Skip to main content

Vrijdag 12 februari is mijn telefoonaansluiting/internet/mobiele telefoon geactiveerd en aangesloten. Dit werk is goed uitgevoerd en de monteur was erg vriendelijk en behulpzaam! Daarover geen klachten! 

De telefoon en Wifi werkt ook goed. Alleen zit ik met het volgende: vanuit de meterkast (waar ook de router etc zit) lopen 2 kabels naar (1) woonkamer en (2) eethoek. Nu heeft de monteur de telefoonverbinding aangesloten op beide kabels. Bij inpluggen in de kamer of eethoek heb ik prima verbinding met de vaste telefoon, maar de internetverbinding (met vaste kabel) ontbreekt. Ik kan dus nergens internet aansluiten met vaste kabel, anders dan alleen via de router in de meterkast. 

In mijn beleving kan de telefoonverbinding doorgelust worden naar de woonkamer-kabel (dat werkt nu goed!) en de internettoegang doorgelust worden naar de eethoek. Dan kan ik vanuit de eethoek internetten met een vaste kabel.

Vraag: waarom heeft de monteur geen internettoegang doorgelust ? En wel beide kabels verbonden met de telefoonverbinding?

Graag zou ik dit aangepast hebben.

Hij heeft dus de al aanwezige telefoonkabel gebruikt om aan te sluiten op de telefoon poort van het modem, daar kan geen internet overheen omdat die een speciale LAN kabel verlangen.

De monteur maakt geen aansluitingen in huis die niet aanwezig zijn of geleverd worden door KPN, hij gebruikt hooguit een meegeleverde kabel en legt deze over de plint naar het TV kastje.

Wil je ergens anders een andere kabel zal je dit van te voren aan moeten geven en dit brengt extra kosten met zich mee in tijd en materiaal, maar dit doet een monteur niet als dit niet van tevoren kenbaar word gemaakt dat dit wenselijk ik, daarbij komt deze netwerk kabel ook gewoon over plinten heen naar de plek die gevraagd word, een monteur trekt geen kabels door buizen of kruipruimtes en boort ook geen gaten door muren of plafonds.


Hallo Doornekamp33, er hoeft ook geen kabel getrokken te worden. Die zijn al ingebouwd. Het gaat alleen om de aansluiting zelf. Er zijn 2 kabels (vanuit woonkamer/eethoek) die in de meterkast verbonden moeten worden met de router. De monteur heeft beide kabels verbonden aan de ‘phone’ uitgang van de router, terwijl in mijn beleving 1x phone en 1x ethernet aangesloten had moeten worden.


Maar is één van die twee wel een utp kabel of zijn het 2 telefoonkabels.


Maar dat laatste kan dus niet. Hij kan vanaf de Experiabox geen internetsignaal over de telefoonkabel sturen. En dat is wat je wel vraagt. Uit je verhaal maak ik op dat die beide kabels vanuit de meterkast, telefoonkabels zijn (4 dunne aders) en dat kan dan niet. Dat klinkt misschien vreemd omdat het ook binnen komt via de telefoonkabel (als je geen glasvezel hebt) maar dat is een heel ander soort signaal dan wat direct uit de Experiabox komt.

Als je dat zou willen zou je die kabel naar de eethoek moeten (laten) vervangen voor een UTP kabel en liefst dan ook voor een UTP wandcontactdoos in plaats van het telefoon stopcontact dat er nu zit. Maken van een vaste internetaansluiting voor een computer zit niet in de standaard werkzaamheden (tenzij je alleen maar een computer zonder wifi hebt).


Hoi Ward, bedankt voor je reactie. 

We hebben glasvezelaansluiting. Die komt als input in de Experiabox. 

De phone uitgang is verbonden met beide (bestaande) kabels naar woonkamer/eethoek. Hiervoor zijn nu idd alleen de 2 dunne draadjes gebruikt. Maar de kabels zelf zijn (volgens mij, maar ik ben geen deskundige….) wel UTP kabels en kunnen dus ook voor internetsignaal gebruikt kunnen worden. 

Heel zeker weet ik dat niet. Er zitten wel meerdere draden in de kabel. Die zijn nu weggeknipt, en alleen de 2 dunnen telefoondraadjes verbonden.