Beste @Addy2 daar je glasvezel hebt, maakt het niet meer uit waar de modem/router staat/hangt, die kun je op de meest optimale plek hangen/plaatsen voor optimale wifi.
Een netwerkkabel kan van aansluitpunt tot aansluitpunt maximaal 100 meter zijn, dat haal je binnen een normaal huis bij lange na niet.
Gebruik kabelkwaliteit minimaal CAT6 of CAT6a, dan kun je jarenlang vooruit.
De verkoper in de winkel is in de war met een modem op een koperaansluiting, daarvoor is de richtlijn maximaal 1,5 meter lang i.v.m. kwaliteits- en signaalverlies.
Als je een switch koopt zorg er dan voor dat deze IGMP Snooping ondersteunt als er ook tv-decoders van KPN op aangesloten worden.
De SuperWiFi#2punten hebben 2 LAN-aansluitingen, 1 om een wifipunt bekabeld aan te sluiten op een modem of switch en een extra LAN-punt om bijvoorbeeld een pc bekabeld aan te sluiten.
Succes.
het allermooiste is 2 kabels per etage
1 voor toekomstige superwifi2 en 1 voor een switch liefst netgear of tplink met igmp snooping
alle apparatuur is bij kpn te verkrijgen
1 voor toekomstige superwifi2 en 1 voor een switch liefst netgear of tplink met igmp snooping
Want? Vanaf de superwifi punt kan je door linken naar de switch of juist andersom van de switch naar het wifi punt.
Als er in een kamer twee stopcontacten utp komen in één doos moeten er dan twee kabels komen? of is er met één kabel, één stopcontact ook meerdere apparatuur in de desbetreffende kamer aan te sluiten? (er zit namelijk maar één utp aansluiting dan)
Je kunt 1 utp kabel verdelen over 2 rj45 muuraansluitingen maar dat is niet (meer) aan te raden. Je creëert daarmee 2 aansluitingen van max 100mb. Vroeger kon dat prima. Een tv ontvanger heeft daar nu ook genoeg aan, maar een Superwifi bijv niet. Die wil een volledige kabelverbinding van alle 8 draadjes hebben. En wat als je een glasvezelabonnement van boven de 100mb hebt..
Beter dan 2 kabels of, als je meer apparaten verwacht aan te sluiten, een goede gigabit switch er tussen.
De rest van je vragen zijn al beantwoord.
Want? Vanaf de superwifi punt kan je door linken naar de switch of juist andersom van de switch naar het wifi punt.
mijn ervaring is dat het niet altijd vlekkeloos gaat met dat doorlinken
zeker niet als de superwifi met een update bezig is.
en als je toch nieuwe kabels moet trekken , dan is 2 kabels net zo makkelijk en de kosten zijn het niet.
let wel op of je cat5e neemt of cat6a
met cat5e red je qua snelheid ook 4GB als je binnen de 40 meter blijft.
mijn ervaring is dat het niet altijd vlekkeloos gaat met dat doorlinken
zeker niet als de superwifi met een update bezig is.
Wat betreft dat doorlinken heb je misschien gelijk. Maar als je toch een switch gaat plaatsen, dan kun je daar de SuperWiFi op aansluiten. Dan gebruik je bij de KPN Box maar 1 LAN poortje ipv 2.
Beste @Addy2 daar je glasvezel hebt, maakt het niet meer uit waar de modem/router staat/hangt, die kun je op de meest optimale plek hangen/plaatsen voor optimale wifi.
Een netwerkkabel kan van aansluitpunt tot aansluitpunt maximaal 100 meter zijn, dat haal je binnen een normaal huis bij lange na niet.
Gebruik kabelkwaliteit minimaal CAT6 of CAT6a, dan kun je jarenlang vooruit.
De verkoper in de winkel is in de war met een modem op een koperaansluiting, daarvoor is de richtlijn maximaal 1,5 meter lang i.v.m. kwaliteits- en signaalverlies.
Als je een switch koopt zorg er dan voor dat deze IGMP Snooping ondersteunt als er ook tv-decoders van KPN op aangesloten worden.
De SuperWiFi#2punten hebben 2 LAN-aansluitingen, 1 om een wifipunt bekabeld aan te sluiten op een modem of switch en een extra LAN-punt om bijvoorbeeld een pc bekabeld aan te sluiten.
Succes.
Dank voor het meedenken. Kun je dan achter zo’n superwifipunt een switch hangen om dan meerdere punten bekabeld te maken? Uiteindelijk komt dan één kabel naar zolder, daar dan of eerst een switch of eerst een superwifipunt waarna dan de aftakkingen naar de (drie) kamers bedrade wcd’s voor bekabeld tv of pc. Is dan de eerste kabel goed genoeg? Ik kan me voorstellen dat die dan zwaar belast wordt of is dat niet het geval.
