedoe zo.

Bel maar even met het gratis nummer van KPN 0800 0402
Bereikbaar op: ma-vr tussen 08:00 - 18:00, za. 08:00 - 17:00.

Zon- en feestdagen gesloten


Er zit wel een (afgesloten) deur voor, maar deze werd door een medewerker geopend zodat ik kon kijken.

Ik vraag het omdat de aansluitingen er op zich wel professioneel uitzien. En ik kan me niet voorstellen wat deze kastjes kunnen doen behalve de glasvezel doorgeven naar de kamers.

Alex O


Ik vraag het omdat de aansluitingen er op zich wel professioneel uitzien. En ik kan me niet voorstellen wat deze kastjes kunnen doen behalve de glasvezel doorgeven naar de kamers.

De ONT in deze zet het lichtsignaal om naar een bruikbaar internet signaal. Deze worden er dus geplaatst om later verbinding met een modem te kunnen maken. 

Maar als ik het goed zie betreft het ook hier (X)G(S)-PON. Hier heb je dus een KPN Monteur voor nodig om dit signaal actief te laten worden. 


Er zit wel een (afgesloten) deur voor, maar deze werd door een medewerker geopend zodat ik kon kijken.

Ik bedoel een deur vlak voor al die kastjes. Zodat de spullen die daar staan niet tegen die kastjes aan kunnen komen. Eigenlijk hadden die spullen daar niet horen te staan denk ik...


 Maar als ik het goed zie betreft het ook hier (X)G(S)-PON. Hier heb je dus een KPN Monteur voor nodig om dit signaal actief te laten worden. 

Tegenwoordig stuurt KPN het kastje gewoon op en is het de bedoeling dat de klant het zelf doet.


Tegenwoordig stuurt KPN het kastje gewoon op en is het de bedoeling dat de klant het zelf doet.

Maar hoe denkt de klant deze ONT te activeren dan?  Volgens mij geldt dit alleen voor oudere aansluitingen EoF en GoF.


Maar hoe denkt de klant deze ONT te activeren dan?

Dat gaat volgens mij volledig automatisch.


Iedereen bedankt voor het meedenken, maar het lijkt steeds ingewikkelder te worden.

Heb net maar even gebeld om een monteur in te plannen.

 


@Chrizziey Ook een ONT voor XGS-PON wordt nu zelf geplaatst. Deze is "pre-activated”.

 

@Alex O Zowe jij als een evt KPN monteur heeft dezelfde uitdaging. Welke FTU is voor welke kamer/appartement? Daarvoor zullen er stickers of labeltjes bij moeten zitten. Ik zie op je foto wel labels naast de kastjes maar kan ze niet lezen.

Ik zie echter ook dat alle FTU's al een kastje hebben. Dus als je de aansluiting van je schoonmoeder hebt kunnen identificeren dan vermoed ik dat deze al een kastje heeft (misschien van een vorige bewoner?). In dat geval zou ik wel degelijk KPN bellen en aangeven dat er al een ouder (Nokia) zwart kastje met een apart glasvezelkabeltje op de aansluiting zit. Deze zal niet werken en moet vervangen worden voor het nieuwe kastje. Aangeven dat een bewoner, zeker een oudere bewoner, niet zelf mag doen en een gratis installatiemonteur aanvragen.

 

NB: Als ik verder op de foto kijk hebben ze een soort patchpaneel gemaakt om de glasvezelaansluitingen te koppelen op de interne UTP bekabeling van het huis. Dit moet je echt niet zelf willen proberen volgens mij...


Als je weet welke aansluiting van jouw schoonmoeder is, dan is het allemaal niet zo spannend.

Stappen:

  • Koppel de witte netwerkkabel los
  • Koppel de stroomadapter los
  • Schuif de witte cover (waar dat zwarte kastje op zit) naar beneden. Hiervoor zal je die vierkante ontgrendeling bovenaan iets in moeten drukken.
  • Schuif de nieuwe ONT van beneden af over de FTU totdat deze vergrendeld is.
  • Sluit de witte netwerkkabel en de stroomadapter aan.

@Chrizziey Ook een ONT voor XGS-PON wordt nu zelf geplaatst. Deze is "pre-activated”.

Ah dankjewel voor de toelichting @Ward_ ! Deze notitie had ik nog even gemist. 🙂


@Chrizziey Ook een ONT voor XGS-PON wordt nu zelf geplaatst. Deze is "pre-activated”.

 

@Alex O Zowe jij als een evt KPN monteur heeft dezelfde uitdaging. Welke FTU is voor welke kamer/appartement? Daarvoor zullen er stickers of labeltjes bij moeten zitten. Ik zie op je foto wel labels naast de kastjes maar kan ze niet lezen.

Ik zie echter ook dat alle FTU's al een kastje hebben. Dus als je de aansluiting van je schoonmoeder hebt kunnen identificeren dan vermoed ik dat deze al een kastje heeft (misschien van een vorige bewoner?). In dat geval zou ik wel degelijk KPN bellen en aangeven dat er al een ouder (Nokia) zwart kastje met een apart glasvezelkabeltje op de aansluiting zit. Deze zal niet werken en moet vervangen worden voor het nieuwe kastje. Aangeven dat een bewoner, zeker een oudere bewoner, niet zelf mag doen en een gratis installatiemonteur aanvragen.

 

NB: Als ik verder op de foto kijk hebben ze een soort patchpaneel gemaakt om de glasvezelaansluitingen te koppelen op de interne UTP bekabeling van het huis. Dit moet je echt niet zelf willen proberen volgens mij...

Ward,

Bedankt voor deze extra informatie. Ik zal dit nog doorgeven aan de monteur.

Het is niet erg duidelijk maar bij elk kastje staat wel voor welke kamer deze is bedoeld. Dus ik ga er maar vanuit dat dit klopt.

 

Alex


Als je weet welke aansluiting van jouw schoonmoeder is, dan is het allemaal niet zo spannend.

Stappen:

  • Koppel de witte netwerkkabel los
  • Koppel de stroomadapter los
  • Schuif de witte cover (waar dat zwarte kastje op zit) naar beneden. Hiervoor zal je die vierkante ontgrendeling bovenaan iets in moeten drukken.
  • Schuif de nieuwe ONT van beneden af over de FTU totdat deze vergrendeld is.
  • Sluit de witte netwerkkabel en de stroomadapter aan.

wjb,

De monteur kon toch niet eerder dan maandag dus dat kan ik vanmiddag altijd nog even proberen.

Niet geschoten is altijd mis.