Skip to main content
Vraag

Activatie glasvezel: aanvraag nieuw abonnement loopt vast

• May 25, 2026
  • 2 reacties
  • 30 keer bekeken

Beste KPN,

Enkele jaren geleden is er een glasvezelaansluitpunt in huis geïnstalleerd en onlangs werd ik benaderd voor een aansluitafspraak, omdat het normale netwerk eraf gaat (achteraf bleek dat er nergens in de administratie stond dat ik al een glasvezelpunt had, maar dat even terzijde). 

De monteur gaf aan dat hij een draad van mijn meterkast (onder de kruipruimte) naar het modem in de woonkamer kon trekken. Maar hij gaf als betere optie om een draadloos punt aan te vragen omdat dit de norm gaat worden. 

Hierbij komt er een kapje/connector over het glasvezelpunt en komt een nieuw modem in de meterkast. Ook raadde hij een nieuw draadloos tv-kastje (TV+ box) aan. De monteur heeft het glasvezelpunt om deze redenen nog niet geactiveerd. 

Ik wilde e.e.a. zelf online aanvragen, maar ik kom hier echt niet uit. De gegevens tonen dat mijn glasvezelpunt niet actief is, ik nog “een bestelling heb lopen” (?) en ik hierdoor geen glasvezelinternet en/of de TV+ box kan aanvragen. 

Wie kan mij verder helpen?

Huidige situatie:

• Abonnement Internet Instap + interactieve TV 
  • Bedraad internet via Experia v10 modem in woonkamer 

Gewenste situatie: 

• Daadwerkelijk aansluiten van glasvezel
  • Draadloos glasvezelinternet/abonnement, modem in meterkast, kapje/connector op glasvezelpunt
  • KPN TV+ Box 
  • Installatie door monteur

Alvast dank voor de hulp!

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 25, 2026

Beste ​@Marian_V dat ‘kapje’ is de glasvezelkast, die over het glasvezelpunt geschoven wordt en vandaar gaat er een netwerkkabel naar de modem die dan router heet.

De kabel via de kruipruimte naar de router in de kamer is ideaal, heb ik zelf ook en je houdt goede wifi.

Je krijgt geen nieuw modem, want de V10 voldoet nog aan alle door KPN gestelde eisen, zeker i.c.m. de nieuwe firmware duie er op zit.

Dat een wifipunt de standaard wordt i.p.v. bekabeld is flauwekul en die krijg je ook niet eens, die moet je kopen of huren.

Je kunt je abo aanpassen naar TV+, dan krijg je de nieuwe tv-decoder in bruikleen en moet de andere retour KPN.

Je kunt altijd maar 1 ding tegelijk aanpassen bij KPN, als dat afgerond is kun je de volgende wijziging aanvragen

Persoonlijk zou ik eerst de migratie van koper naar glas aanvragen met monteur.

Daarna overgaan naar TV+

Als de monteur er is en hhij/zijn heeft glasvezel werkend opgeleverd kun je aan de monteur vragen om de tv+kast of dat mogelijk is dan bij hem aan te vragen.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 25, 2026

Dank voor jouw reactie Jan! Ik neem dit zeker mee in de overweging. Het is nu iets duidelijker dat het (activeren van het) glasvezelpunt en de tv-box dus twee aparte aanvragen moeten worden. 

Ik kon online al erg weinig vinden over deze “draadloze optie”. Als ik hiervoor extra moet betalen, dan zie ik daar vanaf. Wat ik nog vergat te vermelden: mijn meterkast heeft geen stopcontact, dus daar een modem neerzetten is geen optie. Ik denk dat de monteur dit over het hoofd heeft gezien. 

Feit blijft dat er eerst prik op het glasvezelpunt moet komen voor ik een nieuw abonnement aanvraag. Zoals vermeld kan ik in Mijn KPN niets aanvragen omdat er blijkbaar nog iets “in behandeling” staat.

Kleine correctie: de modem is versie 10a (Experia).  

Mocht er een medewerker klantenservice meelezen, dit is het aansluitpunt: