Skip to main content

Aansluiten KPN glasvezel loopt niet volgens planning

• 8 februari 2025
  • 14 reacties
  • 249 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Gisteren zou de voor de deur begraven glasvezel mijn huis binnengebracht en gemonteerd/gelast worden.

Nou... dat is geworden tot een glasfailure van de bovenste plank. Ze zouden tussen 8 en 12 uur komen. Dat lukte nog net, om even over half twaalf werd er aangebeld door een mannetje met een ODF (open dutch fiber) hesje aan, met de melding: goedemorgen, ik kom uw glasvezel aanleggen in de keuken.. in de wát? Ja in de keuken.

Dus dan zou ik een afgelaste glasvezel en een daarop gestoken NT kastje (zet glas om naar ethernet) en misschien wel modem in de keuken krijgen. Waar gekookt wordt. Gestoomd. Hogedruk-pot gebruikt. Goed voor je elektronica. Nou, ik had hem graag in de woonkamer gehad, maar het enige alternatief was de meterkast. Want omdat ik mijn modem al had, van KPN, -en het hele pakket met wifi-punten en ontvanger erbij- zou er (naast de monteur die het glas zou aflassen, hij was alleen de buitenmonteur) nog een KPN monteur komen voor het werkend maken van de verbinding. En die zou wel een kabeltje kunnen trekken naar de woonkamer. De buitenmonteur ging naar buiten, en ik naar binnen. In de verwachting dat het wel goed zou komen zo.

Een kwartiertje later belde hij aan, zijn maat zat met de hoogwerker vast in het gras dus die zou hij even gaan helpen. Maar wij waren vast de hele middag thuis? Ja, zeker nu, die aansluiting moest er komen :-) Ik denk bijna twee uur later stond hij weer voor mijn (beneden)deur. Met de melding: we hebben nog een probleem. De kabel die hier in de tuin ligt is een dikke multivezel kabel, voor meerdere aansluitingen, dus van mijn woning tot en met de vijfde verdieping boven mij. En die kon alleen. maar in één keer getrokken worden, tot en met de bovenste woning. Want pas daarna kon hij per aansluiting gaan afstrippen, of zo.

De beste man is alle woningen boven de mijne afgegaan, want 'als ze er allemaal zijn en meewerken leg ik het meteen in één keer aan. Na enige tijd kwam hij bedroefd weer beneden, met een tekeningetje waarop de 1e, 2e en 3e verdieping boven mij een groen vinkje hadden (die wilden allemaal probleemloos meewerken) maar de 4e en 5e verdieping een rood kruis. Daar werd niet opengedaan en was waarschijnlijk niemand thuis. Dus kon de monteur niks voor me doen. En dat hij ook baalde kwam omdat hij per opgeleverde aansluiting betaald krijgt, dus dit was een klote dag voor hem. En voor mij...

Mijn abonnement stond gepland voor aansluiting op 10 februari, dus nu moet ik er op letten dat ik niet ga betalen voor iets wat er nog niet ligt. De monteur gaf wel aan dat deze mislukte aansluiting geregistreerd zou worden, en dat hij dacht dat KPN het beste een weekend kon plannen om de hele flat meteen aan te sluiten, maar ik heb voor de zekerheid bij KPN netwerk maar een formulier met terugbelverzoek ingevuld. Want momenteel glasvezel krijgen? Dat... Kan Praktisch Niet :P

14 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Dan denk je eindelijk glasvezel te krijgen, zit er eerst een hoogwerker vast en blijkt het daarna ook nog eens om een multivezel kabel te gaan. Je zou denken dat dit van tevoren bekend is en dat er meteen een afspraak voor het hele gebouw in 1 keer gemaakt wordt. Jammer dat dit niet is gebeurd en je hierdoor langer op jouw glasvezelaansluiting moet wachten. Ik begrijp dat je ook al contact met KPN Netwerk hebt opgenomen om dit verder te bespreken, heel goed. Laat je weten wat de uitkomst is?

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 11 februari 2025
Denise van KPN schreef:

Dan denk je eindelijk glasvezel te krijgen, zit er eerst een hoogwerker vast en blijkt het daarna ook nog eens om een multivezel kabel te gaan. Je zou denken dat dit van tevoren bekend is en dat er meteen een afspraak voor het hele gebouw in 1 keer gemaakt wordt. Jammer dat dit niet is gebeurd en je hierdoor langer op jouw glasvezelaansluiting moet wachten. Ik begrijp dat je ook al contact met KPN Netwerk hebt opgenomen om dit verder te bespreken, heel goed. Laat je weten wat de uitkomst is?