Als er in een kamer twee stopcontacten utp komen in één doos moeten er dan twee kabels komen? of is er met één kabel, één stopcontact ook meerdere apparatuur in de desbetreffende kamer aan te sluiten? (er zit namelijk maar één utp aansluiting dan)
Je kunt 1 utp kabel verdelen over 2 rj45 muuraansluitingen maar dat is niet (meer) aan te raden. Je creëert daarmee 2 aansluitingen van max 100mb. Vroeger kon dat prima. Een tv ontvanger heeft daar nu ook genoeg aan, maar een Superwifi bijv niet. Die wil een volledige kabelverbinding van alle 8 draadjes hebben. En wat als je een glasvezelabonnement van boven de 100mb hebt..
Beter dan 2 kabels of, als je meer apparaten verwacht aan te sluiten, een goede gigabit switch er tussen.
De rest van je vragen zijn al beantwoord.
Wij hebben 1gb in het abonnement maar dat is denk ik niet nodig voor ons. Verder is dan mijn vraag of je de (drie) kamers boven achter één lan poort van de box kan hangen (met switch icm superwifipunt) of is het toch beter de box boven te zetten en dan evt weer naar beneden met een kabel voor een wifipunt. Klopt het dat de kabel tussen glasvezelkastje en modem langer mag zijn om het modem op zolder te hangen? Twee etages, kabel zal 15 a 20 meter zijn.
Klopt het dat de kabel tussen glasvezelkastje en modem langer mag zijn om het modem op zolder te hangen? Twee etages, kabel zal 15 a 20 meter zijn.
Deze mogen voor 1Gbs tot 100m lang zijn, maar aangezien glasvezel kan tot 10Gbs moet je Cat6 kabel met tot 55m lengte gebruiken (langer mag ook, maar de snelheid val terug op 1Gbs)
Als je een beetje netwerk wilt kijk dan eens bij de kleinere apparaten van Unifi, sinds een tijdje zijn er zeer compacte apparaten te krijgen die niet duur zijn en waarmee je een prima beheer (en beheers) baar netwerk kunt maken:
https://eu.store.ui.com/eu/en?category=all-unifi-cloud-gateways
@Addy2
Welkom op het Forum,
Leuke vragen, wordt ik altijd wel enthousiast van als iemand echt goed nadenkt hoe die zijn netwerk wilt inrichten en het liefst alles wil bekabelen!
Ik denk dat je zelf inderdaad wel al een heel eind bent.
Zoals ik het uit jou verhaal begrijp en daarop een advies wil geven ziet de situatie er als volgt uit. (Mocht ik het verkeerd hebben gelezen corrigeer me dan natuurlijk.)
Zoals ik heb begrepen zoals je het wilt en daarop mijn advies:
Modem (Meterkast)
1 Kabel, kabel(1) via de kruipruimte richting de TV in de woonkamer. (Afhankelijk van de plek van je meterkast zou je bij de tv dan natuurlijk ook een superwifi kunnen plaatsen om het wifi signaal in je woonkamer te verbeteren). Poort 1 van de superwifi is dan voor de kabel vanuit de meterkast. Op poort 2 sluit je je tv kastje aan.
1 kabel, kabel(2) richting zolder.
Een Gigabyte switch op zolder met IGMP snooping. (op de kpn apparatuur voor thuis bieden ze de netgear gs105e aan.) https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/
Vanuit de switch lopen dan de kabels richting de kamers. U kunt natuurlijk meerdere kabels richting de wcd leggen. Als ze maar wel allemaal hun eigen poortje krijgen op de switch.
Op de kamers zelf kunt u natuurlijk ook een weer een switch plaatsen mochten hier meerdere apparaten op aangesloten worden. Dus in principe is 1 kabel per kamer voldoende. Mocht u met meerdere switches gaan werken, is het altijd verstandig om er eventueel 1 reserve te kopen mocht er ooit in de toekomst er eentje het begeven bent u met 5 minuten weer online. Het is namelijk een hoop geregel voor zo'n switch natuurlijk .
De lan aansluitingen op de superwifi's kunt u gewoon zien als doorlus punten. Het enigste wat de superwifi dan doet is het signaal ervanaf snoepen om uw wifi signaal sterker te maken op die plek. U verliest geen bandbreedte op die kabel.
Over de verschillende cat kabels lopen de meningen uiteen. Voor huis tuin en keuken gebruik is in mijn optiek Cat5e meer dan voldoende. Als u in de toekomst meer dan de 1 Gigabyte nodig heeft dan is het een ander verhaal en zou ik cat6a adviseren.
