Skip to main content

Goedemiddag,

In onze woning in het buitengebied probeer ik glasvezel aan te sluiten omdat een 4g router door de grote hoeveelheid bomen en de afstand tot de zendmast niet goed gaat.

Er ligt in onze straat al glasvezel en de bewoners die destijds zijn aangesloten hebben goed internet. De vorige bewoner van ons huis heeft hier helaas niet aan mee gedaan. Waardoor er nu een stukje draad bij de ingang van ons erf uitsteekt 

Nu heb ik een offerte ontvangen van digitale stad van 4300 euro om glasvezel aan te sluiten. Is dat normaal? Ik vind het een gigantisch bedrag. De afstand tot het huis is circa 30 meter.

ik verneem graag jullie ervaringen.

Vriendelijke groet

Ben

Beste ​@Benwessel dat is ongeveer €143 per meter, lijkt me een redelijke prijs gezien de huidige arbeidskosten, dat is de hoofdmoot, de kosten vsn te gebruiken materiaal is naar verhouding te verwaarlozen.

Ja ik denk het wel. Daar word bij de aanleg ook voor gewaarschuwd: doe het nu meteen want later kost het veel meer. Nu "naaien" ze je gewoon. Sorry voor het woord. Jij kan er niets aan doen dat de vorige bewoner geweigerd hebt. Maar ze doen het gewoon.

Ja ik denk het wel. Daar word bij de aanleg ook voor gewaarschuwd: doe het nu meteen want later kost het veel meer. Nu "naaien" ze je gewoon. Sorry voor het woord. Jij kan er niets aan doen dat de vorige bewoner geweigerd hebt. Maar ze doen het gewoon.

Wel een kanttekening; topicstarter heeft het over digitale stad. Dit is een ander bedrijf dan KPN. Bij glasvezel van kpn is het na-aansluiten tot op heden ook volledig kosteloos.

Is er wel KPN glasvezel in de buurt /het dorp/de stad van ​@Benwessel  ?

Glasvezel in buitengebied is ontzettend duur, men legt heel lange kabel voor heel weinig gebruikers. Daarom leggen grote netwerker (nog) geen glasvezel in buitengebied maar lokale initiatieven (soms gesubsidieerd door lokale overheid). Maar toch om winst te kunnen halen, bereken de aanlegger een zogenaamde vastrechtvergoeding (bij digitale stad ongeveer 1800€), en voor late aanmelder extra aanlegkosten. 

Digitale stad is onderdeel van kpn. Zij verzorgen glasvezel in het buitengebied. Dank voor jullie reacties ​@WMG-N ​@Ik_Combineer 

Digitale Stad heeft bij mij ook glasvezel aangelegd. Dat was gratis.

Digitale stad is onderdeel van kpn. Zij verzorgen glasvezel in het buitengebied. Dank voor jullie reacties ​@WMG-N ​@Ik_Combineer 

Dit is dus een misverstand. Digitale Stad is echt een eigen onderneming en geen dochterbedrijf zoals kpnnetwerk of glaspoort wel is. Zie ook hun website. Het is een bedrijf van Optimore B.V. in samenwerking met Delta Rijssen Glasvezel Investeringen B.V. 

Wel werken ze heel nauw samen met KPNNetwerk en in het verleden heeft KPN ook gebieden van hun over gekocht. Maar deze gebieden vallen dan niet meer onder digitale stad.

@Ik_Combineer . Dank voor je opheldering. Mag ik zelf de glasvezel kabel niet vanaf de inrit tot binnen in mijn woning trekken zodat kpn het verder kan aansluiten. Of moet hij dan ook nog elders worden geactiveerd?

Sowieso moet hij ook elders worden aangesloten/geactiveerd maar nee. Dat is hetzelfde als dat je voor de gasmeter of voor de watermeter een leiding wilt omleggen. Dit mag niet en word enkel gedaan door het nutsbedrijf. Zeer waarschijnlijk zijn de kosten overigens precies hetzelfde al zou je hem zelf in huis leggen. Maar ik ben een monteur van KPN de provider en niet van KPN Netwerk (of in dit geval digitale stad) dus over de aanleg zal u echt met hun contact op moeten zoeken.

@Ik_Combineer dank!

Als die 30 meter waarover gesproken is over eigen grond gaat, dan zou je wel zelf mogen graven. Maar ik denk dat ze zich daar bij Digitale Stad niks van aan trekken. Je zal geen korting krijgen vermoed ik. Ik denk dat ze gewoon een standaard rekensom hanteren en daar zullen ze niet van afwijken.

Als die 30 meter waarover gesproken is over eigen grond gaat, dan zou je wel zelf mogen graven. Maar ik denk dat ze zich daar bij Digitale Stad niks van aan trekken. Je zal geen korting krijgen vermoed ik. Ik denk dat ze gewoon een standaard rekensom hanteren en daar zullen ze niet van afwijken.

dat het eigen grond is is leuk maar het is de kabel is hun eigendom en moet je dus vanaf blijven

dat het eigen grond is is leuk maar het is de kabel is hun eigendom en moet je dus vanaf blijven

Dat snap ik. Maar alleen graven mag wel. En dat zou de graafploeg een hoop tijd schelen. Maar ik denk dat het nutteloos is.

@Marlon92 

De graafploegen gebruiken vaak een soortement van “graaf tol” om grote afstanden te graven. Daar is minder menselijk graafwerk bij nodig.

Met een raket 😄

https://youtube.com/watch?v=VMgLYnQNLxo&feature=youtu.be

Dat hebben ze bij ons niet gedaan. Ze hebben met z'n tweeën gewoon met de hand gegraven. Toch ook wel zowat 15 meter ofzo. 

Reageer