Hoi Denise,

Ik heb wel weer wat geleerd: bel KPN Netwerk niet op vrijdagmiddag om vier uur, want dan leiden (of lijden) alle opties naar een weblink in plaats van een medewerker :-)

Vandaag wel succes, bij KPN Netwerk een sympathieke medewerkster aan de lijn (mag ook wel eens worden gezegd) die de situatie snapte maar niet veel verder kwam door een half ingevuld terugkoppelingsformulier in het systeem: ‘het aansluiten was niet gelukt door een technisch probleem, omdat….’. Uiteindelijk heeft ze mij doorverbonden naar de aannemer (heet tegenwoordig iets van Hanab geloof ik) waar ik opnieuw een alleraardigste dame trof. Zij kent het probleem met hoogbouw, maar snapte ook mijn vraag en heeft een melding geplaatst naar een collega van haar en ze gaat me vanmiddag terugbellen. Twee hele gezellige gesprekken (ik ben altijd van mening dat de medewerker aan de andere kant van de lijn mijn probleem niet veroorzaakt heeft en het minste wat ik  kan doen is deze met respect behandelen) alleen nog niet verder. Wordt nog weer even afwachten.

En even in de categorie ‘ik ben wel dom maar niet slim’: waarom trekken ze voor hoogbouw met 5 verdiepingen een multivezel met 24 glasaders in plaats van gewoon 6 enkelvoudige kabels? Dat maakt inplannen voor aansluiting toch een stuk makkelijker volgens mij en vergroot de slagingskans voor het realiseren van een aansluiting aanzienlijk :-) Dát ga ik maar eens een aan de binnenkant van mijn oogjes bekijken :-D

• 3283 reacties
  • 11 februari 2025
BigDaddyNL schreef:

En dat hij ook baalde kwam omdat hij per opgeleverde aansluiting betaald krijgt, dus dit was een klote dag voor hem. En voor mij...

En dat is de reden dat appartementencomplexen vaak bij voorbaat al overgeslagen worden. Die monteurs gaan heel graag verder bij normale rijtjeswoningen. Doen ze veel meer op een dag. Dat heeft deze monteur ook weer geleerd...

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • 1199 reacties
  • 11 februari 2025

elk appartement ze eigen vezel moet mogelijk zijn al zal dat flink duur zijn

hier in ons appartementen complex heeft iedereen zijn eigen ziggo coax kabel op inpandige EV(eindversterker) 50 appartementen

alleen delta sloeg ons gebouw over omdat de verhuurder (woonkracht 10)de aanleg in het gebouw (dus vanuit beneden apart naar elk appartement ) zelf zou moeten betalen 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 11 februari 2025

Ik ben inmiddels netjes teruggebeld hierover ​@Denise van KPN (weet even niet meer of het nou KPN Netwerk was of de aannemer, we stonden even in de spontaan kapotte wasmachine stress onze was te centrifugeren bij de buren) en kreeg daar duidelijk antwoord: van onderaf kan altijd aangesloten worden, en als mijn geval tot en met de derde verdieping kan worden aangelegd wordt de restkabel daar opgebost. Mochten de hogere verdiepingen niet willen, dan houdt het daar op. Maar de monteur had mij (en de drie verdiepingen erboven) dus wel degelijk mogen en kunnen aansluiten afgelopen vrijdag. Dus ik mag de volgende afspraak tegemoet zien. Geeft de burger weer moed :-)

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Fijn om te lezen dat er toch mogelijkheden zijn zonder het hele pand aanwezig te moeten hebben! Dat geeft inderdaad moed. Hou ons op de hoogte. :)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 14 februari 2025

Vanmiddag maar weer geprobeerd te bellen, omdat ik nog niks over de beloofde afspraak gehoord had. Helaas begint de vrijmibo bij KPN Netwerk kennelijk al om twee uur, want ik belde om negen over twee en kwam helaas alweer in het ‘je-krijgt-toch-lekker-geen-medewerker-aan-de-lijn’ menu, net als vorige week vrijdagmiddag. Lijkt dus gewoon niet bereikbaar op de vrijdagmiddag, mag je weer een terugbelformulier invullen. Nou dat doe ik niet meer, dan krijg je een antwoord per mail en niet iemand die je terugbelt. Ga ik maandag zelf maar weer bellen, wordt wel een aardig lang(glas)dradig verhaal op deze manier. Maar jullie kennen mij inmiddels: wordt absoluut vervolgd :-)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 17 februari 2025

