Skip to main content

Hallo!

Ik wil dj sets van mijn woonkamer streamen. Daarvoor heb ik een sterk en stabieler signaal nodig dan dat mijn WIFI mij nu geeft. Daarom wil ik voor dit doeleinde mijn dj set en computer aansluiten op het inernet behulp van een ethernetkabel.

Mijn router staat 15 meter van mijn dj set vandaan. Gezien ik niet zo’n lange ethernet kabel heb én nog een spare router heb liggen zou ik graag een aanvullend of verlenging van het Wifi kanaal maken dichterbij mijn dj set. Hierdoor kan ik mijn ethernet kabel op deze router aansluiten. Of kan ik beter aansluiten op de bron en toch een langere ethernetkabel aanschaffen?

Ik hoor het graag een fijne dag toegewenst.

Met vriendelijke groet,

hutsaniff0

Een langere kabel is het beste! Heb je de wifimanager al gedaan? Soms is de uitkomst dat je 2 Wi-Fi versterkers krijgt die wel bekabeld aangesloten worden op de experiabox. https://www.kpn.com/internet/wifi/manager.htm#/login


Hoi Huts, welkom op het forum! Een langere kabel is hier het beste. Maar volg vooral ook Joep's advies op, want wellicht kan je wifi ook nog verbeterd worden.


Dank. 

Nog een vraag.

Ik ervaar wegvallend wifi.

Wanneer ik dan de wifi test doe via wifi manager krijg ik geen contact met de service.

Wanneer ik dan wel weer wifi heb zegt de manager dat er niks a/d hand is en dat het wifi op de juist snelheid is.

Hoe is dit probleem op te lossen zonder de wifimanager?


Ai, dat is jammer. Ja, de Wifi Manager is wel vooral geschikt voor mensen die trage wifi ervaren. Waarbij je dus wel een normale connectie met de wifi hebt. Als het echt wegvalt, dan werkt ook de Wifi Manager inderdaad niet meer. Kun je wat meer toelichten wat je precies ervaart? Met welke apparaten heb je dit, wat gebeurt er precies, herstelt het zichzelf of moet je er actief iets voor doen, dat soort dingen.


Ha Erik,

Dat kan ik zeker.

Ik heb een appartement (1 laag) van 85 m2. Mijn Experiabox staat in een kast in de hal. Ik wilde mijn wifi verbeteren waarbij ik in de Experia box moest resetten (omdat ik het wachtwoord vergeten was). Vervolgens was het wifi veel slechter dan daarvoor. Ik had een keer het wifi kanaal gewijzigd omdat mijn Sonos apparatuur vaak wegviel, daardoor was het internet ook meteen beter. Dat heb ik toen weer gedaan en nu zit ik momenten met wegvallend wifi. Het gebeurd iedere dag wel een aantal keer. Het wifi doet het dan een aantal minuten niet of ik moet mijn wifi aan/uit zetten, dan doet ‘ie het meestal wel weer.

Het valt mij ook op dat ik op mijn balkon (wat 3 meter lopen is van de bank (waar ik normaliter wifi gebruik) volledig weg is.

Kan je me adviseren?


Heeft u glasvezel? Dan kunt u misschien de Experiabox verplaatsen naar de woonkamer. 


Welke experiabox heb je? In een appartement met misschien wel aan 4 kanten buren ga je het met een experiabox in de kast nooit redden. Ervan uitgaande dat ze allemaal  een wifisignaal hebben. En op je balkon al helemaal niet zeker als er glas tussen zit. 


Ik zou je in dit geval ook aanraden om te kijken of je de Experia Box op een andere plek kunt neerzetten. Dit kan door een langere kabel tussen je aansluitpunt en de Experia Box. Als je glasvezel hebt kan die kabel net zo lang als je wilt dus heb je wat dat betreft alle vrijheid. Met een koperaansluiting zit dat net iets anders. Daarbij wil je de kabel tussen IS/RA punt en Experia Box eigenlijk zo klein mogelijk houden. Idealiter niet meer dan een meter of 1,5 à 2. Dus in dat geval, kijk of je de Experia Box in ieder geval buiten de kast kunt krijgen.

