Skip to main content

Ik woon in het buitengebied in de Noordoostpolder, gebruiken nu de wifi vd buurman, maar willen eigen internetaansluiting. De vastrechtvergoeding van ruim 2000,- of 20,- per maand bovenop de abonnementskosten (KPN heeft hier geen glasvezel, dit wordt door FiberFlevo geregeld) plus het herstellen van ons glasvezelkastje (is stuk) maakten dat wij toch gingen voor een adsl-abonnement, aangezien het hele gebeuren op dit moment te kostbaar wordt voor ons. Nu blijkt de koperleiding stuk te zijn een paar honderd meter van ons huis en kpn gaat dit niet herstellen. De monteur zei dat in zulke gevallen vaak de vastrechtvergoeding door kpn betaald wordt, aangezien zij geen glasvezelkabel hebben liggen hier, en we dus geen andere keuze hebben dan via het dure glasvezelnetwerk te gaan. Een ander alternatief is er niet zolang kpn geen eigen glasvezel legt. Kunnen ze dit maken? We horen koper te hebben, dit is blijkbaar bij graafwerkzaamheden aan de weg kapot getrokken, en nu is het ons probleem??

Zowel met FiberFlevo, als KPN, als BudgetThuis (daar heb ik adsl aangevraagd en zij constateerden de breuk in het koper)meerdere malen contact gehad en iedereen wijst naar elkaar. Al ruim 2 maanden bezig hiermee

 

Zowel met FiberFlevo, als KPN, als BudgetThuis (daar heb ik adsl aangevraagd en zij constateerden de breuk in het koper)meerdere malen contact gehad en iedereen wijst naar elkaar. Al ruim 2 maanden bezig hiermee

Wat bedoelt u met deze zin? Bij wie heeft u nu daadwerkelijk een internet abonnement af proberen te sluiten? 

Als u bij BudgetThuis een abonnement heeft afgesloten, dan kijk ik er niet vreemd van op dat er verder niets gebeurd. Want BudgetThuis zou dan mee moeten betalen aan de reparatie denk ik. En die doen dat niet. Denk ik. Weet ik niet zeker. Maar ik lees wel meer dat er bij BudgetThuis het abonnement gewoon geannuleerd word al het moeilijk word.

Heeft u rechstreeks bij KPN zelf al een een abonnement afgesloten? 


De enige partij die gaat over (herstellen van) de koperleidingen is KPN Netwerk. Contactformulier | KPN Netwerk


Nick83: inderdaad, Budget annuleerde gewoon toen ze constateerden dat het niet ging lukken, dat heeft al verscheidene telefoontjes gekost want ze reageerden gewoon niet meer. Toen bij KPN een adsl abonnement proberen af te sluiten en zij annuleerden ook, en zeiden simpelweg dat er geen koperverbinding aanwezig is op mijn adres. Het isra-punt zit hier gewoon aan de muur. 

We hebben bij kpn ook een haalbaarheidsonderzoek laten doen en ze zeggen dus gewoon: ‘doet het niet’. Die verwijzen naar Fiberflevo, we kunnen dus gewoon die behoorlijke extra kosten ophoesten… Mag dat zomaar?


Vervelend, dat zijn de nadelen van buitenaf wonen, vroegah legde de PTT overal telefoon lijnen aan, aansluitplicht, daar heb ik bizarre voorbeelden van gezien.

Maar nu kun je in de binnenstad soms 3 glasvezels in huis hebben en in het buitengebied niets, of tegen flinke kosten dus, de politiek heeft het zo gewild en daar komen ze nu van terug, en ik als onheilsprofeet krijg weer gelijk, helaas.

Maar, je woont daar nog maar kort vermoed ik ? En de vezel ligt al wel binnen ?

De vorige bewoners hadden geen abonnement vermoed ik en hebben het dus niet afgekocht, of betaalden de toeslag ?

Ik vraag dit zo maar, uit interesse en ook om de situatie duidelijker te krijgen.


Ik woon hier inderdaad sinds een half jaar. De vezel ligt binnen maar niet afgekocht, volgens Fiberflevo nooit gebruikt. (kabel is ook kapot in het kastje, kwam van de muur bij stuken, dus geen idee of ie al stuk was, herstel daarvan kost ook nog eens 400,-) Vorige bewoner had helemaal geen internet-aansluiting vermoed ik, anders had die de breuk wel ontdekt.


