Skip to main content

Heb al diverse jaren een “KPN” glasvezel internet verbinding.
Glasvezel is hier aangelegd (dacht in 2016) door indertijd Reggefiber.
Later volledig overgenomen door KPN - betreft dus een “KPN” glasvezel infrastructuur.

Heb een 1 Gb glasvezel infrastructuur met  FTU-TY01  NT/ONT  glasvezel kastje.
(Voorbeeld van internet geplukt, is niet mijn eigen aansluiting).

De verbinding zelf betreft een inmiddels al paar jaar oud 100 / 100 Mbps KPN abonnement.
Snelheid is altijd erg stabiel.
Met die  100 Mbps down / 100 Mbps up, kom ik praktisch gezien op deze snelheid uit:

Gebruik een eigen (Synology) router en had voorheen geen problemen met IPv6.
Probeer dat zoveel mogelijk transparant in te zetten. (IPv4 versus IPv6)
Maar door een of andere onverklaarbare functionaliteit loop ik vast bij OpenVPN verbindingen.
Er wordt een peer to peer verbinding opgebouwd, maar de uiteindelijke verdere connectie “hangt”.
Er komen ook geen extra foutregels als logregels bij.  (Na een minuut herhaling van hetzelfde).

Zou volgens diverse IPv6 websites gewoon een IPv6 verbinding moeten hebben.

Maar het gaat verkeerd bij de volgende test-website:   https://ipv6-test.com

Ongeacht het terughangen van de eigen  KPN  Experia Box V10  of  V10A  (die ik ook nog heb).
Van de stroom afhalen van NT glasvezelkastje.  Herstarten van de routers.
Wisseling van het NT-kastje zelf (heb hier nog een reserve glasvezel NT-kastje).
Wisseling van ethernetkabel tussen NT-kastje en router om fouten van de kabel uit te sluiten.
Kom ik telkens aan wisselende resultaten m.b.t.  IPv6 naar IPv4 omzettingen - IPv4 naar IPv6  e.d.

Waar ik eerder met die test altijd een “18/20” score kreeg:
(ICMP wordt dan niet meegenomen).

Vanuit een eerder onderwerp met vergelijkbaar probleem:

Denk ik niet dat het hier “zomaar” wordt opgelost, maar te maken heeft met “netwerk aanpassingen” die hebben plaatsgevonden, en mogelijk die "123formbuilder” over het hoofd is gezien?

Achter de schermen heeft men het netwerk geüpgraded naar een 8 (10)  Gigabit netwerkstructuur.

KPN biedt het zelf hier echter nog niet aan.

Maar Odido kennelijk al wel (met wellicht vervanging van de ONT):
(Gecheckt op verschillende adressen in de straat).

Belangrijkste  NU  is in ieder geval de correctie van die "123formbuilder”.
Waar in  dat andere onderwerp  over wordt gesproken.

Hoop dat KPN support dat hopelijk kan regelen via KPN netwerkbeheer.
En niet dat ik daar zelf nog eens een keer bij KPN netwerkbeheer achteraan moet gaan.
(Tenslotte werken de diensten van KPN als internet provider met die fout nu niet naar behoren).

(In het contact van KPN support met KPN netwerkbeheer kan de URL van dit bericht naar hen worden doorgestuurd  -  Klantgegevens staan in mijn forum profiel bij afgeschermde velden).
-

Hoi ​@Babylonia, interessant topic!

Ik ben er een stukje in gedoken. Van de website die je noemt zien we wel vaker dat de resultaten wisselend en uiteenlopend zijn, ook als er intussen niks veranderd is in de verbinding en/of thuisnetwerk. Dat zegt dus niet per sé dat IPv6 niet werkt of niet ondersteund wordt, dus dat is geen goede manier om iets aan te meten. Daarom kan ik daar weinig van zeggen.

Vandaar mijn vraag aan jou. Los van deze resultaten. Hoe werkt je verbinding? Loop je specifiek ergens tegen aan? Want als dat zo is, dan horen we het graag. Dan kijken we vanaf daar wat er speelt en wat we eventueel moeten doen om het te verbeteren of op te lossen.

Dat zegt dus niet per sé dat IPv6 niet werkt of niet ondersteund wordt, dus dat is geen goede manier om iets aan te meten.

Deze 2 websites geven 100% zekerheid of men IPv6 adres heeft

https://ipv6.google.com/

http://www.v6.facebook.com/

De kans dat alle 2 bigtechs down zijn, is heel klein

Die site geeft inderdaad regelmatig afwijkende resultaten maar in het meerendeel van de gevallen zou het resultaat toch eigenlijk wel goed moeten zijn.

Er worden door KPN ook (nog) geen netwerkaanpassingen gedaan. Dat Odido in de PoP haar eigen XGS-PON netwerk gebruikt wil niet zeggen dat er ook aan KPN zijde netwerkaanpassingen gedaan worden, dat staat volledig los van elkaar.

