Skip to main content

Goedendag allen,

Recent ben ik in een nieuwe koopwoning komen wonen en voor een kleine verbouwing zit het aansluitpunt van KPN in de weg. De muur waar die op zit zal niet blijven zoals die is.

Ik had een verplaatsing aangevraagd maar schrok van de (minimale) kosten voor het laten verplaatsen hiervan door KPN, Kan ik dit zelf ook zonder problemen verplaatsen? En is de aansluiting die ik heb nog wel goed voor een moderne woning?

Het liefste verplaats ik de aansluiting naar de andere kant van de huidige muur.

De aansluiting onder de trap.

 

 

Hallo @Bootje187 officieel mag je dat niet zelf doen, maakt onderdeel uit van de infrastructuur van KPN en als je er zelf aan gaat ‘prutsen’ kun je storing veroorzaken bij medebewoners die op de zelfde straatkast zitten, afblijven dus.

Via www.kpnnetwerk.nl kun je zien wanneer er glasvezel bij jou aangelegd gaat worden, als dit binnen afzienbare tijd is, is dat IS/RA-punt straks helemaal niet meer aan de orde.

PS, dat kastje waar modem en lijn op staat, kun je wel rustig verwijderen, dat is een zogenaamde splitter, die men vroeger gebruikte om de vaste telefoon te scheiden van het internet-modem, maar dat is passé.

Als je dat zou laten zitten kan het alleen maar storing geven op de huidige internetaansluiting.

 

 


Dit broddelwerk lijkt mij niet het officiële isra. Volg die draad naar de wandcontactdoos terug door de muur. Daar achter moet het echte isra zitten.


Ik ga mee in de mening van DLD.

Ik zie wel een aansluiting (een varkenssnuit) maar met een losse kabel die als aansluiting lijkt te fungeren.

 

@Bootje187 Als je dit KPN doosje openmaakt, kan je dan zien of er een aansluitkabel uit de muur komt? 

Zo niet, dan is die los hangende witte kabel die verderop uit de muur komt blijkbaar een soort verlengkabel vanuit het echte ISRA punt. En als je die hebt gevonden weet je ook wat je verder moet doen denk ik.

 

Als je het doosje openmaakt en ziet dat deze wel is aangesloten met een kabel die er achter uit de muur komt, dan is dit wellicht wel het officiële ISRA punt en dan is die loshangende witte kabel juist een draad die ergens anders heen gaat. 

Dan is het officieel inderdaad zo dat je er niet aan mag zitten, maar wellicht dat je het gat door de muur heen kan boren en aan de andere kant het doosje alsnog weer kan monteren en de aders er weer op kan zetten?


Dank allen voor de duidelijke reacties! Ik ga het vanavond even verder uitpluizen. Ik zal de splitter weghalen en uitzoeken waar de witte kabel vandaan komt/heen gaat. 

Als ik hier meer over weet kom ik hier weer terug.


Ik ben er helaas nog niet achter gekomen wat er aan de andere kant van de muur zit en waar de grijze kabel heen gaat. Aan de andere kant van de muur zit namelijk een inbouw kast met koelkast erin.

 

ik heb de splitter er tussenuit gehaald en het doosje nu geopend om te bekijken. @Ward_  dit lijkt me geen isra punt?

 

 


Nee, lijkt mij een aansluitdoosje dat meestal naast of bij een oude ISRA lasdop zat. En in dit geval met een goeie ronde kabel is verlengd naar een andere plek. Wat trouwens zou betekenen dat, als je die kabel terug volgt, je ergens een keer bij die oude lasdop uit moet komen. 

@Ik_Combineer wil jij je expert blik hier eens op werpen?


Ik ben het met Ward eens, het ziet er erg uit dat dit niet het officiële ISRA is. Je geeft aan dat een aansluiting is onder de trap. Is het dan zo’n trap van een oude (heren)huis dat onder de normale begane vloer loopt? Want daar komt inderdaad wel eens een ISRA te zitten. Verder vraag ik me af of je een kruipruimte hebt, mogelijk zitten daar blauw/wit-rode kabels. Dat zijn namelijk de officiële kabels van KPN en die kan je volgen waar ze omhoog komen. Boven dat punt hoort namelijk jouw officiële aansluiting.

Voorbeeld;

 


Bedankt voor jullie reacties! Ik zal even kijken in de kruipruimte als dat me lukt. Er is daar niet veel ruimte maar wellicht kan ik daar ergens de gekleurde kabels spotten.


Ik zie dat je al goed geholpen bent @Bootje187! Ben je er een beetje uit gekomen?


Beste mijn Isra punt is niet meer in gebruik. Ik wil de kabel terugtrekken uit de mantelbuis did de meterkast in komt. Waar moet ik dat regelen of kan dat gewoon 


Via mijnaansluiting.nl kan je aanvragen om het ISRA te laten verwijderen. Zelf mag je dat niet doen tenzij het kopernetwerk is uitgezet. Dit kan je nakijken op kpnnetwerk.nl (als er al 3+ jaar glasvezel ligt)


Is al jaren niet in gebruik. Heb alles via Delta

KPNnetwerk.nl geeft aan dat er geen glasvezel ligt (ja niet van KPN maar van Delta nu). IK trek gewoon de boel eruit


Weet dat je eventuele volgende bewoners op kosten jaagt mochten ze wel gebruik willen maken van KPN. Verder limiteer je jezelf mocht je om wat voor reden dan ook ontevreden over het glasvezel worden, overstappen kan dan enkel nog naar ziggo.

 

Hoewel ik enkel nadrukkelijk wil adviseren om het koper niet te verwijderen. (Het is tenslotte eigendom van KPN wat je sloopt en je kan er een boete voor krijgen) Laat die blauwe kabel in de kruipruimte liggen en zorg dat er geen vocht in het uiteinde kan komen, hierdoor is het goedkoper om hem eventueel te restaureren mocht het toch nodig zijn.