Skip to main content

Beste forumleden,

 

Ik heb heb zon 4/5 weken geleden een abonnement bij Kpn afgesloten voor glasvezel, omdat dat in de wijk ligt waar ik net heen ben verhuisd. Nu kreeg ik bericht waarin stond dat vanaf 18 augustus de aansluiting zou werken. Nu blijkt dat er nog geen glasvezelaansluitpunt in de woning zit maar alleen een losse oranje kabel in de meter kast die naar een dat punt zou moeten gaan. Heb al meerdere keren deze week aan de telefoon gehangen om te vragen wanneer er dan een aansluiting zou worden geplaats voor het glasvezel. Nu is mij verteld dat dit nog 4 weken kan duren voor er een monteur kan komen om deze aan te leggen. Nu is mijn vraag is er ook een mogelijkheid om toch TV te laten werken zonder dat glasvezelaansluitpunt? Anders moet ik Kpn gaan bellen of zij een voorlopige oplossing hebben maar dat verwacht ik niet.

 

Ik woon pas sinds kort op mezelf heb ook nog vrij weinig verstand van zaken als het om zulke dingen gaat.

Alvast bedankt voor degene die wat meer duidelijkheid kan scheppen!

 

Groet,

 

Thibo

@JanD dat hoop ik dan maar het is het proberen waard. In ieder geval bedankt voor jullie hulp. Ik laat weten of het is gelukt straks.


Ik denk dat het makkelijker is om even een moderator af te wachten hier. Het kost wel wat werk om het abonnement van glasvezel om te zetten naar koper en niet iedereen bij de klantenservice weet hoe ze dit moeten aanpakken. Een tijdje terug heb ik hier op het forum een casus meegemaakt waar hetzelfde aan de hand was alleen die zou maanden moeten wachten. Toen is het abonnement geannuleerd en opnieuw aangevraagd voor op het kopernet door een moderator. 

 

@Lisa is op dit moment actief, misschien kan zij eens kijken.

 

@Thibo: Voor alle zekerheid wel even je profiel invullen met adresgegevens en klantnummer, deze gegevens zijn enkel voor jou en de moderators (medewerkers van KPN) in te zien.

 

 


Hallo @NHendriks is het niet zo dat koper standaard actief staat en dat als KPN van KPNnetwerk een seintje krijgt dat de lijn klaar is om omgezet te worden van koper naar glas?

 


Hallo @NHendriks is het niet zo dat koper standaard actief staat en dat als KPN van KPNnetwerk een seintje krijgt dat de lijn klaar is om omgezet te worden van koper naar glas?

 

Nope. Als glasvezel beschikbaar is in ons systeem dan wordt er automatisch een abonnement afgesloten op de glasvezel, ook als deze nog niet naar binnen is gebracht. Meestal loopt dat proces aardig snel door maar in sommige gevallen niet en dan moet er een omweg gebruikt worden. Er wordt in principe altijd op de best mogelijke drager geleverd, een drager kan GPON zijn maar ook bijvoorbeeld ADSL of VDSL. Er wordt getracht altijd op de best mogelijke drager te leveren dus als er glasvezel leverbaar is dan wordt er automatisch op de glasvezel geleverd. In een hoop situaties is de woning namelijk tot aan de kabelverdeler aangesloten op onze infrastructuur maar verder niet. 

 

In dit specifieke geval zal een moderator het abonnement dus opnieuw moeten inleggen maar dan specifiek op koper om zodra de FTU geplaatst is en er geleverd kan worden over glasvezel een CUF-migratie in te leggen om de overstap op glasvezel uit te voeren. Een dergelijke situatie was namelijk ook het geval bij de aansluiting in het verzorgingstehuis toen mijn oma daarheen verhuisde. Glasvezel was beschikbaar maar volgens de huismeester was dit nog niet naar binnen gebracht omdat de woningbouwvereniging die eigenaar is van het pand hier nog geen toestemming voor had gegeven. Dit kon volgens de huismeester nog wel een flinke tijd duren. Waarschijnlijk dat glasvezel toen wel op beschikbaar is gezet door de aannemer aangezien zij hun werk wel gedaan hebben. Toen heb ik de order moeten laten annuleren om daarna via het kopernet een nieuw abonnement te laten starten. Omdat er administratief een hoop geregeld moet worden en mogelijk ook nog wat aangepast moet worden in de infrastructuur kan hier wel wat tijd overheen gaan. Vanwege die handelingen en de tijd die het kost dan ook mijn advies om dit via de moderators van het forum te laten lopen.


Volgens de Fourstack die getoond werd, is dat seintje er al geweest. Glasvezel is beschikbaar.
Helaas is de ontbrekende FTU even buiten beeld geraakt.


