Skip to main content

Omdat het via de telefoon niet opschiet, en het er in andere threads rond ‘knipperende PON’ op lijkt dat webcare wel dingen voor elkaar krijgt, het volgende:

  • Afgelopen vrijdag (24e) is na veel gedoe eindelijk glasvezel doorgetrokken van de straat naar de meterkast
  • Afgelopen maandag is dit doorgemeten
  • Afgelopen dinsdag (nu gisteren) is een ONT van Nokia geplaatst, is er gepatched en heeft de monteur telefonisch getracht te activeren. Hem werd verteld dat dit een half uurtje kon duren.
  • Inmiddels zijn er ruim 24 uur verstreken, en knippert het PON lampje en is er geen sprake van een verbinding.

Al het bovenstaande is uitgevoerd door Selecta Infra (dus ook het plaatsen van het ONT).

Wat heb ik inmiddels geprobeerd (op basis van de adviezen in andere threads over knipperende PON lampjes)?

  • ONT kastje 2 minuten van de stroom → Geen effect
  • Modem (KPN Box 12) verbonden aan ONT → Geen effect
  • Modem en ONT verbonden en 2 minuten uit stroom en weer aan → Geen effect
  • Modem en ONT verbonden, modem gereset → Geen effect

Ik heb telefonisch contact gehad met een KPN medewerker. Die vertelde mij “ik ga hier niet over”. Daar had ik niet bijster veel aan.

Als ik m’n bestelstatus bekijk staat er trouwens dat ik vanaf de 22e jongstleden de boel kan aansluiten. Daar gaat sowieso iets mis, op de 22e stak er nog een oranje draadje uit de stoep. De boel is pas 2 dagen later daadwerkelijk de woning in getrokken.

Inmiddels zoemt het modem weer vrolijk via de oude vertrouwde DSL verbinding. Ik zit dus niet zo omhoog, want wel internet. Desalniettemin zou ik nu na 3 maanden gesteggeld toch wel eens willen knallen over dat hippe glasvezel.

Graag jullie hulp! Alvast bedankt, Teun

Wat vervelend om te horen dit, Als eerste een stukje informatie. 
Een knipperen PON lampje betekend het onderstaande. 

  • De ONT ziet licht op de Vezel staan ( Geen licht zal resulteren in Rood Alarm lampje ) 
  • De ONT is niet aangemeld/gekoppeld op dit specifieke licht signaal.( Anders zou lampje constant branden )

Dat deze na activatie nog steeds dit beeld geeft doet me vermoeden van een van de onderstaande situaties

  • Defect ONT waardoor deze niet goed aanmeld in TDMA.
  • Licht signaal met teveel demping/verzwakking waardoor ONT niks met dit verzwakte signaal kan
  • Kruising in de glaslijn waardoor de ONT een signaal krijg van verkeerde poort waar deze dus niet op is aangemeld.

 

Wil me verdere verhaal even beginnen met dat KPN als provider ( dit Forum ) weinig tot niks kan doen aan de aanleg en het verloop hiervan, Dit word volledig gedaan door KPN Netwerk en deze staan geheel los van KPN als provider.

Bij een nieuwe aanleg van glasvezel in een gebied wordt verantwoording voor fouten volledig teruggelegd bij de partij die aanleg heeft gedaan, Helaas zien we hierin dat de oplossingen hiervan nog wel eens op zich laten “wachten”. Dit zal mede komen doordat deze alweer druk zijn elders met nieuwe aanleg ( nadeel van de snelle uitrol op het moment )

Bij bestaande netwerken kan er administratief een kruising verwerkt worden ( O deze woning zit op poort 27 ipv 25 dan passen we het in de boeken aan ) Bij nieuwe wordt deze fout gemeld bij aanleg partij met de melding “los het maar op” bot gezegd, anders krijgen ze vrijkaartjes om alles verkeerd te doen want “ze lossen het toch wel op.

Vindt het vervelend dat u hier nu slachtoffer van wordt, mijn advies is echter wel dit met KPN Netwerk op te pakken, en Wellicht heeft u met bovenstaande een betere stok om tussen de deur te steken. 


Hi Laurens, bedankt voor je snelle reactie. 

Dat deze na activatie nog steeds dit beeld geeft …

Ik vraag me sterk af of activatie daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. De monteur (Selecta, onderaannemer van KPNNetwerk) vertrok nadat hem telefonisch was verteld dat activatie een half uurtje kon duren / een half uurtje vertraging had.

En inderdaad, het is mij bekend dat er een keten van bedrijf(jes) mee bezig is. Heb ondertussen iedereen al wel eens gesproken. In dit geval verwijzen de anderen (KPNNetwerk én ook hun onderaannemer Selecta) mij weer terug naar “uw provider”, KPN dus.

 


Als je dan alvast even je gegevens zover nodig op je Profiel wilt aanvullen, kan ik mits een moderator hier langs komt en me hierin helpt een activatie doorzetten

Dus even aanvullen en wachten op moderator, zal dan ook het S/N van de ONT moeten hebben maar laten we eerst even op een moderator wachten.. kan dit niet zomaar zonder hun goedkeuring via het forum doen.

 

ze kunnen leuk verwijzen maar bij een vals licht ( Kruising ) kan de provider zeker in de situatie van nieuw glasvezel gebied niks mee. Behalve .. jawel een ticket naar KPN Netwerk..

Maar wellicht is een activatie afdoende.


Fijn! Ik heb zoveel mogelijk aangevuld. Mocht een moderator meer nodig hebben, dan hoor ik het. 
 

S/N kan tzt inderdaad via DM. 

We wachten af!


Update: de situatie is veranderd. Nu brandt het Alarm lampje. 


Hoi @Teun Hompe, welkom. 

Ik heb jouw gegevens erbij gepakt en zie dat wij wachten op het signaal via KPN Netwerk NL. Ik zag dat er al een dossier voor deze omzetting liep bij de backoffice en heb dit voor jouw aangevuld. Als de problemen volgende week nog spelen hoor ik het graag, dan helpen we je hier verder.