Skip to main content

Van de week is er een monteur geweest om glasvezel aan te sluiten in huis. Direct weer vertrokken want in de meterkast waar het punt naar binnen is gebracht is geen stopcontact. 

Tijdens de schouw voor aanleg is hier niets over gezegd, is dus wel essentieel dat er stroom is en had dus zeker gemeld dienen te worden bij de schouw door KPN glasvezel voor aanleg.

Vraag hoe nu verder, kan de KPN of ESfiber het punt nog naar de andere kant van de muur brengen in de hoek van de kamer waar het modem staat? of een stroomaansluiting regelen. Waar nu de Tel.aansluiting zit is al een doorgang naar de meterkast voor het telefoonpunt

Glasvezelpunt had beter direc in de kamer aangelegd kunnen worden, had ook prima gekunt en was er nu geen probleem geweest.

Vreemd is ook dat de monteur die bij mijn zoon is geweest meldde dat dit bij de aansluitwerk zaamhedenhoort. Ook bij de KPNhelpdesk kregen wij dit antwoord, de ene monteur doet/kan dit wel en de andere niet.

Graag hoor ik dus hoe nu verder

De monteur die de apparatuur aansluit mag inderdaad geen stopcontact aanbrengen in de meterkast. Verplaatsen van het hele aansluitpunt zal binnenshuis een kostbare zaak worden; goedkoper is een plaatselijke electromonteur (installatiebedrijf) even een stopcontact i.d. meterkast laten maken. Dat is niet zo duur.

Dan kan de NT in het stopcontact en van af de NT één netwerkkabel naar de WAN poort van je modem. Van daaruit gaat dan alles verder.


Hallo @A.E.B , is er gewoon standaard een glasvezelpunt in je huis aangelegd, omdat jouw wijk toevallig aan de beurt is voor ‘verglazing’? Of heb je bewust bij KPN een glasvezelabo aangevraagd?

In het 1e geval is een stroomaansluiting (nog) niet aan de orde. In het 2e geval kun je het goedkoopste via je eigen installateur een meervoudig stopcontact aan laten leggen. Vreemd trouwens dat er geen stopcontact in de meterkast zit, maar dat komt blijkbaar nog voor.

Wat betreft de plaatsbepaling voor het glasvezelpunt. Die plaats wordt bepaald om op een zo simpel (lees goedkoop) mogelijke wijze een glasvezelkabel te 'schieten’ door de tuin of anderszins.

Bij een familielid wordt deze week een glasvezelpunt aangelegd omdat de wijk verglaasd wordt.

Wat schetst mijn verbazing, het aansluitpunt wordt gemonteerd in de huiskamer aan het eind bij de achtertuin terwijl de meterkast vlak naast de voordeur zit, maar daar is weer relatief moeilijk een glasvezel te 'schieten’, maar wel door de kruipruimte naar de achterkant van de huiskamer???


Ik zou ook het juist in de meterkast willen hebben alles ook de experiabox

Buis voor de telefoon kun je een utp kabel bij in trekken voor bv itv

telefoon kun je simpel oplossen dect setje en de basis ook in de meterkast te zetten

Ga voor een dect set dat je ook een extra laadstation hebt (kosten niet veel)

Een wcd plaatsen kan simpel tussen een afgaande leiding van een groep

 


is idd door ‘verglazing’ punt zit er dus  al nu en zou deze week dus aangesloten worden.

volgende probleem: -al zou er al stroom zijn- is dat het modem ook de meterkast in moet of dat er in elk geval een snoer door de meterkastmuur richting modem aan andere kant van de muur de woonkamer in moet. of de KPN monteur dat dan wel doet??

Kortom volledig onduidelijk wat nu precies nodig is als gevolg van slechte schouw voor het aanleggen van de kabel. Probleem was niet ontstaan bij goede schouw, kabel had even makkelijk direct de wwonkamer in gekund.