Is het een nieuw huis? Of een oud huis? Is het huis misschien in het verleden opgesplitst? Heeft u een eigen huisnummer? Heeft u een huisnummer met een toevoeging? Bijvoorbeeld een a of b er achter? Kunt u een foto plaatsen van het ISRA punt?


Duidelijk, afhankelijk van hoe lang je er denkt te blijven wonen zou ik er naar neigen om het af te kopen.

Is het huur of koop, het huis ?


Het is een oud huis, niet opgesplitst, wel een B achter het huisnummer, maar dat is volgens mij allemaal niet relevant. De kabel is gewoon kapot door graafwerkzaamheden, waarschijnlijk op meerdere plekken. De kpn-monteur (ingeschakeld nadat de budget-monteur het niet voor elkaar kreeg) heeft doorgemeten vanaf de centrale en vanaf ons huis en kwam niet op de afstand uit. Die heeft ook ons verouderde isra-punt-punt vervangen door een nieuw kastje, maar met een stukke kabel is dat zinloos. Hij zou een verslag maken en dacht al dat het niet gerepareerd zou worden, aangezien wij de enige abonnee zijn aan dit eind vd kabel. En we wonen aan een provinciale drukke weg, dus het graven naar de breuk kan alleen met stoplichten enzo, dat zou te duur worden, hij vertelde dat kpn dan voor een alternatief moet zorgen, dus het afbetalen van het vastrecht, aangezien ik dan een betaalbaar alternatief heb. Dit verslag is echter nooit gemaakt, of niet bij budget terecht gekomen, en ik weet natuurlijk niet de naam meer van deze monteur.


Het is een koophuis, ik ben niet van plan weg te gaan. Het gaat mij er nu om; mogen ze zomaar zeggen; ‘kabel is stuk, niet meer ons probleem’ terwijl het alternatief vele malen duurder is, doordat de kabel niet van kpn is. Het zou me dan dus 2500,- kosten voor ik een abonnement kan afsluiten, of ruim 20,- per maand bovenop het abonnement. Dat kan ik me nu financieel niet veroorloven…

Het is toch niet onze schuld dat de koperleiding stuk is, die er hoort te liggen?


Wel een B er achter dus. Dan moet er in het verleden haast wel een opsplitsing of zoiets plaats gevonden hebben. Dat kan haast niet anders. Die toevoeging komt niet zomaar uit de lucht vallen.

U heeft wel een ISRA punt in uw huis zitten. Maar het zou me niets verbazen als die buiten uw woning los geknipt is en afgetakt is naar uw buurman. Maar misschien ben ik iets te voorbarig…

Is er tegen u medegedeeld op hoeveel meter van uw huis de "breuk" zich bevindt? Dat kunnen ze uitmeten volgens mij.


Het is een koophuis, ik ben niet van plan weg te gaan. Het gaat mij er nu om; mogen ze zomaar zeggen; ‘kabel is stuk, niet meer ons probleem’ terwijl het alternatief vele malen duurder is, doordat de kabel niet van kpn is.

Ja, dat mogen ze zeggen tegenwoordig. 

Het is toch niet onze schuld dat de koperleiding stuk is, die er hoort te liggen?

Er zijn wel meer dingen in het leven waar je niets aan kunt doen maar die je wel een hoop geld kosten...


Misschien kan @Ward_ zich hier in dit topic mengen?


Op :

https://www.fiberflevo.nl/aanbieders-2/

Zie ik veel aanbieders, en zowaar ook  kpn.

En in de gebieden waar kpn op glasvezel levert gaat op koper niet meer geleverd worden en gaat op den duur helemaal verdwijnen ( zeg ik dat goed zo ? )

En dat er een club is die alleen de verbinding van huis naar een centraal punt aanbied en verder niet dat is nog zo gek niet.

De vraag is dan hoe dat kosten technisch uitvalt, je betaald apart voor de glasvezel, dan zou een abonnement bij de internetaanbieder minder moeten kosten dan in geval van een door de aanbieder aangelegde vezel.


... je betaald apart voor de glasvezel, dan zou een abonnement bij de internetaanbieder minder moeten kosten dan in geval van een door de aanbieder aangelegde vezel.

Zo werkt het niet. Iedereen betaald hetzelfde voor een abonnement bij KPN. Extra eigen bijdrage of niet.