@Babylonia, Wat bedoel je met de correctie van "123formbuilder"?

Dank voor reacties.
Kom er morgen (of later) met een uitgebreide reactie op terug. Heb even wat andere prioriteiten.

Inmiddels weer terug.

M.b.t. de test website:   https://ipv6-test.com

Die site geeft inderdaad regelmatig afwijkende resultaten maar in het meerendeel van de gevallen zou het resultaat toch eigenlijk wel goed moeten zijn.

Vandaar dat ik bij een kennis in een ander deel van de stad vraag dezelfde test uit te voeren, om erachter te komen of er iets met die website aan de hand zou kunnen zijn. Daarbij géén problemen.

Efr worden door KPN ook (nog) geen netwerkaanpassingen gedaan. Dat Odido in de PoP haar eigen XGS-PON netwerk gebruikt wil niet zeggen dat er ook aan KPN zijde netwerkaanpassingen gedaan worden, dat staat volledig los van elkaar.

Als dat los van elkaar staat, zou ik van KPN géén meldingen krijgen van netwerkzaamheden.
Maar heb de afgelopen periode van KPN meerdere vóór aankondigingen gekregen via SMS en e-mail
van netwerkzaamheden, en dat verbindingen tijdelijk verbroken kunnen zijn (géén internet en TV).

@Babylonia, Wat bedoel je met de correctie van "123formbuilder"?

Dat wordt vernoemd in de achterliggende link. Maar wat het inhoud weet ik ook niet?
Waar in  dat andere onderwerp  over wordt gesproken.

Heb een aantal dagen geleden nog eens opnieuw wat extra testen gedaan.
Maar de wisselde resultaten met die test website -  https://ipv6-test.com  als voorbeeld.
gaven bijv. ook in mijn Synology router eveneens vergelijkbare problemen. bij status pagina's.
Dan weer wel connectie met IPv4, en niet met IPv6  -  of andersom, wel IPv6 maar géén IPv4.
Dat ik dat IPv6 voorlopig maar helemaal heb uitgeschakeld.

Ook met de KPN Experia Boxen (heb hier een V10 en V10A) geen stabiele resultaten.
Maar wisselende ervaring, dan weer wel IPv6, dan weer niet.

Bijv. met een Experiabox V10A - volgens de status “in dit geval” een functionele IPv6 verbinding.

Maar als resultaat van juist die twee websites kreeg ik dit als resultaat:
(Meerdere keren de web pagina ververst  -  “opnieuw geprobeerd”).

Terwijl later, weer wel connectie:

Met een Experia Box V10 (screenshot vergeten op te slaan).
Ook daarin wisselende resultaten. Van wel ingeschakelde IPv6,
maar de status pagina gaf géén IPv6 adressen weer. (Meerdere testen).
Waarbij altijd een herstart van de router wordt gedaan om verbindingen netjes op te bouwen.

Voor mijn verbinding kan ik er geen pijl op trekken, wat het resultaat zal zijn.
Zoals eerder aangegeven, heb ik IPv6 voor nu maar helemaal uitgeschakeld.
Maar voor de goede orde zou ik dat toch opgelost willen zien.
-

Maar als resultaat van juist die twee websites kreeg ik dit als resultaat:
(Meerdere keren de web pagina ververst  -  “opnieuw geprobeerd”).

Terwijl later, weer wel connectie:

Dat zijn 2 ipv6-only web-site en ze zijn bijna nooit offline (en 100% nooit tegelijk offline), dus als je daar de melding "de website niet kunnen vinden”, is het gegarandeerd dat je een IPv4-only verbinding heb.

Efr worden door KPN ook (nog) geen netwerkaanpassingen gedaan. Dat Odido in de PoP haar eigen XGS-PON netwerk gebruikt wil niet zeggen dat er ook aan KPN zijde netwerkaanpassingen gedaan worden, dat staat volledig los van elkaar.

Als dat los van elkaar staat, zou ik van KPN géén meldingen krijgen van netwerkzaamheden.

Dat betekent dat KPN zelf dus ook werkzaamheden heeft verricht maar die staan los van het XGS-PON netwerk van Odido.

Dat zijn 2 ipv6-only web-site en ze zijn bijna nooit offline (en 100% nooit tegelijk offline), dus als je daar de melding "de website niet kunnen vinden”, is het gegarandeerd dat je een IPv4-only verbinding heb.

Ja, ik snap die melding wel, maar 10 minuten later kan het dan weer “WEL”  actief zijn.
Daar heb ik toch ook twee vervolg scherm afbeeldingen van bijgesloten.

Daar gaat het nu net om, dat je geen pijl kunt trekken op de betrouwbaarheid van de verbinding.
Waarbij  “IPv6” is  ingeschakeld.  Het ene moment functioneert IPv6 wel, het andere moment niet.

