Skip to main content

Goedemiddag,

Sinds vandaag is onze snelheid verhoogd naar 500mbit, maar bij verschillende snelheidstests van gisteren en vandaag is er totaal geen verschil in snelheid met gisteren overdag, zowel bedraad als draadloos op verschillende apparaten. Op mijnkpn staat dat de wijziging is doorgevoerd per vandaag.

De experiabox is al 2 minuten uitgeweest maar zonder resultaat. Kan dit langer duren normaal gesproken of mis ik iets?

Welje snelheid meet je dan, onder de 100?

Nt (glasvezelkastje) ook al 2 minuten van de stroom gehad?

Welke NT is dat? Sommige types zijn beperkt tot 100mb. In dat geval komt er een monteur om die te vervangen voor een gigabit. Ook in de wijkkast word er dan een wijziging gedaan.

Heb je wellicht een fito van die NT?

 


Ja alles 2 minuten van de stroom gehaald. De snelheid die ik meet is max 120mbit, zowel bedraad als draadloos. Maar dan zal dat het wel zijn. Ik had gehoopt dat bij de verhoging naar 500 mbit een monteur niet nodig was aangezien die niet automatisch ingepland werd na de wijziging en bij 1 Gbit wel. Nou ja, dan zal er idd wel een ander nt kastje nodig zijn. (ik heb even geen foto bij de hand, en ik ben niet thuis)

Dank je wel voor je antwoord


@S.Stender

Is de snelheid wel door gevoerd 

Kun je eens in Mijnkpn kijken of daar 500mbit staat 


Ja, daar staat gewoon 500mbit. Daar hield ik het op in de gaten of de wijziging was doorgevoerd. 

Mijn PS4 (bedraad) haalt 116 mbit down en bijna 200 mbit up. Net als mijn telefoon. Mijn laptop haalt iets lager


Meet eens met de windows app (als je windows gebruikt) 

Speedtest van Ookla en dan de server XS4ALL 

Bedraad aangesloten 

 


hij geeft draadloos en bedraad dezelfde snelheid. das wel apart.


zou je misschien een foto van de nt kunnen plaatsen?
Denk persoonlijk dat het daarin zit aangezien de snelheid niet veel hoger ligt dat de 100 mbit die je haalt

 


Welke experiabox heb je?

Kun je deze even stroomloos maken even

 


We hebben de experiabox V10. die hebben we al meerdere keren van de stroom af gehad. zojuist alles ook nog er vanaf gehad, half uurtje geleden.

ik zal even een foto maken. momentje...


zou je misschien een foto van de nt kunnen plaatsen?
Denk persoonlijk dat het daarin zit aangezien de snelheid niet veel hoger ligt dat de 100 mbit die je haalt

 

Dan haal je geen snelheid boven de 100mbit 

Als deze geen 1gbit versie zal zijn 


heb je hier iets aan?


Mijn ervaring juist wel, heb vaak genoeg bij klanten gezien die bij een nt net boven de 100 komt (vraag mij niet waarom, techniek doet soms rare dingen).


Ik denk toch dat er wat mis gaat bij kpn in het systeem 

Een kpn webcare kan dit uitzoeken 

Ik vindt het wel vreemd 

 


heb je hier iets aan?

Gpon heb je die kan 1gbit leveren 

Ik vindt wel dat de glasvezel kabel erg kort opgerold is 

Of dat de oorzaak is weet ik niet 


heb je hier iets aan?

Je zit op de pon techniek van de glasvezel, deze zou theoretisch gezien zelfs meer kunnen dan 1 gb namelijk, normaal zou dit geen enkel probleem moeten zijn.

En de v10 modem zou deze snelheid makkelijk aan moeten kunnen.
Enige wat ik kan bedenken mits bij u alles uitgesloten is, dat er of in de popkast hetzij bij kpn zelf iets is waardoor de snelheid nog niet hoger is dan de 100mbit.


oke, maar ik heb mijn snelheid al wel kunnen verhogen naar die 500mbit.

ik dacht ook, als ie boven die 100 komt zal ie 500 ook wel halen. ik begreep/dacht dat die andere nt alleen nodig was voor 1gbit.

nouja, ik laat wel gewoon toch nog een keer een monteur komen om m te laten vervangen.


wel vreemd dat bedraad en draadloos dezelfde snelheid geven. dan zou je zeggen dat de snelheid ergens wordt geknepen.


Hallo @S.Stender , ik zie geen lampjes branden op de G-PON- module???

En het ziet er nogal ongeorganiseerd  uit.


Mijn ervaring juist wel, heb vaak genoeg bij klanten gezien die bij een nt net boven de 100 komt (vraag mij niet waarom, techniek doet soms rare dingen).

