Skip to main content

Ik ben gister overgaan naar 1gig aansluiting bij kpn met de experia box 12 en 2 superwifi punten

Schetsing van de situatie;

Modem in de woonkamer gekoppeld via cat5 met een superwifi punt in de gang 

Boven in de slaapkamer een wifipunt gekoppeld via wifi en een desktop met cat5 kabel.

Gister na het aansluiten merkte ik dat het netwerk op me modem zo eruit zag, zonder de laatste aftakking.

Net ging ik al het apparatuur herstarten en zag dat de slaapkamer wifipunt verbonden was met de gang benedenwifipunt. Een daisychain als het ware. Ik ging het netwerk nogmaals opnieuw opstarten en volgorde modem eerst aan, slaapkamer wifipunt aan en toen gang wifipunt aan. toen kreeg ik bovenstaand netwerk weer.

Nu vroeg ik mij af welke opstelling beter in prestatie zou zijn? Toen het in daisychain zat zag ik dat slaapkamer wifipunt een (1,6/1,8) Gbit/s verbinding had via de gang wifipunt. en als die nu direct met de modem is verbonden een 2Gbit/s verbinding heeft.

 

Nu is de gangwifipunt een beetje overbodig omdat die om de hoek bij de modem staat, zo een 2 meter met wel een muur ertussen. maar ik gebruik hem omdat ik hem heb.

 

Na de herstart zie ik ook opeens de wifipunten apart in de device list met de mac adres. allebei met eth icoontje terwijl slaapkamerwifipunt met wifi verbonden is. dit was voorheen niet zo. in de afbeelding zie je onderin ook de gang wifipunt (met kabel verbonden), te herkennen aan het mac adres nogmaals in de opstelling. Die staat nu in de opstelling als wifipunt en als eth1/mac adres. Dit zag ik eerst niet en is beetje overbodig?

Hoi @kanikarimi, welkom op ons forum!
We hebben hier wel een handig overzichtelijk topic over:

Hoewel het daarin niet genoemd staat maar soms kan het even duren voordat de netwerkweergave klopt en soms blijft hij helaas ook wat in de war. Maar als alles goed werkt is het niet vaak de moeite waard alles opnieuw te installeren. Met een komende update moet dit wel beter worden.

De beste manier om alles aan te sluiten is in principe alles zo veel mogelijk bekabeld te doen.


Hallo @kanikarimi je spreekt steeds over CAT5-kabels, ik hoop wèl dat je bedoelt CAT5e-kabels?

 


Hallo @kanikarimi je spreekt steeds over CAT5-kabels, ik hoop wèl dat je bedoelt CAT5e-kabels?

 

Nee helaas heb ik het wel over cat5 kabel. maakt dat zo verschil? dan kan ik beter gelijk naar cat6 upgraden?


Hallo @kanikarimi CAT6 is prima, hoger hoeft niet, wordt overkill.