Skip to main content

binnenkort start de bouw van ons appartement waar glasvezel wordt aangelegd. wij verhuizen naar buiten het caiway gebied en van de aannemer komt de vraag welke aansluitpunten gewenst zijn. in de woonkamer zouden wij de TV op een andere plek willen hebben dan waar de CAI en cat6 aansluitingen nu bedacht zijn. Wat hebben wij dan nodig op de plek waar de TV wel komt? Een bedraad aansluitpunt? CAI of cat6??  En als 2e vraag: wat voor aansluitpunt is nodig in de slaapkamer voor een 2e TV? daar komt nu wel al cat6. Die benamingen zeggen mij echter niets, sorry.  dank voor input/reactie!

Alle bekabeling in huis, ook voor televisie van KPN, is UTP oftewel cat6.


Caiway en Ziggo gebruiken voor tv "CAI". KPN gebruikt dat helemaal niet. KPN gebruikt alleen utp-kabel. Dat is dus hetzelfde als "cat6".

Dus zorg dat u overal tenminste "cat6" aan laat leggen. Daar kunt u dan alle apparatuur van KPN op aansluiten.


bedankt voor jullie snelle reacties. iets wijzer al ;-)  betekent het dat ik van tevoren al moet beslissen met wie ik in zee ga t.z.t.? en afhankelijk daarvan kies voor een extra cat6 of extra CAI in de woonkamer op de juiste plaats voor de TV? en is voor de slaapkamer en 2eTV dan ook van belang of daar cat6 of CAI zit? 


Als je de vrijheid wilt hebben om te kunnen switchen dan zal je beide aan moeten leggen en dat geldt dan zowel voor de woonkamer als voor de slaapkamer.

Persoonlijk zou ik geen moeite hebben in het kiezen maar misschien ben ik een beetje bevooroordeeld. 😏


Je kunt beide aan laten leggen. Bij ons in huis ligt ook beide. Althans ... beneden. Boven geen CAI. 

Ziggo is overigens ook bezig met een tv ontvanger die net als bij KPN via utp-kabel werkt. Daar zijn ze mee aan het testen volgens mij. Of misschien krijgen nieuwe klanten die al als 2de ontvanger. 

Ik vermoed daarom eigenlijk wel dat CAI uitgefaseerd word de komende jaren. Over 10 - 15 jaar zal het denk ik geschiedenis zijn. In huis althans. Bij nieuwe installaties.

Als je op safe wilt spelen: 1 CAI naar de woonkamer. Misschien 2, zodat je de woonkamer nog eens anders in kunt delen. De meeste providers hebben tegenwoordig ook een app voor op de smart tv. Die kun je dan boven op de slaapkamer(s) gebruiken via utp-kabel of WiFi. Dus CAI naar boven lijkt me overbodig. 


Dank allebei; het wordt me steeds meer helder. Voor de slaapkamer (ook beneden trouwens) lijkt dan de standaard cat6 die geleverd wordt te volstaan. In de woonkamer komt standaard een cat6 en CAI aan 1 kant en wij zouden daar een 2e plek willen laten installeren. Op die 2e plek dan ook kiezen voor én CAI én cat6?  heel veel dank weer bij voorbaat!! René


Op die 2e plek dan ook kiezen voor én CAI én cat6?  

Dat geeft je wel de meeste flexibiliteit.


Je kunt beide aan laten leggen. Bij ons in huis ligt ook beide. Althans ... beneden. Boven geen CAI. 

Ziggo is overigens ook bezig met een tv ontvanger die net als bij KPN via utp-kabel werkt. Daar zijn ze mee aan het testen volgens mij. Of misschien krijgen nieuwe klanten die al als 2de ontvanger. 

Ik vermoed daarom eigenlijk wel dat CAI uitgefaseerd word de komende jaren. Over 10 - 15 jaar zal het denk ik geschiedenis zijn. In huis althans. Bij nieuwe installaties.

Als je op safe wilt spelen: 1 CAI naar de woonkamer. Misschien 2, zodat je de woonkamer nog eens anders in kunt delen. De meeste providers hebben tegenwoordig ook een app voor op de smart tv. Die kun je dan boven op de slaapkamer(s) gebruiken via utp-kabel of WiFi. Dus CAI naar boven lijkt me overbodig. 

Hallo @Nick83 , de Ziggo Next Mini zit al gewoon in het leveringsprogramma, afhankelijk van het soort abo dat je afneemt.


Jan, ook bedankt! Bedoel je daarmee dat ik sws zonder CAI zou kunnen, zowel bij KPN als ook bij Ziggo? NB ook voor de 'hoofd'TV in de woonkamer?


