Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Wij hebben thuis een abonnement van 1 gb/s maar komen we verre van de snelheid waar we voor betalen. Wanneer ik in de woonkamer zit, haal ik 150 mb/s. Tegen het modem aan (met mijn mobiel) zit ik rond de 600 mb/s en wanneer ik 1 verdieping naar boven loop daalt het al gauw naar 50-60 mb/s. Ik kan mij niet voorstellen waar mijn zusje last van heeft op zolder.

Ik heb al diverse malen met KPN telefonisch contact opgenomen. Zo hebben we meerdere keren instellingen aangepast, hard resets toegepast en een modem swap. Niets heeft geholpen. Nu bel ik zojuist nogmaals dat het niet heeft gewerkt en nu wordt er verteld dat ik zelf een monteur afspraak moet gaan inplannen wat 70 euro kost, terwijl het probleem niet bij ons ligt. Bovendien gaf de vorige telefoniste aan dat dit kosteloos zou zijn omdat het probleem aan KPN’s kant lag.

Voorheen nooit problemen gehad met KPN, ookal zijn we begin 2023 pas overgestapt. Toen haalde ik makkelijk 300 mb (of zelfs meer) op de eerste verdieping, terwijl ik nu verre van zit…

Ik betaal 50 p/m, terwijl ik er 5 euro uithaal. Een beetje gek dit. Nu wordt er gezegd dat ik een monteur moet gaan huren, die hoogstwaarschijnlijk gaat vertellen dat we een wifi extender moeten gaan kopen…

Waarom moet ik dit zelf oplossen, inplaats van KPN?

FYI: KPN heeft een “speedtest” op afstand gedaan, en haalde daaruit wel ongeveer 1 gb/s. Zo werd er geconcludeerd dat er iets was met het modem.

Een 1GB verbinding is alleen interessant als je bekabeld werkt.  Je moet van goeie huize komen wil met met wifi meer dan 500 halen. Je betaalt voor een goede verbinding tot en met het modem.  Alles wat daarna komt is voor jezelf.  Overigens zijn de snelheden die je noemt met de bijbehorende afstanden gewoon goed.


Een 1GB verbinding is alleen interessant als je bekabeld werkt.  Je moet van goeie huize komen wil met met wifi meer dan 500 halen. Je betaalt voor een goede verbinding tot en met het modem.  Alles wat daarna komt is voor jezelf.  Overigens zijn de snelheden die je noemt met de bijbehorende afstanden gewoon goed.

Naja Joep, als mijn zusje geen potje Call of Duty kan spelen op de eerste verdieping zonder uit het potje getrapt te worden omdat haar ping boven de 250 schiet omschrijf ik dit niet bepaald als een goede verbinding. Wat je verteld over de DL/UL snelheden kan misschien wel kloppen, maar KPN kan me niet 2x een slechte service aanbieden (wanneer ik voorheen hier nooit last van had) en dan ook nog verwachten dat ik dit uit eigen portemonnee betaal. 😕


Hallo @NinjaWarrior99 , wifi haalt nooit de 1Gbps. Bovendien wordt het wifi-signaal slechter hoe verder je er vandaan zit. Obstakels als muren en andere apparatuur die tussen je apparaat en de router zitten, zijn ook van invloed op het signaal.

Als jij niets veranderd hebt en er toch ineens een signaalverlies optreedt bij wifi, heb je grote kans dat er in je omgeving (directe buren) iets gewijzigd is waardoor je wifi-signaal minder wordt.

Als CoD echt een must is met hoge pings etc, dan zou ik toch aanraden om naar de gamecomputer een netwerkkabel te leggen.


Hoi @NinjaWarrior99, welkom op ons forum!
Ik zie dat de community je al een goed eind op weg geholpen heeft. We denken graag even met je mee.
Snelheid en stabiliteit van wifi zijn altijd wat afhankelijk van je installatie en omgeving. We hebben hier wel een handig artikel over!