Hallo @A.E.B , ik en jij vermoedelijk ook, kunnen niet beoordelen of de schouwing goed gebeurd is, of je moet er voor doorgeleerd hebben.

 


Of het modem moet ook in de meterkast en van daaruit diverse (UTP) kabels van uit de meterkast naar o.a. de tv-ontvanger.

Of één UTP kabel v.u. de meterkast naar de huidige plek van het modem waar alle andere UTP kabels (verbindingen) nú al vandaan komen.

Ik zou het wel weten…

N.B. ook die UTP kabel naar de plek van het modem legt de kpn aansluitmonteur niet. Hij mag o.a. niet boren. Die kan dat installatiebedrijf voor het stopcontact gelijk 'meenemen'.


Voor het testen als de monteur komt kun je tijdelijk een haspel uit rollen

De plek waar waar de experiabox staat kun je altijd een switch neer hangen als verleggen van kabel niet mogelijk is

of anders nt glasvezel kastje utp woonkamer wan experiabox wat @PeterG Ook al aan geeft

simpel je komt er niet onderuit om een wcd in de meterkast te zetten de nt heeft voeding nodig

ik snap niet dat dit een probleem is

zie foto van mij kun je zo tussen 1 afgaande leiding 1 groep geplaatst worden


Let wel, de klant in dit geval is 80 jaar zonder al deze technische inzichten. Je mag van de KPN een iets betere begeleiding verwachten lijkt mij.


Oke

Dan de plaatselijke installateur bellen

wcd laten plaatsen

paar tientjes lichter maar heb je het goed voor elkaar

kpn monteur doet geen aanpassingen aan een meterkast

zoals het plaatsen van een wcd (stopcontact)

Misschien tegen extra kosten maar dat weet ik niet doe dit soort dingen altijd zelf


Oud topic maar de kpn monteur kan een wcd plaatsen tegen een kleine bijdrage

https://forum.kpn.com/internet-9/kosten-plaatsing-stopcontact-in-meterkast-433338


Hier een bijdrage van mij over zo’n geval :

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezelkastje-meterkast-stopcontact-niet-mogelijk-440236#post546299


@KeesYagi

in dit geval gewoon wachten op de kpn monteur

wil hij het niet kun je een haspel (verlengsnoer) gebruiken voor de oplevering

en later nog een installateur in schakelen

Om een wcd te plaatsen

 


Volgens mij kan en mag een KPN monteur gewoon een stopcontact plaatsen hoor. Dat hoor geen probleem te zijn. Maar wel in de meterkast. Elders in huis is dat moeilijk, zo niet onmogelijk om dat zomaar ff te doen.


Ja volgens mij ook

Maar je weet nooit of het beleid veranderd is

Dat de monteur het niet mag van kpn bijvoorbeeld

dan zijn mijn tips wel welkom

Haspel uitrollen en opleveren als de kpn monteur het niet doet

Dan installateur inschakelen wcd plaatsen

 


Dank voor de reacties.

Wellicht kan dan toch een KPN monteur de aansluiting maken. Ik ga het horen.

Blijft wel dat ik vind dat bij de schouw voor aanleg van het glasvezelpunt dit aangegeven moet worden zodat ook eventuele alternatieven dan besproken kunnen worden.

Had nu in elk geval ook een zinloze afspraak met de monteur voorkomen.


Hoi @A.E.B . Jammer dat het zo loopt.

Ik begrijp dat dit niet jouw eigen aansluiting is? 


Dat klopt, het betreft de aansluiting bij mijn moeder.

Gisteravond ook al even gebeld met KPN maar kreeg het antwoord dat de ene monteur dit wel kan/doet en de andere monteur niet. 

Lijkt mij dan het meest handig om een monteur te sturen die dit wel doet nu.

 

Bij mijzelf is de aansluiting afgelopen vrijdag wel probleemloos verlopen.