Jan, ook bedankt! Bedoel je daarmee dat ik sws zonder CAI zou kunnen, zowel bij KPN als ook bij Ziggo? NB ook voor de 'hoofd'TV in de woonkamer?

Hallo @RenBie voor details verwijs ik naar de Ziggo-site, ik heb wèl de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Succes.

 


Next mini bij Ziggo is inderdaad nog een beetje vaag, je krijgt hem bij het instappakket zonder opnemen functie of als uitbreiding op de gewone Next als je meerdere TV's wilt aansluiten, maar de vraag, kun je met alleen de mini ook opnemen en opnames bekijken(ook als je de gewone next box hebt) is nog een beetje vaag, en heb je alleen de mini en je gaat uitbreiden naar opnemen of je dan de mini behoud of toch een normale next krijgt.

Mediabox Next mini werkt met UTP

Mediabox Next werkt met Coax.

Dus de belangrijkste vraag, welk gebied verhuis je naar toe, wat en wie is er op COAX leverbaar, en welke aansluitingen krijg je eigenlijk, voor zelfde geld krijg je een brakke koper verbinding en een prima coax snelheid.

Coax -→ welke provider?

Koper of glasvezel?

Glasvezel -→ welke aansluiting, zijn er wel een paar verschillende te noemen.

Wil je echt flexibel zijn, leg inderdaad beide aan, maar als je helemaal geen kabel aansluiting krijgt is het zinloos om die door het huis aan te leggen.

 


Jan, ook bedankt! Bedoel je daarmee dat ik sws zonder CAI zou kunnen, zowel bij KPN als ook bij Ziggo? NB ook voor de 'hoofd'TV in de woonkamer?

Hallo @RenBie voor details verwijs ik naar de Ziggo-site, ik heb wèl de klok horen luiden, maar weet niet waar de klepel hangt.

Succes.

 

Hallo @RenBie even aan aanvulling op mijn eerdere reactie.

Zonder CAI zul je niet kunnen, want op de 1e plaats moet de modem via een coaxkabel met het AOP (CAI-aansluitpunt verbonden worden.

Vanuit het modem kun je dan met een netwerkkabel de Next Mini verbinden en die heeft dus geen eigen coax-kabel meer nodig vanuit het AOP.

 

 


Kan zijn dat ik het gemist hebt maar als het nieuwbouw is moet je wel eerst weten of er ook een kabel aansluiting (aop) in de woning komt. Als de woning niet op kabel aangesloten gaat worden dan heeft het geen nut om Coax aan teleggen binnen de woning (zonde geld). Je keuze is dan beperkt tot de providers op het glas netwerkt.

 


goedemorgen. dank voor de vele reacties en tips. de aannemer zorgt voor 1 bedrade leiding van meterkast naar woonkamer (utp), 1 loze leiding van meterkast naar woonkamer (cai) en 1 bedrade leiding van meterkast naar slaapkamer (utp). het complex krijgt aansluiting op glasvezel. 

voor ons dus van belang wat voor aansluitingen we extra willen op (1) de gewenste plek voor TV in de woonkamer. ik neig er nu naar daar voor een loze leiding te kiezen ipv of een utp of een CAI of beiden.

2e vraag betreft de slaapkamer waar utp dus al zit. Moet daar een CAI ook komen? neig nu naar het zo laten en desnoods tzt de utp leiding te gebruiken voor doortrekken CAI, coax kabel.


Hoi Ren, Zolang er geen Cai/COAX aangesloten wordt op het complex/appartement dan is het nutteloos en zonde van het geld om deze in de woning wel te leggen. Xtra loze leiding is altijd slim.


goedemorgen. dank voor de vele reacties en tips. de aannemer zorgt voor 1 bedrade leiding van meterkast naar woonkamer (utp), 1 loze leiding van meterkast naar woonkamer (cai) en 1 bedrade leiding van meterkast naar slaapkamer (utp). het complex krijgt aansluiting op glasvezel. 

voor ons dus van belang wat voor aansluitingen we extra willen op (1) de gewenste plek voor TV in de woonkamer. ik neig er nu naar daar voor een loze leiding te kiezen ipv of een utp of een CAI of beiden.

2e vraag betreft de slaapkamer waar utp dus al zit. Moet daar een CAI ook komen? neig nu naar het zo laten en desnoods tzt de utp leiding te gebruiken voor doortrekken CAI, coax kabel.

Hoi Ren, Zolang er geen Cai/COAX aangesloten wordt op het complex/appartement dan is het nutteloos en zonde van het geld om deze in de woning wel te leggen. Xtra loze leiding is altijd slim.

duidelijk antwoord lijkt me zo!