Ik ging er overigens vanuit dat KPN niet leverbaar was over glasvezel van FiberFlevo. Als dat wel zo is, dan begrijp ik nu beter dat de koperdraad niet meer gerepareerd word. 

Normaal gesproken... als KPN beschikbaar is via glasvezel, dan levert KPN niet meer via de telefoonlijn. Nieuwe abonnementen op de telefoonlijn worden dan gewoon geblokkeerd. Ook als die niet stuk is. En ook bij andere providers zoals BudgetThuis. 

Ik vrees dat @K Blom toch echt die 20 euro extra per maand zal moeten betalen. 


Ik lees een heleboel meningen…

Feit: als KPN kan leveren op een adres, dan gaat het koper uit (na drie jaren), tenzij er op dat adres nog een eigen bijdrage open staat. KPN verplicht bewoners niet om die eigen bijdrage te betalen dus dan gaat het koper niet uit. Als een koperkabel kapot is dwingt KPN de eindklant ook niet om tegen een eigen bijdrage over te stappen op andermans glasvezel.

Als de herstelkosten voor die koperkabel hoog zijn, dan volgt er zeker wel een interne discussie maar dan nog niet op kosten van de klant. 

Ik kan zonder adres niet verder helpen helaas en ik kan niet in het afgeschermde deel van het profiel kijken 

 

NB: als uiteindelijk de uitkomst zou zijn dat er kosteloos overgegaan kan worden op glasvezel (stel dat...), dan staat dat nog wel los van die herstelkosten voor die kapotte FTU. Hoe vervelend ook, dat staat geheel buiten KPN en is een kwestie tussen huiseigenaar en Fiber Flevo.


Zo werkt het niet. Iedereen betaald hetzelfde voor een abonnement bij KPN. Extra eigen bijdrage of niet.

Daar valt dan nog wel wat van te vinden, dan moet je die extra glasvezel kosten zien als een buitenaf wonen toeslag ?

Nieuwe abonnementen op de telefoonlijn worden dan gewoon geblokkeerd. Ook als die niet stuk is.

Daar zit een logica in, dan zal men moeten wachten met het uitzetten van het kopernetwerk tot de laatste verbinding weg is ? En wat als er een kabel stuk gaat ?

Een klant in dat gebied zou anders ongevraagd gedwongen worden tot hoger kosten.

=== ik was gelijk met Ward aan het typen zie ik nu ===


@Ward_  precies dat vertelde de kpn-monteur mij ook. Bij telefonisch navraag zeggen ze nergens van te weten. Het is in Tollebeek trouwens. @Nick83 : die B is er echt al vanaf het begin. Mijn familie woont in dit gebied vanaf de inpoldering dus weet het zeker;) Het zijn zogenaamde arbeiderswoningen, blokjes rijtjeshuizen tussen de boerderijen. 


Die kapotte ftu snap ik. Dat hoort bij het huis of is in elk geval hier gebeurd. Het telde alleen voor mij wel mee bovenop de toch al hoge kosten voor glasvezel. Daarom de keuze voor adsl


@Nick83 De breuk zit op 700 meter van ons huis ongeveer.

 


Trouwens; er werd gezegd dat FiberFlevo op de site zegt dat kpn kan leveren, dat staat er wel, maar als ik mijn adres invoer bij KPN staat er dat er binnenkort glasvezel komt, maar ze nu nog niet kunnen leveren. Daar klopt dus ook iets niet.


Ik vrees dat de DSL snelheid ook buitengewoon laag zal zijn. Mogelijk zelfs te laag voor ook tv van kpn.

Hoe kijk je nu tv? Met bv NLziet via de wifi van de buren? Die hebben wel glasvezel neem ik aan. 


@PeterG ik kijk geen tv. Alleen via internet. Ik weet dat de adsl prima zou zijn want ik heb hiernaast gewoond. Na scheiding huis ernaast gekocht, nu dus nog op wifi van mn ex, idd glasvezel nu, eerst adsl gehad daar, bij aanleg glasvezel meteen afgekocht, was toen goedkoper. Volgens monteur zou adsl nu nog beter zijn omdat er minder mensen op het koper zitten


Via internet is ook tv kijken. Ook Netflix en dergelijke. Heeft gewoon die bandbreedte nodig.


Oh zo. Dat gaat prima met de wifi-repeater nu. (mits die niet uitvalt..) Adsl zou ongeveer 45 Mbit moeten leveren hier