De monteur die dit bij mij heeft gedaan gaf aan bij het vertellen van dit verhaal dat hij wel deze aansluitingen maakt indien nodig en hiervoor ook bevoegd/opgeleid is.

Moet ik wel zeggen dat stopcontact plaatsen bij mij niet nodig was omdat bij mij het glasvezelpunt wel de woonkamer is gemaakt en niet in de meterkast.

Huizen zijn gelijksoortig dus dit kan wel en zou dan bij de schouw in elk geval besproken moeten worden.

 

Communicatie van de monteur bij/met mijn moeder in dit geval in elk geval niet denderend.

Ook ik kan uit de werkbon niet opmaken wat nu exact nodig is.

De plaatsing van het modem en de aansluitingen naar TV ontvanger en telefoon spelen ook nog een rol.

Monteur kwam ook net voor 5 uur in de middag en had kennelijk ook niet veel tijd meer om even verder te kijken naar de situatie, vertrok eigenlijk direct weer na vaststellen dat er geen stopcontact is.

Lijkt mij het meest handig dat er een monteur komt die exact vaststelt wat de meest makkelijke oplossing is.

 

 


De gegevens in jouw profiel, zijn die van jouw moeder? Zo niet kun je in het vrije invoerveld  de gegevens van jouw moeder zetten.

Kun je er ook een bereikbaarheidsnummer van jou bij zetten. Ik begrijp dat er nog geen nieuwe monteur is ingepland? 


De ingevulde gegevens in het profiel zijn inderdaad van mijn moeder. Ik zal mijn tel. nr toevoegen.

Mijn moeder heeft inderdaad wel een mail ontvangen voor een nieuwe afspraak. 

Maar deze is nog niet gemaakt door deze onduidelijkheden en om dus te voorkomen dat de monteur weer voor niets zou komen.


Leuk je even gesproken te hebben.  Op korte termijn zal je gebeld worden door de backoffice voor het maken van een nieuwe afspraak. Ik heb er bij vermeld dat er een stopcontact gemonteerd moet worden. Deze keer gaat het vast goed komen. 


Hallo Erwin,

Vandaag heeft mijn moeder een mail gekregen "bel ons terug over uw bestelling” met daarin een code en het verzoek contact op te nemen.

Zij heeft even gebeld maar uit haar verhaal maak ik op dat bij jouw collega die ze aan de telefoon had voor de afspraak de info zoals besproken niet bekend was en de kans dus aanwezig is dat de monteur weer voor niets zou komen.

Zij heeft de afspraak dan ook nog niet gemaakt, is het toch mogelijk dat er iemand van jullie back office even contact met ons opneemt die de info wel heeft?  

 

 

  

 


Mag ik jou vragen om met dat nummer te bellen? Ik denk dat dat het meest praktisch is.

Voor de context: Het is niet gelukt om alles in één keer aan te sluiten. Vervolgens komt een order in de zogenaamde regie bak.  Hier zitten mensen die het dan alsnog in goede banen proberen te leiden en de mogelijkheid hebben een monteur in te plannen. Het nummer plus de code zouden nog moeten werken.

Als het hierna nog steeds een twijfelachtig verhaal blijft, laat het mij weten en dan bel ik jou wel even. 


Ik heb inmiddels even gebeld en de afspraak staat voor 18 maart. Hopelijk gaan we wat verder komen dan. 

Dank zo ver.


Je weet mij te vinden, als het mis gaat, @A.E.B . Ik heb er vertrouwen in dat het dit keer goed komt.


Goedemiddag Erwin,

Eind goed al goed, vandaag is de monteur geweest en heeft eigenlijk probleemloos de aansluiting voor elkaar gekregen. Stroomaansluiting in de meterkast was niet nodig.

Glasvezeldraadje via de oude telefoondoos de meterkast in gebracht glasvezelkastje gewoon in de kamer.

 

Dank voor je hulp in deze.

Fam. Engel