Iedereen,

Het rechterkastje in de meterkast is een Trined aansluiting. Een ouder netwerk dat KPN ooit aanlegde met dubbel buisjes om later glas in te blazen. Op dit moment zie je alleen een blauw koper kabeltje erin gaan van onderen. 

Dat glas inblazen zal bij heel veel woningen in deze wijk gedaan zijn een aantal jaar geleden maar hier destijds niet. Misschien geen interesse, niet thuis, etc..

Maar de woning staat wel als "glas beschikbaar" in de administratie. Er moet alleen nog wel een glasvezel van buiten naar binnen geblazen worden door het lege buisje (dat je niet kan zien) en deze wordt dan met een FTU afgewerkt. 

Hiervoor zou de aannemer van KPN Netwerk NL contact hebben moeten opnemen. Het beste kan contact met KPN Netwerk NL opgenomen worden om te vragen waarom dit nog niet gebeurd is.

https://www.kpnnetwerk.nl/service-en-contact/

(Contactgegevens staan onderaan).


Volgens de Fourstack die getoond werd, is dat seintje er al geweest.
Helaas is de ontbrekende FTU even buiten beeld geraakt.

Fourstack is niet helemaal toereikend in dit geval, deze geeft enkel aan of het adres aangesloten kan worden op de glasvezel maar het laat de daadwerkelijke status niet zien. Als de glasvezel klaar is om te leveren is dat bijvoorbeeld NL6, moet de glasvezel nog naar binnen gebracht worden dan is dat NL7. In beide gevallen zal glasvezel wel al op beschikbaar staan. 


Volgens de Fourstack die getoond werd, is dat seintje er al geweest. Glasvezel is beschikbaar.
Helaas is de ontbrekende FTU even buiten beeld geraakt.

Fourstack laat alle adressen zien die bestelbaar zijn. Ook als er nog geen aansluiting is maar die wel gepland staat. Dat heet een NL9 order en de provider ziet dat ook en krijgt een plandatum van aansluiting. 

Dus een adres in Fourstack betekent niet dat er iets is afgemeld of zo. Er hoeft nog geen aansluiting te zijn, maar wel een geplande datum daarvoor 


Als ik het een beetje begrijp, betekend dit dat ik naar Kpn moet bellen om te vragen of zij het abonnement kunnen overzetten naar koper totdat de glasvezelaansluiting is gelegd? En dat ik nu ook de koperverbinding nog niet werkt?


Als ik het een beetje begrijp, betekend dit dat ik naar Kpn moet bellen om te vragen of zij het abonnement kunnen overzetten naar koper totdat de glasvezelaansluiting is gelegd? En dat ik nu ook de koperverbinding nog niet werkt?

Ik zou morgenvroeg eerst bellen met KPN Netwerk NL (niet je provider KPN) en vragen of en wanneer er een aannemer langs moet komen voor de glasvezelaansluiting.

 


Hoi @Thibo, welkom op het forum, en alvast welkom bij KPN! Ik zie dat je al heel veel hulp en nuttige antwoorden hebt gekregen van andere forumgebruikers. Er moet hier inderdaad vanuit KPN NetwerkNL nog wat gebeuren. De kortste klap om informatie daarover te krijgen is hen inderdaad bellen. Maar daarnaast kan ik ook wat dingen voor je nakijken. Om dat te doen heb ik alleen wel je gegevens nodig. Vul daarvoor je forumprofiel in, en reageer hier even weer als je dit gedaan hebt. Dan duik ik aan onze kant de systemen in om te zen hoe het ervoor staat en wat eventuele vervolgstappen zijn.

 

Het kost wel wat werk om het abonnement van glasvezel om te zetten naar koper en niet iedereen bij de klantenservice weet hoe ze dit moeten aanpakken. Een tijdje terug heb ik hier op het forum een casus meegemaakt waar hetzelfde aan de hand was alleen die zou maanden moeten wachten. Toen is het abonnement geannuleerd en opnieuw aangevraagd voor op het kopernet door een moderator. 

Specifiek wat dit betreft, ook wel nuttig voor anderen om te weten: een lopende order kan omgebouwd worden van koper naar glas of andersom als er géén dingen in de order zitten die specifiek zijn voor koper of glas.

Als je bijvoorbeeld een abonnement op koper hebt afgesloten en daar Sneller Internet Buitengebied (SIB) bij in hebt, en in de loop van het leveringsproces komt glasvezel beschikbaar, dan kunnen we die order niet ombouwen omdat SIB alléén op koper beschikbaar is. In zo'n geval moet de order geannuleerd en opnieuw ingelegd. Als SIB er niet bij in zit, dan is ombouwen van koper naar glas meestal geen probleem.