Voor meer info over de kabels en bijbehorende bandbreedte's zie: https://netwerkkabel.eu/blogs/blog/wat-betekent-mhz-bij-een-netwerkkabel?pb=0
Hopelijk geniet u binnenkort van een stabiel en goed thuisnetwerk! Succes!
Hoi @Addy2, je bent al flink op weg geholpen met meerdere opties zo te zien. Ik denk dat je daarmee aan de slag kunt, klopt dat? Ik ben benieuwd, ook naar het eindresultaat als je die tegen die tijd wilt delen
@Addy2
Welkom op het Forum,
Leuke vragen, wordt ik altijd wel enthousiast van als iemand echt goed nadenkt hoe die zijn netwerk wilt inrichten en het liefst alles wil bekabelen!
Ik denk dat je zelf inderdaad wel al een heel eind bent.
Zoals ik het uit jou verhaal begrijp en daarop een advies wil geven ziet de situatie er als volgt uit. (Mocht ik het verkeerd hebben gelezen corrigeer me dan natuurlijk.)
Zoals ik heb begrepen zoals je het wilt en daarop mijn advies:
Modem (Meterkast)
1 Kabel, kabel(1) via de kruipruimte richting de TV in de woonkamer. (Afhankelijk van de plek van je meterkast zou je bij de tv dan natuurlijk ook een superwifi kunnen plaatsen om het wifi signaal in je woonkamer te verbeteren). Poort 1 van de superwifi is dan voor de kabel vanuit de meterkast. Op poort 2 sluit je je tv kastje aan.
1 kabel, kabel(2) richting zolder.
Een Gigabyte switch op zolder met IGMP snooping. (op de kpn apparatuur voor thuis bieden ze de netgear gs105e aan.) https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/
Vanuit de switch lopen dan de kabels richting de kamers. U kunt natuurlijk meerdere kabels richting de wcd leggen. Als ze maar wel allemaal hun eigen poortje krijgen op de switch.
Op de kamers zelf kunt u natuurlijk ook een weer een switch plaatsen mochten hier meerdere apparaten op aangesloten worden. Dus in principe is 1 kabel per kamer voldoende. Mocht u met meerdere switches gaan werken, is het altijd verstandig om er eventueel 1 reserve te kopen mocht er ooit in de toekomst er eentje het begeven bent u met 5 minuten weer online. Het is namelijk een hoop geregel voor zo'n switch natuurlijk .
De lan aansluitingen op de superwifi's kunt u gewoon zien als doorlus punten. Het enigste wat de superwifi dan doet is het signaal ervanaf snoepen om uw wifi signaal sterker te maken op die plek. U verliest geen bandbreedte op die kabel.
Over de verschillende cat kabels lopen de meningen uiteen. Voor huis tuin en keuken gebruik is in mijn optiek Cat5e meer dan voldoende. Als u in de toekomst meer dan de 1 Gigabyte nodig heeft dan is het een ander verhaal en zou ik cat6a adviseren.
Voor meer info over de kabels en bijbehorende bandbreedte's zie: https://netwerkkabel.eu/blogs/blog/wat-betekent-mhz-bij-een-netwerkkabel?pb=0
Hopelijk geniet u binnenkort van een stabiel en goed thuisnetwerk! Succes!
Super dank voor de uitleg. Onze meterkast zit in de hal, andere van de hal zit de woonkamer en daar is de wifi wel goed. Op de etage waar de slaapkamers zijn gaat de wifi niet goed. Vaak weg en instabiel. Ons huis is niet heel groot, zeg maar 8x8 meter in het vierkant. Mijn idee is een superwifipunt op zolder te plaatsen, dan hoop ik de wifi boven goed te hebben. Ik ga dus een kabel naar zolder brengen met daaraan een switch zoals jij aangeeft. Is het dan beter de superwifi tussen de kabel naar de switch te zetten of de superwifi op één van de poorten van de switch. (Of maakt dat niets uit)
groet,
addy
Hoi @Addy2, je bent al flink op weg geholpen met meerdere opties zo te zien. Ik denk dat je daarmee aan de slag kunt, klopt dat? Ik ben benieuwd, ook naar het eindresultaat als je die tegen die tijd wilt delen
Hallo Jasper,
ja hoor, ik denk dat ik wel een eind ben. Ik zou alleen eerst nog even een wifitest moeten doen. Ik begreep van de monteur dat er wellicht ook aanbiedingen zijn voor de superwifi als de wifi in huis te wensen overlaat. Is dat zo?
De Wifi Manager kan daarop uitkomen inderdaad, als het netwerk dat nodig blijkt te hebben. Als het Wifi netwerk niet optimaal is helpt de Wifi Manager je daarmee, met instellingen en mogelijk extra apparatuur.