Alternatief in dat geval is een access point toevoegen die je dan bekabeld aansluit op de Experia Box. De kabel tussen Experia Box en access point mag namelijk wel langer zijn. Het access point zorgt dan voor goede wifi in de rest van je appartement. Je hebt daarin dan een aantal opties. Als die extra router die je nog hebt liggen een access point modus heeft, dan kun je die aansluiten op de Experia Box. Als hij geen access point modus heeft, dan zou ik hem daar niet voor gebruiken. Je moet dan namelijk best wel met de instellingen gaan tweaken om te zorgen dat het niet conflicteert met de Experia Box. Je kunt in dat geval beter een los access point aanschaffen. Dat kan bij een reguliere electronica/telecomzaak of in onze webshop. Daar hebben we Experia Wifi en Superwifi beschikbaar.

Als je een V10A hebt, heb je aan een enkele Experia Wifi voldoende. Deze sluit je bekabeld aan op de Experia Box en kun je dan in de woonkamer plaatsen. Heb je een V10 of lager nummer, dan heb je wellicht twee stuks nodig, dit omdat de Experia Wifi bij die modellen de wifi van de Experia Box uitzet. Waardoor het kan zijn dat je dan, om in het hele appartement goede wifi te hebben, een van de Experia Wifi dichter bij de Experia Box neerzet en de tweede elders in het appartement. Let er op dat die tweede dan ook bekabeld aangesloten moet worden.

De Superwifi is erg gericht op draadloos. Die komt dan ook altijd in een setje waarbij de eerste bekabeld wordt aangesloten op de Experia Box. De tweede kun je dan, na het even bekabeld installeren, draadloos overal in je appartement neerzetten. Ook voor de Superwifi geldt dat deze bij de V10 of lager de wifi van de Experia Box uitzet.

 


Dank voor de reacties. Ik had geen notificaties ontvangen in mijn Gmail dus wist niet dat er antwoorden waren gekomen. 

Ik woon in een groot appartementencomplex maar heb wel een hoek appartement. Het bijzondere is dat ik voor de reset er niet echt last van had 😞. Ik vind het dan ook wel jammer om 50 EUR uit te geven aan iets wat in mijn ogen gewoon onderdeel moet zijn van het abonnement?

Ik heb een V10 Experiabox. Ik heb in de hoek van de Woonkamer een Ethernet ingang/uitgang met daarnaast een stopcontact. Kan ik de Experia Wifi hier op aansluiten? Moet ik die Ethernet ingang/uitgang dan nog activeren?


Nogmaals de vraag: heeft u glasvezel? 


Yes!


Dan kunt u dus de Experiabox verplaatsen naar een plek die wat meer centraal in uw woning is.


Opzich is de huidige plaats net zo centraal zo niet meer centraal.

Mijn huis is niet zo groot (90 m2). 

De experiabox staat op de hel, 5 meter van de werkruimte (waar goed wifi is) en 5 meter van de woonkamer (waar slecht wifi is)… Heeft verplaatsen dan nog wel echt zin?


Je kunt het proberen. Ik begrijp dat die nu in een kast staat. Als je hem verplaatst naar een open ruimte, dan is dat van zichzelf al goed voor het signaal.


Ik heb het net geprobeerd, maar het lampje van de Experiabox kleurt rood en werkt dus niet. Ik neem aan dat ik een Ethernet kabel zou moeten trekken van de originele plek naar de nieuwe plek. Dat wil ik niet.

Moet ik met een wifi versterker ook een kabel trekken? Ik wil geen kabel door mijn huis :-/


Moet ik met een wifi versterker ook een kabel trekken? Ik wil geen kabel door mijn huis :-/

Ja, dat bedoel ik dus. Met de Experia WiFi zou u dus sowieso een kabel moeten trekken, want die doet het alleen aan een kabel. En dan kun je net zo goed de Experiabox zelf verplaatsen. En niks geen rood lampje, dat moet gewoon werken. Punt.

Met de SuperWifi's zou het eventueel wel draadloos kunnen. 1 moet je aan de Experiabox koppelen. De andere kun je elders plaatsen zonder kabel te trekken. Maar deze kosten wel 149 euro. Krijg je niet van KPN.

Maar u zegt nu dat u geen kabel wilt. Maar uw startpost begon wel over een kabel leggen. Hoe zit dat nu?