Ombouwen van glas naar koper is lastiger omdat daar altijd de Glasvezel Upgrade bij in zit. Dat is het stukje in het abonnement die ervoor zorgt dat je bij een glasvezel abonnement de symmetrische snelheid krijgt (dus 100 Mbit download & upload bijvoorbeeld in plaats van 100 Mbit download en 10 Mbit upload). Die Glasvezel Upgrade is weer alléén beschikbaar op glasvezel dus dat ombouwen naar koper kan dan niet. En dan is vaak annuleren en opnieuw inleggen specifiek op koper wel nodig. 

Om dat dus te voorkomen proberen we dan over het algemeen wel in eerste instantie te kijken of er wat versneld kan worden aan de glaslevering. 


@Erik_ Allereerst bedankt voor je reactie.

Ik heb gisteren contact gehad met de Kpn klantenservice. Nu blijkt dat er iets mis te zijn gegaan met de vorige afspraak om het glasvezelpunt in de woning aan te brengen. Toen de monteur langskwam was er niemand thuis en heeft de vorige bewoner hier ook geen andere afspraak meer voor gemaakt. Nu nemen ze deze week nog contact op om z.s.m. een nieuwe afspraak in te plannen, misschien zelfs nog tussen andere afspraken. 
 

Ik heb ook mijn forumprofiel ingevuld mocht je hier toch nog naar willen kijken.


Goed om te horen, @Thibo. Ik neem aan dat jij naar de klantenservice van KPN NetwerkNL hebt gebeld en dat zij dit gezegd hebben? Want wat ik hier zie is een melding van vertraging in de planning waarbij er in week 38 (da's half september) een update verwacht vanuit de onderaannemer. Maar die melding is al wel van eind juli, dus als jou eergisteren vanuit KPN Netwerk NL iets anders is verteld, dan zou ik daar gewoon van uitgaan. En dan is het dus even afwachten tot je gebeld bent voor de afspraak en verwacht ik dat het daarna vrij snel verder doorloopt.


Ik zie hier staan dat er inmiddels een afspraak met KPN Netwerk gemaakt is, @Thibo, dat is goed nieuws. Zodra die afspraak dan geweest is zal Netwerk de boel bij ons afmelden en kunnen wij bezig gaan met het leveren van je abonnement.


@Erik_  Dat klopt! Voor vandaag stond eigenlijk al een afspraak alleen kon deze niet doorgaan omdat de monteur corona blijkt te hebben. Nu staat er weer een nieuwe afspraak voor 6 September.


Oei, dat is jammer, maar wel fijn dat er gelijk een nieuwe afspraak gemaakt kon worden. 


Hoi @Thibo, ik zie dat wij vanmorgen een afmelding hebben dat het gisteren gelukt is 🙂 Dus de boel kan aangesloten worden. Daarvoor moet nog wel een installatiemonteur van ons gepland worden. Daarvoor heb je vandaag een mail van ons gekregen. Mocht het daarmee onverhoopt niet lukken, laat het hier weten, dan help ik je plannen.


@Erik_ Ze hebben inderdaad gisteren het glasvezelaansluitpunt aangebracht in mijn woning! Maar nu zit ik nog met het volgende, namelijk dat er geen stopcontact in de meterkast zit. Nu heeft de monteur verteld dat er een afspraak gemaakt moet worden met een andere monteur van Kpn. 
 

En voor de installatiemonteur, moet daar dan ook nog een andere afspraak voor gemaakt worden? Deze monteur komt dan om het modem en de tv-ontvanger aan te sluiten als ik het goed begrijp?


Of is het mogelijk dat dit beide door een en dezelfde monteur kan worden gedaan?


Goede vraag, @Thibo. De installatiemonteur komt voor het activeren van het glasvezelkastje en plaatsen van Experia Box en tv-ontvangers. Deze kan ook een stopcontact aanleggen in de meterkast, dus dat is geen probleem. Je betaalt hiervoor dan €25 aan materiaalkosten.  


@Erik_ Dat is goed om te horen. Ik heb bij het in plannen van een afspraak met de installatiemonteur bij de opmerking erbij gezet dat er ook een stopcontact moet worden geplaatst. Dus dat moet goed komen.


Ik zie hier dat je inmiddels aangesloten bent, @Thibo, dus volgens mij is alles nu helemaal afgerond en in orde :) 


@Erik_  Klopt helemaal! Alles is aangesloten en werkt. Ook gelijk een stopcontact in de meterkast gemaakt. Goede service in ieder geval👍🏻


Top, blij dat te horen :)