Dat lijkt mij raar als een NT (glasvezel kastje) 

Een oude variant is (100mbit) 

Kom je met een speedtest nooit over de 100mbit 

Overhead dat is met de 1gbit nog meer

Mijn speedtest is ongeveer de max 940mbit met glasvezel 1gbit 

 


ik heb nog eens gekeken, en ze branden wel. misschien door de flitser dat je ze niet ziet.


aangezien er voor 1gbit een monteur nodig was en voor 500mbit niet, had ik 500 aangevraagd om te kijken of dat werkt, en dan kan dat upgraden altijd nog. aangezien er geen monteur voor nodig was, ging ik er vanuit dat dit dus kon met de apparatuur die ik had.


aangezien er voor 1gbit een monteur nodig was en voor 500mbit niet, had ik 500 aangevraagd om te kijken of dat werkt, en dan kan dat upgraden altijd nog. aangezien er geen monteur voor nodig was, ging ik er vanuit dat dit dus kon met de apparatuur die ik had.

Dat is heel raar 

Toch maar even wachten op een webcare 

Dit moet onderzocht worden 

Ik denk dat er iets mis loopt 

 

 


Mijn ervaring juist wel, heb vaak genoeg bij klanten gezien die bij een nt net boven de 100 komt (vraag mij niet waarom, techniek doet soms rare dingen).

Dat lijkt mij raar als een NT (glasvezel kastje) 

Een oude variant is (100mbit) 

Kom je met een speedtest nooit over de 100mbit 

Overhead dat is met de 1gbit nog meer

Mijn speedtest is ongeveer de max 940mbit met glasvezel 1gbit 

 

Bij de AON techniek van glasvezel, heb je 2 smaken, 100 mbit en 1 gb variant (alle popkasten zijn al geüpgraded naar 1gb op AON techniek).

Echter heeft de topic starter glasvezel gebaseerd op de pon techniek die theoretische 10 gb snelheid kan halen.
Gezien hij niet verder komt dat de gebruikelijke 120 mbit, is de kans klein dat het aan de nt is maar is door een monteur uit te sluiten door een nieuwe te plaatsen, als de probleem zich dan nog voor doet, lijkt het mij eerder dat het buitens huis de probleem ligt gezien de v10 modem de snelheid wel aan zou moeten kunnen.


@Casper9561

Ik weet er alles van 

Laten we nu even on topic blijven 

 


Mijn ervaring juist wel, heb vaak genoeg bij klanten gezien die bij een nt net boven de 100 komt (vraag mij niet waarom, techniek doet soms rare dingen).

Zou niet moeten kunnen. Een 100Mbps ethernetpoort zal in de praktijk niet boven de 96 uit komen, mogelijk soms rond de 102/105 maar 120 ga je echt niet halen.

 

Terug ontopic: Dat is zo te zien een GPON ONT, deze is geschikt voor snelheden tot 1Gbit/s. Het klopt inderdaad dat er bij een 1Gbit-abonnement een monteur moet komen omdat de verbinding van van GPON omgezet wordt naar XGS-PON en hier een ander ONT gemonteerd moet worden.

Bij de GoF-verbindingen (te herkennen aan een ander glasvezelkastje) heb je een eigen poort op de apparatuur in de centrale, in die gevallen wilt het inderdaad helpen om alles stroomloos te maken omdat je zo de poort als het ware een schop geeft. Bij PON deel je de poort met andere klanten en deze zal hierdoor dus niet down gaan zoals je dat bij GoF wel ziet. Op deze manier kun je de verbinding niet even die schop geven die het soms nodig heeft. Je kan altijd proberen om het ONT (het zwarte vierkante kastje) eens opnieuw op te starten, wie weet helpt het toch. Volgens mij bouwt het ONT namelijk een soort ‘sessie’ op met versleuteling en andere zaken met de aansluiting in de centrale. Stroomloos maken forceert een nieuwe ‘sessie’. Ik moet toegeven dat ik dergelijke zaken nog echt ben tegengekomen met PON-verbindingen dus helaas kan ik er niet uitgebreid mee helpen.

 

Direct een monteur laten komen zal ik eventjes mee wachten, deze zal het ONT namelijk niet zomaar vervangen voor een nieuw ONT als deze niet defect is. Geef het wat tijd.

 

Echter heeft de topic starter glasvezel gebaseerd op de pon techniek die theoretische 10 gb snelheid kan halen.
Gezien hij niet verder komt dat de gebruikelijke 120 mbit, is de kans klein dat het aan de nt is maar is door een monteur uit te sluiten door een nieuwe te plaatsen, als de probleem zich dan nog voor doet, lijkt het mij eerder dat het buitens huis de probleem ligt gezien de v10 modem de snelheid wel aan zou moeten kunnen.

Dit klopt niet, de snelheid van PON hangt volledig af van het type techniek dat er gebruikt wordt. GPON heeft een 2.5Gbit down en 1.25Gbit up, XGS-PON heeft inderdaad 10Gbit-symmetrisch beschikbaar. De V10 kan die snelheid makkelijk aan, ook het ONT hoort dit gewoon aan te kunnen en aangezien er wel gewoon 120Mbps gehaald wordt kan ik bij deze constateren dat er met het ONT niets aan de hand is en ook niets met de bekabeling. 120Mbps is namelijk te hoog voor een fast-ethernet verbinding die je vaker ziet als er een adertje door is in een kabel bijvoorbeeld. Ook in de infrastructuur zal er niets gedaan kunnen worden. Lijkt mij op dit moment 100% een administratief dingetje die nog niet helemaal goed is doorgelopen.Â