Skip to main content

Enige tijd geleden en vandaag opnieuw valt spontaan mijn glasvezelmodem uit. Alle 3 de lichtjes doven. Na enig ‘rommelen’ aan de adapterplug schakelt het modem weer in maar na verloop van tijd valt deze weer uit. Of de oorzaak in de plug of in het modem zit is mij onduidelijk. De plug valt niet uit het modem en er lijkt in de gesloten meterkast geen fysieke oorzaak voor ontkoppelen. Ik zou graag spoedig (per mail, whatsapp of telefoon) een oplossing aangeboden krijgen aangezien ik met 3 personen in huis voor werk en school volledig afhankelijk ben van deze verbinding.

En wat voor soort glasvezel modem heb je (ik neem aan het “NT” glasvezelkastje, wat je bedoelt).
Kun je daar eens een foto van plaatsen?


Is inderdaad het “NT” glasvezelkastje.


Storing van het glasvezel netwerk lijkt me eigenlijk niet aan de orde. (Met morrelen is het opgelost).

Geregelde meldingen die over storingen met zo'n NT glasvezelkastje worden vernoemd, zijn:

  • Power-adapter die niet meer goed werkt.
    Probeer eerst een andere power-adapter die je mogelijk zelf nog ergens hebt liggen?
    Standaard 12 volt aansluiting minimaal 0,5 Ampère.  Kern van power-plug is de + pool.
    En hopen dat afmeting van het busje klopt, wil ook wel net wat dunner of dikker zijn.
    Als het daarmee wordt opgelost, kun je bij KPN een vervangende power-adapter aanvragen.
     
  • Minder vaak, maar komt ook voor.  Door de “verende” constructie van de glasvezel pluggen.
    Het niet goed aansluiten van de glasvezelplug van de NT op de die van de FTU.
    Waardoor teveel demping / verlies in de lichtdoorgifte van FTU naar NT-kastje.

Voor die laatste optie, zou je het NT-kastje een keer met de verende klem aan de bovenkant kunnen “ontkoppelen”, even wat omhoog schuiven en weer terug. Vergelijk volgende YouTube filmpje

Je zou het er ook even kunnen afhalen en met een foto blaasbalgje de uiteinden van de glasvezel pluggen schoon blazen. Maar beslist niet met je vingers aan die uiteinden komen.
Huidvet vervuild juist die uiteinden, en geeft meer demping. Dat is echt uitermate kritisch.
Alles voorzichtig en met beleid uitvoeren. Niets forceren. (Het kan best wel wat hebben hoor :sunglasses: ).
Maar als je twijfelt in je eigen kunnen  (twee linkerhanden)  dan beter niet doen.


Goedenavond @Simon Jelsma, heb je nog een andere stroomadapter kunnen proberen?
De enige oplossing die wij hier vanuit KPN voor hebben is een monteur aan te sturen.
Kun je je gegevens invullen in je profiel en hier een seintje geven als dat is gebeurd?


Dank voor jullie reacties. Ik heb ondertussen een andere adapter klaargelegd maar omdat (als bij wonder) de verstoring de laatste dagen niet meer is opgetreden ben ik maar even van het geheel afgebleven. Als dit wel weer optreedt zal ik de andere adapter gebruiken en daarmee testen. Voorlopig beschouw ik het probleem maar even als ‘opgelost’.