En dus vanmiddag via KPN Netwerk (optie 1) weer doorverbonden naar HANAB. Daar werd duidelijk dat er in ieder geval een opdracht open staat voor mijn adres, maar dat de beste man daar verder niks over kan inschatten of sturen. Hoogbouw wordt namelijk compleet uitgevoerd door een onderaannemer van HANEB en zij kunnen slechts aangeven in het registratie systeem dat klant wacht op terugkoppeling. En de medewerker kon mij alleen aangeven dat ik op enig moment teruggebeld zal worden. Zodat ik dus op vrijdag 7 februari een monteur in huis had die al tegels wilde gaan lichten voor het binnenhalen van de kabel, later die dag zei niet aan te kunnen leggen, op 11 februari iemand van KPN Netwerk sprak die zei dat er gewoon aangelegd kon worden en dat er een nieuwe afspraak gemaakt zou worden tot ‘belt U ons niet, zij bellen U’. Alles ‘hangt’ dus nu af van de onderaannemer die zelfs HANOB blijkbaar niet rechtstreeks kon bereiken. Heb zelf nog maar wel even met KPN zelf gebeld, omdat in de app nog steeds staat dat ik vanaf 12 februari kan aansluiten. Gelukkig wist de dame daar me te vertellen dat duidelijk in hun systeem staat dat aansluiting mislukt is, en dat het abonnement en de facturering echt pas daadwerkelijk start als er een werkende aansluiting is. En oh ja, het is ‘gewoon’ Hanab hoor, maar ik begon een beetje frusty te worden en da word ik altijd recalcitrant :-) 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Dit is misschien een beetje gek om te zeggen, gezien de situatie. Maar ik vind jouw berichten wel altijd heel leuk om te lezen. Na HANOB zat ik nog te wachten op HANUB en HANIB, maar helaas, ze waren op. ðŸ˜‹

Het is dus afwachten tot de onderaannemer van Hanab contact met je opneemt voor een nieuwe afspraak. Wie weet hoe lang dat gaat duren. Hopelijk heb je nog een flinke dosis geduld staan. ðŸ˜‰

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 18 februari 2025

​@Denise van KPN niet gek hoor, leuk dat je het zegt. Ik kan me wel kwaad maken, maar dat is alleen maar slecht voor mijn hart :-) En ik heb een redelijke dosis geduld, maar mijn dosis realiteitszin zegt dat ik ook maar voor een flinke do(o)s(is) tissues moet zorgen :-)

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 26 februari 2025

Ik kreeg een week geleden de volgende dooddoener van Huphup:

Geachte heer Zandstra,

Wij hebben uw bericht in goede orde ontvangen en opgenomen in ons systeem.

Onze onderaannemer zal contact met u opnemen voor het maken van een afspraak.
Echter kunnen wij niet aangeven op wat voor termijn ze deze afspraak zullen inplannen.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Annemieke

CSD Frontoffice

Ik heb er nog maar eens op gereageerd dar het zuur is dat als de monteur goed op de hoogte was geweest mijn aansluiting 7 februari al gerealiseerd zou zijn geweest (zo, dat klinkt ingewikkeld zeg). Ik hoop op een snel belletje, gs vanaf 17 maart weer drie dagen in de week werken. En dit kan mijn vrouw niet ‘behappen’ als ik er niet bij ben, gelet op de herseninfarcten die ze heeft gehad. Ik kan je vertellen, sindsdien zijn haar emoties tamelijk ongeremd en ongefilterd, dus laten we dat vooral voorkomen :-) Is voor haar zelf ook niet leuk.

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • 10754 reacties
  • 28 februari 2025

Dat is dan zeker voor haar niet leuk en ook absoluut niet gewenst ​@BigDaddyNL. Hopelijk snel een belletje. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Slimmerik
  • 72 reacties
  • 12 maart 2025

Het blijft helaas weer oorverdovend stil. Volkomen drieletterwoord dat die eerste monteur niet gewoon zijn werk heeft gedaan. Sorry :P

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ik begrijp je helemaal, hoor. Het is jammer dat de eerste monteur niet zijn werk heeft kunnen doen, omdat hij niet op de hoogte was van dat het gesplitst kon worden. Nu moet je weer wachten tot er een keer contact opgenomen wordt zodat je alsnog van de glasvezelverbinding kunt genieten. 

Reageer