Skip to main content

Ik heb eergisteren een internetabonnement aangevraagd bij KPN. Volgens de postcodecheck heb ik verbindingsmogelijkheden op mijn adres. Op dit moment zit ik bij Ziggo (aansluiting in de woonkamer) en de aansluiting voor KPN zit - voor zover ik het kan zien - in de meterkast met een afgeknipte kabel. Ik heb bewust me aangemeld bij KPN omdat zij een gratis monteur leveren. Het gaat om een normale aansluiting, en niet om glasvezel.

Bij het bellen naar de klantenservice vertelde een medewerker mij dat een monteur niet met z'n kabel aan de slag kan, en dat ik hiervoor contact moet zoeken met Volker Wessels. Dat lijkt mij vreemd, aangezien de kabel uit de muur komt, en gevoelsmatig een aansluitpunt hierop gemonteerd kan worden. Nog even los van dat de kabel vrij kort uit de muur steekt. ​​​​​​Voor de volledigheid heb ik een foto van de kabel uit mijn muur bijgevoegd. Ik heb enkele vragen:

  • Is dit de juiste aansluiting voor het KPN-netwerk? De kabel lijkt opgebouwd uit 6-7 verschillende kleine kabels met verschillende kleuren;
  • Zo ja, kan de monteur voor mij hier een aansluiting maken (kosteloos)?
  • Is het eventueel zelf mogelijk om hier een aansluiting aan te leggen?

Als het niet mogelijk is of een significant bedrag kost om een aansluiting te realiseren, ben ik helaas genoodzaakt bij Ziggo te blijven.

 

 

Heb je die kabel terug geduwd of zo? Dit noem ik niet uit de muur komen toch? is dit in de meterkast?


Dit is allemaal werk van de vorige bewoner en zijn verbouwing. Ik heb de afgelopen jaren altijd gebruik gemaakt van de Ziggo aansluiting in de woonkamer. Ik heb de kabel nog nooit aangeraakt en pas sinds een paar weken ontdekt in mijn meterkast.


Wel goed dat je het vraagt. Een medewerker gaat dit over een paar dagen oppakken. Hoe er wel rekening mee dat er vanuit de meterkast een kabel moet komen naar de woonkamer.


Dank voor de reactie. Ik hoef geen tv aansluiting in de woonkamer en kan af met alleen een internet aansluiting in de meterkast in principe. Of dat moet veel problemen met de verbinding geven, maar dat lijkt me gezien het punt in mijn huis niet. Op het moment dat er een kabel naar de woonkamer getrokken moet worden, moet er geboord worden. Dat zie ik niet zitten.


Die kabel op de foto, ik vraag me af of die van KPN is.


Hoi @JoostAnk, welkom op het forum. 

Ai! Dat ziet er niet best uit, maar net als @Nick83 twijfel ik ook een beetje of dit wel de juiste kabel is. Maak je gebruik van overstapservice? Dankzij overstapservice blijft Ziggo namelijk net zo lang werken tot KPN werkend is aangesloten. Zo ja raad ik jouw aan om een installatie monteur in te plannen, deze monteur zal waar mogelijk voor jou het aansluitpunt herstellen. In dit soort situaties zijn een paar ervaren ogen ter plekke vaak het handigst. 


lijkt me dat deze foto niet genomen is in de meterkast. Kan je alsnog een foto van de meterkast plaatsen. 

De kabel van kpn is meestal blauw uit de grond.

 

Maar kan ook een enkele dunne grijze telefoon kabel zijn. Ben benieuwd


@Darkie117 de foto is wel genomen in de meterkast, anders had ik het er niet bij gezet 😉 Maar voor jouw beeld een foto waarbij je het beter ziet. Je ziet bovenin de kabel zitten. Die kabel die daar links van loopt is een lege kabelhuls.

@Hanna_  Ik weet niet of ik gebruik maak van de overstapservice. Wellicht kan jij dat voor me uitzoeken?


Inmiddels heb ik gebeld met jullie klantenservice die aangeeft dat er in ieder geval een aansluiting gemaakt kan worden en dat zij (en een collega van de back-office) denken dat het wel de juiste kabel is. Er worden geen extra kosten verrekend en de afspraak met de monteur is gemaakt :) 

Naar aanleiding van jullie vragen nog een keer grondig de meterkast gecheckt. Dit is de enige kabel die er ‘los’ zit en niet een onderdeel is van mijn meterkast. 

 

 


Hoi @JoostAnk, dat kan ik zeker voor je uitzoeken! Zou je voor mij jouw postcode en huisnummer aan jouw profiel willen toevoegen? 


De kabel moet dan minimaal 5 cm uit de muur komen dus het is even erin krabben. Anders kan de monteur er toch niks mee. 

Misschien is het aan ervaren monteur die dat wel wilt proberen. Maar meeste monteurs kiezen daar niet voor omdat er dan schade aan de muur komt. Dus de kans is 50/50 dat de monteur weer gewoon vertrekt.

Of jullie breken de muur samen met de monteur.  En herstellen het  later met voegcement

Als de monteur toch zegt van ja dit is de aansluiting 


Is wel een hele rare plek voor een kabel van KPN om daar binnen te komen. Tenzij je in een kelder onder de grond woont.


@Hanna_ -. Ik heb het toegevoegd, thanks.

 

@Darkie117 - wat jij aangeeft was ook mijn idee.

 


Hoi @JoostAnk. Op jouw orderbevestiging staat duidelijk overstap service aangegeven. Je hoeft he daar dus geen zorgen over te maken. :smile:


De kabel zoals in het eerste bericht is niet de KPN kabel. De kabel zit of in de woonkamer (een aansluiting met 4 gaten of met 2 aansluitingen wit en blauw) of als er een kelder is komt hier 9 van de 10 keer een blauwe staalomvlochten/kunstoffen kabel of een zwarte dikke kabel met teer er omheen binnen. De monteur die dan op locatie komt kan vanuit die kabel dan naar elke locatie een kabel leggen (mits mogelijk met buizen of eventueel boren).

Voor mijn beeldvorming, gaat het om een appartement of een andere woning?

Mocht de monteur de kabel niet vinden of de kabel is niet lang genoeg, dan kan/zal de monteur een ticket aan laten maken bij Volkerwessels Telecom om dit in orde te maken. Gebeurd dit via de KPN monteur, dan kost het u als klant niks.


@Hanna_ @jordy.vanderbolt @Darkie117 

 

De aansluiting bleek verstopt te zitten onder een lasdop in de meterkast (inderdaad blauwe kabel met teer omgeven) en het was niet de kabel die ik hierboven heb gefotografeerd. De monteur heeft zonder moeite een aansluiting kunnen maken. In 5 minuten waren we klaar. En ik zit inmiddels alweer een paar uur online op het KPN-netwerk :) 

Dank voor de hulp en de reacties.