Dat betekent dat KPN zelf dus ook werkzaamheden heeft verricht maar die staan los van het XGS-PON netwerk van Odido.

Ja, daar gaat het nu net om.  Over die werkzaamheden van KPN.
Sinds die werkzaamheden hebben plaats gevonden ondervind ik problemen met IPv6
met die wisselende resultaten.  Problemen die ik vóór die werkzaamheden NIET had.

Verder bood Odido vóór die KPN werkzaamheden ook nog géén 8 Gbit abonnementen aan.
Dus vermoed dat het een met het ander wel degelijk met elkaar verband houdt.

Kern van de zaak blijft, dat ik de KPN netwerk problemen met IPv6 graag opgelost wil zien.

Sinds die werkzaamheden hebben plaats gevonden ondervind ik problemen met IPv6
met die wisselende resultaten.  Problemen die ik vóór die werkzaamheden NIET had.

Verder bood Odido vóór die KPN werkzaamheden ook nog géén 8 Gbit abonnementen aan.
Dus vermoed dat het een met het ander wel degelijk met elkaar verband houd.

Kern van de zaak blijft, dat ik de KPN netwerk problemen met IPv6 graag opgelost wil zien.

Heel eerlijk, tot dit bericht was je probleem mij helemaal niet duidelijk behalve een foutmelding op een website.

Het kan heel goed dat de werkzaamheden bij odido een verklaring zijn voor de sms'jes. Als er grote werkzaamheden in een kast plaats vinden en de apparatuur mogelijk tijdelijk word onderbroken krijgen alle wholesale partijen van te voren te horen wanneer dit is zodat ze hun klanten kunnen informeren. In theorie is kpn net zoals odido ook maar een klant van kpnnetwerk. Waarom nu IPv6 opeens niet meer stabiel werkt durf ik niet te zeggen. 

Waarom haal je dan een enorm verhaal van Odido erbij en wek je de suggestie dat het netwerk van Odido er iets mee van doen zou hebben?

Odido gebruikt zijn eigen apparatuur in de PoP en dat staat helemaal los van het KPN netwerk.

Als ik een glazen bol had, met overzicht wat er achter de schermen allemaal gebeurt,
met foto's, filmpjes en uitleg erbij, had ik het hele verhaal hier niet op hoeven te hangen.

Ik haal dat Odido erbij omdat dit voor mij de eerste aanwijzingen waren dat er achter de schermen, van alles en nog wat is gewijzigd naar hogere netwerksnelheden, wat eerder niet mogelijk was.
Niet voor Odido, niet voor KPN.

In samenhang met netwerkzaamheden die KPN voor “mijn“ netwerk daarvan op de hoogte stelde.
En sindsdien ik problemen ervaar.

Hoe die samenhang verder wel of niet aan elkaar is gelieerd en werkzaamheden in een POP.
Dat interesseert mij helemaal niet.  Het gaat om de problemen die ik ervaar met een KPN netwerk.
Ik breng het om die reden ook hier te berde, en niet bij de community of support van Odido.

@Babylonia Hogere snelheid voor Odido & KPN betekent of nieuwe hardware in de POP of hogere Uplinks (2x100Gbs ipv 4x25Gbs en andere uplink station). Beide kunnen invloed op het wegvallen van IPv6 hebben

@TDN 
Die gedachte had ik ook, dat er meer in de POP is aangepast. Anders zou KPN in hun berichten afgelopen periode mij niet hoeven mede te delen, dat men bezig is “het netwerk te verbeteren”.

Hoi ​@Babylonia, interessant topic!

Los van deze resultaten. Hoe werkt je verbinding? Loop je specifiek ergens tegen aan?

De verbinding op zichzelf loopt prima, (maar dat had ik bij mijn eerste reactie al vermeld).

Alleen problemen met IPv6.  En die zijn nog steeds hetzelfde. Daar is niets aan veranderd.
Ongeacht welke modem/router is aangesloten.

Gisteren/vannacht ook met aansluiting van de Experia Box V10,  voor Update van de V10 software,
omdat ik daarover een mail + sms had gekregen (nu met “KPN” software met nieuwe interface).

Met inmiddels meer reacties zouden jullie / KPN netwerk daar toch iets meer mee kunnen doen.
(Voorlopig IPv6 maar uitgeschakeld - totdat het door KPN netwerk is opgelost).

-

@Alexandra van KPN 

Inmiddels 3 weken geleden dit onderwerp gestart.
Er is voldoende extra respons gekomen. Situatie is nog steeds hetzelfde.
Zou nu toch wel willen dat het achterliggend wordt opgepakt.

De performance van ipv6-test.com is momenteel heel erg goed (binnen een seconde antwoord van alle tests) en het resultaat is bij mij nu ook altijd 20 uit 20.

