Skip to main content
Vraag

Advies gevraagd voor beste aansluiting op groot terrein in buitengebied

• October 3, 2026
  • 9 reacties
  • 77 keer bekeken

Ik zoek hulp voor het verbeteren van wifi in een iets afwijkende situatie. Momenteel valt de wifi vaker uit dan dat het bruikbaar is.

De situatie is als volgt: op een terrein met een lengte van 100 meter staat vooraan een vervallen woning, hierin zit eenĀ IS/RA punt lasdop aansluiting. Vanaf daar is deze verlengt met een telefoonkabel naar een blokhut 50 meter verderop. Hier staat de experiaBox met een 5G extender.

Wifi in deze blokhut werkt maar het signaal is zwak en valt regelmatig uit. Achter deze blokhut staat een tot tijdelijke woning omgebouwde schuur en dat is de plek waar ik graag functionerende wifi zou wensen.

Momenteel werkt het dus zeer matig en gebruik ik vooral de hotspot via het unlimited abonnement op mijn smartphone. Wellicht moet ik het anders aansluiten / verlengen vanaf het huis. Ik ben ook in het bezit van twee superwifi punten (momenteel niet aangesloten) en heb ook nog van die blokken (draadloze verbindings set 3x) voor in het stopcontact.

Kan iemand mij hierbij adviseren? Hartelijk dank alvast.

9 reacties

rvk01
Slimmerik
  • October 3, 2026

Ik zou hoe dan ook de Experiabox zo dicht mogelijk bij het isra punt neerzetten (met korte dsl kabel). Dus in de vervallen woning. Dsl moet je absoluut zo kort mogelijk houden om het beste signaal op de modem te hebben. Van daaruit kun je zonder problemen met een utp 100 meter verderop (in jouw geval dus 50 naar de blokhut) een switch neerzetten. Op de switch kun je accesspoints aansluiten. Liefst met kabel. Dus als je van de blokhut en kabel op de switch naar de schuur kunt leggen, dan kun je daar de wifi punten op aansluiten.Ā 

Beste rvk01,

dank voor de goede en snelle reactie.

ik vraag me nog af wat ik met de extender zou moeten doen. Ik noemde dat eerder een 5G extender maar denk nu dat het om een 4G versterker gaat, KPN noemt het ā€˜Sneller Internet Buitengebied’.

zou ik die dan het beste ook in het huis moeten plaatsen, aangesloten op de experiaBox. En dan verlengen naar de blokhut met een utp kabel vanaf de experiaBox of vanaf die ā€˜4G extender’?

of zou die ā€˜extender’ direct op de switch aangesloten moeten worden en het wifipunt dan aangesloten op die ā€˜extender’.

ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben, ik ben nog niet zo bekend met zo een ā€˜Sneller Internet Buitengebied’ apparaat.

JanD
Wijsgeer
  • October 3, 2026

Beste ​@JannesUutDrentheĀ de modem dient zo dicht mogelijk bij het IS/RA-punt te staan, op minder dan 1 ½ meter afstand.

De 4G-router dient in dezelfde woning zo hoog mogelijk geplaatst te worden met vrij uitzicht naar de dichtsbijzijnde zendmast voor een optimale ontvangstkwaliteit.

Is de ontvangt nog niet optimaal een buitenantenne monteren en aansluiten op de 4G-router, zie onderstaande link.

Verder vanuit de 4G-router zoveel mogelijk bekabeld werken.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/buitengebied/

Succes

​@JanD, ​@rvk01Ā 

Hartelijk dank voor uw adviezen, daar kan ik wat mee en ga ik mee aan de slag.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 3, 2026

Wat bedoel je met "vanuit het 4gmodem zoveel mogelijk bekabeld werken ​@JanDĀ ? Of bedoel je vanaf het gewone modem?

rvk01
Slimmerik
  • October 3, 2026

Wat is die ā€œ4G versterkerā€ precies? Is dat iets wat je aan de router/modem hangt? Want dan kun je die ook gewoon bij de modem plaatsen. Als daar het hele internet gebeuren binnenkomt dan kun je daar dus ook de 4G optie plaatsen. Ik neem aan dat die dan automatisch inkickt als je verbinding er niet meer is.

Maar is dat nodig als je je modem gewoon helemaal voor direct aan het ISRA punt hangt?

Dus verbinding regelen zo dicht mogelijk op het ISRA punt (zodat die verbinding goed van kwaliteit is want elke meter die je zelf met DSL verlengt is er een met kwaliteitsverlies). En daarna, als de verbinding eenmaal goed is, kun je zonder kwaliteitsverlies met UTP (CAT6 of 6a) gewoon 100 meter verlengen.

Ā 

​@rvk01Ā het is, denk ik, een manier om in gebieden met mindere dekking je 4G te kunnen versterken. Die heeft antennes en moet je hoog in huis plaatsen (zoals ook ​@JanDĀ vermelde), aangesloten op de experiaBox. Zonder dat apparaat is er hier een zwakke 4G dekking.

zie ook:Ā https://www.kpn.com/service/ugs/4g-modem-buitengebied

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 3, 2026

HierĀ meer informatie over sneller internet buitengebied.Ā 

rvk01
Slimmerik
  • October 3, 2026

​@rvk01Ā het is, denk ik, een manier om in gebieden met mindere dekking je 4G te kunnen versterken.Ā 

Het is dus niet om 4G te versterken. Het is dus extra bandbreedte voor je normale DSL lijn als die te traag is. Het is dus een aanvulling op je huidige verbinding. Vandaar dat ik me afvraag hoe snel je verbinding is zonder deze module als de modem bij het isra punt staat. Misschien is het dan aan voldoende. Zoniet dan plaats je die module er dus bij en vult ie je verbinding aan met 4G signaal zodat je internet toch snel genoeg is.