Hier opnieuw nu weer IPv6 ingeschakeld (met KPN Experia Box V10)
En test met   ipv6-test.com 

De resultaten variëren tussen helemaal niet afmaken van de test.
Dus “geen resultaat” vanuit die getallen.   (Met sterk variërende resultaten
voor de gedetailleerde menu's zoals reeds in het eerste bericht getoond).

Dan weer   4 van 20    -    5 van 20    -    10 van 20
En een heel enkele keer  18 van 20    als beste resultaat.

Maakt niet uit of ik  “alleen”  IPv6  aanzet,  of volgens  “Aan met DHCPv6”  →  zie plaatje.
Bij elke aanpassing, de router opnieuw opgestart.
Laptop bekabeld verbonden (met CAT 8 kabel) met de router om juiste testen uit te voeren.

Babylonia schreef:

Laptop bekabeld verbonden (met CAT 8 kabel) met de router om juiste testen uit te voeren.

Kan je eens een cat 5e of cat 6(a) kabel gebruiken of via wifi testen.

IPv6 prefix delegation heeft geen invloed op het uitdelen van IPv6 adressen aan cliënts, IPv6 prefix delegation is puur om een /56 IPv6 prefix aan een aangesloten apparaat (router/firewall) toe te wijzen.

Overigens zijn er nog problemen met de IPv6 functionaliteit van de V10, dus testen via een V10 heeft mijns inziens niet zoveel nut.

Met ingeschakelde WiFi maakt niet uit (test altijd dubbel op).

Die CAT8 is mijn beste kabel.
Eerder eens aangeschaft om absoluut de beste doorvoer te hebben bij testen in het thuisnetwerk met 2.5 Gbit verbindingen,  Die kabel gekocht bij een professioneel Duits bedrijf, kost iets van € 25,-
Voor verbinding met die laptop “nu” - hangt er slechts een 1 Gb USB naar ethernet dongle aan.

Dat die ExperiaBox V10 met de nieuwe KPN software kennelijk IPv6 problemen heeft wist ik niet.
Met in het andere topic van die updates, op verzoek weer een reset uitgevoerd, wat niets uithaalt,
in de afronding van een update, die schijnbaar maar gedeeltelijk is uitgevoerd.

Jammer dat ik niet eerder dat aparte onderwerp met ervaringen had doorgelezen. Wat een ellende.
Anders had ik nooit die ExperiaBox V10 voor 's nachts voor een update terug gehangen.
En gewoon de oude software laten zitten.

Met dat testen heb ik het voor vandaag wel weer gezien. Heb nog ander dingen te doen.
Kom er later wel weer op terug. Zal dan een ExperiaBox V10A  gebruiken.
(Bij KPN willen ze altijd dat je met hun spullen de zaken test).

Die CAT8 is mijn beste kabel.

De reden om te vragen ook eens een 5e of 6(a) te gebruiken is dat cat 7 en cat 8 kabels andere eigenschappen hebben die nogal eens een negatieve uitwerking kunnen hebben op de verbinding.

Zo zijn er meerdere voorbeelden van cat 7 kabels die niet werken tussen een V12 en TV ontvanger terwijl het plaatsen van een switch dan wel een goede verbinding geeft.

Met eerdere thuisnetwerk testen met die 2.5 Gbit verbindingen heb ik kabels gebruikt
vanaf een standaard  CAT 5e  KPN 10 meter kabel  -  CAT6  -  CAT7  en  CAT8
Op 1 Gb maakt dat allemaal weinig uit.
Maar bij 2.5 Gbit met “veel testen” en resultaten naast elkaar leggen.
Geeft die laatste kabel de meest strakke verbinding.

Dat er vaak toch andere resultaten uitkomen bij mensen die de ene of andere kabel gebruiken.
Is meestal gelegen in het gebruik van goedkope Chinese CCA kabels (of niet eens, alleen aluminium).
Waarbij de kabels helemaal niet voldoen aan de specificering zoals ze op de kabels zijn geprint.

Dan werken “oude” CAT 5E  kabels waar ik hier ook nog een hele haspel van heb liggen, een stuk beter. Wat ik pakweg 25 jaar geleden eens een keer heb gekocht, beter dan die vele Chinses CCA rommel van tegenwoordig. Dus je moet je heel goed alle elementen bij elkaar zoeken om zaken op juiste wijze te kunnen vergelijken.

Maar zoals aangegeven, met WiFi “alleen” (kabel uit de laptop getrokken), werkt het ook niet.
Bovendien was er voor de eerder uitgevoerde KPN werkzaamheden, geen probleem met IPv6.
Niet met gebruik van WiFi, niet bij gebruik van diezelfde CAT 8 kabel.

De problemen zijn ontstaan na die KPN netwerk werkzaamheden.

Reageer